Jump to content

Barbaria på tur i Europa


Barbaria

Recommended Posts

Ahhh, 'grabbarna' i Strömstad, kjente gutta godt. Har bare godt å si. Standarden som det refereres til er kun en dimensjonsstandard. Standarden sier ingenting om material- eller stålkvalitet, har jeg blitt fortalt her på forumet. Altså, til det motsatte er uomtvistelig er bevist, kjettingen er vrak.

Link to post
Share on other sites

Her er et skjema med de dimensjoner kjettingen er produsert etter. Hvis den er overstrukket bør vel det kunne måles en eller annen plass. Hulda sier overstrukket, så jeg spør da om ikke avstand mellom løttene da ville bli lengere?

Eller har ikke dette strekket noe med dimensjonen å gjøre?

Det er et mål (t1) på 11 løtter som har en toleranse, det ville jeg ha sjekket før jeg hadde byttet den ut.

DIN766-SHORT-LINK-CHAIN-DIMENSIONS.jpg

Link to post
Share on other sites

Joda, løkene på kjettingen vil bli forlenget. Å måle forlengelsen på en varmgalv. kjetting når man skal måle innenfor 0,et-eller annet, er utfordrende. En sikker funksjon er at åpningen på kjettingløkkene krymper. Personlig må jeg hevde at jeg hadde ikke lagt ut på tur der ankring til tider er eneste alternativ, uten en kjetting med tilhørende material/prosess-sertifikat. Slik kjetting koster sikkert noen kroner mer. Men ryker en slik sertifisert kjetting, kan man drive på land under forvissning om at man har gjort sitt beste. Manglende sertifisering er muligens noe forsikringen vil kunne henge seg opp i. 

 

Innrømmer gjerne at jeg er mer enn normalt opptatt av slike ting. Metallurg gått ut på dato.

 

Story:

Jeg jobbet på 80-tallet med sertifisering og 'preventive maintenance' på Frigg livbåter. Winchene til disse livbåtene var noe grovsmidd herk, made in UK. Det var vanskelig å starte låringen av en livbåt for kontroll av wirene, uten at man muligens ikke ville kunne stoppe låringen. Derfor hektet vi på 'penant chains' (sikkerhetskjettingene) før vi løste ut stoppbremsen for å avlaste wirene. Operasjonen skulle etter boka gå som 'fløte på skråplan'. Virkeligheten var imidlertid at bremsen som regel løste ut med et brak, og livbåten ramlet en halv meter fritt fall før slakken i kjettingene ble tatt opp. Det var også en senrifugalbrems som skulle slå inn, men da måtte livbåten ha litt fart. En inspektør, lastet med teori, kom rundt hjørnet akkurat under en slik operasjon da livbåten bråstoppet i kjettingene. Mannen gikk fullstendig bananas da han (med rette) mente at vi ville sjokke kjettingen slik at vi ville kunne få kornvekst. Etter dette satte vi ut vakt på hjørnene, slik at eventuelle inspektører i god tid ble observert. 

Link to post
Share on other sites

Allan E skrev for 4 timer siden:

Her er et skjema med de dimensjoner kjettingen er produsert etter.

Da har vi forsøkt å måle den delen av kjettingen som ikke har vært belastet slik at vi får et sammenligningsgrunnlag. Er målene i tabellen en galvanisert kjetting?


Våre mål:

T1= 263 mm. (vanskelig å måle nøyaktig)

B1=   9,4 mm. (gjennomsnitt av 11 lenker)

 

Vi ligger for tiden for anker og kan ikke få målt den delen som har vært strekk utsatt for øyeblikket :lipseal:

 

Pequod skrev for 2 timer siden:

Dramatisk historie! Ny kjetting høres ikke feil ut!

Ja, det var dramatiske minutter kan man si. Jeg har alltid hørt at en kjetting ikke er svakere enn den sterkeste lenken :cheers:

 

Skarpöga skrev for 4 timer siden:

Ombord är diskussionen färdig med den snåle El Capitan.

Hva?? Hvilken diskusjon? :lol:


 

Hulda skrev 1 time siden:

Etter dette satte vi ut vakt på hjørnene, slik at eventuelle inspektører i god tid ble observert. 

Problemløsning på sitt beste :giggle:

 

Redigert av Barbaria (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 7 timer siden:

Joda, løkene på kjettingen vil bli forlenget. Å måle forlengelsen på en varmgalv. kjetting når man skal måle innenfor 0,et-eller annet, er utfordrende.

Det er ikke 0, ett eller annet når du måler forlengelse over 11 løtter. Toleransen er på +3,2mm og -1,5mm. Dette måler du med linjalen eller en tommestokk.

