Jump to content

Barbaria på tur i Europa


Barbaria

Recommended Posts

catter. er også angrepet,  men ingen som har roret foran seildrev,  så langt eg har funnet ut.  Vi hadde et angrepo rett foran oss i går rett utenfor Lagos.  vi kjører nå motor på 10 meter dyp langs kysten. og er forsiktige.

 ang kjetting,  så sjekka eg mitt 10 mm kjetting. det skal ha mer vekt en hva skjema. som ble lagt ut her viser. og mitt mål er også lengre. 330mm( skjema sa 308mm). jeg målte på del av kjettingen jeg ikke har hatt i sjøen.

 så  min vekt skal også være 2.26kg/m,  og skjema sier 2.2kg/m. 

skal sjekke. når eg får nedre del opp av sjøen. og se hva det er der.

Vi går in i Alvor lagunen og vil få gjort oljeskift på mine motorer. de har fått gått seg mye.  storseilet har ikke vært oppe siden vi kryssa B. bukta.  derfra har vi motorkjørt langs kysten. og sett etter fiskeredskaper og Spekkhuggere. så hver morgen er det å sjekke FB gruppa for siste Orcra. angrep. ..... trøttende.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Faxen skrev On 7.10.2022 at 21.19:

Som alltid, nydelige bilder og fortelling.:thumbsup:

Takk for det @Faxen hyggelig at du følger med oss :thumbsup:

 

pacuare skrev On 7.10.2022 at 22.36:

Livet ser veldig bra ut. Glimrende rapport hvis meningen er å få oss andre til å få lyst til å komme etter. 

Takk for det @pacuare :thumbsup:

Livet her er bra og det er hele tiden noe å gjøre, men aldri kjedelig. Vi drømmer om kjøleskap i full høyde med to dører i bredden, ledig plass i skapene og et spisebord i full størrelse.
Det er stadig noe og drømme om :giggle:

 

Careka skrev for 1 time siden:

så hver morgen er det å sjekke FB gruppa for siste Orcra. angrep. ..... trøttende.

Bedre enn å skrape is hjemme :lol:
 

Link to post
Share on other sites

Ja,  men slitsomt,  å trist at det har blitt slik.  bare vent til spekkhoggerne har vært på sin årlige konferanse. og fortalt om hva de gjør her sør,  så skal de nordpå finne på det samme,  hvor lenge går det før de dreper et menneske ?  ikkje bra.

spanjolene sier de skal merke flokken som jobber i gibralter stredet om vinteren. så alle kan se hvor de er å ungå dem...  håæper det blir bra.   men skreptiskt.  så i går at alle disse eventbåtene lett kan provosere disse dyrene da de følger etter dem.   Lagos. i går haddew vi 2 angep.  å eventbåtene følger etter dem.. for å lage   ????????    lurer jo på hvorfor dette plutselig begynnte for ca 2 år siden...

 

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Careka skrev 4 minutter siden:

Ja,  men slitsomt,  å trist at det har blitt slik.  bare vent til spekkhoggerne har vært på sin årlige konferanse. og fortalt om hva de gjør her sør,  så skal de nordpå finne på det samme,  hvor lenge går det før de dreper et menneske ?  ikkje bra.

spanjolene sier de skal merke flokken som jobber i gibralter stredet om vinteren. så alle kan se hvor de er å ungå dem...  håæper det blir bra.   men skreptiskt.  så i går at alle disse eventbåtene lett kan provosere disse dyrene da de følger etter dem.   Lagos. i går haddew vi 2 angep.  å eventbåtene følger etter dem.. for å lage   ????????    lurer jo på hvorfor dette plutselig begynnte for ca 2 år siden...

 

Dersom ein flokk elgar hadde angrepe bilar hadde elgane blitt skotne, kjapt og greit. 

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Batteri og banankake.

7 – 25 Okt. 2022 – Nidri Hellas.

 

Værmeldingen ser ikke ut til å melde noe annet enn godvær i oktober. Trykket er stabilt, dagene er fremdeles varme, vinden er svak og dieseltanken er full. Vi har bestemt oss for at tiden er inne for en rundtur til noen av de mest populære stedene på Ithaka og Kefalonia. Steder som er uhyggelig og stressende å besøke i høysesong på grunn av trykket fra  turismen.

 

img_8257.jpg

Skarpøye på handletur. Etter å ha lært noen Greske ord kom hun i skade for å spørre grønnsakshandleren om han hadde en liten agurk! Det ble noe latter av det i butikken.

 

Turen fra Nidri til vår første stopp i Sivota på Lefkada er på behagelige 9 NM. Det er som vanlig en lett motvind så motoren gjør jobben hele veien. Sivota en en liten bukt med noen flytebrygger tilhørende stedes restauranter. Skal man få plass så må man ringe å reservere plass på forhånd. Vi har reservert plass på en brygge tilhørende restauranten med den klingende navnet 12 Guder. Plassen inkluderer strøm og vann og koster ingenting, men det forventes at man spiser på etablissementet.


img_8285.jpg?w=2048

Her kan man både spise og DRIKKE skal man tro skiltet.

