Jump to content

Barbaria på tur i Europa


Barbaria

Recommended Posts

From here to there, and back again. 
 

Alle gode eventyr stopper ved et veiskille. Dere har funnet stedet der det kan etableres nye røtter. 
Vil takke for reisebrev med beskrivelser jeg har gledet meg til, og over, for hver oppdatering. 

Ønsker dere masse lykke til uansett hvor ønsker og planer tar dere😀

 

mvh

 

Tor Arild

Link to post
Share on other sites

Det er en tid for alt så lurt å ikke låse seg, men la livet utvikle og utfolde seg og ta muligheter underveis.

Det har vært kjempeartig å følge dere ombord og håper dere lager noen oppdateringer fremover også om hva som skjer videre? 

 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Trist lesning egentlig, hvis jeg først og fremst tenker på all den gleden denne velskrevne tråden har gitt meg, og de opplevelsene dere har delt, men samtidig forståelig! Det ser ikke helt galt ut det der, rent bortsett fra at jeg nok selv ville ha valgt et sted med havutsikt! :giggle: Blir spennende å følge utviklingen av bloggen deres og den retningen den nå tar. Tusen takk for at dere har delt så mye med oss gjennom nesten tre år!

Link to post
Share on other sites

Livet slutter da ikke om man går på land. Det bare virker slik …

Det er da masse å ta seg til på landjorda også. Som å fly helikopter gjennom Grand Canyon f.eks.

 

3BFE8FAB-6AE5-44A8-846A-11638A89639B.jpeg.5a5a6035355cbccf3366f8a110093f2b.jpeg

 

Bildet viser fruen - fra vår fantastiske USA roadtrip for et drøyt år tilbake.

 

Tusen takk for de fantastiske reisebrevene dere har gitt oss. La de fortsatt komme selv om det ikke er like vått under føttene deres hele tiden 👍👍

 

PS: Faith’s Song med Amy Wadge er fortsatt en av våre favoritter  🎼

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
index skrev On 3.3.2023 at 15.06:

Gratulerer med nye utfordringer. Det er vel sånt at veien blir til mens man går, om lysten på båtreiser blir for påtrengende er det alltid mulig å kjøpe seg en ny båt.

Takk for det @index Du har helt rett og vi har tenkt akkurat det samme, en ny båt kan vi alltids få tak i.
Men det blir ikke dessverre Sothis og det får vi leve med.

 

Bjørn Løvjomås skrev On 3.3.2023 at 21.31:

Fint sted.  Men hva når det ikke gynger.. når dere skal sove 😉😅😅

Takk takk @Bjørn Løvjomås. Vannseng, eller nok Retsina før leggetid :lol:

 

Tom Rør skrev On 3.3.2023 at 23.03:

Takk for turen, og lykke til som landkrabber. Når sant skal sies, er det ikke bare glede med båt heller, så jeg tipper dere ihvertfall ikke får flere bekymringer enn dere hadde som redere😊

Bare hyggelig @Tom Rør. Båten har ikke gitt oss noen problemer og har vært en glede å eie.
Ankerfestet derimot har vært problematisk noen ganger :rolleyes:

 

trixie2 skrev On 4.3.2023 at 10.06:

Får bare si takk for turen og lykke til videre.

Jeg har fått være med dere på en imponerende reise gjennom Europa og ned i Middelhavet.

Takk for at du har fulgt med @trixie2 :thumbsup:.
Det har vært en opplevelse vi aldri glemmer og bare gode minner siden alt har gått mer eller mindre bra.

 

lurvetass skrev On 4.3.2023 at 11.10:

Det er en tid for alt så lurt å ikke låse seg, men la livet utvikle og utfolde seg og ta muligheter underveis.

Det har vært kjempeartig å følge dere ombord og håper dere lager noen oppdateringer fremover også om hva som skjer videre? 

Det har du rett i @lurvetass. Vi kommer nok til å oppdatere bloggen vår på http://www.sothis.se med noen prosjekter.


