Jump to content

Billig DIY LifePO4 batteri.


Dreuf

Recommended Posts

Det er ikke noen vitenskap bak det, men jeg bruker å kjøre cellene til 3.65V i parallell. Koble fra spenningen i ett døgn. Kjøre dem opp igjen til 3.65V og gjøre dette totalt 3 ganger. Erfaringen min er at balansen holder seg bedre da.

 

_

 

Jeg fikk problemer i fjor med min JK BMS og kjørte derfor høstferien uten BMS (nøye overvåkning med multimeter). Koblet fra batteriet og lot bobilen stå i vinter. Var en celle som var litt lavere enn de andre når jeg koblet opp igjen. Nå virker plutselig BMS som den skal igjen. Balanserte raskt ut cellene så var ikke mange mAh differanse.

Har kjøpt en Heyo BMS som erstatning for JK'en, men nå som JK virker så tror jeg Heyo bare blir liggende som backup til JK begynner å krangle igjen..

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 2 timer siden:

Jeg synes det virker som om cellene trenger vesentlig mer tid på å balansere for å utligne spenningen på topp, ellers enig. @Dreuf snakket vel om å kjøre opp spenningen til 3,65V tre ganger for å balansere. Jeg tenker at jeg kobler alle cellene fra hverandre etter balansering for å se om alle stabiliserer seg på samme spenning. Når jeg pakket opp cellene var cellespenningen påfallende lik, det var ikke målbart avvik med multimeter. Slik bør det vel være etter balansering også?

 

Etter at alle cellene er balansert er det vel ideell å kapasitetsteste en og en celle, nummerere, lade opp, og balansere på nytt før de kobles i 2P4S?

 

Takk for den 👍 Ser at dette er imax b6AC, men så vidt jeg kan se er eneste forskjell at denne har integrert strømforsyning. Det lå en lignende manual i esken til min lader også, men den var i s/h med bitteliten skrift, og ikke så detaljert som den du linker til her. Så dette var helt topp 👍

 

Tittet litt på dette i går kveld (natt), og ser at det nok er litt enklere enn jeg hadde trodd. Så lenge man bare har 1S skal man jo ikke bruke balanseportene, da blir det jo bare power inn og +/- ut.

 

Men jeg skulle gjerne visst hvordan man bruker balanseportene også. Hvor får jeg f.eks. tak i plugger som passer i dem, og hvilken rekkefølge skal de kobles i? Dette kommer ikke fram av manualen. Jeg kjøpte laderen primært for å bygge/lade mindre batteripakker til bla. dykkelykter, da kunne den funksjonen vært veldig nyttig. 


Jeg tenker at en gjerne kommer enda raskere i mål ved å la cellene jevne seg ut la oss si et døgn mens de fortsatt står i parallell men uten lading? Men dette tar tid 😝

 

Om du skal balanselade med IMax så må du ha batteripakke med balanseledninger. Det finnes et par typer stikk, jeg fikk med en overgang da jeg kjøpte lader i sin tid og den passet til connector som hørte til BMS. Du kan jo sjekke dette. Går connector for balanseledninger inn i 4S stikk på sida på IMax så er du good to go. Bare å velge balance charge 4S. Om ikke connector passer får en nok slik connector-overgang i en RC butikk vil jeg tro. Men som sagt så er det begrenset hvor mye denne laderen klarer å balansere store batterier. Tror egentlig raskeste vei i mål etter kapasitetsmåling å kople i serie med bms, lade opp til noenlunde høy SOC. Så i parallell med IMax og så mange ganger en orker/har tid til 😁

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev 1 time siden:


Jeg tenker at en gjerne kommer enda raskere i mål ved å la cellene jevne seg ut la oss si et døgn mens de fortsatt står i parallell men uten lading? Men dette tar tid 😝

Ja, har skjønt at det er framgangsmåten. Men dere som har gjort dette, har dere prøvd å koble cellene fra hverandre, la dem stå og hvile, og se om spenningen legger seg på samme nivå? 

