Jump to content

VP D6 Ompakking ladeluftkjøler - med komplikasjoner


Brigg

Recommended Posts

Brigg skrev for 1 time siden:

 

Du har endel mer avleiringer på innsatsen en det jeg fant, i alle fall på endene som er synlige på bildene. Vet du om sjøvannsystemet på din båt har blitt renset tidligere? 

 

Jeg kjørte en runde med systemrens for to-tre år siden. Kan det være det som utgjør forskjellen?

@Brigg Jeg vet desverre ikke når mine er renset sist. Den jeg jobber med har tydelig vært åpnet tidligere, usikker når. Jeg vet derimot at båten har vært lite brukt siste året før jeg overtok sist høst.

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev for 1 time siden:

 

Jeg la endelokkene i syrebadet og dette tok hardt på lakken. Må spandere et par strøk med ny lakk før montering igjen. Neste gang rengjør jeg heller endelokkene mekanisk. 

 

Huset er av aluminium. Jeg er usikker på om dette har godt av et syrebad. Og det er vel heller ikke mye kalkavleiringer på selve huset?

 

Jeg badet ikke huset, men tok endelokkene. Det blir en lakkeringsjobb på meg også når jeg har fått den sammen igjen? 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev On 21.3.2020 at 12.37:

Da holder'n nok vannet på plass også. 

 

Bitteliten skrev for 22 timer siden:

Ref Briggs test. Kan det da være at de små lekkasjene på endelokkene gjør at saltvann legger seg på ribbene av innsatsen slik at det ser ut som lekkasje i kjøleelementet?

 

Jeg tror at enten så er det noe i Bittelitens teori og at avleiringene inne i luftdelen av kjøleren har kommet inn under o-ringene. Rent logisk skulle ikke dette være mulig i og med vannet/saltet da først må ut i friluft fra endelokket for så å trekke inn mellom flensen på innsatsen og huset. Men det er jo mulig at det oppstår en form for hårrørseffekt som drar fukten inn, kanskje forsterket av salt som sprenger ting fra hverandre. 

 

Eller så har det vært en lekkasje i innsatsen som har tettet seg i forbindelse med syrevask eller avfetting. 

 

Uansett, jeg erklærer innsatsen som tett og kommer til å montere denne igjen med nye O-ringer. Så vil det kanskje være lurt å åpne for ny inspeksjon om ikke alt for lenge. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Man bør nok legge inn inspeksjon av disse kjølerene som en rutine med få års mellomrom. Den gangen jeg jobbet hos CAT, kan jeg ikke huske problemer med en eneste kjøler. Det var ikke noen greie. De gikk på 'grønt vann', mao mye lavere effekt. Effektgraden er nok grunnen til at Volvo kjører dem på sjøvann.

Link to post
Share on other sites

gixen skrev 2 minutter siden:

Det er også et gjennomgående hull i flensen. Har du dette også @Brigg?

Rett ved siden av bruddet.

15848800999863360161347561882704.jpg.ca0c65c4d25cc2b3251b4ad62c234d7c.jpg

 

Et typisk sladrehull som står plassert mellom to tetningsringer som tetter mellom to ulike medier. Får du lekkasje på ene tetningsringen så vil dette avsløres gjennom sladrehullet.

 

Ringen er ødelagt pga. sprekka og må fornyes. Sikker på at ikke dette har hendt under demontering?

Link to post
Share on other sites

@gixen Dette et vel ringen som klemmer o-ringen i bakkant av kjøleren? Jeg har ikke lagt merke til et slikt hull. Skal sjekke ordentlig senere i dag. 

 

Denne passer bare på en måte til skruehullene på kjøleren. Om du legger den på huset kan du finne ut hvor sprekken har vært. Om det er et dreneringshull bør det logisk sett være i nedre kant. 

 

Enig med Hulda og Chiefen, denne bør byttes. 

 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev 21 minutter siden:

 

Ringen er ødelagt pga. sprekka og må fornyes. Sikker på at ikke dette har hendt under demontering?

Kan ikke være sikker på at ikke har skjedd under demontering, men den passer ganske bra med plasseringen der de var mest saltavleiring.

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev for 2 timer siden:

Eller så har det vært en lekkasje i innsatsen som har tettet seg i forbindelse med syrevask eller avfetting. 

Har 99% mere tro på den teorien. 

 

Du har neppe en permanent lekkasje.

Dersom jeg skulle ha "rapportert" dine funn ville jeg kategorisert det som:

"periodisk svetting, sannsynligvis kun eksisterende i en spesifikk kombinasjon av temperatur, trykk og driftsfase. 

En kan ikke med sikkerhet utelukke at konservering/bruk av Systemrens kan være en medvirkende årsak" 

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev for 2 timer siden:

@gixen Dette et vel ringen som klemmer o-ringen i bakkant av kjøleren? Jeg har ikke lagt merke til et slikt hull. Skal sjekke ordentlig senere i dag

 

Velllldig viktig og dyktig observasjon, @gixen  ???

 

Hadde vært interessant å vite om disse hullene kan være malt over fra fabrikken. 

Noen som kan sjekke med feks fiskeresene, at det er hull helt inn i hulrommet på deres motorer ? 