 

img_7816.jpg?w=2048
Det blomstrer i oktober.

 

img_8288.jpg?w=2048

Sivota havn.

 

Sivota blir beskrevet som «amazing» og skal være en av de fineste landsbyene på Lefkada. Og det er en koselig bukt med en håndfull barer og restauranter for tørste seil turister. Det er ikke stort å gjøre eller annet å oppleve enn å bade, drikke og spise. Forresten bade ville jeg nok kanskje droppet badet siden det ikke finnes noen pumpestasjoner for å tømme båtkloakken. Vi syntes det minner om en ren turistmaskin og klarer ikke å se at det er noe amazing ved dette stedet.

 

Vi har bare reservert en dag og når vi forsøker oss på en dag til så får vi negativt svar. Det er helt greit for oss og vi overlater plassen til tørste charter turister. Etter at vi nå har seilt en stund i Middelhavet så må vi innrømme at antallet charterbåter langt overstiger det vi hadde antatt. Charter businessen her nede er enormt stor og jeg overdriver antagelig ikke når jeg sier at det er 70% av båtene er charterbåter av ulike slag, 25% eier båtene og kanskje bare så lite som 5% er båtboere på heltid.

 

Etter å ha blitt tauet ut av den trange plassen av kelneren så setter vi kursen mot en mulig ankerplass nord på øya Ithaka. Ved ankomst på ankerplassen så finner vi ikke oss helt til rette så vi fortsetter til Frikes som skal ha en liten havn. Frikes viser seg og være en liten fiskelandsby beliggende mellom to grønnkledde fjell. Det rapporteres om hyppige og kraftige vinder noe vi merker når vi kommer nærmere byen. Pilotboken sier også at ankerbunnen gir dårlig feste så det er longside som gjelder her. Heldigvis blåser vinden mot kaien så det er bare å legge båten parallelt med kaien og drive inn.

 

img_8292.jpg?w=2048

Longside i Frikes.

 

Det er ingen fasiliteter for båter i Frikes foruten kaiplass, men til gjengjeld er den gratis. De høye fjellene gjør at solpanelene får tidlig skygge noe som gjør at vi ikke får toppet batteriene like mye som vi ønsker. Det blir ingen lading av PC så minstematrosen må la gaming maskinen hvile. Vinden ligger på neste dag også så vi blir nødt til å gå ut på spring. En Tysker som ligger bak oss lurer på hvordan et slik spring fungerer så han følger godt med når vi går ut. Vi har bare gjort dette er par ganger tidligere, men det fungerer greit denne gangen også.

 

img_8299.jpg
Det lille huset til høyre for det hvite med grønne skodder står til salgs for €500.000. Jeg kunne gitt maks €30.000.

 

img_8293.jpg?w=2048
Småfiskere i Frikes.


Rett rundt neste hjørne så ligger den lille populære byen Kioni. Her rapporteres det om et skikkelig kaos i sommersesongen hvor sidevind gjør ankringen til en utfordring. Nå i oktober regner vi med at det er litt bedre plass. Vi ankommer flotte Kioni i stille vær og det er bare et par båter som ligger fortøyd. Vi kan skjønne at Kioni har sjarmert besøkende for den sjarmerer oss også. Utover dagen fylles havnen opp og vi aner kaoset som kan oppstå sommerstid. Dagen derpå starter anker bonanzaen med rop og skrål fra båter som har fått opp andres anker på vei ut.


img_8301.jpg?w=2048

På plass i Kioni.

 

img_8313.jpg?w=2048

De har rigget det bra til i Kioni. Fremdeles godt badevann i oktober.

 

img_7828.jpg?w=2048

 

Vi tenker at vi skal slå to fluer i et smekk når vi planlegger å starte motoren for å være forberedte på at noen heiser opp vårt anker, samtidig får vi ladet opp batteriet. Det finnes ingen strøm på kaien i Kioni og solen går tidlig ned på grunn av de høye fjellene så vi får lite hjelp fra solpanelene. Men denne dagen vil ikke motoren starte, og det kommer bare noen sørgelige klikk fra starteren. El Capitan finner frem et multimeter og måler startbatteriet til 13,1v og når vi forsøker å trykke på startknappen så synker det til 6,6v. Start batterier er med andre ord kaputt så vi kobler om slik at vi kan starte på forbruks batteriet.

 

img_7850.jpg

Oversikt over bukten hvor Kioni ligger.

 

Vi kjører aggregatet en stund for å se om det er mulig å lade opp startbatteriet, men det viser seg at det ikke er mulig. Her i Kioni er det ikke noen båtbutikk så vi får fortsette turen videre å starte motoren med strømmen fra forbruks batteriet.