 

Fantino skrev 1 time siden:

Om du skal balanselade med IMax så må du ha batteripakke med balanseledninger. ... Om ikke connector passer får en nok slik connector-overgang i en RC butikk vil jeg tro.

Takk for tips, RC sjapper er nok stedet ja :thumbsup:

 

Fantino skrev 1 time siden:

Men som sagt så er det begrenset hvor mye denne laderen klarer å balansere store batterier. Tror egentlig raskeste vei i mål etter kapasitetsmåling å kople i serie med bms, lade opp til noenlunde høy SOC. Så i parallell med IMax og så mange ganger en orker/har tid til 😁

Angående balanselading med imax så er det i tilfelle snakk om små batteripakker av 18650 celler til dykkerlykter, verktøy osv. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 6 minutter siden:

Ja, har skjønt at det er framgangsmåten. Men dere som har gjort dette, har dere prøvd å koble cellene fra hverandre, la dem stå og hvile, og se om spenningen legger seg på samme nivå? 

 

Ja, derfor jeg har kjørt prosessen over 3 dager, da ender jeg til slutt med lik hvilespenning på alle cellene.

Med bare å gjøre det en gang så har jeg opplevd forskjell.

Men... 3.65V*4= 14.60V. Jeg lader aldri batteriet så høyt når det er i drift.

Så om jeg har litt ubalanse "der oppe" betyr ikke noe.

Fra 3.6 til 3.65V er det snakk om mAh i differanse på en 280Ah celle, så det skal ikke mye til å få "ubalanse" på disse nivåene.

Link to post
Share on other sites

Dreuf skrev 9 minutter siden:

Ja, derfor jeg har kjørt prosessen over 3 dager, da ender jeg til slutt med lik hvilespenning på alle cellene.

Med bare å gjøre det en gang så har jeg opplevd forskjell.

Akkurat :thumbsup:  Du har sikkert sagt det før også, men jeg opplever at når jeg kobler fra to celler (en parallell) og skiller dem, så stabiliserer de seg på noe ulik spenning. Jeg fortsetter å følge oppskriften din. 

 

Dreuf skrev 9 minutter siden:

Men... 3.65V*4= 14.60V. Jeg lader aldri batteriet så høyt når det er i drift.

Så om jeg har litt ubalanse "der oppe" betyr ikke noe.

Sant nok :thumbsup:

 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 22 minutter siden:

Ja, har skjønt at det er framgangsmåten. Men dere som har gjort dette, har dere prøvd å koble cellene fra hverandre, la dem stå og hvile, og se om spenningen legger seg på samme nivå? 

 

Takk for tips, RC sjapper er nok stedet ja :thumbsup:

 

Angående balanselading med imax så er det i tilfelle snakk om små batteripakker av 18650 celler til dykkerlykter, verktøy osv. 

Mange av slike små batteripakker (til RC) kommer med balansekabler/connector da, men selve connectoren finnes i mer enn en størrelse. Usikker på dykkerlykter og har ikke sett det på batteriverktøy (innebygget liten BMS/dings som kutter lading gjerne?). Mener å huske at du bygger dykkerlykter selv, da kan du jo bare huke på et slikt lite sett med balansekabler. De selges løst på Ali:

 

Just found this amazing item on AliExpress. Check it out! NOK21.16  27% Off | 2S 3S 4S 5S 6S Balance Charger Cable Lipo Battery Wires For IMAX B3 B6 Connector Plug of RC Drone Car Boat
https://a.aliexpress.com/_mqUxUqG

 

Et slikt ‘balanseboard’ er det jeg fikk med til laderen. Det gir deg da overgang til neste størrelse med balanseconnectorer ift de du finner på sida av laderen.

 

Just found this amazing item on AliExpress. Check it out! NOK24.36  50% Off | Multi Charger JST-XH Balance Board 2-6S LiPo Battery Charging Adapter Cable for IMAX ISDT Q6 Nano Q8 D6 PRO B6 Balance Charger
https://a.aliexpress.com/_mrrNWic

 

Vi sleit med å få cellene like en stund etter frakobling så endte med å la de stå uten lading i parallell i mange dager og til slutt ble de like. Ladet opp igjen også et par ganger for å få spenning så høy som mulig. 

