Jump to content

Billig DIY LifePO4 batteri.


Dreuf

Recommended Posts

  • 2 uker senere...
shaukaas skrev Just now:

Har veldig god erfaring med denne leverandøren, lokalisert i Sandnes:

https://www.nordiclithium.no/

Men deres batterikasser til lifepo celler, er ikke beste typen.

Er ingen feste for låk. en må bruke stropper for å feste dette, om ikke en vil lime det i hop, uten mulighet for å åpne det igjen.

Skulle hatt en type som går å låse med skruer.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
  • 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...
lurvetass skrev for 6 timer siden:

Vet ikke om denne videoen er linket noe annet sted i denne tråden, men den er en grundig gjennomgang av de fleste temaene ved batteribygge.

Kasse

Komprimering

Den videoen har det blitt linket til før ja. Etter litt diskusjon i denne tråden valgte jeg å droppe kompresjonskasse, men bygde kassa slik at batteriene står trangt. Når det gjelder å bygge kassa, så er min erfaring at alle cellene ikke er 100% like. Du bør derfor sette opp cellene slik du vil ha dem (og evt. med ekstra isolasjon mellom), og ta de målene du trenger fysisk utenpå alle cellene. Ellers kan du fort gå på en smell med at du ikke får plass til cellene...

Link to post

@lurvetass, som nevnt står batteriet mitt fremdeles i garasjen. Åpnet opp appen på telefonen i går, og her er statusen på batteriet nå. Spenningen stemmer med det jeg målte rett på polene samtidig. Som @Fantino var inne på i den andre tråden, så har BMS et visst strømtrekk. Dette er nok årsaken til at batteriet har tappet seg ned til 13,2V og 56% SOC. Før jeg bygde batteriet stod cellene lenge i originale esker. Da jeg pakket dem opp og begynte å sette sammen batteriet var alle cellene dønn like, og de hadde ikke falt på spenning overhode. Legg også merke til avviket som er på cellene nå. Ganske akseptabelt spør du meg. 

 

Screenshot_SMARTBMS-07_04_2024.jpg.40599134031ff32fa41d4f1f1c0f569a.jpg

 

----------------

 

Legger også ved et bilde av hvordan estragonen spirer :wink:

Snapchat-urter.jpg.c4b176c6437ffe88a7ce4d5d312536df.jpg

 

Link to post

Ja, batteriprosjekt er spennende. Og jeg må jo uansett finne ut hvordan strøm opplegget i båten skal være ved overgang til litium forbruk.

Når det gjelder estragonen kan du glede deg til ekte hjemmelaget bearnaisesaus.

Det er en annen verden når det gjelder smak enn posesaus.

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post

Kanskje litt på siden, men siden vi er i "Billig DIY"-tråden... For kortvarige store strømbehov kan man også vurdere å bruke en liten, rimelig BMS, i kombinasjon med et kraftig mekanisk relé.  Det kan bli en god del rimeligere, spesielt hvis man skal bestykke flere batterier med hver sin BMS på 300-500A eller mer.  Avhengig av hvilke andre behov man har da selvsagt, men det er ikke noe i veien for å ha to BMS'er på ett batteri, og at den ene BMS'en er for store strømbehov og styrer et relé, hvor det er reléet som tar den tunge lasten.  Jo større strømbehov, og jo større batteri, jo større mening gir det.  Det kan også spare BMS'en fordi det er reléet som vil ta s.k. "inrush current" i det thrusteren starter, og ikke MOS-Fet'ene i BMS'en.

Link to post
StorStas skrev On 9.4.2024 at 5.55:

Kanskje litt på siden, men siden vi er i "Billig DIY"-tråden... For kortvarige store strømbehov kan man også vurdere å bruke en liten, rimelig BMS, i kombinasjon med et kraftig mekanisk relé.  Det kan bli en god del rimeligere, spesielt hvis man skal bestykke flere batterier med hver sin BMS på 300-500A eller mer.  Avhengig av hvilke andre behov man har da selvsagt, men det er ikke noe i veien for å ha to BMS'er på ett batteri, og at den ene BMS'en er for store strømbehov og styrer et relé, hvor det er reléet som tar den tunge lasten.  Jo større strømbehov, og jo større batteri, jo større mening gir det.  Det kan også spare BMS'en fordi det er reléet som vil ta s.k. "inrush current" i det thrusteren starter, og ikke MOS-Fet'ene i BMS'en.