 

img_8330.jpg?w=2048

Ruiner etter vindmøller utenfor Kioni minner om at det vanligvis er mye vind i området.


img_8334.jpg?w=2048

Minstematros på gåtur.

 

Etter tre dager i Kioni setter vi kursen mot Vathy som den største byen på Ithaka i håp om at de kanskje har et batteri der. Det viser seg at det kun er en båtbutikk på øya og den har ikke batterier. Vi får tips om et bilverksted som kanskje kan ha noe, men etter mange telefoner og mye frem og tilbake så står vi fremdeles uten batteri.

 

img_8344.jpg?w=2048

Innseilingen til Vathy.

 

img_8350.jpg?w=2048

Vathy blir av noen beskrevet som Hellas sitt St.Tropez.

Kaien i Vathy har strøm så vi blir liggende og utforske byen i fire dager før vi setter kursen over til Sami på Kefalonia.

 

img_8362.jpg?w=2048
 

img_7860.jpg

 

img_7855.jpg?w=2048

 

img_8358.jpg?w=2048
 

I Sami står det at vi skal rope opp havnen før vi legger til, men vi får ikke noe svar til tross for gjentatte opprop på VHF så vi legger til. Skarpøye går bort til bua der havnekapteinen sitter og finner en snorkende mann med beina på bordet. Skarpøye sier kalimera relativt høyt så mannen våkner opp fra sitt pågående arbeid. Han er lite interessert i hvor vi ligger og mest irritert over å bli vekket.

 

img_8364.jpg?w=2048

Sothis longside i Sami og bua med den sovende vakten i bakgrunnen. 
I sterk kontrast til den mer våkne havnekapteinen i messing.

 

Sami virker ganske nedslitt så vi blir bare liggende over natta. Den søvnige havnekapteinen orker ikke ta betalt bare for en dag så oppholdet er gratis. 
 

img_8365.jpg?w=2048
Ikke mange båter på besøk i Sami på denne tiden av året.

 

Dagen etter setter vi kursen nordover mot Fiskado som også er et «must see» på Kefalonia. Fiskado er også omtalt som et mareritt sommerstid, i alle fall for de som ønsker stillhet og ro. Nå i oktober er det litt roligere og vi finner en fin plass. Her står bordene helt i vannkanten så det føles ut som vi bakker inn mellom bordene der folk sitter å spiser. Fiskado er verd et besøk, men kanskje ikke i høysesongen. Her forlanger de €47 for to netter, riktignok med strøm og vann, hvis du er heldig.

 

Fiskado er ikke blivende sted for fattige seilere på lengetur etter to dager drar vi videre. Vi er i behov av et nytt batteri så vi må komme oss tilbake til sivilisasjonen. I Nidri finnes det et utall med mer eller mindre berømte båthandlere. George’s Yacht Chandler er en slik båtutstyrsbutikk «her finner du alt» står det i anmeldelsene. Vi går derfor til George og spør om han har noen batterier. Han har ikke på lager men kan skaffe på en dag. Vi finner et passende batteri og blir enige om prisen på €240.

 

Det er ikke så ille med tanke at at samme batteri koster kr 2400,- på sparelys i Norge.

 

For å signere avtalen gir jeg George en stor bit varm banan og sjokoladekake som jeg har tatt med fra båten. Skarpøye har nemlig bakt kake på gamle bananer i dag. George smiler fra øre til øre.

 

Jeg sier at jeg ønsker å måle det nye batteriet med multimeter før jeg betaler. Når man bestiller batterier så vet man jo ikke helt hvor gamle batterier man får. Det var helt i orden i følge George og batteriet kommer i morgen. Men morgenen kom og batteriet hadde ikke kommet. Dette er Hellas tenker vi og sier at det er helt greit å vente en dag til. Dagen etter tar vi med multimeteret og går håpefulle opp til George.

 

Batteriet har tydeligvis ankommet for så snart George ser meg så springer han inn i butikken og inn på et bakrom. Han kommer straks bærende ut med et batteri i en åpnet pappkartong. Men, har du åpnet batteriet? Ja ja, åpnet det nettop sier George. Jeg spør hvorfor han åpnet det, og får bare litt mumling til svar. Jeg måler batteriet til 13,4v og sier at det har vært ladet opp. Neeeei batteriet er helt nytt og ingen har ladet det opp. Jeg ser han i øynene og spør om han har ladet det og at det er derfor han har åpnet kartongen, men han avkrefter dette. Da kan får du ringe din leverandør sier jeg.

 

En småirritert George ringer leverandøren og jeg aner at han sier at han har en håpløs kunde som sier at noen har ladet batteriet. Leverandøren bekrefter at de har ladet batteriet, det er standard prosedyre og George forsøker å ikke se overrasket ut. Jeg ber Georges spørre leverandøren hvorfor de lader opp nye batterier, men jeg får ikke noe svar. Jeg ber om produksjonsdato og spenning på batteriet før de startet lading av batteriet, men får bare svar at det var produsert mars 2022. Jeg sier til George at jeg anser batteriet som brukt og at jeg ikke vil kjøpe det, i alle fall ikke til full pris.