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev 22 minutter siden:

selve connectoren finnes i mer enn en størrelse. Usikker på dykkerlykter og har ikke sett det på batteriverktøy (innebygget liten BMS/dings som kutter lading gjerne?). Mener å huske at du bygger dykkerlykter selv, da kan du jo bare huke på et slikt lite sett med balansekabler.

Angående batteriverktøy så tenker jeg først og fremst på testing og reparasjon. Da er det kanskje snakk om å bytte ut en defekt celle eller flere som da blir koblet tilbake på den eksisterende BMSen. Har allerede gjort dette med suksess på et par forskjellige batteripakker som var dødsdømt. I andre tilfeller kan det være aktuelt å kapasitetsteste cellene for å sjekke om de har livets rett, er balansert osv. Men også der kan man kanskje noen ganger bytte ut alle cellene dersom de viser seg å være dårlige, men at BMS og alt annet er intakt. 

Når det gjelder dykkerlykter så er de bygget fra bunn av, så der avgjør jeg selv om jeg vil ha BMS og hvordan den i tilfelle kobles. Har testet ut med et par batteripakker nå, og det fungerer strålende så langt. 

 

 

Fantino skrev 27 minutter siden:

Just found this amazing item on AliExpress. Check it out! NOK21.16  27% Off | 2S 3S 4S 5S 6S Balance Charger Cable Lipo Battery Wires For IMAX B3 B6 Connector Plug of RC Drone Car Boat
https://a.aliexpress.com/_mqUxUqG

Strøkent! To kabelsett er nå bestilt :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Vestkystseiler skrev On 20.6.2023 at 2.24:

For å "konstruere" kapasitetslisten ovenfor, kobler du alle cellene i parallell og lader til 3.65V (100% SOC). Deretter kobler du alle i serie og lader ut til svakeste celle kommer ned på 2.7V. Avslutt ladingen, koble cellene fra hverandre. Mål hvilespenningen for hver enkelt celle, den som har lavest spenning blir nr. 1, nest lavest nr 2 osv.

Har nå kommet så langt at alle cellene er balansert på 3,65V tre ganger, og er klar for å lade ut for å sortere. Noen forslag på hvordan jeg kan lade ut på en effektiv måte for å sortere? Etterhvert som jeg plukker ut celler vil jo spenningen på seriekoblingen falle fra 25 ned mot ca 5V. 

 

Fantino skrev On 20.6.2023 at 8.16:

Komodo har jo skaffet seg kapasitetstester? Da er det vel bare til å lade alle celler opp i parallell, la de stå og jevne seg ut et døgn og så teste alle og sette sammen pakker med lik kapasitet så langt det lar seg gjøre?

Ja, jeg har jo denne testeren. Men ved å lade ut en og en celle med denne går det jo uhorvelig mye tid (mange dager!). Hadde jo selvsagt vært interessant å visst nøyaktig kapasitet på cellene, men det spørs om jeg får dem i båten denne sesongen på den måten.

 

IMG_4178_.jpg.934ac508c6a8ce879dbbab3e099c3cf5.jpg

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 28 minutter siden:

Har nå kommet så langt at alle cellene er balansert på 3,65V tre ganger, og er klar for å lade ut for å sortere. Noen forslag på hvordan jeg kan lade ut på en effektiv måte for å sortere? Etterhvert som jeg plukker ut celler vil jo spenningen på seriekoblingen falle fra 25 ned mot ca 5V. 

 

Ja, jeg har jo denne testeren. Men ved å lade ut en og en celle med denne går det jo uhorvelig mye tid (mange dager!). Hadde jo selvsagt vært interessant å visst nøyaktig kapasitet på cellene, men det spørs om jeg får dem i båten denne sesongen på den måten.