 

Hvorfor ikke kjøre all last gjennom den store store kontaktoren da? :tongue:

 

Men en thruster har jo allerede en kontaktoren som er dimensjonert til lasten.  Hvis du kobler thruster med tilhørende vern og isolasjonsbryter osv. direkte til batteriet før BMS-en og har en logisk styring som kutter styrestømmen til thrusteren under gitte scenarioer vil du jo oppnå det samme.  Hvorvidt det er en god nok løsning får du avgjøre selv.   :cheers:

 

Link to post
Ytterstad skrev for 6 timer siden:

Hvorfor ikke kjøre all last gjennom den store store kontaktoren da? :tongue:

Ja det går jo an, men en kontaktor på den størrelsen spiser gjerne 10+Ah i døgnet bare for å stå innkoblet, og det gir fort andre utfordringer igjen. En MOSFET BMS trekker noen mAh pr. døgn. Derav idéen om å bruke passe stor mosfet bms til "daglig bruk" og separat liten mosfet bms + relé/kontaktor til høye men kortvarige laster. 

 

Ytterstad skrev for 6 timer siden:

Men en thruster har jo allerede en kontaktoren som er dimensjonert til lasten.  Hvis du kobler thruster med tilhørende vern og isolasjonsbryter osv. direkte til batteriet før BMS-en og har en logisk styring som kutter styrestømmen til thrusteren under gitte scenarioer vil du jo oppnå det samme.  

Jeg syns vi sier mye av det samme, bare at det du beskriver som "logisk styring" er jo en BMS :wink:. Har du allerede en kontaktor du kan koble deg innpå, så gir jo dette bare enda mer mening spør du meg.  Men det kan bli komplisert om man har flere batterier og bare én kontaktor, så da spørs det hvilket utgangspunkt man har.  Og så er det verdt å nevne at de fleste BMS'er bryter på minus-siden, så om man skal styre noe på pluss-siden så må man gjerne inn med et hjelpe-relé.

 

Pris-eksempel for å illustrere hva jeg mener:

En Daly 10A BMS koster 150kr. på nett, en 500A kontaktor rundt 500kr, 150A mosfet BMS med bluetooth rundt tusenlappen, og 500A mosfet bms med bluetooth rundt fire tusen.

 

Tar man "komponent-prisen" for alternativet 500A mosfet bms kontra mindre bms'er + 500A kontaktor så havner man på halv pris for det alternativet som gir 500A gjennom kontaktor + 150A gjennom mosfet bms. Og dette er pr. batteri, så i de tilfellene det er hensiktsmessig så er det jo noe å spare på det.

 

Men som du sier, det er selvsagt opp til enhver å vurdere hva som er hensiktsmessig for en selv, gitt eget utgangspunkt.:smiley:

Link to post

For å oppklare @lurvetass: Du trenger ikke en BMS pr 4 celler. De settes sammen i parallell 4 og 4 og kjøres av en BMS. Jeg ville nok også gått for den enkle løsningen med en stk 500A BMS. @Dreufhar gjort oss den tjenesten å teste baugthruster på 250A BMS og det gikk visstnok helt fint så jeg ville ikke vært så bekymret for marginene. En kan også konfigurere utkoplingstider/innkoplingstider via PC software om en ønsker å optimalisere ytterligere. Jeg ville tenkt mest på å ha plenty kapasitet i batteriet slik at lav spenning aldri blir et problem.

 

Og for spesielt interessert ser jeg at de nå har lansert ‘starter-BMS’ som skal tåle cranking 5s opp til 2000A, men om denne egner seg for thruster som kanskje går noe lengre i enkelte tilfeller vet jeg ikke.

 

Just found this amazing item on AliExpress. Check it out! NOK779.28  34% Off | Daly Smart LiFepo4 BMS 4S 12V 8S 24V 200A Car Starting BMS
https://a.aliexpress.com/_ExcIkP5

Link to post
  • 3 måneder senere...

