Jump to content

Draco 20 HT - renovering/ombygging - I/O til OB


Turnfin

Recommended Posts

Hei!

Våren er her og det har gått litt tid siden første start av motoren i februar. Da var det inne i et oppvarmet verkstedslokale.


Testing på vannet for å prøve ut propell og finne riktig for litt allsidig bruk vil foregå på Øyeren - så får jeg hjelp litt mer effektivt(og billigere) enn om mekanikeren hos Ravns skulle ha reist til og fra Hvaler.

 

Det tar litt tid og inn i sommeren for vi må vente til flommen er over og vannet fritt for kvist, kvas og annet flommen har fraktet med seg.
 

I mellomtiden har jeg vært hos Ravns sporadisk og med korte arbeidsøkter pga lang reisevei og lav temp i en opplagshall uten varme. Det har blitt gjort noe av og til. :rolleyes:

Link to post

Så nå har det vært litt til og fra med fokus på innredningen. Først akterbenken der strukturen er bygd opp med aluminiums profiler. Har glemt å ta bilde av hele, men de 2 under av babord side viser hvordan fløyene på benken blir - med stuerom der og benk med vendbar rygg i midten. Her blir det enklest mulig - dvs at det kles inn med plater skåret til av baderomspanel.

 

Vet ikke hvorfor, men bildene ble kullsorte… :confused:

 

 

 

 

IMG_6413.jpeg

Link to post

Hei, tenkte å dele noen erfaringer fra mitt prosjekt. Jeg har en 2000DC/GT, konvertert til utenbord, med 10” Bobs motorheis og ny 300hk V8 pro xs i fjor. Brukte en 24” Tempest plus på den. Toppfart 62 knop ved 5850rpm. Båten er stabil og fin opp til 45-50 knop. Over dette blir det fort chine walk og det er lett å tenke at dette er håpløst å få kontroll på, men med 30-40 timers bruk, går det fint å ligge i toppfart når forholdene tillater det. Etter de to foregående sesongene med 200 hk, var jeg sikker på at jeg trengte mer vekt bak, så jeg flyttet bensintanken ca 50 cm bakover, monterte et ekstra batteri, samtidig som jeg lettet kabinen foran for vekt. 
Dette hadde stor innvirkning på oppførselen i sjøen. Tendensen til å «gå på nesa» er mye mindre og den oppleves mye mer sportslig. Ikke helt som en Fjordling, men absolutt gjenkjennelig Linge. Har ikke hatt den følelsen med båten før i fjor. Skal teste med en 23,5” Bravo 1 fra Mercury racing i år. Håper å se 65 knop på telleren😃

Link to post
  • 3 uker senere...

Takk for innspill @aneckh ! :thumbsup:

Dette er til hjelp når jeg snart skal teste for propellervalg. Beklager at det har tatt litt tid å svare, men mai har vært travel på andre fronter enn båtproskektet.

 

Du skriver Bob’s 10’’ - er det setback? Sammenlignet er min Hydraulic Transom fra Porta Products med 17’’ setback slik at motoren henger ca 17,5 cm lenger bak hekken enn din. Spennende å se om jeg unngår tendensen du beskriver som «å gå på nesa»

 

Ellers - du sier du hadde en 200 hk motor tidligere. Hvilken størrelse propell (dia x stigning/antall blader var best ? Og hva var toppfarten da.

 

Testing vil foregå første uka i juli. Jeg prøver å legge ut noen erfaringer da. Takk for info så langt.:wink:

Link to post

Hei igjen. Ja, det er 10 tommer setback med motorheis. Med den gamle motoren, en 2003-modell Evinrude 200 Ficht Ram, brukte jeg en trebladers, 14,5 x 22"  Raker-propell. Toppfart på den var 51 knop. Testet også med en 22" Viper-propell, men Raker funket bedre. Det er vel 250HK du har på din båt? Tror jeg ville testet med en 22 eller 23", 4 blader Bravo 1 FS. Jeg når ikke toppturtall med 24" på min 300 HK, så litt lavere stigning er nok å foretrekke på din motor. Jørgen i Stormer Marine, anbefaler også Bravo 1 på Sportlingen, han har testet litt forskjellig.