 

Pequod skrev On 5.3.2023 at 17.00:

Trist lesning egentlig, hvis jeg først og fremst tenker på all den gleden denne velskrevne tråden har gitt meg, og de opplevelsene dere har delt, men samtidig forståelig! Det ser ikke helt galt ut det der, rent bortsett fra at jeg nok selv ville ha valgt et sted med havutsikt! :giggle: Blir spennende å følge utviklingen av bloggen deres og den retningen den nå tar. Tusen takk for at dere har delt så mye med oss gjennom nesten tre år!

Takk for hyggelige ord @Pequod, men nei det er ikke noe trist eller vemodig med dette, vi gleder oss til å bli landkrabber en stund fremover. Havutsikt har vi sørger for å ha plenty av :thumbsup: til og med fra kjøkkenvindu :lol:

 

710087B7-CE0C-4A6F-BF09-904391B1B637.jpeg.54c2173f14b559551966034e7c6162c4.jpeg

 

 

Bonus skrev On 5.3.2023 at 17.19:

Livet slutter da ikke om man går på land. Det bare virker slik …

Det er da masse å ta seg til på landjorda også. Som å fly helikopter gjennom Grand Canyon f.eks.

Nei, det gjør jo ikke det @Bonus det blir bar en overgang til. Et liv uten overganger blir bare repetisjoner og de kan man få nok av. Det høres spennende ut med en heli tur i Grand Canyon :thumbsup:

 

Sangen er fin, minnene lige så.

 

 

 

Redigert av Barbaria (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Så hvordan går det nå med landkrabbene?

Her er en liten oppdatering :smiley:

 

Sothill og Ursula.

4 mars – 21 april 2023, Lefkakia

Det er en kunst å stable på plass alt det «man har behov for» i en båt, særlig når man skal på en lengre tur. Den siste tiden i Preveza havn ble brukt til å tømme båten for alt vi hadde tatt med oss ut på tur. Den som sier at det ikke er plass til mye saker i en båt tar feil. Etter tre runder med en smekkfull bil begynte vi å lure på om huset ble for lite. Når vi kjøpte bilen diskuterte vi om det var nødvendig for oss å ta med en liten henger, men vi ble enige om at vi ikke hadde så mye å pakke.

 

Vel, vi tok feil!

 

Selv om mye har blitt sendt til resirkulering er vi nå oppe i fem turer med full bil. Det høres kanskje ikke så mye ut, men med tanke på at det er fire timers kjøring og kostbare motorveier fra Preveza til huset så blir det mye kjøring, og penger. Når båten endelig var tom var det bare å fukte kluten å vaske ned hele skuta innvendig. Båtmeglern har vært på besøk og var entusiastisk over den gode tilstanden til Sothis. Det er alltid hyggelig når båten faller i smak og vi håper på kjøpere som er ute etter akkurat en Bavaria Ocean. Så nå ligger Sothis på land og er klar for nye eiere.

 

img_5693.jpg

Sothis for sale!

 

Før Skarpøye ble matros så hadde hun grønne fingre kan hun fortelle. Men fingrene har under tiden ombord i Sothis vært sysselsatt med bla. fenderknyting og ankerkjetting. Men nå er det på tide og få litt jord under neglene igjen, for å «pule» i hagen, som de sier i Sverige, er noe Skarpøye har lengtet etter. Hun er i ferd med å få oppfylt ønske siden hagearbeid ser ut til å ha vært et stykke ned på prioriteringslisten her.

 

img_8034.jpg?w=2048

Før Ursula.

img_8338.jpg?w=2048

Etter Ursula.


img_8602.jpg?w=2048

Minstematrosen opparbeider seg vannblemmer i hagen.

 

El Capitan har ønsket seg et sted å sette opp teleskopet og nyte mørke og stjerneklare kvelder uten minusgrader. Foreløpig har noe utstyr blitt montert på den øvre terrassen så får vi se om det blir noen bilder av det. Minstematrosen har lengtet etter stabilt internett og gaming bordet, noe som også har kommet på plass i huset. Så langt har alle fått sine ønsker oppfylt på land.