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I dag er jeg ombord i båten, og bytte av o-ring under lokket til oljekjøleren står på programmet. 

 

E2D9148B-4817-463E-9A3F-44884120E8CA.jpeg.ad0ecfda2b30ddae4f7c0e9a58a67f31.jpeg

 

Bildet er tatt på skrå nedenfra og opp. Det er ganske mye saltutslag under lokket. Startet med å drenere gjennom avtappingen. Fjernet så sjøvannslangene. Lokket er festet med fire bolter, to med 13mm sekskant og to med 6 mm unbrako. Sekskantmutrene står på pinnebolter som går gjennom oljekjøleren, det er enklere å løsne lokket om pinneboltene skrues ut. Løsnet lokket ved å bende forsiktig med et stort skrujern. Dette lokket er av plast. 

 

463F00EB-0826-4358-88D0-862BC77D5C3D.jpeg.eceb13e46843fc086fba589ca82f49fa.jpeg

 

BF76C3FE-6762-4028-9FF8-F741A0D1E3C4.jpeg.e5991d449b8c00f91845128bae4c5db1.jpeg

 

Ikke synlige avleiringer i rørene på kjøleren. Men ganske mye i lokket og mellom lokk og enden på kjøleren. Har rengjort mekanisk.

 

Skal nå montere igjen med ny o-ring. Kommer til å sause inn o-ring, kanten på kjøleren og kanten på lokket med vannfast fett før montering. 

 

 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Man skal ikke undervurdere verdien av positiv påvirkning av mental helse i disse tider ?

 

Om ikke annet så vil fettet gjøre det enklere å demontere neste gang. Og forhåpentlig vis være positivt mht lekkasje/saltutfelling. Eller mener du at det gjør mer skade enn gagn @Hulda ?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev 5 minutter siden:

Man skal ikke undervurdere verdien av positiv påvirkning av mental helse i disse tider ?

Ja, ikke sant :giggle:

Poenget er vel at det fettet har en begrenset hensikt. Det holder nok med å smøre o-ringen med et tynt lag. Unntaket er hvis hvis man legger inn en prosedyre på å åpne dette en gang i uka gjennom hele sesongen. Da kan man nok klare å beholde en fetthinne på delene. 

 

Link to post
Share on other sites

Det er o-ringen som skal tette. Den skal gli lett inn i sitt leie. Derfor anbefales det man har for hånden som smøring. Vanligvis, har dårlig med o-ringer i Hulda, vaselin, Zalo og liknende. Et meeeget tynt lag, vaselin om 'maseres' inn i o-ringen. Den gangen jeg jobbet med denslags, ville mye smøring resultere i smekk over fingrene. Rett og slett fordi fett/smøring kunne legge seg mellom tetting og tetteflater. Etter hvert tyte vekk og lage kaviteter. Blant annet. Skal ikke skrive lærebok om dette, jeg har gått ut på dato. Sluttet i John Crane Ltd. i 2005 eller deromkring. Den gangen brukte man Dow Corning C4, sikkert fordi det kostet noen tusen kroner kiloet. Men for oss vanlige, vaselin, gul, fra matvarebutikken. Fy filler'n, jeg har gått på 'o-ring' kurs i Manchester, til og med. Husker pub-rundene bedre enn o-ringene. Eller, drikk så mye øl du orker på Trafford Centre på konsernets regning. Det var tider det, sporer jeg av nå?

 

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev for 2 timer siden:

 

Velllldig viktig og dyktig observasjon, @gixen  ???

 

Hadde vært interessant å vite om disse hullene kan være malt over fra fabrikken. 

Noen som kan sjekke med feks fiskeresene, at det er hull helt inn i hulrommet på deres motorer ? 

Her er den på huset. Den går rett ut til siden. Hvilken funksjon kan det ha?

15848973028838131448815824450647.jpg.7d993a9bfab060a311cc574fecd754de.jpg

Link to post
Share on other sites

gixen skrev for 2 timer siden:

Den går rett ut til siden.

 

Jeg fant også et slikt hull under malingen. Klarte akkurat å få et 1,5 mm bor gjennom etter å ha fjernet malingen over hullet. Men hos meg er hullet i underkanten av ringen. 

 

9D58F2F5-6F26-4C90-9434-1BB7C47B014A.jpeg.7ece015d4b6cd30d9526de1e6bc1475a.jpeg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev for 7 timer siden:

Ringen er ødelagt pga. sprekka og må fornyes. Sikker på at ikke dette har hendt under demontering?

 

@Chiefengineer  dersom sprekken (blå pil) var resultat av "harde tak" ifm demontering burde vel sprekken gått gjennom hullet, der ringen er 30-35% svakere pga hullet (gul pil) ?

 

1544758235_D6Ladeluftkjlersprekkiskive-hull.JPG.1723aaf093c428fed7a6976b6dceeab0.JPG

 

Brigg skrev 58 minutter siden:

Klarte akkurat å få et 1,5 mm bor gjennom etter å ha fjernet malingen over hullet.

Malt på toppnivå igjen... da må vi vel anta at det hullet ikke virket helt etter hensikten 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...