 

George fyrer av en rekke verbale salver når han hører mitt bud på maks €200. Han lar meg vite at han kommer til å både sulte og fryse i vinter siden han ikke tjener noe på salget. 
 

Etter mye frem og tilbake foreslår han €220, noe jeg avslår. Jeg pakker sammen sakene mine er er på vei ut av butikken når han sier ok ok ok du får det for €200. Han sier at han aldri har vært med på en så vrien kunde de 30 årene han har hold på. Betalingen må foregå kontant og uten kvittering, men han gir meg to års George garanti og sier morskt at han aldri har hatt klager på de batteri han har solgt. 
 

I det jeg går ut fra butikken spør jeg om banankaken smakte godt, det kommer et lite smil fra Georges og handelen er i boks!

 

six_dbefa74d-850f-432b-831d-7751e9357400

Link to post
Share on other sites

Flott å høre fra dere igjen.

Jeg har besøkt Nidri som "charterturist" ett par ganger.

Har da bodd litt utenfor byen på ett rolig hotell, og besøkt byen  når det passer.

Har nok vært inne på "båtutstyrsbutikken" når jeg har vært der, mest for å roe abstinensene.

 

Anbefaler en spasertur opp til fossen, ikke for å se på vannfallet, som er veldig beskjedent.

Men en fin tur og opplevelse er det.

 

Nidri.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
trixie2 skrev On 26.10.2022 at 11.02:

Flott å høre fra dere igjen.

Jeg har besøkt Nidri som "charterturist" ett par ganger.

Har da bodd litt utenfor byen på ett rolig hotell, og besøkt byen  når det passer.

Har nok vært inne på "båtutstyrsbutikken" når jeg har vært der, mest for å roe abstinensene.

 

Anbefaler en spasertur opp til fossen, ikke for å se på vannfallet, som er veldig beskjedent.

Men en fin tur og opplevelse er det.

Takk for de @trixie2:thumbsup:

Ja, George er litt av en type. Til tross for at den relativt store butikken er fylt til randen av varer, antagelig helt fra 80-tallet, og frem til i dag så mener han å ha kontroll på alt sammen. Lean, effektivitet og lagerkostnader virker ikke å ha truffet George særlig hardt. 
 

Vi så skiltet opp til fossen, men vi var for late til å ta turen :giggle:

Link to post
Share on other sites

Den røde damen

25 Okt. – 12 Nov. 2022 – Preveza Marina.

60D72D1B-D7C4-45E7-A8EC-BA7C09B60C44.jpeg.96809352c64e7a31efc961034957d859.jpeg

 

Motoren startet fint med det nye batteriet og vi fortsetter turen nordover mot vår vinterhavn i Preveza. Vi vurderer å ta en overnatting i Lefkas, men finner ikke noe ledig plass på bykaien. Det virker som båter har lagt seg til der for vinteren, så vi fortsetter i all ensomhet mot broen som normalt åpner hver hele time, i hver fall på sommeren.

 

img_5256.gif?w=500&zoom=2

Broen åpnes for oss.

 

Da klokken passerer 1 minutt over uten en reaksjon fra broen kaller vi opp på VHF. Da blir det plutselig en reaksjon og treskeverket av en bro setter i gang. Vi vet ikke helt hva man kaller en bro som dette, men det er en blanding av bro og en båt som virker veldig komplisert i forhold til en helt vanlig bro. Broen er Lefkadas eneste tilknytning til fastlandet og køen av kjøretøy som oppstår når broen åpner blir fort lang.

 

img_7883.jpg?w=2048

Hurry hurry sier brovakten.

 

I Preveza er det nesten tomt på den ellers så travle bykaien. De har begynt arbeidet med å fornye den gamle delen og strandpromenaden så vi legger oss på den nye delen. Den hyggelige havneverten Vera har tatt vinterferie fra alt maset så etter 15 oktober er det vanligvis gratis å ligge her, med mindre Vera bestemmer seg for å ta en tur innom da.

 

img_8399.jpg?w=2048

Strandpromenaden får en overhaling.

 

Når vi dro fra Preveza for omtrent en måned siden så glemte vi vår trofaste røde Biltema damesykkel på kaia. Sykkelen har vært med oss helt siden kanalturen i 2014 og har vært vår trofaste «bil». Men nå ser det ut til at den har fått nye eiere da den ikke står der vi sist parkerte den. Vi savner vår trofaste damesykkel så vi går en manngard i byen for å se om vi kan finne den igjen, men uten resultat.

 

Montasjen av den røde damen i 2014.

 

På ettermiddagen kommer den hyggelige havneverten Vera forbi og åpner havnekontoret slik at vi kan få kjøpt litt strøm. Inne på havnekontoret til får vi øye på vår savnede røde damesykkel. Vera sier at hun regnet med at noen hadde glemt den så hun tok den inn på kontoret. Man må bare elske gresk vennlighet. Sykkelen er nå gjenforent der den hører hjemme og får litt etterlengtet smøring og en remse med gaffateip på sine løse deler.

