Jump to content

Billig DIY LifePO4 batteri.


Dreuf

Recommended Posts

SveinHa skrev 1 minutt siden:

Om ikke husken lurer meg så er cellene på sitt tynneste når de er 20-30% ladet og det er en fordel å hindre den bevegelsen som oppstår ved lading/utlading for å få flest mulig sykluser ut av cellene.

Har fått med meg det med utvidelse ved opplading, og det ligger jo en drøss med videoer på Youtube om kompresjonskasser osv. Temaet ble vel litt mer drøftet tidligere i tråden. Nå har ikke jeg lagt opp til at kassa skal være "kompresjonskasse", da vil ikke terasseskruer i endeveden på kryssfinerplatene holde lenge. Spørsmålet er om de kan utvide seg mer under bruk enn det de har utvidet seg nå som de er 100% oppladet. I så tilfelle må jeg forsterke kassa med traverser eller solide plater og gjengestenger. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 1 time siden:

<>Men så kommer dagens spørsmål til forumet. Jeg hadde opprinnelig sett for meg å montere BMSen på den ene langsiden av kassa og dra balanseledningene inn gjennom hull, og montere polene på toppen av akrylplata. Men jeg ser jo nå at de blå tykke ledningene (disse skal på batteriminus på de seriekoblede cellene) ikke vil rekke opp og inn i kassa. Lurer derfor på om jeg skal montere BMSen på toppen og bore hull i akrylplata som jeg drar de blå ledningene ned i. De svarte skal rett på det som blir minuspolen. Noen meninger om dette? Synes det er litt få bilder, beskrivelser og betraktninger rundt akkurat det med utforming av kassene her i tråden. Nå har jo jeg valgt en 500A BMS, så den er jo også litt klumpete å plassere og har grove ledninger.

20230702_224341.jpg.6fd64f71e385fa3bdc663c23a7be8ecc.jpg

 

20230702_224323.jpg.91f6eeac96dd9438d36eaee49359b39c.jpg

 

 

Til slutt en liten snutt som viser pasningen på kassa i forhold til cellene. Nå er jo disse cellene toppladet og balansert, men kan det være noen sjans for at de utvider seg mer? I så tilfelle er jeg redd det blir for stort press på kassa og at den kan gi etter. I så tilfelle bør kassa forsterkes med traverser og gjengestenger som holder den sammen.

 

 

 

 


Jeg skjønner ikke helt den med plassering av BMS, du kan jo ‘velge’ hvilket par med minuspoler som blir batteriets minuspol slik du har satt de ned i kassen? Og da kan du vel velge ett par som kommer på midten av kassen og snu BMS slik at det kabelsettet kommer øverst og tre de inn gjennom 2 hull i øvre kant på kassen? Eller misforstår jeg galt? 😄 BMS må i alle fall ha litt luft men pga bekymring for sjøholdig luft på vei gjennom motorrom/irring/korrosjon laget vi et ekstra pleksideksel over den med åpning i bunn og topp. 

 

Vi lurte også på dette med kompresjon men det virket som om det var konsensus om at dette var mindre relevant nå til dags med god styring av SOC via BMS så vi laget en temmelig lik kasse med ganske tight pasning og 2-3 mm gummi mellom cellene, og det er i alle fall ikke noen tegn til at kassen har fått noen belastning på den måten. 
 

Til sist: blir bittelitt svett av det bildet med metalltvinge og eksponerte poler for å være ærlig. Skal ikke store feilen til der for å lage et sabla fyrverkeri. Vi tapet opp polene/verktøy/brukte tepper over osv og var ganske katolske på dette, men klarte likevel å lage et par smågnister av og til - heldigvis ingen store.

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev 5 minutter siden:

Til sist: blir bittelitt svett av det bildet med metalltvinge og eksponerte poler for å være ærlig. Skal ikke store feilen til der for å lage et sabla fyrverkeri.

Jepp, en skikkelig kortslutning på disse batteriene gir et fyrverkeri av en helt annen dimensjon enn med bly (selv om det kan være heftig nok).

