Jump to content

Billig DIY LifePO4 batteri.


Dreuf

Recommended Posts

@Dreuf

 

Hvordan fikk du aktivert BMS?

 

Står hos meg den kan aktiveres på 2 måter.

Via et controllboard om en har kjøpt dette

Via lading. 

Har jo ikke kjøpt dette controll board jeg. Kun BT

Så prøvde å koble på lader til pluss fra batteriet å P-- som det står i papire, men skjer intet, samme om jeg prøver via dedikert ladekabel på bms. Ingen reaksjon. Lader står å blinker 00. Forsøker jeg å bytte program på lader, så går den på feil F1, som er kortslutning/feil polaietet.

De 4 små tynne ledninger til hver pluss samt den tynne til minus viser rett når en tester på kontakten som skal inn på bms. da starter går den fra 3,3-6,6-9,9-13,2 så den skal være ok.

Så er det mes å aktivere som ikke fungere. Skal jo ikke koble til B- før den er aktivert i henhold til papirer. så da skal den vel få strøm via sense ledninger eller?

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Forsøkte med en Biltema lader jeg også.

Men strømforsyning har jeg ikke.

Vil kanskje 2x9V(18V) batteri gå? Disse små firkantet batteri til brannalarmer. Eller vil disse gå rett i lufta kanskje

Ellers blir det å vente 4-8 uker på strømforsyning fra kina. Men litt rart det skal så mye til.

Eller vil kanskje en gammeldags lader uten moderne smart ladings elektronikk fungere?

https://www.biltema.no/bil---mc/bilbatterier/batteriladere/batterilader-612-v-758-a-2000030702

Denne lader jo med 14,7V så det burde vel holde. Å ikke koster den mye heller.

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Tør ikke å svare på om det er trygt å putte på 18V. Skulle ikke tro det gjør noe for cellene. Men spørs hva BMS tåler.

Du har ikke en 13-14V strømforsyning liggende til en duppeditt? gammelt modem eller noe? Trenger ikke noe strøm, kun spenning.

 

Ellers begynner mitt batteri å ta form:

20210120_084216.jpg.3b9b86e5d2f67274102e867d89731ffd.jpg20210120_084208.jpg.0090c470839b814106d122e03234f36a.jpg20210120_084202.jpg.e54f504234dd02c6714cfd22103889a2.jpg

 

Brukte gjengestag som er kledd med krympestrømpe og plexiglass som holder.

Plexi ble litt mykt, så skal prøve å finne noe annet som er litt hardere. Tenker noe i ikke-ledende materiale. Er mer redd for kortslutning enn brann.

Er ingen kompresjon i dette, bare for å holde cellene i sammen.

Har også lagt en tynn matte mellom cellene for å unngå en eventuell kortslutning der.

Nå har jeg målene på batteriet så da må jeg prøve å finne en kasse.

 

Når jeg har testet BMSen nå har den dratt 33A i 8 timer non stop. Monterte tempføler på BMS for å se hvordan denne oppførte seg og den steg 2grader. 

 

@Fantino

Har sett litt på balansebrettene vi har på vei.

Om man kobler B- fra balansebrettet på P- på BMS så vil man deaktivere balansering når evnt BMS trigger.

Tror det kan være en grei måte å løse det på. Ser også at brettet har en innebygget LVD på 3.0V, men da har man en dobbelt forsikring.

Link to post
Share on other sites

@Okkaby

Har du toppbalansert cellene, eller tenker du først å lade til 3.55-3.6 før du balanserer?

BMS vil balansere, men vil anbefale å gjøre en toppbalansering først.

 

Jeg har satt som følger på mitt batteri:

Høy cellespenning: 3,55V

Lav cellespenning: 2,95V

Angitt kapasitet: 261Ah (testet det i går med å lade ut fra 3.55V til 2.95V).

Siden databladet sier at du kan ha utlading til -35, så satte jeg den på -10.

Lading har jeg også sperret på +5.

Har testet både LVD og HVD på BMS og det virker.

Fant foressten noen pakker til med busbars så om du trenger flere for å doble opp så si ifra og jeg sender i posten.

Link to post
Share on other sites

Nei toppladet de ikke, da lader jeg vil bruke står koblet opp i båten å holder banken der i form.

Men skal hive på den 8A lader som ikke ville aktivere, da den kan brukes. Måtte hente den hos kompis i går kveld, da han hadde lånt den.

Men hvordan starter en balansering?

 Så det var en skyve bryter på oversikts vinduet i appen. Men denne fikk jeg ikke til å reagere.

 

Ellers var det jo positivt at appen var på norsk.

 

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

@Dreuf Det var en smart tanke med balansebrettene! Men vil ikke celle1 få litt avvik i spenning i så fall? Går uansett an å bruke et minirele mot P- og batteri pluss slik at enableinngang bare er aktivert så lenge BMS er aktivert!