 

28 oktober «Oxi dagen», oxi betyr nei og er en av nasjonaldagene i Hellas, og den feries med orkester og barnetog i Preveza. Bacalao med potetmos er en rett som spises på slike viktige dager. Vi bestemmer oss for å gå på restaurant og teste ut herligheten. Det viser seg at Bacalaoen vanligvis er laget på Norsk tørrfisk. Fisken serveres fritert med hvitløks potetmos og ikke helt som vi har spist bacalao tidligere med andre ord. Alt smaker derimot fortreffelig, og det blir en hyggelig kveld.

 

img_8380.jpg?w=2048
Flaggdag

 

1 november går vi inn i vår vinterhavn i Preveza marina. Nå begynner et nytt liv med varm dusj, strøm, vann og toalett i full størrelse lett tilgjengelig. Dette er en luksus som vi setter stor pris på alle sammen. Marinaen har en høy standard, ansatte er hjelpsomme og hyggelige dette lover godt. Onde tunger på internett sier at det er vått og kaldt her i Preveza, men så langt har vi bare hatt flott vær med unntak av et par dager med regnvær. Temperaturen ligger fortsatt på 25 grader dagtid selv om nettene nå siger ned mot 15-16 grader. Shorts, T-skjorte og de sedvanlige sandalene er fremdeles vår klesdrakt på dagtid.

 

img_7905.jpg

Vår oktobertur.

 

Sothis har denne sesongen, som vanlig, oppført seg eksemplarisk og har ikke sviktet oss. Motoren fikk en liten fiks i mai hvor pakningen til saltvannspumpen ble byttet, ellers har motoren vært feilfri. I løpet av sommeren har vi byttet ut ting som rett og slett er utslitt, eller ikke har fungert som det skal.

 

img_7916.jpg?w=2048

Den lokale bykatten inspiserer godsaker i byssa.

 

Det mye omtalte startbatteriet er byttet ut, og ankerkjettingen som fikk seg en knekk i stormen er også byttet ut med en ny 8mm Lofrans galvanisert kjetting. Lengden på kjettingen er alltids et diskusjonstema for båtfolk, vi gikk for 70m noe som har fungert perfekt for oss. Vi har også byttet ut Bruce ankeret akter med et Rocna, og det har så langt gjort en god jobb. Kontaktene til solpanelene har vi også byttet etter at de ble sprø som Wasa knekkebrød i solen.

 

Den omtalte trykkvannspumpen som slet med helsa i Juni har tappert holdt stand frem til nå. På slutten startet den bare når den hadde lyst, og sjelden når vi trengte vann. Så nå har den måttet vike plassen for en ny vi hadde på lager i båten.

Pakningen på pumpestangen til Jabsco toalettet var utslitt og slapp inn litt vann når vi pumpet, så den er byttet. Ellers kom vi over nye Bavaria takspotter som er helt like orginalen. De gamle hadde mistet glansen etter mange år så nye ble montert. Dette var bare en estetisk oppgradering siden de gamle spottene fungerte fint fremdeles. Vi har også byttet ut de gamle lysrørene på toalettet og dusjen med LED lys.

 

Vår ti år gamle bimini og den originale sprayhooden står for tur til å byttes ut. Vi forsøkte med en forespørsel til «Kapell & Annat» i Sverige som produserte vår eksisterende bimini og ble veldig overrasket når vi fikk tilbudet med «blod»prisen på mail. Vi forstod først ingenting, den eksisterende malen lå i deres system, og vi skulle bare ha en kopi av kapellet vi allerede hadde og så var prisen mye høyere en komplett kapell?! Nå skulle ingenting måles, ingen maler skulle lages og ingen stålstrenger skulle kappes og skrues, kun stoff og søm.

 

Etter noen misforståelser så kom vi frem til at Kapell & Annat var veldig fornøyd med den sunne økonomien de hadde opparbeidet seg ved hjelp av kraftige prisøkninger. De hadde ikke tjent penger tidlige år, men nå var de godt fornøyd. På mine spørsmål om hva de har gjort for å forbedre effektiviteten internt i produksjon og administrasjon isteden for å skyve alle kostnader på kunden ble ikke besvart. Vi ønsker de lykke til med den gode økonomien, så det blir det ikke noe fra Kapell eller Annat denne gangen!


Slik har våre utgifter fordelt seg hittil i 2022.

img_5238.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg er veldig fornøyd med at dere byttet kjettingen. Når jeg ankrer her i Andedammen, er det vanlige utlegget av kjetting rundt 50 meter. Noen bekjente fra Irland, som har seilt svært langt, fra innerst i Middelhavet til Nova Scotia og rundt omkring, har kun 50 meter og er fornøyd med det. Så 70 meter burde vel være helt utmerket. 