 

img_8790.jpg?w=2048

Sydvesten vi kjøpte på Ystad Skeppshandel gjør nytten som beskyttelse for utstyret, alt kommer til nytte før eller siden.

 

For å leie bolig i Hellas må man ha et skattenummer som benyttes til å opprette kontrakt for blant annet strøm og vann, men også om man vil kjøpe bil eller moped. Siden vi leier via en megler så ordner de alt papirarbeid for oss. Det eneste vi må gjøre er å vise oss fysisk på kontoret. Når regningen for vannforbruket kommer må vi ned på vannverket å betale den fysisk, akkurat som i gamledager hjemme på E-verket.

 

img_8600.jpg?w=2048

Fin liten kø for å betale for vann.

 

Mye er gammeldags i Hellas og effektiviteten er kanskje ikke helt optimalisert overalt, kjøring og parkering er totalt ville vesten, men det er kanskje derfor vi liker oss så godt her. Slår du bare på nødblinken først så er alt lov.

 

Ute i hagen skjer det hele tiden saker, og Skarpøye har lagt langsiktige planer for hvordan det skal se ut. Pallekarmer finnes ikke her nede så vi snekrer våre egne som Skarpøye maler.


img_8272.jpg?w=2048

Kassene klare for maling.

 

img_8321.jpg?w=1536

Ferdig.

 

Både minstematros og El Capitan blir satt i arbeid under matrosen Skarpøyes harde hånd mens hun selv jobber hardt til sent på kveld. I pausene ser vi ut på den fantastiske utsikten og nyter roen som finnes her på Sothill, som er navnet vi har gitt på den lille fjelltoppen vår. Det lukter nydelig av vår i luften og det blomstrer på engene mellom oliven og appelsintrær.

 

img_8264.jpg?w=2048

 

Huseieren, som også er naboen, har raskt oppfattet Skarpøyes grønne fingre og snart har hun småjobber i hagen hans også. Det eneste problemet er at han ikke klarer å si Åse. Å ser ut til å være problem for grekere. Derfor har han spurt pent om det er greit at han kaller Skarpøye for Ursula..?!

 

img_8490.jpg

En av Ursulas kreasjoner.

 

Dagene går og det er uvant å ikke sjekke værmeldingen hele tiden. Nettene er stille og huset beveger seg ikke, det føles akkurat nå veldig lettvint å bo i hus kontra båt. Ingen av oss savner å rote rundt i bunnen av kjøleboksen, et stort kjøleskap er som en drøm. Det blir spennende, og litt skremmende, å se hvor stort savnet etter båt blir ettersom tiden går.


img_8500.jpg?w=2048

 

Så langt så nyter vi livet på land, man blir jo aldri lei av denne utsikten til morgenkaffen.

 

img_8788.jpg?w=2048

Link to post
Share on other sites

Triste greier :-)

 

Jeg jobbet for 30 år siden i Mariestad, pendling. Kona til svensk kompis sa: "Efter jobbet så har du detta å pula med". Som en kysk femtiåring holdt jeg på å ramle av krakken. 

 

Akkurat nå ligger vi i vakre Varberg og avventer et heftig lavtrykk som skal feie over Danmark med senter over Skagen, før vi beveger oss videre. Det er meldt mulig snø over Hallands Väderö. Slikt slipper man jo å hanskes med på land. Det er variasjonen i livssituasjonen som krydrer tilværelsen.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
Svart (redigert)

Takk for det @Careka og velkommen til Hellas!

I helgen var vi i Preveza og gjennomførte en sjøprøve med båten etter en  grundig besiktelse av en marine surveyor. Som Normann må jeg si at kjøp og salg opplevelsen er ganske annerledes enn hjemme.

 

Gratulerer med dagen :flag:

Redigert av Barbaria (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Hulda skrev On 21.4.2023 at 20.35:

Triste greier :-)

 

Jeg jobbet for 30 år siden i Mariestad, pendling. Kona til svensk kompis sa: "Efter jobbet så har du detta å pula med". Som en kysk femtiåring holdt jeg på å ramle av krakken. 