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev for 2 timer siden:

Jeg skjønner ikke helt den med plassering av BMS, du kan jo ‘velge’ hvilket par med minuspoler som blir batteriets minuspol slik du har satt de ned i kassen? Og da kan du vel velge ett par som kommer på midten av kassen og snu BMS slik at det kabelsettet kommer øverst og tre de inn gjennom 2 hull i øvre kant på kassen? Eller misforstår jeg galt?

Det er fort gjort å misforstå, enten rett eller galt :giggle:  Men du misforstår nok ikke dette :wink: Annet enn at jeg ikke får tatt ut minus på de to cellene i midten. Må nok ta ut minus enten til høyre eller til venstre. 

På grunn av den plassen jeg har i båten må konfigurasjonen av cellene bli slik. Langsiden på kassa blir der kortsiden på cellene er:

Komodo skrev On 1.6.2023 at 12.13:

 

20230530_194008.jpg.ec0a98da7049113bc4eb3b1a07b90726.jpg

 

Var også inne på tanken som du sier med å snu BMSen opp ned slik at de blå ledningene kommer opp. Problemet blir jo at man som tvangsnevrotiker blir nødt til å se BMSen stå opp ned resten av livet :ghost:  I tillegg vil de svarte ledningene som skal til minuspolen bli for korte til å nå opp, så da må de skjøtes. Ser ikke helt for meg at jeg klarer å gjøre det pent. 

 

Fantino skrev for 2 timer siden:

BMS må i alle fall ha litt luft men pga bekymring for sjøholdig luft på vei gjennom motorrom/irring/korrosjon laget vi et ekstra pleksideksel over den med åpning i bunn og topp. 

Ja, det var min plan også Samt å verne den mot evt. mekaniske påkjenninger. Den har jo bla. ei vifte som sikkert er ganske sårbar. 

 

Fantino skrev for 2 timer siden:

Vi lurte også på dette med kompresjon men det virket som om det var konsensus om at dette var mindre relevant nå til dags med god styring av SOC via BMS så vi laget en temmelig lik kasse med ganske tight pasning og 2-3 mm gummi mellom cellene, og det er i alle fall ikke noen tegn til at kassen har fått noen belastning på den måten. 

Ja, husker at der la mellom gummi, ble vel litt inspirert av det :thumbsup:  Nå har heller ikke jeg tenkt at det skal være en kompresjonskasse, men spørsmålet er vel heller om kassa bør forsterkes tilfelle cellene kan utvide seg enda mer. Men det er kanskje ikke noen fare for det?

 

Fantino skrev for 2 timer siden:

Til sist: blir bittelitt svett av det bildet med metalltvinge og eksponerte poler for å være ærlig. Skal ikke store feilen til der for å lage et sabla fyrverkeri. 

Klar over det, jeg var forsiktig :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Jeg tenkte slik men da har du jo polene på midten av langsida allerede så hvis du ikke vil ha BMS opp/ned eller evt forlenge kablene så havner den vel på toppen ja ☺️


Jeg ville kanskje sett på å putte den på sida da vi har erfart at en skal mer nedi den boksen for diverse gjøremål enn forventet 😄

 

IMG_3486.jpeg

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev 21 minutter siden:

Jeg ville kanskje sett på å putte den på sida da vi har erfart at en skal mer nedi den boksen for diverse gjøremål enn forventet

Tenker du på balansering av celler i ettertid? Jeg har også tenkt at det kanskje er en fordel å ha den på siden slik at man får en enklere adkomst til toppen av cellene. Sånn sett er det vel en ulempe å ha polene på toppen også. Må tenke litt på det der... Men jeg kommer i alle fall ikke unna å skjøte ledningene. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 1 time siden:

Tenker du på balansering av celler i ettertid? Jeg har også tenkt at det kanskje er en fordel å ha den på siden slik at man får en enklere adkomst til toppen av cellene. Sånn sett er det vel en ulempe å ha polene på toppen også. Må tenke litt på det der... Men jeg kommer i alle fall ikke unna å skjøte ledningene. 