 

IMG_4178_.jpg.934ac508c6a8ce879dbbab3e099c3cf5.jpg


Den første forsto jeg ikke helt, dvs seriespenningen som går fra 25 til 5V? Antar det siste du gjør før kapasitetstest er å ha alle cellene koplet i parallell? 
 

Kapasitetstesteren skal vel klare 20A så da burde du greie å tømme en celle på 14 timer.. En uke på alle 😝 Alternativet er vel å kople opp som planlagt brukt i 2P4S med BMS, lade ut med en kraftig last med BMS satt på en passende cutoff-spenning, kople ned pakken når BMS har slått ut og la cellene hvile litt og så følge @Vestkystseiler’s oppskrift for sortering?

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev for 1 time siden:

Den første forsto jeg ikke helt, dvs seriespenningen som går fra 25 til 5V? Antar det siste du gjør før kapasitetstest er å ha alle cellene koplet i parallell? 

Hvis jeg kobler alle celle i serie vil spenningen bli 3,65V x 8 = 29,2V (altså ca 25V når de belastes litt). Så tapper jeg ned til den første cella når 2,7V, kobler den i fra, og fortsetter til neste celle når 2,7V, kobler den fra osv., samtidig som cellene nummereres etterhvert som de kobles fra. Til slutt står jeg igjen med to celler som har ca 2,7-2,8V, altså 5,5V til sammen. Derav spriket fra 25 ned til 5V.

 

Det var i alle fall slik jeg forstod oppskriften til @Vestkystseiler, men det er jo godt mulig jeg misforstod.

 

Fantino skrev for 1 time siden:

Kapasitetstesteren skal vel klare 20A så da burde du greie å tømme en celle på 14 timer.. En uke på alle 😝

Ja. Men jeg har vondt for å tro at den maskinen overlever en uke med 20A strømtrekk, så det spørs om ikke den bør kjøres på 10A for å sikre at den overlever.

 

Fantino skrev for 1 time siden:

Alternativet er vel å kople opp som planlagt brukt i 2P4S med BMS, lade ut med en kraftig last med BMS satt på en passende cutoff-spenning, kople ned pakken når BMS har slått ut og la cellene hvile litt og så følge @Vestkystseiler’s oppskrift for sortering?

Dette er nok en raskere og sikrere metode. I tillegg går det jo selvsagt an å kapasitesteste den beste og den dårligste cella for å vite hvor intervallet ligger. Men jeg tviler på at jeg rekker alt dette. Har så langt ikke koblet opp BMSen heller, men det er kanskje fort gjort? 

Link to post
Share on other sites

Dreuf skrev On 20.6.2023 at 9.32:

Det er ikke noen vitenskap bak det, men jeg bruker å kjøre cellene til 3.65V i parallell. Koble fra spenningen i ett døgn. Kjøre dem opp igjen til 3.65V og gjøre dette totalt 3 ganger. Erfaringen min er at balansen holder seg bedre da.

 

_

 

Jeg fikk problemer i fjor med min JK BMS og kjørte derfor høstferien uten BMS (nøye overvåkning med multimeter). Koblet fra batteriet og lot bobilen stå i vinter. Var en celle som var litt lavere enn de andre når jeg koblet opp igjen. Nå virker plutselig BMS som den skal igjen. Balanserte raskt ut cellene så var ikke mange mAh differanse.

Har kjøpt en Heyo BMS som erstatning for JK'en, men nå som JK virker så tror jeg Heyo bare blir liggende som backup til JK begynner å krangle igjen..

Jeg kjøpte også en JK BMS. Denne har jo det meste inkludert balansestrømmer som monner litt. Men når temperaturen faller til under 8-9 grader så begynner den å restarte (?) med pussige lyder. Den klarer ikke å starte batteriet. Måtte til slutt gi den opp og bruker nå en JBD BMS. Denne virker fint men har ikke så store balansestrømmer.

Trude III

Link to post
Share on other sites

Trude III skrev 15 minutter siden:

Jeg kjøpte også en JK BMS. Denne har jo det meste inkludert balansestrømmer som monner litt. Men når temperaturen faller til under 8-9 grader så begynner den å restarte (?) med pussige lyder. Den klarer ikke å starte batteriet. Måtte til slutt gi den opp og bruker nå en JBD BMS. Denne virker fint men har ikke så store balansestrømmer.