 

Akkurat nå ligger vi i vakre Varberg og avventer et heftig lavtrykk som skal feie over Danmark med senter over Skagen, før vi beveger oss videre. Det er meldt mulig snø over Hallands Väderö. Slikt slipper man jo å hanskes med på land. Det er variasjonen i livssituasjonen som krydrer tilværelsen.


Ja, det er veldig trist her @Hulda.

Jeg regner ikke med at det pules så mye oppe i fjellheimen :giggle:

 

Varberg er et blåsehull, jeg mener vi ble liggende fast i over en uke sist vi var der. Stedet er et kjent surfeparadis og dermed et sted man bør unngå med båt om man skal ha det koselig. Seil ned til Landskrona der er det flott. 


Gratulerer med dagen :flag:
 

Redigert av Barbaria (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sothis hos tannlegen.

Sothill 17 mai 2023.

 

Vi er i en salgsprosess av seilbåt i Hellas for øyeblikket. Det er litt annerledes enn hjemme siden markedet er hele verden. Her er vår fremgangsmåte så langt.

 

Vi har kontaktet en megler med godt renommé som visuelt har gjennomgått båten og utstyret. Megler sjekker markedet og setter en prisantydningen. Meglers provisjon er typisk 5-10% av salgssummen. Når vi har godkjent salgssummen skrives en kontrakt på at megler skal selge båten. Salget må skje innen 6 mnd. og vi kan ikke ansette andre til å selge båten i denne tiden. Blir ikke båten solgt innen fristen får megler ingen kompensasjon for utført arbeid. 
 

Det har vært visninger hvor potensielle kjøpere har reist ned hit og fysisk gjennomgått båten. De får maks 2,5 timer til å gjennomgå båten på egenhand. Etter visning har en av disse kjøperne signerer en kontrakt med intensjon om å kjøpe båten til full pris, og betalt 10% av kjøpesummen til megler. Forutsetningen for kjøp er, som er vanlig her nede, at det utføres en full teknisk gjennomgang av en fagperson.

 

Kjøper leier en surveyor til ca. Kr. 10.000 + sjøsetting og opptak. Han gjennomgår hele båten meget grundig på land og på vann. Vi var tilstede og kan bekrefte at undersøkelsen er av det svært grundige slaget. Det føles nesten ut som å gå til tannlegen etter et 10 års opphold, du vet aldri hva de finner. Han var i smårom å kikket som jeg aldri har sett og spurte om ting jeg ikke hadde peiling på etter 12 i vårt eie.


img_5727.jpg

 

Om du ikke er tilstede på sjøprøven så må en kvalifisert skipper leies inn, men vi valgte å gjøre dette selv.

 

six_13dccb57-8d61-4dc4-a1fd-f9f9f57b0982

Sjøprøven ferdig.

 

Siden vi var tilstede så fikk vi en muntlig rapport på at båten var i utmerket stand. Vi viste at alt var i orden med båten, men du vet aldri hva en surveyor kan finne på en slik gjennomgang. Han hadde sjelden sett en så ren båt innvendig påstod han. Det var godt å høre for oss som stod der nervøse. Han hadde til og med sett løsninger vi har gjort som han ønsket å innføre i egen båt. Vi gjorde ingen slik undersøkelse den gangen vi kjøpte Sothis, men skulle vi kjøpt båt i denne prisklassen igjen så hadde vi garantert leid en god surveyor.

 

img_5729.jpg

 

Etter at tilstandsrapporten er levert til kjøper så har han 5 dager til å bestemme seg. Han kan da enten; prute på feil som er funnet, kjøpe båten til avtalt sum, eller trekke seg helt. Tilstandsrapporten inneholder alle detaljer om båten samt priser på utbedringer av feil etc. Trekker han seg får han forskuddet på 10% betalt tilbake fra megler. Han taper kun utgiften til besiktigelse, reisen ned og kostnad for sjøprøven.