Etter en lang lagring på hylla i garasjen har jeg endelig fått installert mitt "gjør-det-selv" lithiumbatteri i båten :flag_bp: 

 

Opplegget mitt er som følger: Hadde i prinsippet tre banker ombord. Et startbatteri (180Ah åpent syre med korker), tre Victron AGM 110Ah til forbruk, og et vanlig lukket syre (100Ah), dette også til forbruk.

 

Greia da jeg koblet opp dette var at når båten ikke er i bruk ligger den i brygga uten landstrøm, men med kjøleskapet på. Da er kun det lille syrebatteriet på 100Ah koblet inn. Startbanken er selvsagt isolert, og de tre AGM forbruksbatteriene er toppladet og isolert. Forbruket fra kjøleskapet vil gjøre at forbruksbatteriet alltid er litt nedtappet, selv om vi har solcellepanel. Ideen var derfor at de tre AGM batteriene skulle være toppladet ved lagring, og skånes for den nedtappingen som skjer hele tiden mellom båtturer og hver gang jeg drar ned og plugger i laderen. Dette har egentlig fungert greit.

 

Når jeg nå satte inn lithiumbatteriet har jeg ikke gjort stort annet enn å bytte det ut med det lille forbruksbatteriet på 100Ah. Den ene tingen jeg endret på var at jeg koblet trusteren rett på lithiumbatteriet istedenfor startbatteriet som tidligere. Greia er at jeg har to parallellkoblede 100A konvensjonelle releer som er styrt av D+ på dynamoen. Så når motoren går og lader, så er start og forbruk lasket i parallell med disse releene. I motsetning til ved bruk av VSR rele, så vil da både start- og forbruksbanken gi strøm til trusteren når jeg kjører den. Men nå som jeg plutselig fikk inn et stort lithiumbatteri, så vil grenstrømmene bli litt annerledes enn før. Lithiumbatteriet har jo vesentlig høyere hvilespenning, og en god evne til å gi fra seg strøm uten at spenningen faller like mye som på blybatterier. Jeg var derfor redd for at lithiumbatteriet ville bidra med så mye strøm til trusteren at releene kunne brenne. Har brent et slikt rele tidligere, men da hadde jeg bare ett. Det var årsaken til at jeg koblet to i parallell. Det skjedde en gang med mye vind hvor vi slet med å legge til mellom noen skjær, og det ble veldig mye trusterkjøring. Da ble antagelig startbatteriet så nedtappet at strømmen fra forbruksbatteriene ble så høy at releet brant. 

 

Angående lading så er lite endret. Har nylig oppgradert solcellepanelt fra 45W til et som er litt større men på 110W. Byttet samtidig til en større regulator. 

Har en 40A Mascotlader, den skal få lov til å stå der foreløpig. Ser for meg at jeg setter inn en lader til, slik at jeg har en til lithiumbanken og en til AGM banken. Blir nok å sette inn en lader jeg har liggende her hjemme, så får jeg se etterhvert om jeg kjøper en ny lader. Ser vel for meg at de tre AGM batteriene ryker ut ettehvert dersom lithiumbatteriet viser seg å fungere etter hensikten. 

Ellers så er dynamoen min noe ombygget ved at jeg har loddet inn en diode for å lure opp ladespenningen. Ved fulladede batterier så kjører den spenningen helt opp i 15-15,1V. Men jeg har loddet inn to ledninger som bypasser dioden, og dette har jeg styrt med et rele som jeg opererer fra førerposisjonen. Jeg må altså manuelt slå på en bryter for at dioden skal være aktiv, hvis ikke lader dynamoen kun opp til ca 14,2V med den interne regulatoren. Tanken foreløpig er at denne ladespenningen er så lav at den vil passe greit til lithiumbatteriet. Dersom jeg ser at ladestrømmen blir veldig lav (har et amperemeter som går rett på dynamo i tillegg til batterimonitor), så kan jeg altids aktivere dioden og få mer effektiv lading. 

 

Litt av dilemmaet er kanskje at blybatteriene burde hatt litt friskere ladespenning for å lades opp på litt kortere tid, og for at de skal lades så mye som mulig når motoren går, mens lithiumbatteriet kanskje helst skal ha litt lavere setpunkt på ladespenningen. Mulig jeg løser dette etterhvert ved å fullføre et prosjekt jeg begynte på for mange år siden; å sette inn en dynamo nr. to... 

