Jump to content

Billig DIY LifePO4 batteri.

Dreuf

Recommended Posts

Fantino skrev 3 minutter siden:

Ang balanse på celler så vil den ofte være nær perfekt utenom helt på topp og evt helt i bunn, så jeg ville passet på å ta en kikk under lading når totalspenningen går over ca 13.8V. Da stiger spenning fort og evt avvik mellom cellene blir tydelig.

Det har jeg ikke fått sjekket ennå, men jeg skal ta en titt på det når vi starter opp motoren og kjører herfra. 

Fantino skrev 3 minutter siden:

BMS vil vel også evt kutte på individuell cellespenning over grense og også for stor differanse mellom celler om jeg husker riktig. 

Jepp, den har jeg satt til 3,6V.

Har bygget to separate 12V batterier med EVE LF280K 280Ah (Versjon 3) celler og et stk JK BMS JK-B1A8S20P pr batteri. Deretter er disse parallellkoblet og har nå en forbruksbank på ca 600Ah. Spart ca 100Kg vekt og med betraktelig bedre kapasitet enn tidligere AGM bank. Gjort endring (som vist på tegning) hvor jeg fjernet Busbar fra negativ pol.

image.jpeg.842759a4af39982e5c8f877054e7975a.jpegimage.jpeg.8bede7cb86ef3423eee86ad22ebe311c.jpeg

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Dreuf skrev 6 minutter siden:

Fordeles strømmen likt mellom de 2 BMSene på denne måten å koble på?

Ja, det skal den gjøre, og mine enkle tester (ser på BMS appen) viser at det det stemmer ganske så bra. 

Valgte dette oppsettet da det tåler større strømuttak og skulle det skje noe med batteri 1 så har man batteri 2 i reserve.
+ at her er hver celle overvåket i motsetning til i et 2P4S oppsett (med fordeler og ulemper)

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Ny utfordring med DIY batteriet... 

Satt og knotet litt med appen tidligere i dag da vi forflyttet oss til Strømstad. Ved en inkurie kom jeg til å trykke på noe i appen slik at jeg mistet kontakten med batteriet. Batterimonitoren fortsatte imidlertid å vise spenningen og at batteriet tok lading, så batteriet og BMSen fungerer som det skal, det er bare det at jeg ikke får kontakt med batteriet på appen. 

Forslag til problemløsning mottas med takk!

Har forsøkt å søke opp batteriet gjennom telefonens blåtann. Der finner jeg batteriet, men klarer ikke å koble det til :headbang: 

Her er noen skjermdumper som kanskje forklarer litt:

Dette viste appen etter kort tids motorkjøring. Ladestrømmen fortsatte å ligge på litt over 20 ampere. 

Screenshot_20240805_152120_SMARTBMS.jpg.6389631ad60342c6eceec3112ad18ac1.jpg

Men så klarte jeg å feke borti et etter annet slik at jeg "slo av" visningen på batteriet. Da ble det slik:

Screenshot_20240806_003953_SMARTBMS.jpg.591e5780469b70bbbba90b5c64416444.jpg

Når jeg går inn i blåtann på telefonen så finner jeg batteriet, men jeg klarer ikke å få kontakt:

Screenshot_20240806_010345_OneUIHome.jpg.6e6561c7db8a5fcc183379636bee7cb6.jpg

Her har telefonen tenkt seg litt om, og det har dukket opp et spørsmålstegn:

Screenshot_20240806_010630_Settings.jpg.20276e41af138560537e67491e097a30.jpg

Trykker jeg på spørsmålstegnet får jeg opp dette:

Screenshot_20240806_010638_Wi-Fitips.jpg.f57db7ce894b1b7e27596faa2d42880e.jpg

Så hva gjør jeg nå? Et liv uten blåtann til batteriet er jo nå utenkelig 😅

Sjekk 3,3 volt-uttaket på BT-kontakten. Se video her: daly-bms-blutooth-not-connected-fixed.36 hvis den har falt ut. Etterpå er det en australier som går GRUNDIG videre! Vær også klar over at det er to serier av BMS. Den siste kalles SMART. Jeg fikk gammel kontakt fra Ali da jeg nylig kjøpte RS-485 / USB for å få tilgang til flere funksjoner i BMS-en. Dette selv om jeg skrev hvilken BMS jeg skulle bruke den til. 

Takker for tips og svar folkens, men jeg har dessverre ikke kommet noe videre 😖

Dreuf skrev for 5 timer siden:

Prøv å trykke deg bort på "enkel celle" også tilbake til "serie".

Jeg har ett bluetooth balanse kort og da må jeg noen ganger toggle mellom enkel celle, parallel og serie for å finne den.. gudene vet hvorfor.

Prøvde det i går og prøvde på nytt igjen nå, men det førte dessverre ikke fram.

Joerg Becker skrev for 3 timer siden:

Prøv å restarte telefonen.

Prøvde det nå, det funket dessverre heller ikke. 