Link to post
Share on other sites

Men når du er så bastant i dine uttalelser så burde du se litt bedre på underlaget stedenfor bare å slenge ut noe for å støtte deg på å være spesialist. Når en en kjetting overstrukket, har du da strekt den så mye at den ikke går tilbake til sin opprinnelige form. Kan du forklare litt bedre hva som har skjedd?

Link to post
Share on other sites

Du har selv presentert en målestandard. Du forteller at 11 løkker kan ha en nominell variasjon på 4,7 mm fra produsent. Dette forteller ingenting om hvor den aktuelle kjettingen ligger. Det er ikke slik at strekk innenfor det elastiske område ikke gir kornvekst. Det er punktlasten der jern treffer jern som er én faktor. En annen faktor er HAZ der lenkene er sveist sammen på en kjetting der material- og produksjon er ukjent. Når det på den aktuelle kjettingen har krymp i b1, så har den blitt forulempet inn i det plastiske område. Et annet forhold er at det for meg ut fra bildene ser ut som at galvaniseringen har sprukket og løfter seg fra stålet. OK nå?

Link to post
Share on other sites

Ja bedre nå forklarer du litt, men jeg ville ha børsta kjettingen og sett litt mer nøye på galvingen og eventuell synlig slitasje. Det tallet som gjelder 11 løtter kan jo ganges opp noen ganger så får man at bedre bilde av eventuell strekk på kjettingen. Men som du sier så vet man lite om materialkvalitet.

Det står jo ikke  oppgitt noen bruddstyrke. Skipper målte 11

løtter til 263mm så den ligger på -1mm i toleransen.

Redigert av Allan E
lagt til mer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For 15 år siden skjedde det noe fantastisk!

3 – 13 sept. 2022 Artabukta

 

Etter å ha samlet oss fra stormen forlater vi bukta i retning mot byen Vonitsa. Byen har en liten beskyttet havn som dessverre er ganske full av overgitte båter. 
 

Men vi finner et hull og bakker så langt mot bølgebryteren vi tør før vi slipper ut akter ankeret. Det rapporteres om mye skrap på bunnen som ankeret kan hekte seg opp i så tanken er å legge det så nære bølgebryteren som mulig i håp om at det ikke er så mye skrap der. 
 

Vi har solgt vårt trofaste “blanke” Bruce anker som ikke fikk så godt feste her nede. Vi byttet det ut med et nyinnkjøpt Rocna anker så får vi se om det biter bedre. Det ser i alle fall mer aggressivt og skarpt ut!

 

img_8185.jpg?w=1536

Grrrrrrece…

 

Med salget av Bruce og et Fortress anker som vi hadde som reserve så ble ikke kontantinnsatsen så ille. 
 

Med bare 10 cm. «dreggtau» igjen kommer vi med et nødskrik frem til kaikanten. Akter ankeret har bare 50 meter med blytau og det kan være litt snaut noen ganger. Her i Vonitsa er det ingen andre fasiliteter foruten vann for gjestende båter. Det tar ikke lang tid før en dame kommer og forlanger noen euro for oppholdet. 


img_8100.jpg?w=2048

Sothis med baugen inn igjen.

 

Vi har lest at denne innkrevning av havneavgift muligens ikke er helt offisiell, så vi velger å betale med kort og får en kvittering. En samtale med andre gjester på brygga gjør oss ikke klokere, noen betaler andre som har ligget et år sier at de ikke har betalt et øre. Jeg oversetter den greske teksten på kvitteringen og den forteller at pengene har gått til City hall i Vonitsa, så da får det vel være greit.


img_8108-1.jpg?w=2048

 

img_8104.jpg?w=2048

Ingen tvil hvor vinden vanligvis kommer fra.

 

Vårt 5 år gamle Ritar 260 amp forbruksbatteri har ikke vært helt i form den siste tiden. Det har vært vanskelig å lade det opp til mer enn 80% til tross for landstrøm. Vi har også sett at ladingen med solpanel har vært dårligere enn normalt. Jeg tar derfor en sjekk av MC4 konnektorene på solpanelene siden de er konstant utsatt for både sol og regn (og snø).

 

img_8187.jpg?w=2048

 

img_8189.jpg?w=2048

Selve solpanelet begynner å vise tegn til svikt under glasset.

