Jump to content

Rest./oppussing av "Perlen" og "Lille Perlen"


Verrie

Recommended Posts

......hva er betegnelse for vannlinje ???

LWL = LengthWaterLine

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Og i LOA skal ikke baugspyd, badetrapp (hvis den ikke er integrert i skroget) osv være med. Ihvertfall hvis det skal gjøres riktig. Hvis meningen er å melde båten frivillig inn i skipsregisteret må den uansett måles av en godkjent måler, så da slipper du å tenke på slikt.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Og i LOA skal ikke baugspyd, badetrapp (hvis den ikke er integrert i skroget) osv være med. Ihvertfall hvis det skal gjøres riktig. Hvis meningen er å melde båten frivillig inn i skipsregisteret må den uansett måles av en godkjent måler, så da slipper du å tenke på slikt.

Jeg akter ikke å registrere båten i skipsregister, men er kanskje litt "petimeter" med at jeg skal ha alle data tilgjengelig på båten :smiley:

 

Da skulle det utfra besvarelsene her ha :

 

LOA 1230 cm, 40,35 dvs 40 fot skrog

LWL 1170 cm, 38.38 dvs 38 fot vannlinje

 

Badetrapp, baugspyd etc er holdt utenom.

 

Takk skal dere ha.

Link to post
Share on other sites

En annen forkortelse man kan møte kan feks være KTM = Keel to Top of Mast

Se eller nedenfor

 

 

 

The following abbreviations are often used to describe various measurements on a sailboat. Precise technical definitions exist for each abbreviation, but the following is a list of simple descriptions.

 

LOA

Length Overall - overall tip-to-tip length of the boat

 

LWL Length Waterline - length of waterline of the boat

 

DWL Design Waterline -theoretical waterline length of boat as opposed to LWL, which is actual waterline length

 

BMX Beam Maximum - width of the boat at the widest point

 

BWL Beam Waterline - widest beam of boat at the waterline

 

I Height of the foretriangle measured from the top of the highest sheave to the sheerline

 

I2 Height of staysail halyard above deck

 

J Base of the foretriangle measured from the front of the mast to the intersection of the forestay and deck

 

J2 Base of staysail triangle

 

P Luff length of the mainsail

 

E Foot length of the mainsail

 

LP Shortest distance from headstay to the clew of the jib

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

Hentet fra

Harkens side om Rig Dimensions

Redigert av Rolf (see edit history)

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Ting tar tid. Ingen tvil om det. Denne høsten har liksom gått med til helt andre gjøremål enn det jeg hadde planlagt. Først var det hytta som skulle taes ordentlig, og når den er ferdig er det andre ting igjen etc.

 

Litt har jeg da i det minste fått gjort. Det er for det første en god følelse å se at presenningsstativet (som tidligere omtalt) fremdeles står på plassen sin, samt at de derre billige jallapreseningene fortsatt er intakte til tross for en meget forblåst uke. De presenningene holder helt sikkert ikke vinteren over, men formålet med å bruke de nå er som kjent at jeg vil se hvor der eventuelt er svakheter slik at jeg kan få rettet opp disse før det legges på duker av edlere varer.

 

Nå om det. Litt pusling har skjedd. Holder på med å montere innbruddsalarm. Har omsider fått montert skapdørholdere ferdig (rakk ikke det før sommerferien), har laget oppbevaringskasser til å ha under dørk i cabin (lagde ny dørk i fjor, med 6 luker). Kassene er king size, det er plass til bruskasser for små samt bruskasse for voksne nedi der. Der blir tilsammen 5 slike kasser. 3 er helt ferdige. Jeg begynte sist vinter på å lage skaper på badet. Holder på med å ferdigstille disse. (bilder kommer senere, når de er ferdig behandlet). Har strukket en del nye kabler samt ryddet enda mer i det tekniske skapet.

 

Jeg holder på med actercabin for tiden. Må se om jeg kan få ferdigstilt denne i løpet av vinteren. Holder også på med å lage masse forskjellige duppeditter i garasjen som skal monteres i båten i løpet av vinteren. Bilder kommer når de er ferdig behandlet.