Link to post
Share on other sites

Høres ut som om dere har det supert fortsatt!

 

Den "broen" fikk vi en forklaring på da vi var der. Myndighetene ønsket å bygge en permanent bro, men innbyggerne nekter. Grunnen til det er skattemessige. Øyer uten fast veiforbindelse i Hellas betaler bare halv skatt. Så med en fast bro ville skatten blitt doblet. Og det er det jo ingen som vil ha. Derfor har de en ferje som passer akkurat mellom, som kan flyttes ved behov. Lurt😁

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 18 timer siden:

Jeg er veldig fornøyd med at dere byttet kjettingen. Når jeg ankrer her i Andedammen, er det vanlige utlegget av kjetting rundt 50 meter. Noen bekjente fra Irland, som har seilt svært langt, fra innerst i Middelhavet til Nova Scotia og rundt omkring, har kun 50 meter og er fornøyd med det. Så 70 meter burde vel være helt utmerket. 

Kjettingen var høyt på listen så det var bare å få gjort. Vi har aldri brukt alle 70 meterne, men de som bare har 50 meter sliter litt, særlig her i Preveza hvor det er ganske dypt (10-11m) ved kaia. Ikke sjelden ser vi båter som bare «nesten» kommer inn til kaia før kjettingen tar slutt. Det kan være vanskelig å beregne avstanden når man bakker inn. 
 

index skrev 1 time siden:

Høres ut som om dere har det supert fortsatt!

 

Den "broen" fikk vi en forklaring på da vi var der. Myndighetene ønsket å bygge en permanent bro, men innbyggerne nekter. Grunnen til det er skattemessige. Øyer uten fast veiforbindelse i Hellas betaler bare halv skatt. Så med en fast bro ville skatten blitt doblet. Og det er det jo ingen som vil ha. Derfor har de en ferje som passer akkurat mellom, som kan flyttes ved behov. Lurt😁


Haha, det var en god og logisk forklaring, typisk gresk :giggle:

Vi kunne ikke forstå fordelen med denne kompliserte og tungvinte løsningen.

 

 

Link to post
Share on other sites

Barbaria skrev for 7 timer siden:

Haha, det var en god og logisk forklaring, typisk gresk :giggle:

 

Ja. Skatter er også grunnen til at det er er så mange halvferdige bygg der. Eiendomsskatten begynner ikke å løpe før huset er ferdig. Så da er det greit å ha en uferdig etasje...😁

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Nytt år og nye planer.

12 Nov. 2022 – 15 Jan 2023, Preveza Marina Greece.

 

Nå er det er en stund siden siste oppdatering.

Marinalivet her nede i Middelhavet må man kunne si er behagelig vinterstid og der er ikke så mye å skrive hjem om. Solen skinner stort sett hver dag og uvær forsvinner raskt om det er på besøk. Vi bestemmer oss for å leie en bil og kjøre på sightseeing rundt Artabukta og Lefkada, men det er ikke helt smertefritt å leie bil om dagen. En liten advarsel til dere som har tenkt å basere dere på leiebil i syden i sommer.

 

Det viser seg, bland annet, at de nye kredittkortene uten uthevede nummer ikke godtas av visse leiebil selskaper, og vi får problemer når disse kortene avvises både på nett og i skranken. En ringerunde til banken hjelper lite og det er lite informasjon å få fra Avis eller Budget på hva som skjer. Heldigvis har Skarpøye et kort som blir godtatt og vi får vår bil utlevert. Dessverre er det ingen mulighet til å sjekke om kortet fungerer på forhånd..så lykke til.

 

b5daa666-2253-4356-a047-3848bfbc08cd-915

 

Å kjøre bil i Hellas kan være morsomt, utfordrende og skummelt som faen. Landet består av omtrent 80 % fjell (en av de høyeste prosentene i hele Europa), så veiene er fulle av svingete veier og hårnålssvinger, ubeskyttede klipper og blindsoner. Men vi lar oss ikke avskrekke og skal man oppleve Gresk natur så det verdt noen mil med dårlig vei. For å minne oss på faren som lurer rundt hver sving så har grekerne plassert mini kirker langs veien. Disse minnesmerkene står plassert der det har vært ulykker hvor liv har gått tapt, eller som en takknemlighet der noen har overlevd ulykken på mirakuløst vis. Minstematrosen teller raskt opp til 351 minnesmerker langs veien vi kjører på så det er best å kjøre pent. Turen går uten uhell av noe slag. Vi svinger innom Vonitsa for lunch og kjører over broen til Lefkada å tenker at alt ser så annerledes ut fra land.

 

img_5476.jpg

Amen!

 

Vi planlegger en tur hjem i løpet av desember og siden Preveza flyplass ikke har noen internasjonale flyruter på denne årstiden så blir det ny biltur på 4 timer til Athen. SAS og KLM har ruter som går jevnlig via Købehavn og Schiphol til Oslo og tilbake til Athen. Det går helt greit å kjøre til og fra Athen Budget / Avis tilbyr enveis leie begge veier.