Link to post

Takk for rask respons, @aneckh:clap:

 

200 Ficht er/var jo kraftig med godt dreiemoment, men den drakk en del, såvidt jeg husker. 14,5 x 22 lyder greit, Raker har jo godt «tilbakestrøkne» blader. En 3 blader, ikke sant? Gikk den i turtallssperra el tett oppunder?

 

Du har nesten rett, det er en 225 Pro XS jeg har. Derfor lurte jeg på dine erfaringer med 200hk. Jeg vil helst ha en 4-blader pga allsidighet/fleksibilitet …og så løfter den hekken lettere når motoren min henger såpass langt bak. Bravo 1 har godt rykte på seg, men de er visst ved å gå tomme i Belgia. Vet du om noen som har i Norge? (Tipper på forhånd stigning på 22’’…).

 

Testing vil foregå i ferskvann (Øyern, nær Ravns Garage). Vannet er «tyngre» enn der jeg skal bruke båten (saltvann/Hvaler), så det kan utgøre en forskjell på inntil et par hundre omdreininger på topp. 
 

Jørgen/Stormer er et godt tips. Han har allerede solgt meg vindskjerm og «soft topp» kalesje som er montert (spol tilbake i dette prosjektet hvis du vil se). Jeg hører litt med ham også.

 

Dette ble langt, men det er stadig nye tanker når sjøsettinga nå nærmer seg.:wink:

Link to post
Turnfin skrev 1 time siden:

200 Ficht er/var jo kraftig med godt dreiemoment, men den drakk en del, såvidt jeg husker.

Nei, de var ikke tørste. Men det var ganske mye tull med Ficht motorene, og det var vel reklamasjoner på dette som knakk ryggen på Evinrude. Har hatt to Ficht motorer.

 

Link to post

Fortsatt litt om propeller - Jørgen S Colberg har svart - da gjelder det en 300 Pro XS - hvor han nå bytter ut en 24’’ med en 26’’ Bravo 1. Regner med at han snakket om samme skroget - der han bruker et påstøpt motorfeste.

 

I mellomtiden - fikk link til Sjøfartsdirektoratets side for søknad om sertifikater etter gjennomført teori og praksis for å føre hurtiggående fritidsbåt. Blir digitalt bevis forstår jeg. Liker laminerte kort, jeg…:giggle:

Link to post
Komodo skrev On 22.5.2024 at 18.04:

 

Tøft :cool:

Har du gjort noe annet med båten enn å bygge om til påhenger?

Hei

 

Ja, jeg har gjort ganske mye. Kjøpte et prosjekt noen hadde gitt opp, så skroget var ferdig pusset ned, primet og lakket opp, så jeg slapp den jobben. Har tatt det litt i etapper, med litt prøving og feiling. Her ikke vært flink og dokumentert så mye, men legger ved noen bilder. Har kappet ut og støpt om hekken, nye stolsøyler med hev/senk og demping, komplett sett med stoler og puter fra en ny Draco 22RS, hvor jeg har bygget en benk i passende størrelse bak. Fikk laget beslag, slik at ryggputen kan felles ned foran benken, så det blir en solseng, som det er på 22RS. Ellers har jeg laget ny dørk av kryssfiner, med laminat på begge sider, støpt inn paneler på siden, slik at sideskott og dørk er støpt sammen. Lagt IMG_1500.jpeg.210a537d6f1c33d1167fc375d1508e4a.jpegIMG_1499.jpeg.5de2d43447fb38c7f0b493fb7a72c88b.jpegflexiteak på dørken. Nye puter fra en Yamarin i cabin. Bobs 10” motorheis, Seastar Pro-styringIMG_8823.jpeg.8f2611ca99dd59d59f7742401ead6a13.jpegIMG_1484.jpeg.5971b7c71ae86dbff5d235766f4c3f43.jpegog 300, 4,6l Pro XS motor. Lakket overbygg med 2k polyuretan-lakk + en masse andre småting. Sikkert brukt 450k på dette, noe jeg selvfølgelig aldri får igjen, men for meg er dette så veldig mye kulere enn et nytt såpestykke av en kjønnsløs båt til en mill😄

Link to post
Turnfin skrev On 23.5.2024 at 20.50:

Fortsatt litt om propeller - Jørgen S Colberg har svart - da gjelder det en 300 Pro XS - hvor han nå bytter ut en 24’’ med en 26’’ Bravo 1. Regner med at han snakket om samme skroget - der han bruker et påstøpt motorfeste.

