Jump to content

Reparere akterspeil: Polyester eller epoxy ?

Merc68

Recommended Posts

Skal reparere akterspeil på en gammel Skibsplast (bilde nedenfor). Planen er å skjære ut alt fra innsiden (finerplate og innerste laminat) slik at kun siste lag med fiber og gelcoat står igjen (evt noe av finerplaten). Etter grunnarbeid, smøre på polyester, legge et lag 450g/m2 glassfibermatte, ny finsk finerplate og flere lag med glassfibermatter og polyester. Tenker å legge glassfibermatten ca 10cm ut på sidene slik at akterspeilet får hold fra skrogsidene. Rive fiber i kantene for å få jevn overgang mot skrogsidene.

1. Skal hvert lag med glassfibermatte og polyester tørke og slipes eller legger man flere lag vått i vått?

2. Kan/bør jeg forsterke/få bedre hold i akterspeilet ved å legge på remse med glassfiberduk i overgang mellom akterspeil og skrogsidene eller vil ikke glassfiberdukremsen feste med polyester ? (kan vel ikke bruke epoxy på dukremsen når jeg forøverig bruker matte og polyester), eller er ovennevnte strekt nok ?

3. Ser at endel mener at epoxy bør brukes til en slik jobb. Høres glassfibermatte og polyester ut som en god løsning eller er det bedre å benytte glassfiberduk og epoxy til dette ?

4. Andre viktige ting å huske på ?:  tips mottas med takk:-)

Båten er en åpen 13 fot og skal ha max 20hk.

IMG_5890.jpg

Jeg gjorde en tilsvarende jobb på vår forrige båt (ser Komodo har linket til tråden jeg lagde).

Merc68 skrev On 28.12.2019 at 10.08:

1. Skal hvert lag med glassfibermatte og polyester tørke og slipes eller legger man flere lag vått i vått?

2. Kan/bør jeg forsterke/få bedre hold i akterspeilet ved å legge på remse med glassfiberduk i overgang mellom akterspeil og skrogsidene eller vil ikke glassfiberdukremsen feste med polyester ? (kan vel ikke bruke epoxy på dukremsen når jeg forøverig bruker matte og polyester), eller er ovennevnte strekt nok ?

3. Ser at endel mener at epoxy bør brukes til en slik jobb. Høres glassfibermatte og polyester ut som en god løsning eller er det bedre å benytte glassfiberduk og epoxy til dette ?

4. Andre viktige ting å huske på ?:  tips mottas med takk:-)

1. Du kan legge flere lag vått i vått, men ikke for mange da herdingen utvikler varme. Jeg vet ikke hvor grensen går, men det finner du vel på google. Hvis det går tid i mellom hver støp må du avfette og slipe før du støper videre. Jeg fant en artikkel skrevet av Eivind Amble en gang om dette, prøv å søke etter den.

2. Jeg ville ikke lagt noe på utsiden hvis det er det du mener. Du kan bruke vevd duk med polyester, men som Krimart skriver ikke CSM med epoksy.

3. Tror du kommer langt med matte og polyester på denne jobben. Billig, tilgjengelig og enklere å jobbe med.

4. Gjør skikkelig grunnarbeid, rengjøring og avfetting, slip vekk all gelcoat der du skal støpe. Pass på å få det 100% tett. Ser det er noen skruer og bolter i akterspeilet ditt, viktig at det ikke kommer noe fuktighet inn der. Proffene anbefaler å ta en vedheftsprøve før man begynner (bruk søkefunksjonen her for beskrivelse). Er nok lurt å gjøre, går mange timer med på jobben, kjedelig om det blir bortkastet. Kjøp deg en gassmaske og en pakke engangshansker før du setter i gang.

Hva er forresten finsk kryssfiner?

Takk, veldig gode og konkrete svar; akkurat det jeg var ute etter. Plate jeg tenker å bruke er bjerk finer, hvilket land den kommer fra er sikkert ikke avgjørende, har bare hørt at finsk finer er bra;-). 

Du nevner "gassmaske"; antar at noe sånt fungerer: https://www.clasohlson.com/no/3M-vernemaske-med-kullfilter/p/40-8054?gclid=CjwKCAiA3abwBRBqEiwAKwICA1QhLgxjOFnuxi-rV0hp88qQGRV1ZLtPCK12Nj9gyWhzQGvo-V-u9RoC2HoQAvD_BwE

Merc68 skrev for 2 timer siden:

Takk, veldig gode og konkrete svar; akkurat det jeg var ute etter. Plate jeg tenker å bruke er bjerk finer, hvilket land den kommer fra er sikkert ikke avgjørende, har bare hørt at finsk finer er bra;-). 

Pass på at fineren er vannfast limt.  (W.B.P. - Weather and Boil Proof).

Redigert av Jannmar (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...