 

Aha, det er jo samme problemet jeg har. Kan være tempavhengig. Det har jeg ikke tenkt på.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 1 time siden:

Hvis jeg kobler alle celle i serie vil spenningen bli 3,65V x 8 = 29,2V (altså ca 25V når de belastes litt). Så tapper jeg ned til den første cella når 2,7V, kobler den i fra, og fortsetter til neste celle når 2,7V, kobler den fra osv., samtidig som cellene nummereres etterhvert som de kobles fra. Til slutt står jeg igjen med to celler som har ca 2,7-2,8V, altså 5,5V til sammen. Derav spriket fra 25 ned til 5V.

 

Det var i alle fall slik jeg forstod oppskriften til @Vestkystseiler, men det er jo godt mulig jeg misforstod.

 

Ja. Men jeg har vondt for å tro at den maskinen overlever en uke med 20A strømtrekk, så det spørs om ikke den bør kjøres på 10A for å sikre at den overlever.

 

Dette er nok en raskere og sikrere metode. I tillegg går det jo selvsagt an å kapasitesteste den beste og den dårligste cella for å vite hvor intervallet ligger. Men jeg tviler på at jeg rekker alt dette. Har så langt ikke koblet opp BMSen heller, men det er kanskje fort gjort? 

Hmm, eller så misforstod jeg ang metoden til @Vestkystseiler.. Blir jo forbaska mye måling for å holde kontroll da 😁, og slitsomt om en ikke treffer helt. Jeg trodde det var nedtapping i parallell men leste gjerne for kjapt siden jeg trodde du uansett skulle bruke kapasitetstesteren. 

 

Jeg tenker at en enkelt celle med max 3.3-3.5V under belastning og 20A strøm ikke er mer enn 60-70W. Det burde testeboksen med vifte enkelt klare å kvitte seg med (den skal jo klare 200W iht spec)?

 

BMS er ikke så mye arbeid å kople opp, bare husk alltid rett rekkefølge ved av/påkopling av stikk for balanseledninger, og mål i connector for å dobbeltsjekke at ingen av ledningene er forbyttet. Rekkefølge skal stå i bruksanvisning, men jeg mener prinsippet er at det aldri skal spenning inn på balanseledningene uten at selve BMS er strømsatt. Dvs at balansestikk kun skal inn/ut mens BMS er strømsatt og at en ikke må ta strømmen av BMS uten å kople fra balanseledninger først. @Dreuf eller andre: Arrester meg nå og jeg sier feil. Vet at minst en av dere har gjort denne bommerten 😝

 

Red: BMS må ‘startes’ ved å lade eller sette på forbruk mener jeg å huske. Evt ved å sette i Bluetooth-tilkopling eller USB til PC om du har det. Og ‘sleep time’ må settes til den magiske verdien 15300 sekunder, eller så sovner den innen en gitt tid.

Link to post
Share on other sites

Det jeg gjorde feil var å bytte om på polariteten, hovedpluss der minus skulle være, også minus på hver celle... Funker dårlig.

 

Når der gjelder balansering av BMS så er det mye ute å går på de forskjellige BMS'ene.

De passive kobler bare inn en motstand på den høyeste cella og brenner strøm i håp om at de laveste da følger etter. De aktive henter strøm fra den høyeste cella og gir til den laveste (litt Robin Hood). På JK BMS så kan man stille at balansering skal begynne over en viss spenning (f.eks 3.4V) samtidig som man har en differanse (f.eks 10mV) mellom cellene. 

Noen balansekort kjører bare på og balanserer til cellene er tomme så sant det er en differanse.. Det er jo litt dumt..

 

Mye god info og batteri-nerding på youtube og søk på "offgrid garage", han går litt dypere i materien enn oss dødlige, nå sist hadde han en video hvor han testet såkalte B/C grade celler mot sertifiserte celler... Var ikke store forskjellen. Ubalanse mellom cellene kan også komme av dårlig kontakt mellom busbar og celle, eller celle og balansekabel. 