 

Vi som selgere får ikke innsyn i tilstandsrapporten, men dersom kjøper forsøker å få ned prisen på bakgrunn av informasjon i rapporten får vi full tilgang til denne.

 

Det hele er en ryddig og oversiktlig prosess for kjøper. Det føles mye tryggere enn mange forhandlere hjemme, i hvert fall her vi ligger.

 

For oss som selger syntes vi nok at kontrakten for intensjon om å kjøpe burde vært noe strengere med tilbakebetaling av hele forskuddet. Vi taper tross alt potensielt salg i hele perioden etter at annonsen er satt til «inaktiv» samt at noen kan være skeptiske til å kjøpe en båt som kommer tilbake på markedet igjen. Kjøper kan med andre ord trekke seg uten en spesiell grunn.

 

Det er også et større krav til papirer utenlands, særlig når det er mange briter innblandet. Å forstå at det i Sverige, eller Norge, ikke finnes et obligatorisk register for båt, er umulig. Når man selger båten må de nemlig ha et avregistreringsbevis. Det er tydeligvis helt utenkelig at en båt ikke er registrert.

 

Så er det dette med moms eller VAT som det heter i EU. Svært få som kjøper og selger en eldre bruktbåt i Norge eller Sverige har en original momsfaktura fra når båten var ny. Nå har vi en kopi av en salgskontakt til forrige eier som spesifiserer at VAT er betalt, men det er tydeligvis ikke godt nok bevis. Når jeg spør om et eksempel på hvordan et slikt dokument ser ut blir det stille. Kjøper må mao. godta den dokumentasjonen vi har, og har brukt uten problemer til nå.

 

Alle småskader som ikke er en forsikringssak og som påløper under besiktigelse, visning og sjøprøver må vi antagelig stå for. Under besiktningen av kompetent person ble det kuttet av kosmetiske reparasjoner på blykjølen,samt at det ble brukt hammer på polerte rustfrie flater. Heldigvis fikk jeg stoppet at han skrapet helt inn til gelcoaten under båten. Det er under visningen ødelagt en plastikklås på badet og en drattt av løftekrok på fryseboksen.

 

Tilsynelatende små saker, men en uansett en ekstra kostnad for oss på en båt som var 100% i orden når vi la den ut for salg. Hvis ikke båten blir solgt til denne kjøperen så må dette fikses opp før neste visning. Vi tipper at det koster oss ca. kr 5000,- å gjøre båten klar slik den var igjen.


img_5728.jpg

 

Så nå sitter vi å venter på gode eller dårlig nyheter.

Er det ikke det man gjør hele livet?

 

Link to post
Share on other sites

Varberg er og blir en av favoritthavnene. Landskrona står på listen over plasser vi skal til. Egentlig finner vi Danmark til å ha blitt dyrt, koster mer enn det smaker. Derfor sydover langs svenskekysten så langt som mulig. Som eksempel koster overnatting på Hermanö NOK 225 alt inkludert. Gilleleje koster NOK 377, skal du ha en dusj- sleng på en hundrings til. Diesel koster rundt NOK 24 både i Danmark og Sverige. Avsporing. 

 

Ønsker lykke til med salget. Det virker komplisert, byråkratisk og fremfor alt sikkert. 

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Bonus skrev for 7 timer siden:

Jøss, dette var litt av en prosess! Er dette en standard, lovbestemt prosess i Hellas? Eller tilsvarende i EU?

Er det lovpålagt å følge denne prosessen om man skal selge privateide båter?

 

Ble veldig nyskjerrig :flag_bp:


Ja det er en omstendig prosess, men som kjøper så sitter du med gode kort og vet hva du kjøper. Vi hører at det kjøpes båter usett fra vår megler og da er det viktig at kundene får et godt bilde av tilstanden.
Nå kan en lang liste med småting som skal utbedres på en 20 år gammel båt se ille ut for en uerfaren båteier, men det gjelder å ha fokus på de store tingene. Skal du ha en båt nesten uten feil må du kjøpe en ny, dette blir formidlet til kunder som får sjokk over alle ting som bør gjøres.