 

@Okkaby / @Dreuf:

 

Jeg har jo en mistanke om at Daly, Daligreen og Heyo BMS ene er temmelig like, om ikke 100%. Har lett etter en god dokumentasjon da leverandør bare sendte oss software for PC pluss den lille oppkoplingsbeskrivelsen. Fant noe her som kanskje kunne vært verd å undersøke ift å starte opp BMS: 

 

Har Heyo BMS tilsvarende tilkoplinger? I så fall burde den starte ved å kortslutte TRIG+ og TRIG- i kontakt J5, evt gi + til input for batterimeteret? (kortslutte pin 2 og 3 i J6)

 

 

24E5A8E4-EA1D-4088-8F26-63F3FFBC99F9.png

6742D0C5-D3A2-48C8-91E3-7D068BE9D90B.png

E4003374-97F5-45BC-BA16-19A2BC40B6C9.png

Link to post
Share on other sites

Et lite innspill mtp når balansering bør starte.
Hensikten med balansering(topp) er at cellene skal ha lik spenning når batteriet er fulladet. Fordi cellene har en ulik karakteristikk vil en bunnbalansering gjerne føre til  at cellespenningen er i ubalanse når fullladet. Måten batterier brukes i båt tilsier at vi toppbalanserer fordi det er det ekstremet vi stort sett møter. LVC slår ut før vi når en kritisk utlading og gjør bunnbalansering lite vesentlig.

Når en velger å starte en (vedlikeholds)balansering vil over tid balanseringspunktet bevege seg mot cellenes gjennomsnittsspenning, som mtp riktig lagring er langt lavere enn fullladet. Det vil igjen fort føre til at en ikke når 100% SOC fordi batteriet ikke lenger er balansert der.
Jeg hadde etter et års tid med 3.25 som start balansering så stor forskjell på cellene ved maks batterispenning at BMS en slo ut pga for høy enkeltcellespenning. Balansen var nydelig på 3.28 dog, lagringsspenningen. Nå er balanseinslaget satt til 3.35, cellene er like ved 100% SOC og hva de er på lagringspenning kan jeg ikke bry meg mindre om. 

Link to post
Share on other sites

Er det ikke bare å koble på en strømforsyning, så slipper man å tenke mer på det? Dette er noe man bare gjør en gang.

Om man vil deaktivere BMS ved ett senere tidspunkt så gjøres det enkelt i appen.

Ellers er det også en funksjon som deaktiverer BMS etter en time uten opp eller utlading.

Den våkner igjen når man enten setter på forbruk eller lading.

 

Kom ett innlegg i mellom her, dette var svar til Fantino.

 

SamH: Takk for tips. Høres logisk ut.

Redigert av Dreuf (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Som nevnt så fungerte det fint å få liv i BMS med en sådan lader

https://www.biltema.no/bil---mc/bilbatterier/batteriladere/batterilader-612-v-758-a-2000030702

Kunne jo være så frekke å dra tilbake, å levere den inn igjen, siden den er tilbake i kassa like fin som den kom.

Går ikke å se den har vært ute hehe så hadde vært gratis lån fra BT da.

Men tenker den kan være greie å ha til andre ting kanskje, å kosta jo ikke stort heller.

 

Men ellers enige @Fantino Disse BMS ser jo prikk like ut. Utvendig ser en ikke forskjell på min Heyo å en Daly. Så spørs vel om ikke alt kommer fra samme fabrikken hehe 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Dreuf skrev 30 minutter siden:

Er det ikke bare å koble på en strømforsyning, så slipper man å tenke mer på det? Dette er noe man bare gjør en gang.

Om man vil deaktivere BMS ved ett senere tidspunkt så gjøres det enkelt i appen.

Ellers er det også en funksjon som deaktiverer BMS etter en time uten opp eller utlading.

Den våkner igjen når man enten setter på forbruk eller lading.

 

Kom ett innlegg i mellom her, dette var svar til Fantino.

 

SamH: Takk for tips. Høres logisk ut.


@Dreuf: Du har sikkert rett. Jeg tenker egentlig mest på situasjonen der en ligger på fjorden og BMS av en eller annen grunn har løst ut, dvs den enkleste måten å aktivere den igjen. Men det er gjerne en annen problemstilling.

 

Ut fra det SamH skriver er kanskje det smarteste å bruke balancerkortene til toppbalansering ved installasjon og deretter ved behov i stedet for å la de henge på hele tida (dvs bare ha en manuell bryter mellom enable-punktene).

Link to post
Share on other sites

@Fantino  Disse balancerkort, hva er dette? Har ikke set noe til dette før. 

Skal sies at jeg ikke er elektriker, men jobber med rør/mekanisk til daglig, så dette elektro, er ren hobby, hvor jeg normalt spør kompis som er elektro ingeniør til råds når jeg står fast hehe

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Dette er balanseringskortene:

https://www.aliexpress.com/item/4001171201818.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.138e6437qYeSZz&algo_pvid=de921e51-5c9d-4393-9565-eda5d662e5cf&algo_expid=de921e51-5c9d-4393-9565-eda5d662e5cf-6&btsid=0bb0622c16111413665495054ef70d&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_

 

Men om man har balansert pakken godt fra start og ikke tøyer grensene i øvre eller nedre register så tror jeg egentlig ikke de er nødvendige.