 

Vedr det å matche cellene; Så sant du har ett laderegime som er satt opp så du ikke strekker grensene så hadde jeg aldri giddet å brukt tid på å matche de. Er ikke ofte man har bruk for den siste Ah'en. 

 

Skulle likt å visst hvor mye tid de som selger ferdige drop-in batterier bruker på å matche cellene eller om de bare "hiver" i sammen det de får tilgang til og lar det stå til.

Link to post
Share on other sites

Hmmm....er imponert over kunnskap, seriøsitet og innsats mht litiumbatterier hos dere som holder på slik. Jeg kjøpte celler i fjor vinter, ladet de relativt høyt, satte dem inn i elsystemet mitt og dro tidlig ut på tur for sommeren. Joda, jeg fikk meg en på trynet når det gjelder balanse, det gikk litt i hytt og pine den første uka. Gikk dermed til anskaffelse av separate aktive balanseenheter. Men de har jeg egentlig ikke sett aktive siden de ble satt inn. Systemet stabiliserte seg etter en liten stund. Det hender jeg ser litt ubalanse når motorene lader på toppspenning, men det er ikke så mye, og til daglig ligger alle cellene ganske så likt. Mulig jeg taper 1500 av 3000 "cycles" på dårlig toppbalansering og matching, men har til nå registrert ca 30 "cycles" på halvannen sesong, så det holder nok for min tid. Satser på "Don't worry, be happy" og drar ut på tur. Og ja, litiumbatterier og solceller er en deilig match, i godvær er vi mer enn selvforsynt med strøm.

Link to post
Share on other sites

Dreuf skrev 3 minutter siden:

Vedr det å matche cellene; Så sant du har ett laderegime som er satt opp så du ikke strekker grensene så hadde jeg aldri giddet å brukt tid på å matche de. Er ikke ofte man har bruk for den siste Ah'en. 

Takk, tror det må bli slik!

 

Fantino skrev for 1 time siden:

Hmm, eller så misforstod jeg ang metoden til @Vestkystseiler.. Blir jo forbaska mye måling for å holde kontroll da 😁, og slitsomt om en ikke treffer helt. Jeg trodde det var nedtapping i parallell men leste gjerne for kjapt siden jeg trodde du uansett skulle bruke kapasitetstesteren. 

Ved nedtapping i parallell blir jo spenningen lik på alle celler, da får man ikke sortert.

 

Fantino skrev for 1 time siden:

Jeg tenker at en enkelt celle med max 3.3-3.5V under belastning og 20A strøm ikke er mer enn 60-70W. Det burde testeboksen med vifte enkelt klare å kvitte seg med (den skal jo klare 200W iht spec)?

Godt poeng, og det burde den jo helt klart klare. Men jeg tror nesten kapasitetstesting får bli til en annen gang, hvis ikke blir det ikke noe lithium i båten i sommer heller :rolleyes:  Ikke det at det spiller så stor rolle, for nå ser det ut til at det ikke blir båtferie i år (for første gang på 17 år), kun dags- og helgeturer. 

 

Fantino skrev for 1 time siden:

BMS er ikke så mye arbeid å kople opp, bare husk alltid rett rekkefølge ved av/påkopling av stikk for balanseledninger, og mål i connector for å dobbeltsjekke at ingen av ledningene er forbyttet. Rekkefølge skal stå i bruksanvisning, men jeg mener prinsippet er at det aldri skal spenning inn på balanseledningene uten at selve BMS er strømsatt. Dvs at balansestikk kun skal inn/ut mens BMS er strømsatt og at en ikke må ta strømmen av BMS uten å kople fra balanseledninger først. @Dreuf eller andre: Arrester meg nå og jeg sier feil. Vet at minst en av dere har gjort denne bommerten 😝

 

Red: BMS må ‘startes’ ved å lade eller sette på forbruk mener jeg å huske. Evt ved å sette i Bluetooth-tilkopling eller USB til PC om du har det. Og ‘sleep time’ må settes til den magiske verdien 15300 sekunder, eller så sovner den innen en gitt tid.