Det er nok ikke en lovbestemt prosess og du kan selge båten privat slik du gjør hjemme så lagt jeg vet. Som selger kan du selvsagt koste på deg en slik gjennomgang og rapport for å vise potensielle kjøpere. Men om båten flyttes etter undersøkelsen, eller om den er eldre enn 2-3 mnd. så gjelder den ikke.

 

Redigert av Barbaria (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 6 timer siden:

Varberg er og blir en av favoritthavnene. Landskrona står på listen over plasser vi skal til. Egentlig finner vi Danmark til å ha blitt dyrt, koster mer enn det smaker. Derfor sydover langs svenskekysten så langt som mulig. Som eksempel koster overnatting på Hermanö NOK 225 alt inkludert. Gilleleje koster NOK 377, skal du ha en dusj- sleng på en hundrings til. Diesel koster rundt NOK 24 både i Danmark og Sverige. Avsporing. 

 

Ønsker lykke til med salget. Det virker komplisert, byråkratisk og fremfor alt sikkert. 


Falkenberg er også litt av en artig havn. Vi kjørte opp elva til broa og la oss der og hadde budsjettmøte på La Casa Pizzeria :giggle:.

Eller så er Torekov, Ven og Helsingborg favoritter å besøke på disse kanter. Malmø og Falsterbo/Skanør er også koselig om man kommer seg så langt. Du har jo lang ferie så ta en tur ned til Rostock og Wismar når du først er i gang. Derfra er det ikke langt til Lubeck med god øl og en diger porsjon med herlig Wienersnitsel og sauerkraut. Det er ferie det!   

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Barbaria said:

Som selger kan du selvsagt koste på deg en slik gjennomgang og rapport for å vise potensielle kjøpere. Men om båten flyttes etter undersøkelsen, eller om den er eldre enn 2-3 mnd. så gjelder den ikke.

Vet ikke hvordan det er i Hellas, men i USA er det vanlig at forsikringsseskaper og marinaer forlanger en relativt ny besiktigelsesrapport før de vil tegne forsikring eller gi deg båtplass.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Vestkystseiler skrev On 18.5.2023 at 19.25:

Vet ikke hvordan det er i Hellas, men i USA er det vanlig at forsikringsseskaper og marinaer forlanger en relativt ny besiktigelsesrapport før de vil tegne forsikring eller gi deg båtplass.


Det er vel ikke så nøye alle plasser her nede når det gjelder båtplass bare du har en forsikring. Men i UK forlanger de vel en form for tilstandsrapport på båten før du får en forsikring. Jeg har hørt at de forlanger at stående rigg skal byttes hvert ca. hvert 7-10 år uansett tilstand..det er vel litt overkill for en turseiler.

Redigert av Barbaria (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Sothis = Moonraker

Sothill 6 Juli 2023

 

Det er litt sørgelig å starte med å si at Sothis nå har fått en ny eier. Men det virker som at den nye eieren tar godt vare på henne og tilbringer flotte dager i den Ioniske skjærgården. Vi ønsker de mange lykke til og håper de får like mye glede av båten som vi har hatt. Båten har fått et nytt navn og Sothis heter nå Moonraker og seiler under Tyskt flagg.

 

six_354112f7-9ff0-46e2-b2a4-59cc855b5534
SOLGT!


Nå som vi er båtløse føler vi virkelig at vi har tatt steget fra vann til land. Vi trenger ikke lengre å passe på vær og vind. Når torden, regn og vind kommer kan vi bare lukke verandadøren og ikke tenke mer på det. Ingen anker alarm vekker oss på natten og forteller oss at vi er på drift. Vi kan også forlate «huset» uten at noen drar opp ankeret når vi er borte. Ingen av oss kommer til å savne kjøleboksen i båten heller.

 

img_8880.jpg

Landkrabbe i Nafplio.

 

Vi savner derimot å kunne legge til i en øde vik og bade fra båten, lette anker å sette kurs for neste destinasjon og utforske nye plasser. Båt en en utrolig herlig måte å reise på. Vi bruker derfor bilen til å dra på nye destinasjoner og finne øde strender utenfor turist stiene. Peloponnes har mengder av steder som er verd å utforske og vi har bare såvidt begynt.