 

Har også bedrevet en del tid med bestillinger og prosjekteringer av en del nye ting. Jeg vil anta at når denne vinteren er ferdig, skal der ikke gjenstå så veldig mye mer arbeid med perlen, kun vedlikehold pluss litt......

 

Nok om det. Vi har jo også annet prosjekt : "Lille Perlen". Denne har ligget ensom i garasjen en tid. For å få best oversikt over hva som må gjøres med denne, måtte jeg rive en del, så enda mer, også enda litt mer. For jo mer jeg rev, jo mer råte fant jeg. Men dette var jeg klar over kunne skje. Jeg må innrømme at jeg er glad det kun var 2 bordganger som løsnet på ferden hjem med båten på henger.

 

Tilstanden nå ser slik ut :

 

Råte :

Bilde

 

Råte :

Bilde

 

Råte :

Bilde

 

Råte :

Bilde

 

Og atter råte :

Bilde

 

:lol::lol: Det er nå alle skal si i kor : De gærne har det godt !!!!!!!!!

 

Denne båten skal med tid og stunder bli bra.

 

Det som jeg driver å tenker på, er Majali sin båt. Den er et aldeles nydelig smykke, med bruk av deriblant sibirsk lerk. Det ER pent. På denne jolla er det originalt med oregon pine dekksbord. Endel av disse bordene var av såpass forfatning at de egner seg i peisen. Hva ville dere valgt, Sibirsk lerk, eller originalitet ?

 

Apropos, oregon pinen var ikke råtebefengt, men generell dårlig av elde. Men det som forundrer meg sterkt, er at selv om oregon pine har ligget oppå råtesteder, nær sagt innbakt så er det allikevel ikke mulig å se antydning til råte i oregonen. Imponerende spør du meg. Den tresorten må utvilsomt være av ypperste klasse !!!

 

Fremdriftsplan ? Innimellom en kveld i blant blir jeg i garasjen og pusler med denne jolla. Tenker nok vi ser Januar, før jeg har fått byttet alle bordganger som skal byttes, samt dekksbjelker etc etc. Jeg håper en gang uti Mars at jeg kan begynne å pusse ned hele båten og forberede denne på sommeren. Jeg har en liten drøm om at denne kommer på vannet en gang uti Juni :smiley:

 

Ambisiøst ? Åjada i bøtter og lass, men så er vi trebåt-tullinger rare skapninger også da :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei Perlen,

Jeg kan se at dette blir en flott jolle. :wink:

 

Jeg jobber også masse med Sibirsk lerk, og hittil ser dette supert ut. Helt glattpusset og oljet er det en flott varm glød i treet. Egenskapene er jo også midt i blinken på en slik båt. Men om du skal ha det dyrt, så er jo oregon pine orginalt å benytte.

 

Jeg bor forøvrig rett ved importøren på Sibirsk lerk og har fått kjempepriser...bare si ifra om jeg skal sjekke ut priser på noe for deg..

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Var i skien for et par dager siden og fikk litt sibirsk lerk for å leke meg med litt i kjelleren, foreløpig må jeg si at det virker å være er godt virke å jobbe med. De virket både hyggelige og dyktige på Sibirsk lerk AS. Etter det jeg leser meg frem til er nok Lerka mer holdbar enn Oregon pine, men spørsmålet er jo hvor stor forskjell det er i mønster og farge.

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

LWL Length Waterline - length of waterline of the boat

Load Waterline Length er riktig betegnelse. Det betyr "lastet vannlinjelengde"eller aktuell vannlinjelengde; i motsetning til teoretisk sådan.

 

LOA måles innenfor fenderlisten.

 

LOD = Length On Deck manglet i listen.

 

LPP = Length Perpendicular-Perpendicular manglet også, men den er jo lite praktisk for våre formål.

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Når man snakker om trebokstaversforkortelser vil jeg gjerne låne denne tråden til å se om noen kan hjelpe meg å finne ut av forskjellen på LOA og OAL. Følgende er sakset fra Seamaster Club'en hjemmeside (om båten min en Seamaster 925):

 

Specification:

OAL 30'1", LOA 28'3", LWL 22'7½"

Beam 9'11½", Draught 5', Displacement 3½ tons.

