Jump to content

Jeg gruer meg til å skifte eksosbend på min Yanmar 4JHE fra 1986.


Lars H.

Recommended Posts

Komodo skrev On 20.10.2019 at 23.01:

 

 

Når det gjelder den gjenstående skruen så kan det godt hende den er lett å få ut. Noe av problemet er at når bendet er montert er skruen forspent, og det er friksjon mellom skruehodet og underlaget. Nå som skruehodet er av er forspenningen borte, og da er det også mindre friksjon i gjengeforbindelsen. 

Nettopp derfor er rådet om å bruke venstre bor ett godt råd.

Link to post
Share on other sites

Glem kronerulling, jeg er en "velfødd" pensjonist, men å få proffe griske båtverksteder på banen til 1000 - 1500 kroner timen pluss, pluss. . . . . osv, nei der går grensen. Annen form for hjelp vil selvfølgelig til mer beskjedne utgifter, ville være noe annet.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Andora skrev for 7 timer siden:

Kjøp deg et sett med venstrebor,så begynner du i midten med et lite bor å går gradvis oppover i dim,når du nermer deg bolt dim vil stumpen løsne å bli skrudd ut mens du borer.har meget god erfaring med venstrebor.de første du borer med kan være vanlige høyre bor.hvis du kan få boret gjennom stumpen så du får inn noe rustløser på baksiden er det en fordel.

Jeg dro av to bolter inn på eksosmanifolden en på vær side av motoren når jeg skulle ha av front eksosrørene på en MB V8.
Det var trangt som fy men ved hjelp av vinkelboremaskin og venstre bor skrudde begge seg ut.
Det var en meget god følelse da vertfall den ene hullet satt så utilgjengelig at det hadde vært en mare å få gjenget det opp igjen.
Vurderte å skru av manifolder men er redd for at det hadde betydd flere knekte bolter og mer moro
Fant tipset om venstre bor på tuben der en kar fikk ut de samme boltene som jeg sleit med.  
Trodde egentlig ikke det var mulig da de satt såpass at boltene knakk av men som Komodo var inne på så er forspenningen i bolten borte når den knekker

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 7 timer siden:

For å nevne noe positivt, så er det nye eksosbendet av en mye bedre konstruksjon enn det gamle. På det gamle kom kjølevannet rett inn i bendet rett ved overgangen til manifoilen. På det nye ledes vannet helt inn mot eksosslangen.

 

bend_gammelt.jpg.f70f84c2ebd8ee4348288762662bac71.jpg   bend_nytt.jpg.ef93e7103121c25bdde40834e52033ec.jpg

Det gamle bendet har nok vært make som det nye eksosbendet. Du for se om du finner rester av røret i potten 

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 15 timer siden:

Jeg har ingen planer om å løfte ut motoren, bare løfte den nok til å skifte labbene.

 

Stabukk,   :giggle:  Det fins en mellomting løft så høyt så du slipper å stå på hode,  skifte labber er ditt minste problem.

 

gjør som mons@     sier bruk kjemisk metall. og  bruke venstre bor ett godt råd fra flere.

Og som foreslått sett inn pinneskruer.

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

liberty skrev for 15 timer siden:

Det gamle bendet har nok vært make som det nye eksosbendet. Du for se om du finner rester av røret i potten

 

Du har rett, ved nærmere sjekk i bendet finner jeg kantene av det indre røret.

 

Videre gang er at jeg får ny eksosmanifoil/varmeveksler fra yanmardeler.no i løpet av noen få dager. Anleggsflaten mot bendet er så alvorlig korrodert at bruk av kjemisk metall er droppet.  Ny rapport kommer når deler er i hus.

 

Ellers byttet jeg alle 4 motorlabbene idag. Det gikk helt greit med talje og løfteåk fra Biltema, se egen tråd om dette her.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Valget ble også bekreftet som godt av Hulda som var en tur ombord. Noen kroner blir det, men som god kunde fikk jeg 12% rabatt og enheten blir fritt levert til en pris av 13551 kroner. Så er det å håpe at skruer og muttere på pinneboltene går greit å løsne. Vi løsnet en av skruene, ga den først et godt "kakk" med en kulehammer før den lot seg skru ut med en god pipenøkkel. Så får jeg se om jeg må ha noen nye slanger for vann inn og ut av enheten.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Velkommen etter som hobbymekaniker Lars. Tror du har gjort et riktig valg. Du bør trøste deg med at dette er deler som har gjort tjenste gjennom mange år, og at du nå får en oppgradering i stedet for rep. av det gamle.