Inn med temperatursensor, bytte balansekort, legge til et ekstra balansekort osv. Ting vi ikke forutså rett og slett 😝 Da er det plagsomt å måtte rive mer enn nødvendig. Absolutt best å ha den på siden på et eller annet vis, samme med polene dersom de ikke kommer i konflikt med andre ting selvsagt. Har ikke måttet dele opp for balansering, det ordnes med solcellelader stilt inn på strategisk spenning når det evt trengs. Den gir lite nok til at cellene ‘kiles’ oppunder 3.6V uten å gå over mens balansekortet henger med. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 2 timer siden:

Er det mulig å skjøte den,

Skal ikke være noe problem. 10-20 cm ekstra vil ikke gi mer enn desimaler feil måling (bare øyemål, ingen beregninger ute å går her :wink: ).

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

DIY lithiumbatteriet begynner å ligne noe, men er fremdeles ikke helt ferdig. 

 

Her holder jeg på med å koble til balanseledningene.

20230708_215838.jpg.cfc84016b08fdc8b619f07880de3e2ea.jpg

 

Måtte lage til to kobberskinner da hullavstanden på de som fulgte med ble feil på disse to.

20230708_215814.jpg.a83d00ba0727555d849ad48ee8ec87da.jpg

 

BMSen ble plassert på siden på denne måten. 

20230708_220008.jpg.2775caba665f808db6f6c1a442e26589.jpg

 

For å beskytte den mot evt vann og mekanisk påkjenning lagde jeg et deksel i 6mm plexi. For at dette ikke skulle knekke dreide jeg to syrefaste sylindre for å støtte opp i nedkant. Alt som er skrudd fra innsiden er skrudd med senkehodeskruer som er forsenket under nivået på plata. Her kun prøvrmontert.

20230708_220120.jpg.9f392daefede0cc6ffa92f4c5df04091.jpg

 

Balanseledningene kom under plexidekselet, så de ble frest ned for å ikke komme i klem. Valgte å bore et hull til hver ledning og plasserte dem i rekkefølge, da er det lettere å unngå feil plassering på batteriet. 

20230708_220040.jpg.1114a98e21c19cb753ad21c2447920d1.jpg

 

Litt kobling igjen nå så er det klart 👍

Link to post
Share on other sites

Vakkert, herr Komodo! 

 

Når jeg ser på tidsforbruket og eksperimenteringen, så er jeg fornøyd med at jeg kjøpte ferdige, rådyre, Skanbatt. Dog ligger det mye viktig erfaring og teknisk info i denne tråden. Som vil være til nytte for fremtidige hobby-lithium'ere.

 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 4 timer siden:

Vakkert, herr Komodo! 

Takk for det mr Hulda 👍

 

Hulda skrev for 4 timer siden:

Når jeg ser på tidsforbruket og eksperimenteringen, så er jeg fornøyd med at jeg kjøpte ferdige, rådyre, Skanbatt.

Ja, jeg har brukt mange timer på å bygge sammen dette nå, men så er vel jeg over snittet pirkete også. Men bare det med balansering av celler tar jo tid. Og det går fort mye mer tid enn man ser for seg til all tilpassing av materialer, boring, gjenging osv. Men for min del er det greit, ser på dette som en morsom hobby som gir verdifull læring.

 

Hulda skrev for 4 timer siden:

Dog ligger det mye viktig erfaring og teknisk info i denne tråden. Som vil være til nytte for fremtidige hobby-lithium'ere.

Helt klart! Men dette er nok for de litt spesielt interesserte. En av de store fordelene med bygge batteri på denne måten er at man kan sette inn en BMS som tåler høy strøm, evt. legge opp et uttak utenom BMSen. Der ligger det jo en begrensning på de fleste batteriene i handelen. 