 

Her har det hjemmebygde lithiumbatteriet fått plass ved siden av startbatteriet. 

20240730_220225.jpg.4f58feaa6764da3277a8d448fd3130b4.jpg

 

Tre AGM batterier i tillegg i separat forbruksbank. Disse er skilt fra lithiumbatteriet med en manuell bryter. Kan på den måten også koble ut lithiumbatteriet når jeg kobler inn AGM batteriene. 

20240730_220245.jpg.c19e5a4426ee753835df25268845c055.jpg

 

Disse tre AGM batteriene ble kjøpt brukt av @Framtia for flere år siden, så de har noen år på nakken nå. Allikevel holder de en hvilespenning på 13,1V etter et halvt år i vinteropplag uten vedlikeholdslading! Det skal sies at jeg har brukt dem lite, og de har stort sett alltid vært toppladet. 

20240730_220301.jpg.545a5a33df039b27ea9a716e4e1ad3d4.jpg

 

 

Etter oppkobling ble motoren startet, og til tross for at lithiumbatteriet var 99% oppladet iht appen, så føyk ladestrømmen rett opp i 40A på tomgang! Og det med den slappe interne laderegulatoren i Hitachien. Ved å aktivere dioden og legge opp turtallet steg ladestrømmen til ca 70A. Merk at dette er en 80A dynamo...

 

Måtte selvsagt også teste trusteren, og der ble det heller ingen skuffelse! Den sparket fra seg så det skummet rundt baugen, og sprutet opp etter beina på nabofrua som holdt på å fortøye i båsen ved siden av :giggle: Det jeg er spent på nå er å måle strømmen på trusteren under drift. Har et tangamperemeter som går til 1000A, tenker det bør gjøre jobben. Blir interessant å lese av både strøm og spenning målt på batteripolene samtidig, og se hvor stor effekt trusteren suger fra batteriene. Også nysgjerrig på å se hva starbatteriet bidrar med i kampens hete. 

Link to post
Komodo skrev for 2 timer siden:

Etter en lang lagring på hylla i garasjen har jeg endelig fått installert mitt "gjør-det-selv" lithiumbatteri i båten :flag_bp: 

 

Opplegget mitt er som følger: Hadde i prinsippet tre banker ombord. Et startbatteri (180Ah åpent syre med korker), tre Victron AGM 110Ah til forbruk, og et vanlig lukket syre (100Ah), dette også til forbruk.

 

Greia da jeg koblet opp dette var at når båten ikke er i bruk ligger den i brygga uten landstrøm, men med kjøleskapet på. Da er kun det lille syrebatteriet på 100Ah koblet inn. Startbanken er selvsagt isolert, og de tre AGM forbruksbatteriene er toppladet og isolert. Forbruket fra kjøleskapet vil gjøre at forbruksbatteriet alltid er litt nedtappet, selv om vi har solcellepanel. Ideen var derfor at de tre AGM batteriene skulle være toppladet ved lagring, og skånes for den nedtappingen som skjer hele tiden mellom båtturer og hver gang jeg drar ned og plugger i laderen. Dette har egentlig fungert greit.

 

Når jeg nå satte inn lithiumbatteriet har jeg ikke gjort stort annet enn å bytte det ut med det lille forbruksbatteriet på 100Ah. Den ene tingen jeg endret på var at jeg koblet trusteren rett på lithiumbatteriet istedenfor startbatteriet som tidligere. Greia er at jeg har to parallellkoblede 100A konvensjonelle releer som er styrt av D+ på dynamoen. Så når motoren går og lader, så er start og forbruk lasket i parallell med disse releene. I motsetning til ved bruk av VSR rele, så vil da både start- og forbruksbanken gi strøm til trusteren når jeg kjører den. Men nå som jeg plutselig fikk inn et stort lithiumbatteri, så vil grenstrømmene bli litt annerledes enn før. Lithiumbatteriet har jo vesentlig høyere hvilespenning, og en god evne til å gi fra seg strøm uten at spenningen faller like mye som på blybatterier. Jeg var derfor redd for at lithiumbatteriet ville bidra med så mye strøm til trusteren at releene kunne brenne. Har brent et slikt rele tidligere, men da hadde jeg bare ett. Det var årsaken til at jeg koblet to i parallell. Det skjedde en gang med mye vind hvor vi slet med å legge til mellom noen skjær, og det ble veldig mye trusterkjøring. Da ble antagelig startbatteriet så nedtappet at strømmen fra forbruksbatteriene ble så høy at releet brant. 