Ehh, synes det høres ut som om man må ha tunga rett i munnen her jeg da :giggle:

 

Link to post
Share on other sites

Har ikke brukt denne omstendige metoden jeg heller.

Kun kjørt topplading av hver celle et par ganger, så topp ladding av ferdig oppsett et par ganger.

Brukte ekstern balansekort en kort stund på første batteriet, men var i forbindelse med feil på ene cellen, som hadde fått en skrue inn i yttervegg(bom på skrue lengde på et bærehåndtak)

Men etter bytte av den cellen, så har ikke balansekort blitt brukt.

Å begge batterier fungere greit med lite forskjell på celler, uten om når motor topp lader de under lengre tur. Da blir det litt forskjell, men denne jevner seg fort ut, når det ikke lades fra motor lengre. 

Så satser også på at dette nok holder ganske så lenge hehe

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 1 time siden:

 

Ehh, synes det høres ut som om man må ha tunga rett i munnen her jeg da :giggle:

 

Sant nok 😁 Men når settingene er gjort og du har fått BMS i gang er det jo ikke store greiene å plukke ned/rigge opp igjen. Kople minus gjennom BMS og plugge balansestikk. 

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev 8 minutter siden:

Sant nok 😁 Men når settingene er gjort og du har fått BMS i gang er det jo ikke store greiene å plukke ned/rigge opp igjen. Kople minus gjennom BMS og plugge balansestikk. 

Har lest gjennom bruksanvisningen nå, og det ser jo egentlig ganske greit ut. Det eneste jeg ikke finner er dette med 15300 sekunder ?? Jeg husker at akkurat det der har vært oppe tidligere i tråden. Var ikke dette noe som kom opp mellom en av dere og supporten fra Daly?

 

Så nå blir det å bygge kasse og montere. Men i morgen blir prinsen av Asmaløy 15, så da blir det storinnrykk fra familien for å gjøre seg fete på kaker. Blir nok ikke gjort noe før tidligst på søndag.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 1 time siden:

Har lest gjennom bruksanvisningen nå, og det ser jo egentlig ganske greit ut. Det eneste jeg ikke finner er dette med 15300 sekunder ?? Jeg husker at akkurat det der har vært oppe tidligere i tråden. Var ikke dette noe som kom opp mellom en av dere og supporten fra Daly?

 

Så nå blir det å bygge kasse og montere. Men i morgen blir prinsen av Asmaløy 15, så da blir det storinnrykk fra familien for å gjøre seg fete på kaker. Blir nok ikke gjort noe før tidligst på søndag.

Det der 15300 sekunder greiene var en godt bevart hemmelighet.. Husker ikke lenger hvordan jeg fant det ut men det sto definitivt ikke i den vedlagte manualen 😁

 

Burde satt de på parallell-lading i 2 døgn nå da, så er de klare på søndag… 😇

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev for 1 time siden:

Burde satt de på parallell-lading i 2 døgn nå da, så er de klare på søndag…

Tror de er ferdig parallellysert nå. Har fulgt oppskriften til dreuf, og balansert dem i parallell tre ganger opp til 3,65V :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 14 minutter siden:

Tror de er ferdig parallellysert nå. Har fulgt oppskriften til dreuf, og balansert dem i parallell tre ganger opp til 3,65V :thumbsup:

Da burde de være helt parallellyserte ja 😄 Så også at vi måtte lade opp flere ganger for å få de like etter frakopling. En skulle tro de utjevnet seg selv når de fikk stå i fred i parallell men de virker litt trege i nøtta 😜

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

I helgen fikk jeg endelig albuerom for å snekre sammen ei kasse til lithiumbatteriet. Hadde jo opprinnelig tenkt å støpe kasse i glassfiber, men slo det fra meg pga. tidsnød. 

 

Kjøpte en rull med 1mm gummimatte fra BT for å ha mellom cellene, synes den originale krympeplasten er farlig tynn.