 

Dersom manifolden er av aluminium er det sannsynlig skaden er forårsaket av at den har virket som anode og ofret seg for andre deler i systemet, spesielt det syrefaste eksosbendet. Kan det være en tanke å vurdere hva slags pakning en burde bruke for å forebygge dette . . . ?

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Litt mekanisk har jeg da bedrevet gjennom et langt liv. Da jeg var yngre skrudde jeg alltid på bilen selv, om det var skifte av lager i gearkasse, rensing av forgasser, skifte bremser osv. Den gang kjente jeg hver skrue på bilene, men nå? Nei, lukker jeg opp panseret møter blikket alt mulig jeg ikke aner hva er. Det eneste jeg gjør nå er å bytte mellom sommer og vinterdekk.

 

Ja, Yanmar-motoren i båten er jo 33 år gammel. Jeg hadde forresten tenkt å åpne varmeveksleren for å rengjøre den, det er det 25 år siden jeg gjorde sist, det slipper jeg. Men jeg får vel stille ventilene, det er det litt for lenge siden jeg gjorde sist.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Mare Nostrum skrev 21 minutter siden:

Da konkluderer jeg med at det er både lurt og lønnsomt å bytte eksosbend som forebyggende vedlikehold,  selv om det ser aldri så bra ut utenpå! Og uansett motorfabrikat.

Det tror jeg er riktig konkludert. Spørsmålet er hvor ofte? Jeg tok opp mitt nå etter 12 år (VP D2-40). Det var ganske tett av saltavleringer og støpejernet var i ferd med å konvertere til grafitt. Manifolden, som jeg antar er støpejern, var uten synlig tæring. 

Tror 10-12 år er et godt anslag for når man i hvertfal bør løsne eksosbend og sjekke tilstanden. 

Link to post
Share on other sites

Lazyjack skrev 25 minutter siden:

Det tror jeg er riktig konkludert. Spørsmålet er hvor ofte? Jeg tok opp mitt nå etter 12 år (VP D2-40). Det var ganske tett av saltavleringer og støpejernet var i ferd med å konvertere til grafitt. Manifolden, som jeg antar er støpejern, var uten synlig tæring. 

Tror 10-12 år er et godt anslag for når man i hvertfal bør løsne eksosbend og sjekke tilstanden. 

 

Jeg har anode i mitt bend som jeg sjekker hvert år og jeg inspirerer utenfra hver gang jeg har av drevet. Ikke sett noe tørking eller grafitt etter 10 år. VP D6 med DPH. 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Ny motor? Nei, jeg bytter bare ut saker og ting som ikke er bra. Jeg har tenkt å ha båten med motoren i mange år til, jeg er jo ikke mer enn snaut 76 år. Det er greit å kunne stole på motoren når en er litt opp i årene og er utpå i dårlig vær.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev On 22.10.2019 at 18.13:

Ja, Yanmar-motoren i båten er jo 33 år gammel. Jeg hadde forresten tenkt å åpne varmeveksleren for å rengjøre den, det er det 25 år siden jeg gjorde sist, det slipper jeg.

 

Vel vel, nå fikk jeg en telefon fra Yanmardeler der varmeveksler/manifold er bestilt. De bestilte den fra Holland igår og hadde allerede fått den i hus for videre sending til meg. Men da de sjekket den, viste det seg at den var uten røret med alle de små rørene i selve varmeveksleren. Så hva ønsket jeg, bruke innmaten fra den gamle i båten, eller gjøre om bestillingen til en komplett enhet som jeg egentlig trodde jeg hadde bestilt? Valget var ikke lett da prisen omtrent ville bli doblet, men valget falt på komplett ny enhet. Bruker en mye penger på slike ting, ville det være dumt med en varmeveksler som tettet seg eller begynte å lekke mellom sjøvann og ferskvann på en ferietur. Det får bli sild og poteter til middag en tid fremover.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...