 

Angående lading så er lite endret. Har nylig oppgradert solcellepanelt fra 45W til et som er litt større men på 110W. Byttet samtidig til en større regulator. 

Har en 40A Mascotlader, den skal få lov til å stå der foreløpig. Ser for meg at jeg setter inn en lader til, slik at jeg har en til lithiumbanken og en til AGM banken. Blir nok å sette inn en lader jeg har liggende her hjemme, så får jeg se etterhvert om jeg kjøper en ny lader. Ser vel for meg at de tre AGM batteriene ryker ut ettehvert dersom lithiumbatteriet viser seg å fungere etter hensikten. 

Ellers så er dynamoen min noe ombygget ved at jeg har loddet inn en diode for å lure opp ladespenningen. Ved fulladede batterier så kjører den spenningen helt opp i 15-15,1V. Men jeg har loddet inn to ledninger som bypasser dioden, og dette har jeg styrt med et rele som jeg opererer fra førerposisjonen. Jeg må altså manuelt slå på en bryter for at dioden skal være aktiv, hvis ikke lader dynamoen kun opp til ca 14,2V med den interne regulatoren. Tanken foreløpig er at denne ladespenningen er så lav at den vil passe greit til lithiumbatteriet. Dersom jeg ser at ladestrømmen blir veldig lav (har et amperemeter som går rett på dynamo i tillegg til batterimonitor), så kan jeg altids aktivere dioden og få mer effektiv lading. 

 

Litt av dilemmaet er kanskje at blybatteriene burde hatt litt friskere ladespenning for å lades opp på litt kortere tid, og for at de skal lades så mye som mulig når motoren går, mens lithiumbatteriet kanskje helst skal ha litt lavere setpunkt på ladespenningen. Mulig jeg løser dette etterhvert ved å fullføre et prosjekt jeg begynte på for mange år siden; å sette inn en dynamo nr. to... 

 

Her har det hjemmebygde lithiumbatteriet fått plass ved siden av startbatteriet. 

20240730_220225.jpg.4f58feaa6764da3277a8d448fd3130b4.jpg

 

Tre AGM batterier i tillegg i separat forbruksbank. Disse er skilt fra lithiumbatteriet med en manuell bryter. Kan på den måten også koble ut lithiumbatteriet når jeg kobler inn AGM batteriene. 

20240730_220245.jpg.c19e5a4426ee753835df25268845c055.jpg

 

Disse tre AGM batteriene ble kjøpt brukt av @Framtia for flere år siden, så de har noen år på nakken nå. Allikevel holder de en hvilespenning på 13,1V etter et halvt år i vinteropplag uten vedlikeholdslading! Det skal sies at jeg har brukt dem lite, og de har stort sett alltid vært toppladet. 

20240730_220301.jpg.545a5a33df039b27ea9a716e4e1ad3d4.jpg

 

 

Etter oppkobling ble motoren startet, og til tross for at lithiumbatteriet var 99% oppladet iht appen, så føyk ladestrømmen rett opp i 40A på tomgang! Og det med den slappe interne laderegulatoren i Hitachien. Ved å aktivere dioden og legge opp turtallet steg ladestrømmen til ca 70A. Merk at dette er en 80A dynamo...

 

Måtte selvsagt også teste trusteren, og der ble det heller ingen skuffelse! Den sparket fra seg så det skummet rundt baugen, og sprutet opp etter beina på nabofrua som holdt på å fortøye i båsen ved siden av :giggle: Det jeg er spent på nå er å måle strømmen på trusteren under drift. Har et tangamperemeter som går til 1000A, tenker det bør gjøre jobben. Blir interessant å lese av både strøm og spenning målt på batteripolene samtidig, og se hvor stor effekt trusteren suger fra batteriene. Også nysgjerrig på å se hva starbatteriet bidrar med i kampens hete. 


Dette ser jo bra ut! Ser du har Victron AGM. Jeg har 3 slike som driver kjøleskap og VVB (130Ah utgave) - som er originale og dermed minst 11 år gamle - og de er fremdeles så gode at de er grunnen til at jeg ikke har slengt inn Lithium i egen båt ennå ?