 

I mellomtiden - fikk link til Sjøfartsdirektoratets side for søknad om sertifikater etter gjennomført teori og praksis for å føre hurtiggående fritidsbåt. Blir digitalt bevis forstår jeg. Liker laminerte kort, jeg…:giggle:

Hei igjen

 

Det samme som Jørgen fortalte meg, og ja, det er samme skroget Stormer lager nytt i dag. En kamerat av meg som har bygget pluggen til det Sportling-skroget Stormer bruker i dag. Han bruker den på skjærgårdsjeepen han har bygget med det skroget og jeg antar at det er en del lettere enn våre som har overbygg.
Du vurderer ikke den nye hard-topen de har bygget til den vindskjermen du har kjøpt? Syns det ble en fin løsning, litt Fjordling over det😁 Jeg tok «lappen» for hurtiggående båt hos Goldfish i Son i fjor vår. Kun digitalt bevis, ja. Tror vel neppe man trenger å vise dette til noen, før man evt er involvert i en ulykke og skyld skal fordeles🤔

Link to post
  • 1 måned senere...

Ting tar tid og nå er vi over i juli…:wink:

 

Blir litt motløs av å ikke få inkludert bilder i innleggene. Vet ikke hva jeg gjør feil. Gjør som før. Klikker på firkanten nede til venstre der det står «klikk for å velge filer». Velger bildebibliotek. Blar til jeg finner bildet, klikker på det og velger «legg til». Da kommer det bare opp en sort firkant. Når jeg velger sett inn blir det seende slik ut:

IMG_6648.jpeg.6a80885ca5f5f2a2f8660ee339a2a735.jpeg

 

Noen tips el ideer til hva jeg gjør for å rette opp dette?

 

 

Link to post

Hei! :wink:

Da tester jeg rådet om å gå over til PC etter å ha eksportert bilder fra iPhone til mappe på PC. Litt spent nå på om det virker...:confused:

Yessss - det virket - starter med en liten rekapitulering, Første bilde er av deler av strukturen i akterbenken bygget opp av alu-profiler.

Ramme_benk_akter.jpeg.1b8c2049bf694b943e762c1ed9c5881f.jpeg

 

 

Neste bilde - fortsatt rekapitulering av tidligere "svarte firkanter"

 

Innredning_forut.jpeg.50745566f78e6b1731eebd6eb6bd1f36.jpeg

 

Ja, ja - merkelig nok kommer bildene inn "opp /ned. Selv om jeg snur dem på hodet i mappa på PC'n lastes de inn opp ned i Baatplassen .no... Kanskje dere som ser disse kan snu dem. Det siste er av innredningen forut - den gamle litt rehabilitert for enkelhets skyld.

 

Siste bilde - fra juni måned - er av et adapter for stolsøylen til førersetet. For å gjøre det mer justerbart enn der få cm som selve stolsetet kan forskyves og for å gi fører litt mer plass i side enn senterlinjen bak rattet tillot. God kontakter som kan sveise rustfritt er et stort pluss.

 

Adapter_stolsyle.jpeg.f68ecf6a86a1f8249538957f2cf57b50.jpeg

 

Merkelig - bildet kom inn uten å bli vist opp/ned....

 

 

 

 

 

Link to post

Så til første uke av juli - avsatt til tersting av propellere på Øyern - ut fra Sandstangen nær Båstad/Ravns Garage.

 

Travle tider hos Ravns så testing måtte foregå etter arbeidstid. Med utgangspunkt i spesifikasjonene på båtstørrelse, type og totalvekt lå angitt utgangspunkt i propell med rund 20 " stigning - noe jeg var skeptisk til. imidlertid var vi enige om å starte med en stor propell av tradisjonell high performance design for å sikre at vi startet uten "å slå opp i turtall sperringen". Litt håpefullt og med godt mot sjøsatte vi på tirsdag i godt vær - med sol og lite vind.