Link to post
Share on other sites

Er nå endelig ferdig med å bygge DIY Lifepo4 batteriet mitt 😊  Men som @Hulda så korrekt kommenterte; dette er ikke noe man bare smokker sammen i full fart og hiver inn i båten. Man skal lese seg opp, bestille masse greier fra andre siden av jordkloden, og bruke masse tid på målinger, lading, balansering, bygging av kasse (noe som ser ut til å bli forskjellig for alle), og masse tenking og diskusjoner mellom der.

 

Jeg har tidligere flere ganger oppfordret til å legge ut bilder og beskrivelser hvordan folk har bygd kassene, men der har det vært heller dårlig respons. Men etterhvert som vi nå begynner å få mer erfaring med disse hjemmebygde batteriene burde vi kanskje kunne oppsummere det viktigste i korte trekk. En faktor som gjør at batteriene blir seende forskjellig ut er hvordan man må plassere cellene i forhold til hva man har plass til i båten. En annen faktor er hvilken BMS man bruker. Det er stor forskjell på størrelsen og utformingen på dem. 

 

Jeg har bare brukt kapp og rask jeg hadde liggende og slenge for å bygge mitt batteri, ser da selvsagt bort fra cellene og BMSen. Det eneste jeg har kjøpt er fire kabelsko i 35mm2 med 8mm hull, mine 35mm2 kabelsko hadde 10mm hull, og en halv meter 35mm2 kabel da jeg gikk tom for det. 

 

Etter litt tenking og drøfting med @Fantino bestemte jeg meg for å plassere BMSen på siden av kassa. Det gjør at batteriet får vesentlig større grunnflate, men samtidig blir det veldig enkelt å ta av lokket p toppen for å komme til cellene. Tenker da på muligheten for å kontrollere cellespenningene samt evt balansering i tillegg til det BMSen klarer å ta seg av. 

 

Til slutt ble batteriet da seende slik ut. Legg merke til prideinspirerte løftehåndtak (uten sammenligning forøvrig  :giggle:)

20230712_185059.jpg.39976b8b5ad97e968a43402aa910a62f.jpg

 

BMS ble plassert bak et solid deksel av 6mm plexi som jeg bøyde til.

20230712_185129.jpg.bb1819b9ce154346beae7a04aede28c5.jpg

 

I nedkant er det støttet opp med to rustfrie hylser. De er gjenget opp med M6 i begge ender og skrudd fra hver side. Fra innsiden er det brukt senkeskruer som er forsenket under nivået på plata slik at det ikke er noe stål som kan komme borti cellene. Det gjelder egentlig alt som er skrudd fra innsiden. I bunn av kassa har jeg skrudd på en vinkel slik at jeg kan skru batteriet direkte i plata det skal stå på i båten. 

20230712_185221.jpg.9ceb0f5560fac42d2490d3c1fc15868e.jpg

 

Satt på en vinkel på baksiden også. 

20230712_185242.jpg.27c2da3b54d36efbdb3102d4efe1e864.jpg

 

Jeg måtte lage to kobberskinner som var litt kortere enn de som fulgte med. De lagde jeg av en 50x6 kobberprofil som jeg sagde i to med baufil. Brukte 6mm maskinskruer og nylockmuttre for å skru dette sammen. For å sikre god klaring mellom skruehodene (som er på undersiden) og cellene dreide jeg ned høyden på skruehodene. Kappet så en 10mm fastnøkkel og tok på krympestrømpe for å sikre meg mot kortslutning i vanvare.

20230711_204751.jpg.0430b264f3b8ce4b3ad98fab0513d615.jpg

 

Som batteripoler brukte jeg to koblingssplinter fra BT. Kanskje ikke optimalt, men de så greie ut, hadde M10 skruer, og kostet bare en femtilapp per stykk. En ting til der som jeg har kjøpt til dette altså :giggle: For at disse skal sitte litt solid forsterket jeg på undersiden med to syrefaste platebiter på 65x65x3. Skrudd med M5 senkeskruer. 