 

Vi får spist ribbe, surkål og riskrem samt drukket litervis med sukkerfri julebrus. Vi får også føle litt på stresset som tilhører julen hjemme, samt fraværet av sol med tilhørende snø og kulde. Det er kanskje fravær av sol som er verst med vinteren hjemme.

 

img_8448.jpg?w=2048

Brrrrrr….

 

Lille julaften er vi tilbake i Preveza, og på julaften inntas julemiddagen på restaurant Celeste i havna. Så snart julen er over bestemmer vi oss for å ta en ny roadtrip på Peloponnes. Med nytt år kommer nye planer og muligheter. 


img_8009.jpg?w=2048

Vinter i Hellas.

 

Vi trives usedvanlig godt i Hellas, og seilturen har ikke endret vårt syn i så måte. Men hvordan det er å oppholde seg på land over tid er en spennende tanke som har surret rundt i hodene våres en stund. Vi har nå vært mer eller mindre permanent i båten siden 2012 og reist på tur i 2014 og nå sist i 2020, er tiden moden for å stige i land mon tro?

 

Peloponnes har mye og variert landskap å by på samtidig som sør østre delen har en fint klima. Vi bestemmer oss for å bruke noe dager for å utforske de delene vi har fått anbefalt av grekere.

 

img_8069.jpg?w=2048

Hengebroen over til Peloponnes.


Noen bilder fra Epidavros.

img_8006.jpg?w=2048

 

img_8505.jpg?w=2048

 

img_8008.jpg?w=2048
 

Turen går først til Epidavros som ligger øst på Peloponnes, deretter fortsetter vi sørover til Porto Cheli. Deretter går turen opp i fjellet til vårt en stjernes hotell Avaton ikke langt fra den antikke teateret Epidaurus.

 

img_8502.jpg?w=2048

Litt i det kjøligste laget på morgenkvisten.

 

Her oppe var det kjølig og «hotellet» hadde ikke tenkt på å varme opp rommet før vår ankomst, som sagt en stjerne. Vi legger oss under «dyna» med klær på og ler av vår hotell bestilling. Men med varmepumpa på full guffe får vi til slutt varme i rommet. Rommet består av tre senger og et kjøleskap på 8 kvadrat. Badet er fra 70 tallet men byr faktisk på plenty med varmt vann.

 

Neste dag går turen til Nafplio området og deretter videre opp mot Patras som ligger nordvest på Peloponnes.

 

img_8505-1.jpg?w=2048

Flott utsikt mot storbyen Patras i det fjerne.

 

Vi har så langt fått en godt inntrykk av halvøya Peloponnes selv om vi på langt nær har sett hele. Noen områder skiller seg positivt ut og har alt vi har behov for i nærheten.


img_8058.jpg?w=2048

Nesten alt vi har behov for..

 

 

To be continued..

Link to post
Share on other sites

Takk for ny oppdatering :)

Må også meddele at nå som jeg ser ut på slapsete 15cm snø, så er det ikke bare misunnelse på hvor dere er, men også nysgjerrighet!! 
Går da ikke an å legge ut slike teasere uten mer informasjon!? 

 

Ser frem til neste oppdatering! :)


Mvh

 

Tor Arild

Link to post
Share on other sites

salming skrev On 18.1.2023 at 2.03:

Har ni slagit till och blivit husägare? Grattis i så fall 

Huseier og huseier fru blom, men det ser ut til at vi skal bo på land en periode fremover. Det blir jo en utfordring etter 11 år i båt :wink:. Takk for det @salming

 

Tor Arild skrev On 19.1.2023 at 15.30:

Takk for ny oppdatering :)

Må også meddele at nå som jeg ser ut på slapsete 15cm snø, så er det ikke bare misunnelse på hvor dere er, men også nysgjerrighet!! 
Går da ikke an å legge ut slike teasere uten mer informasjon!? 

 

Ser frem til neste oppdatering! :)


Bare hyggelig :)

Det var jo det med været ja. Jeg holder ikke ut med is og slaps lengre,  jeg har fått snø og is allergi. Informasjonen kommer fortløpende, det er bare å holde utkikk. Det har vært en lang båttur, og nå blir det kanskje en lang biltur å skrive om også. Eventyret fortsetter i alle fall :yesnod:

 

Bergen dørk skrev for 21 timer siden:

Selv om hotellet hadde kun 1 stjerne, hadde rommet gigantisk kjøleskap! 😂

 

Godt nyttår!

 

Takk for det @Bergen dørk

Ja, kjølingen var det ikke noe galt med vinterstid. Når man må ligge under dyna med klær for å drikke en kald øl så vet man at du er på et hotell i særklasse. Men det skal sies at verten på hotell Avaton var veldig hyggelig og hjelpsom. Han kunne blant annet fortelle om en fast norsk gjest som var psychologist, men det viste seg til slutt at han var musician, nesten det samme :giggle:


Stolen var ikke på vårt rom..