Engine: Volvo Penta MD6A or MD1B (6 & 10 hp respectively)

 

I samme slengen lurer jeg på, er det noen som har noen formening om hvor mye vann skroget vanligvis trekker etter en sesong på vanet. Som dere ser er den angitt til 3,5 tonn, men sjåføren mente den var mer i nærheten av 4,5 enn 3,5. Om sååå mye rot var det ikke ombord..

 

ikke meningen å kuppe tråden Perlen, men det var jo i samme området...

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Men en såpass spesiell båt så tror jeg at jeg uansett ville gått for det originale så langt det er mulig. Jeg vet i alle fall at jeg selv hadde gått og irritert meg i årevis om jeg hadde hatt en slik gammel klassiker som var nesten original... Så for meg hadde det enten blitt helt original eller fullstendig uoriginal. Dog helst det første :rolleyes: . Men vi tenker jo ikke alle likt, så du bør gå for det som du føler best for selv!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

ikke meningen å kuppe tråden Perlen, men det var jo i samme området...

Bare hyggelig det unge mann. Håper du får tilfredsstillende svar, om ikke annet så send IM til enkelte, vi har mange vandrende leksikon her, deriblant Krapyl, som jeg har inntrykk har det meste liggende av informasjonsmateriell....

 

Men en såpass spesiell båt så tror jeg at jeg uansett ville gått for det originale så langt det er mulig. Jeg vet i alle fall at jeg selv hadde gått og irritert meg i årevis om jeg hadde hatt en slik gammel klassiker som var nesten original... Så for meg hadde det enten blitt helt original eller fullstendig uoriginal. Dog helst det første :rolleyes: . Men vi tenker jo ikke alle likt, så du bør gå for det som du føler best for selv!

Vi tenker likt index, har bestemt meg i løpet av natten for at den skal bevares original så langt som overhode mulig, takk skal du ha.....

Link to post
Share on other sites

Enig med du(dere) som ønsker å bevare det opprinnelige. Når jeg ser hva du har avdekket så langt kommer jeg til å tenke på det som ble skrevet om/av Joshua Slocum. Håoer du ikke må bytte ut like mye som han gjorde. :smiley:

 

Da Spray var ferdig ombygget hadde Joshua Slocum et lite , vakkert skip, en ketsh, seksogtredve fot og ni tommer langt, fjorten fot og to tommer bredt og fire fot og to tommer dypt. Det eneste, så vidt jeg kan forstå, som er igjen av den opprinnelige båten var navnet, Spray. Et lite, solid skip som er blitt en slags drømme-båt for alle verdens drømmende langturs-seilere.

 

Hentet fra Odd Børretzens nyskrevne forord til nyutgivelsen av Første mann rundt jorden alene i 2004.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Takk for det Jens_P. Så ille er det nok ikke at det må byttes på alt, men når den er ferdig, vil der være 4-5 nye spanter, 5 bordganger, alt av dekks-spanter samt nye dekk forut samt akter. Der var heller ikke innredninger så dette må lages fra scratch. Acterspeilet er vel det som forblir urørt, da dette er byttet for ikke så lenge siden.

Link to post
Share on other sites

Vi tenker likt index, har bestemt meg i løpet av natten for at den skal bevares original så langt som overhode mulig, takk skal du ha.....

Høres bra ut! Og Oregon Pine burde vel ikke være noe problem å få tak i vil jeg tro... Jeg har faktisk en vegg med Oregon Pine panel på i stua, litt maritimt preg der også! Forrige eier hadde en del treverk til overs fra et båtprosjekt, og bestemte seg for å lage panel av det...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Mmmmmmmmm, farsdag i dag, kaffe, nybakte boller, egg på senga, samt masse pakker fra alle ungene og til min store tilfredsstillelse ser jeg at barn m/rederinne følger bestillingslista mi slavisk og har handla i tråd med mine anvisninger :lol:

 

Og enda mer båtprodukter i vente i forb. med bursdag og jul, joda, det ser ut til at vi holder planen :smiley:

 