 

I løpet av et par måneder så har Ursula har blitt hele nabolagets hage ekspert. Ikke nok med at hun har en egen hage og passe på, hun passer også hagen til huseieren og andre i nabolaget som er på reise. Alt dette har medført at hun nå har blitt tilbudt jobb på en av Nafplios hagesenter, og det uten å kunne mer enn et par ord Gresk. Nå snakker vi gullmatros!

 

img_9172.jpg?w=2048


Foruten alt hagearbeidet så har vi hatt tid til å besøke Galatas hvor vi tok ferja over sundet til øya Poros. Galatas er en knapp times kjøretur på fine veier og ferja koster en euro pr person. Poros er en relativt populær plass for seilere og her kunne vi spasere på gjestebrygga å slå av en prat med Nordmenn eller Svensker akkurat som om vi hadde en båt liggende. Vi kunne observere det vanlige anker kaoset imens vi i all ro og mak inntok en lunch.

 

img_8909.jpg?w=2048

Poros.

 

Ursula, som har bodd i kloster i en periode, har nå fått ferten av et kloster ikke langt unna Sothill. Da er det bestilt klosterbesøk på Loukous monastery og vi kjører avsted og slår av en prat med Ursulas tidligere sortkledde medsøstre. Vi blir bedt inn på et glass vann og får litt inside informasjon om klosteret og hva som skjer der. Det er mye puss og vask i et gammelt kloster, men hovedoppgaven er bønn i følge søster sort.

 

img_8941.jpg

 

img_8931.jpg?w=2048
 

Hun mener at folk i dag er forvirret og hjernevasket og mener at tiden snart er her hvor alle kommer til å se mot Gud. Men vi har kommet for å se på hagen og takker så mye for vannet og informasjonen. Det er ro og stillhet som preger klosteret og stillheten blir bare avbrutt vår sporadiske fotografering.

 

img_8948.jpg

 

img_9123.jpg

 

img_9124.jpg


img_8938.jpg?w=2048


Vi er de eneste som er på besøk her i dag, og El Capitan blir litt nervøs for at vi skal bli innestengt på ubestemt tid. Best å komme seg ut.

 

Vi finner en øde strand og tar en dukkert på vei hjem, Hellas på sitt beste igjen!

 

img_8912.jpg?w=2048

Victor slapper av etter å ha utforsket alle grottene.

 

img_8911.jpg?w=2046

Funderer Ursula på å gå i Kloster igjen??

 

Så hva har jeg lært etter alle årene med seilbåt? Jeg har blitt veldig god på prokrastinering, så et godt råd om du skal kjøpe seilbåt. Se å få gjort det du skal gjøre før du kjøper båten :yesnod:

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev On 10.7.2023 at 15.45:

Nå måtte jeg ta Google i bruk her for å forstå betydningen av et vanskelig ord, prokastinering? Men kan ikke forstå den beskrivelsen passer.

Stadig spennende å følge reisebrevene selv om det ikke er i båten lenger.


Det er kanskje ikke de store tingene det så mye skyves på, men alle de små. “Det tar vi i morgen” er veldig lett her i varmen har vi funnet ut. Takk for at du leser.

 

Link to post
Share on other sites

On 7/11/2023 at 7:46 PM, Barbaria said:

Ja, nå er det full rulle i båtlivet her nede. Om du seiler mot Nafplio så send en melding så tar vi en kald øl og en prat i byen :thumbsup:

 will do,  har ikke vært der før,  så blir å ta turen dit.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

vi er tilbake i båten 28 aug,  så seiler vi sørover på utsiden fra Prevesa,  skal ha besøk ombord ca 24 sept,  så det blir. da at vi tar turen bortover og opp dit.  før vi seiler sakte på athen igjen. når besøket skal hjem.

 snakkes.  dere har sikkert mye bra tips om plasser osv.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...