557E976D-2700-4C06-B129-CA17A66E3E21.jpeg.2ec18611ce2cc33a8cbd0779ef95e033.jpeg
 

 

 

 

Redigert av Barbaria (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Nykokte landkrabber.

15 Januar – 3 Mars, Preveza Marina, Hellas

 

Det nærmer seg slutten på vintersesongen i Preveza marina. Preveza har vært en fin plass å tilbringe vinteren. Byen er levende hele året så opplevelsen av å ligge i en vinterstengt turist by er helt fraværende. Marinaen er moderne og godt vedlikeholdt samt trygg under alle vindforhold. Vi er også godt fornøyd med sanitæranlegget som er lysår over det vi hadde i Italia.

 

Vi har hele tiden sagt til oss selv at dette ikke er en langtur i den vanlige forstanden. Vi har derfor valgt å kalle vår tur for en “lete tur”, man vet jo aldri hva man finner på veien. Vi vet ikke helt hva vi leter etter, men er sikre på at vi vet hva det er når vi ser det. Under tiden vi har reist har noen familiemedlemmer falt fra, og nye har blitt til. Det er med andre ord ikke bare sjø og vind som påvirker en lengre seiltur. Derfor klekker vi stadig ut nye ideer om hva vi har lyst til å gjøre fremover og ser om de passer inn i livet. De fleste forkastes som ikke gjennomførbart nå, eller havner i “det har vi ikke lyst“ til kategorien.

Å få besøk er en utfordring som krever mye planlegging når man seiler rundt slik vi gjør. Derfor er en av ideene vi har ballet med, som ikke innebærer seiling, er å bo en periode på land. Vi vet hvordan det er å seile her, men hvordan er det å bo på land? Vi elsker jo dette klima, og av alle land vi har besøkt så er Hellas uten tvil det som ligger vårt hjerte nærmest, derfor selvklart at vi ser oss om her.

 

På vår siste biltur undersøkte vi flere steder på Peloponnes som kunne være aktuelle å slå seg ned på i en periode. Etter noen bomskudd så fant vi akkurat det vi lette etter ikke langt fra Nafplio på Peloponnes. Kravene var at det ikke skulle være så langt fra en større flyplass, det må være nære en større by, godt internett, god utsikt, en hage og ikke minst mørkt om natten.

 

Det heter seg at man skal gi seg mens det fremdeles er morsomt. Og vi syntes fremdeles det å seile på tur er fantastisk. Hadde forholdene vært slik de var når vi dro så hadde vi antagelig fortsatt å seile minst et par år til. Men nå har ting endres seg og vi tilpasser oss og tenker nytt. Det innebærer dessverre at Sothis må på land og klargjøres for salg. Store avgjørelser krever også tunge valg. Å selge vår tygge og gode Sothis er absolutt ikke noe vi ser frem til, men en båt har ikke godt av å ligge på land uten å bli brukt. Vi har ikke fortalt det til henne enda, men det blir en tung dag.

 

Jolla må byttes ut med en bil, det må vi fikse når vi er hjemme i februar. Det blir mye surfing på bil før vi endelig bestemmer oss for en Mazda CX-5 som har gått knappe 2000 mil. Deretter blir det mange km på Svenske og Norske veier før vi med fullpakket bil kan sette kursen sydover tilbake til Preveza.

 

Den turen står det mer om her: 

 

Ytterligere hvile er det ikke tid til siden vi skal møte huseier og få en omvising. Det er over fire timers kjøring fra Preveza før vi endelig er fremme ved huset utenfor Nafplio. Det virker som de kilometer som vi ikke har kjørt mens vi har vært på seiltur nå skal taes igjen.  Huset er like fint som vi minnes når vi var der sist i januar. Det blir mange turer til og fra båt og hus i tiden som kommer så Mazdaen skal få noen mil på ryggen før vi er ferdige.

 

img_8234.jpg?w=2048

Sliten Mazdarati på plass i gården.

 

img_8580.jpg?w=2048

Utsikten kan vi venne oss til. Litt uvant er det at havet er så langt vekk 🙂.

 

Når, eller om båten blir solgt så regner vi med at bloggen endrer fokus bort fra båtlivet. Men, inntil båten er borte kommer det kanskje noen innlegg til om det er av interesse. Mannskapet på Sothis takker alle som har lest og kommentert under reisen, vi håper det har vært artig å lese om våre uhøytidlige opplevelser. Det har vært morsomt og nyttig å skrive om turen og ikke minst blir det mange fine minner vi kan mimre om senere. 

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med nye utfordringer. Det er vel sånt at veien blir til mens man går, om lysten på båtreiser blir for påtrengende er det alltid mulig å kjøpe seg en ny båt. Så da får jeg bare si takk for turen så langt, så håper jeg at dere fortsetter å oppdatere oss om eventyrlivet på land også. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...