Sjsetting_Sandstabgen2.jpeg.ac2e92ff5728ec58707b31eb6f4c1f96.jpeg

 

Sjsetting_Sandstangen.jpeg.6f933a5d14e02e80d2470cd6ea6855ee.jpeg

 

Nok en gang - opp ned etter nedlasting fra en mappe på PC...

 

Men at bildene er opp ned rimer godt med stemningen den ettermidag og kveld. Først var det nesten umulig å få rikket båten av hengeren og ut i vannet. Det viste seg at akslingen inne i den bakerste rullen - som tok all belastning når båten vippet over den med tyngdepunktet - så tålte den ikke mer. 

Defektrulle.jpeg.279476da85427cf351e4213834a0db9a.jpeg

 

Akslingen var et rør på Ø-ytre 20 mm som var gammelt, hadde rustet over tid og knakk. Vi var to mann som måtte bruke  mye krefter for å overvinne en "låst rulle" og få båten på vannet.

Etter lettelsen av å være på vannet startet vi motoren langs brygga for litt varmkjøring før belastning, men etter ca 2 min gikk alarmen "vann i bensinen". Det burde vi ha vært forberedt på - båten hadde etter "tØrr" transport fra Hvaler sist høst ( og da hadde tanken stått "tørr" i båten noen måneder allerede) stått i en hall uten varme siden oktober. Ikke vanskelig å forestille seg kondensering i et volum tett oppunder 170 L. Skrogmontert Vannutskiller var (heldigvis) valgt tidligere og kunne tømmes. Det gjorde vi 2 ganger. Men etter siste tømming ville ikke motorens brennstoffpumpe løfte bensin fram. Etter nærmere feilsøking ble det konstatert at "se glasset" i vannutskilleren (en "moderne" plast-konstruksjon) var sprukket fra gjengepartiet i bunn (der sensoren sitter) og helt til topps. 

Slutt på testforsøk den dagen....:sweat:

 

 

Link to post

Med litt omskrivning av ordtak : " Nå var rådyra gode"....

 

Det ville ta et par dager å få reserve vannutskiller sendt fra Belgia. Sent torsdag ettermiddag eller senest fredag kl 13:00 - hvis det kom før helgen i det hele tatt....:worry:

 

I mellomtiden måtte tilhengeren repareres - her er det en helt klar og tydelig lærdom - det kan bli fryktelig frustrerende og faktisk mer kostbart - å forsøke å handle billig - herved er advarsel vedr kjøp av brukt tilhenger gitt.

 

Onsdagen gikk med til å jekke opp båten på tilhengeren for å demontere den defekte rullen m/aksel og kjøre rundt til forhandlere av tilhengere i nordre del av Østfold for å finne ny rull(i rett dim) og massiv 20mm aksel. Det tok sin tid, men en meget kyndig og hjelpsom forhandler i Mysen ("Tilhengergruppen") ble løsningen. Ila onsdag kveld var tilhengeren klar.

 

Torsdag gikk med til rydding i hallen og noe el-montering i båten (Nav lys mm)

Link to post

Fredag morgen - nytt håp !

 

Jan-Erik, mekanikeren hos Ravns Garage som følger opp mitt prosjekt, hadde vært tidlig oppe og på jobb før 06:00. Med travle dager nå rett inn i fellesferietid visste han at åpningstiden ville fylles med kundekontakt. Så han konstaterte at ny vannutskiller var kommet, kvitterte ut komponenten, slepte båten fra lagerhall til verksted, monterte ny vannutskiller, kjørte motoren 20-30 min i verkstedet, slepte båten tilbake i lager hallen - og var klar til telefonstormen åpnet kl 08:00. Sånne folk er gull verdt for en hvilken som helst arbeidsplass og arbeidsgiver.

 

Vi visste jo - både Jan-Erik og jeg - at været fredag ville bli ustabilt. Ca 16:30 var sjøsetting i gang - denne gang uten friksjon og stor motstand - båten bokstavelig "rullet ut".