20230701_184949.jpg.23cc88183ad4cf48d88d63773749c1ad.jpg

 

På enden av cellene la jeg på en spesiell tape som jeg hadde kjøpt på Ali for isolasjon i batteripakker som blir sveist sammen av Li-ion celler.

20230701_192000.jpg.65a81fd638d2e1964f506838583e69d0.jpg

 

Brukte litt tid på å sette sammen cellene for å få målt lengden og bredden jeg skulle lage kassa på. Alle cellene buler litt på midten, og det er forskjell på målene. Prøvde derfor å sortere cellene slik at flatene ble parallelle og at alle cellene lå inntil hverandre. Har dere andre gjort det eller er det jeg som pirker unødvendig?

20230701_200209.jpg.193b62185c2222f1d0884ffa0bb0d04e.jpg

 

Så kappet jeg til kryssfinerplater for å skru sammen ei kasse. Brukte diverse kapp jeg hadde liggende i garasjen fra tidligere prosjekter. Fant ut at det ble veldig ujevne snittflater med sirkelsag, så jeg valgte å rette av kantene med en overfres.

20230702_184018.jpg.e4bcbaf1f262eb244a94769fcffaadb3.jpg

 

Da ble det slik.

20230702_194550.jpg

 

Plata på toppen er 10mm akryl. 

20230702_224220.jpg.ffca9abea874d6a26d82633a9388c277.jpg

 

20230702_224312.jpg.8a830db264f2de645d558c2037d5062f.jpg

 

Og for de som lurer, når man freser i akryl blir det mye spon, og den er statisk :giggle:

20230702_211651.jpg.64ea1f73e55b5fbaa968c34212ce4a37.jpg

 

Men jeg gjorde en tabbe, kassa ble 1mm for smal... Måtte derfor ta ut to av gummimattene jeg hadde skjært til og erstatte dem med folietape på sideflaten på noen celler. Men den folien er solid, så den gjør helt sikkert jobben.

20230702_193648.jpg.7f178da996d4a137fa63ba9b3a3d3003.jpg

 

Men så kommer dagens spørsmål til forumet. Jeg hadde opprinnelig sett for meg å montere BMSen på den ene langsiden av kassa og dra balanseledningene inn gjennom hull, og montere polene på toppen av akrylplata. Men jeg ser jo nå at de blå tykke ledningene (disse skal på batteriminus på de seriekoblede cellene) ikke vil rekke opp og inn i kassa. Lurer derfor på om jeg skal montere BMSen på toppen og bore hull i akrylplata som jeg drar de blå ledningene ned i. De svarte skal rett på det som blir minuspolen. Noen meninger om dette? Synes det er litt få bilder, beskrivelser og betraktninger rundt akkurat det med utforming av kassene her i tråden. Nå har jo jeg valgt en 500A BMS, så den er jo også litt klumpete å plassere og har grove ledninger.

20230702_224341.jpg.6fd64f71e385fa3bdc663c23a7be8ecc.jpg

 

20230702_224323.jpg.91f6eeac96dd9438d36eaee49359b39c.jpg

 

 

Til slutt en liten snutt som viser pasningen på kassa i forhold til cellene. Nå er jo disse cellene toppladet og balansert, men kan det være noen sjans for at de utvider seg mer? I så tilfelle er jeg redd det blir for stort press på kassa og at den kan gi etter. I så tilfelle bør kassa forsterkes med traverser og gjengestenger som holder den sammen.

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 24 minutter siden:

men kan det være noen sjans for at de utvider seg mer?

Om ikke husken lurer meg så er cellene på sitt tynneste når de er 20-30% ladet og det er en fordel å hindre den bevegelsen som oppstår ved lading/utlading for å få flest mulig sykluser ut av cellene.

 

Jeg la 2 lag med tynn kartong mellom, en tykk alu dørkplate i begge ender og presset de sammen med 6 stk 6mm gjengestenger:

image.png.b00ecd54f96bca5f36206d772259705b.png

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...