Pedaltom skrev 12 minutter siden:

Sjekk 3,3 volt-uttaket på BT-kontakten. Se video her: daly-bms-blutooth-not-connected-fixed.36 hvis den har falt ut.

Linken til den videoen ser dessverre ikke ut til å funke. 

Uansett, dette problemet oppstod i går mens vi kjørte båt og jeg fulgte med både på appen og på batterimonitoren. Temaet da var å finne ut om avviket på cellene økte under lading som @Fantino var inne på. 

Men jeg måtte jo følge litt med ut av vinduet også, så vi F.eks ikke rente inn i Strømstad-Sandefjord ferga :giggle:. Da kom jeg til å trykke vekk batteriet i appen, og siden har jeg ikke fått det opp igjen. Har derfor vondt for å tro at det er noe fysisk feil slik som at jeg mangler spenning på dongelen. 

Pedaltom skrev 12 minutter siden:

Vær også klar over at det er to serier av BMS. Den siste kalles SMART. Jeg fikk gammel kontakt fra Ali da jeg nylig kjøpte RS-485 / USB for å få tilgang til flere funksjoner i BMS-en. Dette selv om jeg skrev hvilken BMS jeg skulle bruke den til. 

Jeg har vel den som kalles SMART så vidt jeg husker. Men nå har jo dette fungert utmerket helt fram til midt på dagen i går da jeg trykket på noe I appen :headbang:

Kan det være en ide å avinstallere appen og legge den inn på nytt, eller drar jeg med meg andre problemer da?

Telefonen finner altså batteriet i blåtannlista, men jeg klarer ikke å koble til. Der ser det slik ut:

Screenshot_20240806_114807_SMARTBMS.jpg.1774cf10ec5e8d76982e09c6e9023fa2.jpg

I går viste appen disse dataene etter at vi hadde begynt å kjøre:

Screenshot_20240805_152120_SMARTBMS.jpg.187cf95e6106bfccd8209d4b0dd9831e.jpg

Helt til jeg klarte å feke borti feil knapp, så nå ser det slik ut:

Screenshot_20240806_003953_SMARTBMS.jpg.d8a6831320c641ed69043b8b2821bf49.jpg

Dreuf skrev 46 minutter siden:

Så om den ligger inne under "Sammenkoblede enheter" så må du slette den derifra (glem). Da dukker den opp i appen din etterhvert.

Den ligger ikke under sammenkoblede enheter, den ligger under tilgjengelige enheter. Vet ikke om det sier noe mer..

Screenshot_20240806_130725_Chrome.jpg.f0d42d520c309f080f53c8dc16c9d347.jpg

Mener også å huske det Dreuf sier her, at appen selv kopler seg opp og at en ikke skal bruke ‘paringsfunksjonen’ til tlf. Men jeg har kun brukt appen på iPhone.

Men @Komodo, når du sier at du ‘trykket bort batteriet’ - aner du hvilken knapp du trykket på?

Jeg er også nysgjerrig på hvor du havner om du trykker ‘pil venstre’ øverst til venstre i appen?..

Det burde være fullt mulig å reinnstallere appen og logge på med default pin-kode om Dreuf sitt tips heller ikke funker. Å resette BT modul ved å kople den fra noen sekunder er vel også en mulighet. 

Fantino skrev 5 minutter siden:

Men @Komodo, når du sier at du ‘trykket bort batteriet’ - aner du hvilken knapp du trykket på?

Kun vaglig, for jeg måtte også føre båten og holde utkikk. Men når du henter opp appen, så kommer normalt det lange nummeret til batteriet opp (navnet) som en linje. Da trykker man på det, så får man opp visningen på batteridata. Tror kanskje jeg sveipet bort den linja eller på en annen måte slettet den.

Jeg er også nysgjerrig på hvor du havner om du trykker ‘pil venstre’ øverst til venstre i appen?..

Hvis jeg står her:

Screenshot_20240806_132312_SMARTBMS.jpg.2c70cc03d5e4b0eba15d5a3219b94740.jpg

og piler tilbake kommer jeg hit:

Screenshot_20240806_132331_SMARTBMS.jpg.b3feea6861c462daa9dfe19bffc120bd.jpg

og så hit:

Screenshot_20240806_132346_SMARTBMS.jpg.e4a65352d9afda8c5a86b1dc1979a83e.jpg

Det burde være fullt mulig å reinnstallere appen og logge på med default pin-kode om Dreuf sitt tips heller ikke funker.

Tror kanskje jeg må prøve det. Den PIN-koden er vel 123456?

Å resette BT modul ved å kople den fra noen sekunder er vel også en mulighet. 

Det prøvde jeg på i går. Men kun noen sekunder, kanskje ikke lenge nok... 

Hm. Jeg har nok vært forskånt fra dette problemet tror jeg. Det er også forvirrende med norsk språk i appen fordi oversettelsene er litt bingo (så på et tidligere skjermbilde du la ut at Effekt var blitt til ‘Makt’ - oversatt fra Power antar jeg 😁). Vi landet på å bruke engelsk språk og vet jeg har lest noe om dette et sted.