20230712_185303.jpg.a00373ab64ea3064df6e9f28fa88846c.jpg

 

Hvilespenningen på batteriet har nå kommet ned på 14,13V. 

20230712_185640.jpg.e346e7160a173624f040006727d9cad9.jpg

 

Cellespenningen avviker veldig lite og ligger rundt 3,55V.

20230712_185659.jpg.cf6e6a71ac703dae6a713a138b5f7ddb.jpg

 

Har også veid batteriet komplett med kasse, BMS og alt stæsj. Nå er jo lithium lettere enn bly, men det veier da litt. 

20230712_184757.jpg.c0030a906dac1bef13e8702ecfbfb6cd.jpg

 

54,8kg stoppet vekta på...

20230712_184744.jpg.83d2ccaa014000db138109ee74c0c211.jpg

 

Det eneste som gjenstår nå er å koble til balanseledningene og bt-dongelen og laste ned appen. Så da får vi se om dette her funker 😄

Link to post
Share on other sites

Dette ser jo meget proft ut @Komodo, og jeg hadde heller ikke forventet noe annet fra den kanten 😁

 

Dersom du også har kjøpt USB tilkopling kan jeg anbefale å bruke PC appen for konfigurering da denne gir tilgang til utrolig mange flere settinger enn appen. Vi fant i alle fall dette nyttig. Har ‘manual’ til PC applikasjonen om det skulle være aktuelt.

 

Og fremdeles i dyp respekt for energien i den kassen drister jeg meg til å foreslå å tape over undersida av de syrefaste forsterkningene for polene ☺️

Link to post
Share on other sites

VegJoh skrev for 15 timer siden:

Ble vakkert :thumbsup::clap:

 

Fantino skrev for 14 timer siden:

Dette ser jo meget proft ut @Komodo, og jeg hadde heller ikke forventet noe annet fra den kanten 😁

Takk for det karer, veldig hyggelig :flag_bp:

 

Fantino skrev for 14 timer siden:

Dersom du også har kjøpt USB tilkopling kan jeg anbefale å bruke PC appen for konfigurering da denne gir tilgang til utrolig mange flere settinger enn appen. Vi fant i alle fall dette nyttig. Har ‘manual’ til PC applikasjonen om det skulle være aktuelt.

Her ser det ut som om jeg har bommet på noe da jeg bestilte BMS. Kan ikke huske at det var noe tema å få med USB-kobling, så det har jeg ikke :worry:  Men vi hadde litt dialog før jeg bestilte, og klarte i alle fall å få en smartvariant med blåtann og dongle, så jeg får klare med med det...

 

Fantino skrev for 14 timer siden:

Og fremdeles i dyp respekt for energien i den kassen drister jeg meg til å foreslå å tape over undersida av de syrefaste forsterkningene for polene ☺️

Du har et poeng der. Du så kanskje at jeg har tilpasset en fastnøkkel for å skru på batteriet, så som du skjønner så tenker jeg på sikkerheten også. Men jeg kan bare ikke se hvordan de platene skal kunne gi kortslutning i batteriet. De er 3mm tykke, og hodet på skruene er forsenket opp i plata, ikke noe som stikker ned. De er jo skrudd i akrylplata, så de kan ikke flytte seg, og det er ingenting de kan komme i kontakt med under. Men man kan aldri være for forsiktig, så jeg følger rådet ditt og isolerer dem allikevel :thumbsup:

 

Ellers ikke noe å melde annet enn at jeg koblet til BMS i går og startet den iht. manualen. Fikk da straks korrekt spenning ut på polene, så batteriet skal da fungere. Har lastet ned BMS-appen, men ikke koblet opp med blåtann ennå. Satser på å få gjort det etterpå.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 1 time siden:

 

Takk for det karer, veldig hyggelig :flag_bp:

 

Her ser det ut som om jeg har bommet på noe da jeg bestilte BMS. Kan ikke huske at det var noe tema å få med USB-kobling, så det har jeg ikke :worry:  Men vi hadde litt dialog før jeg bestilte, og klarte i alle fall å få en smartvariant med blåtann og dongle, så jeg får klare med med det...