Hadde egentlig ikke plan om å kjøpe sånne selv, men så er de så billige også er det gøy å teste for læringens del. Så da havnet det ett par i handlekurven.

Link to post
Share on other sites

Da ble kassa samlet. 

Pluss kabler skulle vært litt kortere, men var de korteste de hadde på Biltema. Hadde ikke løst å presse nye kabel sko. 

Må bare på litt merker med pluss/minus og lading. Har jo egen lade port på bms.

 

Tenker hele kassen blir malt svart. Så ser en ikke lm det er litt skittent. 

 

Står å lader nu. Så ser hvordan det ser ut i kveld. Pr nå er det maks 0.005 i forskjell på cellene. Vet ikke hvor nøyaktig det trenger å være.

IMG_20210120_142822.jpg

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Dreuf skrev 41 minutter siden:

Hvilke dupeditter bruker du for tilkobling av batteriet og hvor er de kjøpt?

Kjøpte disse hos sparelys.

https://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=1303&category_id=89&option=com_virtuemart&Itemid=39

 

Men måtte bruker lengre bolter, da disse var beregnet for å skru direkte i batteriet. 

Så hentet en pakke med m8x30mm umbrako bolter på BT. Måtte slipe litt på hode for at de gikk ned i messing pol. Men ble da helt topp.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Lire på hva som skjer her.

Når jeg var borte noen timer i går kveld, så sto SOC på 89% .

Når jeg kom hjem så var plutselig denne nede i 63%.

Lader sto fremdeles på, å drn svinger mellom ca 2 & 8ah(smart lader).

Nu til morgen står soc på 73%. Burde jo lenge bære fylt opp nå. Parameter er samme som igår. Så hva kan ha skjedd her?

Å hva er godkjent spenningsforskjell på cellene? Siden bms ikke ballansere før 0.05 og jeg ligger på ca 0.006.

 

Vil det evt være bedre å lade med den ikke så smarte gammeldags laderen, som pøser på med 14,7 i ladespenning? Til en har toppet opp batteri?

 

Hva mener du @Dreuf

Screenshot_20210121-082750.jpg

Screenshot_20210121-082805.jpg

Screenshot_20210121-082815.jpg

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Den SOC % som du ser på BMSen er bare å glemme. Den er spenningsbasert, noe som ikke er særlig nyttig på Lifepo4.

Om du ikke har det fra før så anbefaler jeg å kjøpe en batterimonitor i båten. Så følger du med på hvor mange Ah du har tatt ut av batteriet.

0.006V er en fin (u)balanse. Den kommer "aldri" til å være 0.000V.

Cluet er at du ikke skal ha så stor ubalanse at f.eks når du lader opp til 14V så slår en celle ut på for høy spenning allerede ved 13.8V.

 

Det blir litt spennende å se hvordan ubalansen utvikler seg nå når spenningen stiger iom at du ikke har topp-balansert dem.

Kan være at de er nogenlunde i balanse og alt går fint. Men om f.eks BMS kutter på 13.8V på grunn av at en celle går over 3.6V så bør du toppbalansere dem.

Du ødelegger ingenting siden du har satt BMS til å kutte på 3.6V cellespenning uansett.

Min biltemalader hopper også fra 2-6A. Når jeg kjenner på den så er den ganske varm så tipper den begrenser for å ikke skade seg selv.

Cellene er 30-50% oppladet når de kommer. Så om man sier en snittlading på 5A så vil det ta ca 40 timer å lade batteriet med laderen du har.

Hoveddelen av strømmen ligger mellom 3.3 og 3.45V så laderen står der en evighet før den plutselig stiger raskt til 14V.

 

Her er en graf som viser forskjellen på ett Lifepo4 batteri:

572270864_chargelifepo4.jpg.9d4fb1f3e3f97a3a8abba9baf724a9de.jpg

Dette er også hvorfor man bør ha en batterimonitor. Når du lader ut batteriet og bare ser på spenning så vil det ligge leeeeenge på 3.2-3.3V og du aner fred og ingen fare. Plutselig dropper batteriet i spenning, og da går det fort.

Da er det bedre å se på en batterimonitor at du har brukt 200Ah og da vet du at du har 60Ah igjen før du må lade.

 

Husk også når du har ladet opp batteriet, om du ikke skal bruke det på en stund så lader du det ut igjen til 3,30V (13.2V) for lagring.

Lifepo4 liker ikke å bli lagret på 100% SOC.

Link to post
Share on other sites

Ok. Dette høres fornuftig ut. Får la den stå å lade. Så ser en når den er på topp.

 

Å ja lader er noe varm til tider, så er nok det som gjør at den svinger sådan.

 

Har dere kun brukt den app som henvises til i papirer til BMS, eller forsøkt med 3. parts app?

 

Ser jo at den app jeg bruker er Daly sin, sjøl om bms er Heyo hehe Så er nok som Fantino mistenker, at de alle er fra samme fabrikk hehe

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...