Link to post

Ser jo ut som du (Kommodo) har et gjennomtenkt prosjekt med flere smarte løsninger.

En ting som kan gi overaskning er dobble releer i parallell. Er du riktig uheldig så kan inslagstiden være noen millisekunder forskjellig og da tar det raskeste rullet hele strømmen denne tiden.

Link to post
JRK skrev 33 minutter siden:

Ser jo ut som du (Kommodo) har et gjennomtenkt prosjekt med flere smarte løsninger.

Takk for det @JRK ? Anser det som sikkert, men det bærer nok preg av stor grad av hjemmemekk og klatting. Er nok ikke bare bare for andre å bruke denne båten :giggle:

 

JRK skrev 33 minutter siden:

En ting som kan gi overaskning er dobble releer i parallell. Er du riktig uheldig så kan inslagstiden være noen millisekunder forskjellig og da tar det raskeste rullet hele strømmen denne tiden.

Dette har faktisk vært diskutert før, men jeg er ikke så redd for det. @Joerg Becker hevdet akkurat dette som en svakhet for et par tre år siden. 

 

Tidligere hadde jeg bare et slikt rele, og som nevnt så tok det kvelden en gang ved langvarig bruk av truster. Jeg kjørte da trusteren så lenge at jeg merket at den mistet turtall. Det som da skjer er at startbatteriet begynner å bli nedtappet, og en større del av strømmen kommer fra forbruksbatteriene. Det betyr i sin tur at strømmen gjennom releet økte så mye at det brant. 

 

Innkoblingsstrømmen var altså ikke problemet, men strømmen som økte under drift. 

 

Men siden det nye lithiumbatteriet har vesentlig høyere spenning både under hvile og drift enn startbatteret, var min tanke at grenstrømmen fra lithiumbatteriet blir absolutt størst. Derfor valgte jeg å flytte trusteren til lithiumbatteriet. Når jeg kjører trusteren ligger startbatteriet på ca 12,7V. Har ikke målt strømtrekket ennå, men det skal bli interessant å se hvor mye strøm trusteren trekker, og hvor store grenstrømmene er. Tipper at strømmen gjennom releene ikke er noe problem :smiley:

Link to post
Komodo skrev for 2 timer siden:

Men siden det nye lithiumbatteriet har vesentlig høyere spenning både under hvile og drift enn startbatteret, var min tanke at grenstrømmen fra lithiumbatteriet blir absolutt størst. Derfor valgte jeg å flytte trusteren til lithiumbatteriet. Når jeg kjører trusteren ligger startbatteriet på ca 12,7V. Har ikke målt strømtrekket ennå, men det skal bli interessant å se hvor mye strøm trusteren trekker, og hvor store grenstrømmene er. Tipper at strømmen gjennom releene ikke er noe problem :smiley:

Helt rett tenkt. Vurderte også dette til å begynne med, men hos meg blir thrustere koblet til 2 Optima Redtop, så kobler jeg inn relleet manuelt eller automatisk når disse eventuelt flater ut.

Har kjøpt et slikt ett på eBay, men også her er jeg redd for den store strømmen når Lithiumen skal både lade 2 redtop og levere til thrustere:blush:. Tåler kontinuerlig 500 A og 2000 noen ms. Kostet Kr.400,-

https://www.ebay.com/itm/166873500525

Link to post
JRK skrev for 4 timer siden:

Har kjøpt et slikt ett på eBay, men også her er jeg redd for den store strømmen når Lithiumen skal både lade 2 redtop og levere til thrustere:blush:. Tåler kontinuerlig 500 A og 2000 noen ms. Kostet Kr.400,-

https://www.ebay.com/itm/166873500525

Jeg har også kjøpt et relé som ligner det der, men siden de to jeg har fungerer så har jeg ikke prioritert å bytte dem ut. Det ideelle hadde nok vært et relé ala det jeg har som innslag for trusteren. Det er et fjernstyrt relé fra Sleipner med meget kraftige skinner, og 10mm skruer med mutter på terminalene. Det aktiverer jeg fra førerposisjonen. Men jeg tror det kostet fire lapper da jeg installerte truster for 17 år siden, så det utgår. 

