Jump to content

Draco 20 HT - renovering/ombygging - I/O til OB


Turnfin

Recommended Posts

Hei!

Våren er her og det har gått litt tid siden første start av motoren i februar. Da var det inne i et oppvarmet verkstedslokale.


Testing på vannet for å prøve ut propell og finne riktig for litt allsidig bruk vil foregå på Øyeren - så får jeg hjelp litt mer effektivt(og billigere) enn om mekanikeren hos Ravns skulle ha reist til og fra Hvaler.

 

Det tar litt tid og inn i sommeren for vi må vente til flommen er over og vannet fritt for kvist, kvas og annet flommen har fraktet med seg.
 

I mellomtiden har jeg vært hos Ravns sporadisk og med korte arbeidsøkter pga lang reisevei og lav temp i en opplagshall uten varme. Det har blitt gjort noe av og til. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Båten ligger som sagt i en opplagshall og det krever litt forberedende tankearbeid på hva jeg må ha med meg i bilen - når jeg reiser til og fra og verktøy/utstyr ikke lenger er i et telt sammen med båten på Hvaler el uthuset et steinkast unna der teltet sto. 
 

IMG_5137.jpeg.6f6796c772ae6d92eb9b281d1c72e751.jpeg

Link to post
Share on other sites

Så nå har det vært litt til og fra med fokus på innredningen. Først akterbenken der strukturen er bygd opp med aluminiums profiler. Har glemt å ta bilde av hele, men de 2 under av babord side viser hvordan fløyene på benken blir - med stuerom der og benk med vendbar rygg i midten. Her blir det enklest mulig - dvs at det kles inn med plater skåret til av baderomspanel.

 

Vet ikke hvorfor, men bildene ble kullsorte… :confused:

 

 

 

 

IMG_6413.jpeg

Link to post
Share on other sites

Deretter ble de originale benkene i inntedningen forut pusset opp og montert på plass.

 

 

Vet ikke hvorfor, men disse bildene ble også kullsorte… :confused:


Ja, ja - finner kanskje ut hvorfor etterhvert. Har i mellomtiden tatt høyhastighets teori og bestått, praktisk prøve i midten av mai.:thumbsup:

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Hei, tenkte å dele noen erfaringer fra mitt prosjekt. Jeg har en 2000DC/GT, konvertert til utenbord, med 10” Bobs motorheis og ny 300hk V8 pro xs i fjor. Brukte en 24” Tempest plus på den. Toppfart 62 knop ved 5850rpm. Båten er stabil og fin opp til 45-50 knop. Over dette blir det fort chine walk og det er lett å tenke at dette er håpløst å få kontroll på, men med 30-40 timers bruk, går det fint å ligge i toppfart når forholdene tillater det. Etter de to foregående sesongene med 200 hk, var jeg sikker på at jeg trengte mer vekt bak, så jeg flyttet bensintanken ca 50 cm bakover, monterte et ekstra batteri, samtidig som jeg lettet kabinen foran for vekt. 
Dette hadde stor innvirkning på oppførselen i sjøen. Tendensen til å «gå på nesa» er mye mindre og den oppleves mye mer sportslig. Ikke helt som en Fjordling, men absolutt gjenkjennelig Linge. Har ikke hatt den følelsen med båten før i fjor. Skal teste med en 23,5” Bravo 1 fra Mercury racing i år. Håper å se 65 knop på telleren😃

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Takk for innspill @aneckh ! :thumbsup:

Dette er til hjelp når jeg snart skal teste for propellervalg. Beklager at det har tatt litt tid å svare, men mai har vært travel på andre fronter enn båtproskektet.

 

Du skriver Bob’s 10’’ - er det setback? Sammenlignet er min Hydraulic Transom fra Porta Products med 17’’ setback slik at motoren henger ca 17,5 cm lenger bak hekken enn din. Spennende å se om jeg unngår tendensen du beskriver som «å gå på nesa»

 

Ellers - du sier du hadde en 200 hk motor tidligere. Hvilken størrelse propell (dia x stigning/antall blader var best ? Og hva var toppfarten da.

 

Testing vil foregå første uka i juli. Jeg prøver å legge ut noen erfaringer da. Takk for info så langt.:wink:

Link to post
Share on other sites

Hei igjen. Ja, det er 10 tommer setback med motorheis. Med den gamle motoren, en 2003-modell Evinrude 200 Ficht Ram, brukte jeg en trebladers, 14,5 x 22"  Raker-propell. Toppfart på den var 51 knop. Testet også med en 22" Viper-propell, men Raker funket bedre. Det er vel 250HK du har på din båt? Tror jeg ville testet med en 22 eller 23", 4 blader Bravo 1 FS. Jeg når ikke toppturtall med 24" på min 300 HK, så litt lavere stigning er nok å foretrekke på din motor. Jørgen i Stormer Marine, anbefaler også Bravo 1 på Sportlingen, han har testet litt forskjellig.

Link to post
Share on other sites

aneckh skrev On 3.5.2024 at 16.17:

Hei, tenkte å dele noen erfaringer fra mitt prosjekt. Jeg har en 2000DC/GT, konvertert til utenbord, med 10” Bobs motorheis og ny 300hk V8 pro xs i fjor.

 

Tøft :cool:

Har du gjort noe annet med båten enn å bygge om til påhenger?