Sjsatt_Sandstangen2.jpeg.e5076b64563d012c5326fec1fef3e469.jpeg

 

Sjsatt_Sandstangen.jpeg.0881d82306353ea17c847125deeefbc6.jpeg

 

Under varmkjøring var alt ok, men etter å ha kastet loss og forlatt brygga gikk alarmen "vann i bensin" på nytt. Litt rullende sideveis i stadig økende vind fikk vi tømt vannutskilleren og fortsatt - uten flere alarmer den neste timen.

 

Været var ikke på vår side - det første full-farts forsøket gikk i en liten regnbyge før bølgene hadde rukket å bygge seg opp. Som de fleste vet kommer det gjerne kraftige vindbyger før regn - så også over Øyern. Vi lette ettter "værvinduer" mellom "vindflak" og styrtbyger(flott regnbue) i en time, men med en sjø-tilstand med varige hvite skumtopper på krappe bølger var det vanskelig å oppnå mer enn 5000 o/min i mer enn noen sekunder - før chine walk inntraff.

 

Dette handler selvfølgelig om erfaring med bruk av lift og trim - og relasjonen mellom dem. men ved ettertanke mener vi (Jan-Erik og jeg)at vi ikke var langt unna å finne "the sweet spot" på vårt første og eneste fullfarts forsøk - før været hindret oss i å finne bekreftende erfaringer. Nå er ikke det å finne max hastighet og (3 bladers) propell til det min høyeste prioritet - snarere å finne noe flere i familien kan leve med - på dags- og overnattingsturer i skjærgården her på Hvaler.

 

Facts :

- Under vannlinjen er skroget "tørrisblåst" - med høyst variabel kvalitet og stedvise sterkt rue og ruglede områder - gjerne i overgangene mot steglister. (videre forbedringer, sliping og 3 lag epoxy grunning i høst). At vi fikk såpass godt resultat med skrogets tilstand under vannlinjen er overraskelse nr 1

- vi var to velvoksne herrer ombord - nærmere 200 enn 150 kg totalt

- 60 liter bensin(minimalt 55 L pga kjøring "på tomgang i verksted" og under første forsøk) 

- Propell : Tempest 14.24 X 24

- Overraskelse nr 2 - Test: 52.3 knop ved 5635 o/ min

 

Vurderinger:

- De andre 3- og 4-bladers propellene vi teoretisk hadde fått angitt å teste - 19 og 21 tommers stigning - ble uaktuelle

- Ønsker meg helst en 4-bladers propell - pga allsidighet ift bruk, vær, tur, lek, etc

- Forskjellen mellom ferskvann og saltvann - ca 250-300o/min

- Med en person ombord er totalvekt redusert med ca 90 kg

- Anbefaling fra Mercurty Racing- ved overgang fra Tempest til Bravo I FS - øk stigning med en tomme,

 

Konklusjon:

- Om jeg ikke når i "taket" med turtallsperra på 6200 med meg alene ombord i medvind på blankt hav - sånn blir det bare

- Om jeg ligger oppunder 6000 o/min er det godt nok - det vil trolig være hastigheter jeg må trene på å beherske allikevel

- Marsj hastighet og laveste mulig planingsfart er trolig enklere å oppnå med en 4-blader

 

Propell valgt:

Mercury Racing Bravo I FS (pro finish) - 15.25 X 25

Link to post

Bildene av rulle og aksling så veldig kjente ut, handlet nye ruller og massive akslinger hos Nettotrailer. Har ikke testet resultatet ennå, men forventer at det er betraktelig forskjell. Det skal ikke være nødvendig med to voksne menn som tar i alt de kan for å få en 20 fots Draco av hengeren på ei rampe, men det var det altså i våres. Gaupen-henger?

Link to post

Takk @TerjeFjern - det har tatt sin tid, pågangsmotet har fått seg en trøkk av og til, men det ser ut til at evnen til å gjennomføre er der:thumbsup:

Fortsatt er det en del som gjenstår - spesielt bunnen som skal slipes helt ned til gelcoat og få 3 strøk epoxy grunning/primer og så skal innredningen få litt puter og sånt. Det kan vente - nå blir båten slept fra Ravns garage 2.august og så skal motoren kjøres inn før jeg gjør noe mer.:wink:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...