 

Det reléet du linker til er jo oppgitt til å tåle mye strøm, men det rekker nok allikevel ikke Sleipner-reléet til anklene. Men er du bekymret for at det ikke tåler strømmen så kan du jo gjøre som meg og parallellkoble to. Tviler på at du får så høy initiell strøm at det tar knekken på det første før det andre kobler inn. 

Link to post
Popeye70 skrev 1 time siden:

@Komodo: Bare fordi jeg er en tall-nerd: Hvordan er gjennomsnittlig spenning beregnet? Er det et øyeblikksbilde, eller beregnet over tid? Sånn umiddelbart virker det litt rart at gjennomsnittet er lavere enn laveste volt…?

 

Kan dessverre ikke svare på dette, kun gjette. 

Men når du ser på tallene for høyeste og laveste spenning så er det momentant. Og de tallene stemmer også med spenningsforskjellen, som du ser er 0,001V. Gjennomsnittlig spenning må derfor være over tid. 

 

I appen har jeg lagt inn 14,4V som høyeste spenning. Lader jeg med mer enn det vil BMSen kutte. Laveste tillatte spenning har jeg satt til 11,6V. 

 

Vil tro gjennomsnittlig spenning er et resultat av hva BMSen har registrert siden den ble koblet opp, mulig @Dreuf eller @Fantino kan si noe mer om det. Vet ikke om dette kan resettes. 

 

Men jeg er mer opptatt av balansen i batteriet, og den ser jo ut til å være meget bra så langt. En tusenedels volt i spenningsdifferanse over cellene kan vel ikke sies å være galt. Ser også at vi har veldig mye bedre lading fra det nye solcellepanelet på 110W som jeg monterte i sommer enn det gamle på 45W. Og når jeg starter opp motoren så suger cellene til seg strøm til tross for at de er nesten fulle. Ser lovende ut dette her ? Og for oss som er batteri- og ladenerder er det moro med en app som både viser strøm, spenning, ladetilstand og balanse mellom cellene ? Har allerede blitt mer glad i appen til BMSen enn batterimonitoren (Victron 702).

Link to post
Komodo skrev 18 minutter siden:

 

Kan dessverre ikke svare på dette, kun gjette. 

Men når du ser på tallene for høyeste og laveste spenning så er det momentant. Og de tallene stemmer også med spenningsforskjellen, som du ser er 0,001V. Gjennomsnittlig spenning må derfor være over tid. 

 

I appen har jeg lagt inn 14,4V som høyeste spenning. Lader jeg med mer enn det vil BMSen kutte. Laveste tillatte spenning har jeg satt til 11,6V. 

 

Vil tro gjennomsnittlig spenning er et resultat av hva BMSen har registrert siden den ble koblet opp, mulig @Dreuf eller @Fantino kan si noe mer om det. Vet ikke om dette kan resettes. 

 

Men jeg er mer opptatt av balansen i batteriet, og den ser jo ut til å være meget bra så langt. En tusenedels volt i spenningsdifferanse over cellene kan vel ikke sies å være galt. Ser også at vi har veldig mye bedre lading fra det nye solcellepanelet på 110W som jeg monterte i sommer enn det gamle på 45W. Og når jeg starter opp motoren så suger cellene til seg strøm til tross for at de er nesten fulle. Ser lovende ut dette her ? Og for oss som er batteri- og ladenerder er det moro med en app som både viser strøm, spenning, ladetilstand og balanse mellom cellene ? Har allerede blitt mer glad i appen til BMSen enn batterimonitoren (Victron 702).


Er usikker på den gjennomsnittsverdien som ikke samsvarer med topp/bunn, har ikke lagt merke til et slikt avvik tidligere. Mulig det er en av utallige settinger i PC-appen men har ikke tilgang til den nå så får ikke sjekket.

 

Ang balanse på celler så vil den ofte være nær perfekt utenom helt på topp og evt helt i bunn, så jeg ville passet på å ta en kikk under lading når totalspenningen går over ca 13.8V. Da stiger spenning fort og evt avvik mellom cellene blir tydelig. BMS vil vel også evt kutte på individuell cellespenning over grense og også for stor differanse mellom celler om jeg husker riktig. 

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...