Sikkert nok et dumt spørsmål men det ser jo ut til å være en søkefunksjon i bilde 1, og muligens en knapp som kan trykkes på i bilde 2 også - eller er det bare en indikator?

IMG_2913.jpeg

IMG_2914.jpeg

Da kan jeg melde om at appen er oppe og går igjen 😄😄😄👍👍👍:flag_bp::flag_bp::flag_bp:

Screenshot_20240806_190800_SMARTBMS.jpg.463ddd53d9ca49eed562fa1dd749c2e2.jpg

Vi har nå vært ute i fem dager, og kun forflyttet oss en dag, bortsett fra at vi har flyttet båten helt kort rundt holmen vi har ligget på. Resten av ladingen har kommet fra solcellepanelet (110W). Men batteriet er så sultent på strøm, så det suger til seg det det får 🙂 Nesten så vi må begynne som @Fantino og kjøre vvb på inverter for å få brukt opp litt av strømmen 😅 Kjøleskapet har gått på fullt hele tiden, og det er kontinuerlig telefoner og duppeditter som lades. 

Fantino skrev for 3 timer siden:

Sikkert nok et dumt spørsmål men det ser jo ut til å være en søkefunksjon i bilde 1, og muligens en knapp som kan trykkes på i bilde 2 også - eller er det bare en indikator?

Forsøkte å skrive inn navnet på batteriet og søke, men den knappen responderte ikke, så det gikk ikke. 

Pedaltom skrev 1 time siden:

Her er det mange forslag, her kommer et til. På app-ikonet (SMART BMS), hold inne et par sekunder og velg "App info" og videre "Tving avslutning". Start så appen igjen. 

Bra forslag, så det tenkte jeg å prøve. Men igjen så klarte jeg å kløne det til. Så istedet for å tvinge avslutning, så slettet jeg appen 😅 Men det var fort gjort å legge den inn på nytt, og da fant den batteriet med en gang.  

Ble litt mye kløning og testing dette her, men lærdommen får være at det er kjapt å avinstallere og installere appen på nytt hvis det blir noe krøll 🙂

Komodo skrev 1 time siden:

Da kan jeg melde om at appen er oppe og går igjen 😄😄😄👍👍👍:flag_bp::flag_bp::flag_bp:

Screenshot_20240806_190800_SMARTBMS.jpg.463ddd53d9ca49eed562fa1dd749c2e2.jpg

Vi har nå vært ute i fem dager, og kun forflyttet oss en dag, bortsett fra at vi har flyttet båten helt kort rundt holmen vi har ligget på. Resten av ladingen har kommet fra solcellepanelet (110W). Men batteriet er så sultent på strøm, så det suger til seg det det får 🙂 Nesten så vi må begynne som @Fantino og kjøre vvb på inverter for å få brukt opp litt av strømmen 😅 Kjøleskapet har gått på fullt hele tiden, og det er kontinuerlig telefoner og duppeditter som lades. 

Forsøkte å skrive inn navnet på batteriet og søke, men den knappen responderte ikke, så det gikk ikke. 

Bra forslag, så det tenkte jeg å prøve. Men igjen så klarte jeg å kløne det til. Så istedet for å tvinge avslutning, så slettet jeg appen 😅 Men det var fort gjort å legge den inn på nytt, og da fant den batteriet med en gang.  

Ble litt mye kløning og testing dette her, men lærdommen får være at det er kjapt å avinstallere og installere appen på nytt hvis det blir noe krøll 🙂

Så bra, og nyttig for andre for senere referanse tenker jeg!

Pedaltom skrev for 1 time siden:

👍Hadde noen problemer selv i juni, og da holdt det å tvangsslutte appen og starte igjen. Prøv det neste gang - det er fort gjort. Fint med tilbakemelding om at dette gikk bra! 

Takker for det tipset der, skal legge meg det på minnet 👍

Sjekket nå hvordan man gjør det, og det ser jo veldig greit ut. 

Ellers har vi akkurat kommet tilbake fra en fem dagers tur. Har kjørt lite motor på den turen, og allikevel klappet vi til kai med fulle batterier. Det var en ny erfaring! 

Mine tanker etter denne første turen er at folk flest som forflytter seg mye oftere enn oss og gjerne ligger like mye i gjestehavn som ute i skjæra, så holder det antagelig lenge med et 4S batteri, altså 280Ah og halve størrelsen av vårt. 

En annen tanke er at mange antagelig kommer langt med et slikt diy batteri og kun et lite blybatteri til start. Med en stor BMS kan man kjøre både vinsj og truster på lithiumbatteriet, og da trenger man verken separat trusterbatteri eller stort startbatteri. Et sprekt Optima holder antagelig for de fleste. Vårt 180Ah startbatteri har plutselig blitt alt for stort nå som trusteren får mat fra lithium. En slik løsning som jeg skisserer her burde k alle fall være midt i blinken for planende båter. For ikke å snakke om for lommeboka :giggle:

• 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...