Blir masse båtdeler av sånt må vite :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Neida Suzuki her er ingen dressur men morsdagen er jo ikke så langt unna så jeg forsøker bare å legge til rette for meg selv :lol:

 

Ellers lever jeg i troen på at hvis mannen får det som han vil ha det og en bolle i ny og ne så er han fornøyd!! Og er han fornøyd så er det jo lettere for meg oxo :wink:

 

 

Hilsen fru Perlen

Link to post
Share on other sites

Når man snakker om trebokstaversforkortelser vil jeg gjerne låne denne tråden til å se om noen kan hjelpe meg å finne ut av forskjellen på LOA og OAL. Følgende er sakset fra Seamaster Club'en hjemmeside (om båten min en Seamaster 925):

 

Specification:

OAL 30'1", LOA 28'3", LWL 22'7½"

Beam 9'11½", Draught 5', Displacement 3½ tons.

Engine: Volvo Penta MD6A or MD1B (6 & 10 hp respectively)

 

I samme slengen lurer jeg på, er det noen som har noen formening om hvor mye vann skroget vanligvis trekker etter en sesong på vanet.

Etter et verbalt spark fra Perlen. :wink:

 

Har aldri hørt betegnelsen OAL. Antar at det er total lengden på båten med beslag, peke, platform o.s.v.

LOA er pr.definisjon lengden på skroget uten noe påskrudd. LWL har jeg forstått som Loaded Water Line, altså med båten i driftsklar stand.

 

At plastbåter trekker så mye vann er en "Urban Myth". Du skal ha ei god vekt for å måle det. Stiller seg selvsagt annerledes i båter hvor vann får trekke inn i helt innlaminert treverk.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Har aldri hørt betegnelsen OAL. Antar at det er total lengden på båten med beslag, peke, platform o.s.v.

LOA er pr.definisjon lengden på skroget uten noe påskrudd. LWL har jeg forstått som Loaded Water Line, altså med båten i driftsklar stand.

 

At plastbåter trekker så mye vann er en "Urban Myth". Du skal ha ei god vekt for å måle det. Stiller seg selvsagt annerledes i båter hvor vann får trekke inn i helt innlaminert treverk.

m.h.p. OAL - > var er hva jeg selv har konkludert meg frem til.

 

m.h.p. Vekt - båten skal ha en tørrvekt på ca 3500 kg. Når jeg løftet den opp nå. mente kranbilsjåføren at det var mer 4500 enn 3500. Selv om det var en del rot igjen i båten, kan det umulig ha vært 1000 kg. Han kan selfølgelig ha tatt feil, men jeg så at bilen sleit seriøst når han skulle hive opp båten. Dette forblir sikkert et mysterium, ser liksom ikke for meg hvordan jeg på enkelt vis skal kunne få veid en båt - ikke at det betyr så mye heller - den veier det den veier...

Redigert av hallaron (see edit history)

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Dersom du tenker deg at undervannsskroget er på 30 m2 - sånn ca. 10 x 3 meter, og skrogtykkelsen er 10 mm i gjennomsnitt, så kan båten trekke 3 liter vann for hver % av skorget. Altså max 300 liter eller ca 300 kg. Men da består skroget av bare vann!!??? Kanskje, men neppe sannsynlig, så trekker skroget 10% vann i løpet av et år. Det blir i så fall 30 kg. I virkeligheten er det nok mye mindre.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

ser liksom ikke for meg hvordan jeg på enkelt vis skal kunne få veid en båt -

Få sjåføren til å ta med veiecelle når du setter ut igjen. Tarer med åk og stropper, og du vet nøyaktig hva båten veier. Det der med vekt av båt er rare greier. Min er for lett.

 

 

I virkeligheten er det nok mye mindre.

Langt under 1% vil jeg tro.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Men nå er det jo ikke bare skroget i en båt som tar opp vann da. Jeg tror nok at treverket i interiøret, tekstiler, puter/madrasser osv tar opp adskillig mer vann enn skroget gjør.

Da tror jeg du har helt andre problemer å hanskes med enn vektproblemet. Hvis båten er så fuktig inni at vekten øker. Da må det jo dryppe av hele interiøret, og det gjør det vel ikke vanligvis.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...