Link to post
Share on other sites

Takk for rask respons, @aneckh:clap:

 

200 Ficht er/var jo kraftig med godt dreiemoment, men den drakk en del, såvidt jeg husker. 14,5 x 22 lyder greit, Raker har jo godt «tilbakestrøkne» blader. En 3 blader, ikke sant? Gikk den i turtallssperra el tett oppunder?

 

Du har nesten rett, det er en 225 Pro XS jeg har. Derfor lurte jeg på dine erfaringer med 200hk. Jeg vil helst ha en 4-blader pga allsidighet/fleksibilitet …og så løfter den hekken lettere når motoren min henger såpass langt bak. Bravo 1 har godt rykte på seg, men de er visst ved å gå tomme i Belgia. Vet du om noen som har i Norge? (Tipper på forhånd stigning på 22’’…).

 

Testing vil foregå i ferskvann (Øyern, nær Ravns Garage). Vannet er «tyngre» enn der jeg skal bruke båten (saltvann/Hvaler), så det kan utgøre en forskjell på inntil et par hundre omdreininger på topp. 
 

Jørgen/Stormer er et godt tips. Han har allerede solgt meg vindskjerm og «soft topp» kalesje som er montert (spol tilbake i dette prosjektet hvis du vil se). Jeg hører litt med ham også.

 

Dette ble langt, men det er stadig nye tanker når sjøsettinga nå nærmer seg.:wink:

Link to post
Share on other sites

Turnfin skrev 1 time siden:

200 Ficht er/var jo kraftig med godt dreiemoment, men den drakk en del, såvidt jeg husker.

Nei, de var ikke tørste. Men det var ganske mye tull med Ficht motorene, og det var vel reklamasjoner på dette som knakk ryggen på Evinrude. Har hatt to Ficht motorer.

 

Link to post
Share on other sites

Fortsatt litt om propeller - Jørgen S Colberg har svart - da gjelder det en 300 Pro XS - hvor han nå bytter ut en 24’’ med en 26’’ Bravo 1. Regner med at han snakket om samme skroget - der han bruker et påstøpt motorfeste.

 

I mellomtiden - fikk link til Sjøfartsdirektoratets side for søknad om sertifikater etter gjennomført teori og praksis for å føre hurtiggående fritidsbåt. Blir digitalt bevis forstår jeg. Liker laminerte kort, jeg…:giggle:

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev On 22.5.2024 at 18.04:

 

Tøft :cool:

Har du gjort noe annet med båten enn å bygge om til påhenger?

Hei

 

Ja, jeg har gjort ganske mye. Kjøpte et prosjekt noen hadde gitt opp, så skroget var ferdig pusset ned, primet og lakket opp, så jeg slapp den jobben. Har tatt det litt i etapper, med litt prøving og feiling. Her ikke vært flink og dokumentert så mye, men legger ved noen bilder. Har kappet ut og støpt om hekken, nye stolsøyler med hev/senk og demping, komplett sett med stoler og puter fra en ny Draco 22RS, hvor jeg har bygget en benk i passende størrelse bak. Fikk laget beslag, slik at ryggputen kan felles ned foran benken, så det blir en solseng, som det er på 22RS. Ellers har jeg laget ny dørk av kryssfiner, med laminat på begge sider, støpt inn paneler på siden, slik at sideskott og dørk er støpt sammen. Lagt IMG_1500.jpeg.210a537d6f1c33d1167fc375d1508e4a.jpegIMG_1499.jpeg.5de2d43447fb38c7f0b493fb7a72c88b.jpegflexiteak på dørken. Nye puter fra en Yamarin i cabin. Bobs 10” motorheis, Seastar Pro-styringIMG_8823.jpeg.8f2611ca99dd59d59f7742401ead6a13.jpegIMG_1484.jpeg.5971b7c71ae86dbff5d235766f4c3f43.jpegog 300, 4,6l Pro XS motor. Lakket overbygg med 2k polyuretan-lakk + en masse andre småting. Sikkert brukt 450k på dette, noe jeg selvfølgelig aldri får igjen, men for meg er dette så veldig mye kulere enn et nytt såpestykke av en kjønnsløs båt til en mill😄

Link to post
Share on other sites

Turnfin skrev On 23.5.2024 at 20.50:

Fortsatt litt om propeller - Jørgen S Colberg har svart - da gjelder det en 300 Pro XS - hvor han nå bytter ut en 24’’ med en 26’’ Bravo 1. Regner med at han snakket om samme skroget - der han bruker et påstøpt motorfeste.

 

I mellomtiden - fikk link til Sjøfartsdirektoratets side for søknad om sertifikater etter gjennomført teori og praksis for å føre hurtiggående fritidsbåt. Blir digitalt bevis forstår jeg. Liker laminerte kort, jeg…:giggle:

Hei igjen

 

Det samme som Jørgen fortalte meg, og ja, det er samme skroget Stormer lager nytt i dag. En kamerat av meg som har bygget pluggen til det Sportling-skroget Stormer bruker i dag. Han bruker den på skjærgårdsjeepen han har bygget med det skroget og jeg antar at det er en del lettere enn våre som har overbygg.
Du vurderer ikke den nye hard-topen de har bygget til den vindskjermen du har kjøpt? Syns det ble en fin løsning, litt Fjordling over det😁 Jeg tok «lappen» for hurtiggående båt hos Goldfish i Son i fjor vår. Kun digitalt bevis, ja. Tror vel neppe man trenger å vise dette til noen, før man evt er involvert i en ulykke og skyld skal fordeles🤔

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...