 

Du har et poeng der. Du så kanskje at jeg har tilpasset en fastnøkkel for å skru på batteriet, så som du skjønner så tenker jeg på sikkerheten også. Men jeg kan bare ikke se hvordan de platene skal kunne gi kortslutning i batteriet. De er 3mm tykke, og hodet på skruene er forsenket opp i plata, ikke noe som stikker ned. De er jo skrudd i akrylplata, så de kan ikke flytte seg, og det er ingenting de kan komme i kontakt med under. Men man kan aldri være for forsiktig, så jeg følger rådet ditt og isolerer dem allikevel :thumbsup:

 

Ellers ikke noe å melde annet enn at jeg koblet til BMS i går og startet den iht. manualen. Fikk da straks korrekt spenning ut på polene, så batteriet skal da fungere. Har lastet ned BMS-appen, men ikke koblet opp med blåtann ennå. Satser på å få gjort det etterpå.


Ang de platene så tenkte jeg på om lokket skulle havne på skakken når det skal av/på. Er så forbaska fort gjort 😝

 

Husk den berømte 15300 sekunders settingen så slipper du at BMS går i dvale. Den USB tilkoplingen er bare en overgang fra USB til connector på sida av BMS og kan etterbestilles om du skulle ønske det, men skal ikke være nødvendig for basis-settinger.

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev 6 minutter siden:

Ang de platene så tenkte jeg på om lokket skulle havne på skakken når det skal av/på. Er så forbaska fort gjort 😝

Skal isolere, I stand corrected :smiley:

 

Fantino skrev 6 minutter siden:

Husk den berømte 15300 sekunders settingen så slipper du at BMS går i dvale.

Ja, det var det greiene der ja. Hvordan gjør man det igjen da? Denne tråden begynner jo å bli håpløs lang, blir tidkrevende å lete i gamle innlegg :worry:

 

Fantino skrev 6 minutter siden:

Den USB tilkoplingen er bare en overgang fra USB til connector på sida av BMS og kan etterbestilles om du skulle ønske det, men skal ikke være nødvendig for basis-settinger.

Ok, så jeg kan bestille en ledning som passer på min BMS, er det det du sier? Link??

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 20 minutter siden:

Ja, det var det greiene der ja. Hvordan gjør man det igjen da? Denne tråden begynner jo å bli håpløs lang, blir tidkrevende å lete i gamle innlegg :worry:

 

Ok, så jeg kan bestille en ledning som passer på min BMS, er det det du sier? Link??


Om du blar ned på denne sida så ligger det et screenshot av settingen i appen i innlegget mitt fra 2 mars 2021: 

 

Med litt forbehold om ulike modeller og versjoner så er det i alle fall en slik USB UART kabel vi har brukt (flere typer items i linken, må finne den rette). Den går i samme stikket som Bluetooth dongle mener jeg, dvs kan ikke brukes samtidig. Men lurt å sjekke nøyaktig betegnelse på BMS/bilde av kontaktene på sida.

 

Just found this amazing item on AliExpress. Check it out! NOK65.96  10% Off | DALY Smart BMS Accessaries Bluetooth Dongle Power Display Lights Board USB To RS485 UART Cable LCD Touch Screen NTC Sensors
https://a.aliexpress.com/_mO1BCK8

 

 

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev 12 minutter siden:

Om du blar ned på denne sida så ligger det et screenshot av settingen i appen i innlegget mitt fra 2 mars 2021:

Tusen takk for det, men det var jo ikke meningen å legge hele letejobben på deg da :blush:  Skal se om jeg får sjekket opp dette senere, nå er det andre oppgaver som venter...

 

Takker også for link til kabel. Og ja, det må jo være den UART USB kabelen. Hvis jeg forstår det riktig så er UART en type kontakt, så da må det vel bli riktig. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...