 

Det viser seg raskt at plasten ikke har tålt solen, den har blitt sprø som knekkebrød og går i oppløsning når jeg forsøker å ta pluggene fra hverandre. Her er det også plenty med irr/korrosjon etter vanninntrengning, så mye for IP67 ratingen. De ødelagte konnektorene byttes ut og sol-ladingen ser igjen normal ut. Jeg har sagt det tidligere og jeg kan si det igjen, plastikk er noe dritt uansett hvor i båten det er!


img_8190.jpg?w=1990

Plastikk = møkk

 

Vonitsa med knappe fem tusen sjeler viser seg å være en koselig by med et betraktelig lavere tempo enn Preveza. Havnen domineres av en gammel og gjengrodd venetiansk festning og en lang strandpromenade med en tilhørende fin strand. Strandstoler og parasoller er gratis så mannskapet slår seg ned på stranda som helt vanlige turister og nyter solen.


img_8131.jpg?w=2048

Turister..

 

Høsten nærmer seg sakte selv om temperaturen på dagtid er oppimot 30 grader så er det nå litt kjøligere etter at sola har gått ned. Det skal bli spennende å følge høsten og vinteren her i Preveza.

 

Etter noen dager i Vonitsa setter vi igjen kursen mot Preveza for å feire Minstematrosens bursdag. Han har tross alt lagt seg til spisevaner som bare kan tilfredsstilles i Preveza i følge han selv. Det står favorittgyros og frossen gresk yoghurt på ønskelista på bursdagen så vi gleder oss alle sammen. På dagen får minstematrosen også frokost og kake på senga samt utvalgte gaver i salongen før skoledagen igjen tar over.

 

img_8181.jpg?w=2048

Gratulerer med dagen :flag::flag_sw:

 

El Capitan får inn pris på ny Lofrans kalibrert kjetting og undersøker muligheten for å bestille et nytt batteri. Batteriet har forøvrig oppført seg normalt den siste tiden så vi får se om vi kan spare det utlegget en stund til.

 

Under den daglige ankerbonanzaen i Preveza så skynder Skarpøye seg opp på dekk uten sko. Selv om hun vet at det er stående ordre at vi ikke springer barbeinte rundt på dekk. På dekk finnes det nemlig et utall harde ting å sparke tottelittene borti. I farta så treffer Skarpøyes lilletå noe hardt så toa får en pussig vinkel. Haltende og bannede kommer hun ned trappa med sin skakke tå, og angrer allerede på at hun har brutt mot skoreglen på dekk.

 

El Capitan, som er selvlært nevrolog, ser raskt problemet og finner frem den digre førstehjelps veska. Den har heldigvis ikke vært mye i bruk så det tar litt tid å finne frem til den rette tanga :giggle:

 

Toa brekkes på plass og teipes til naboen i håp om at den gror nogenlunde likt. Amputering ble vurdert som en oppmuntring til resten av mannskapet om å følge reglen.

 

six_c8aaede5-f75c-4016-b603-4300b6469420

Vakkert arbeid om jeg skal si det selv.

Redigert av Barbaria (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hulda skrev On 13.9.2022 at 20.20:

Uæhhh, jeg grøsser inn i margen når jeg ser den tåa

Ja @Hulda det var synd på Skarpøye, men jeg husker den gang jeg fikk en  hel seng på min stortå hvorpå den este opp til dobbel størrelse under intense smerter. Da ønsket Skarpøye seriøst å ta frem drillen å borre inn i neglen for å lette på trykket. Jeg fant det mindre smertsomt å springe. Så det gikk fint å rette opp liletåa uten å grøsse, der er kärlek det :lol: 

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev for 22 timer siden:

Og å amputere en tå er ikke så ille. man får jo en nyoppusset båt på kjøpet! :giggle:

Takk @Pequod

Helt enig, en tå fra eller til 😂

 

Tom Rør skrev for 19 timer siden:

Grattis til minstematrosen :-)

En ting er ihvertfall sikkert , og det er at det alltid skjer noe ombord hos dere ;-)

Takk for det @Tom Rør

Ja, det er stadig et eller annet ombord, det meste kunne vi vært foruten. Akkurat nå er det meldt tordenbyger på søndag, kanskje vi får blåst en ny sveis igjen. Time will show.

Link to post
Share on other sites

Vi er i Porto, Portugal,  å nyter livet,  selv om det å unngå Spekkhuggerne. er slitsomt,  mange av de rundt oss har blitt angrepet og fått større skader.  Vi slikker kysten nedover å kjører mye motor, da det er lite vind og mye,  Masse fiskeredskaper som vi skal unngå.  men vi er på vei.  Cartagena desember å januar. så videre mot Hellas.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

pacuare skrev On 22.9.2022 at 9.37:

Ikke alt går som planlagt. Men hadde en realistisk plan. Ikke alt er skrotet ennå, men tror hellas blir for langt øst nå uansett. Sitter hjemme i kulden og drømmer. 

Planer er viktig selv om de ikke alltid går i boks :thumbsup:

 

Careka skrev for 4 timer siden:

Vi er i Porto, Portugal,  å nyter livet,  selv om det å unngå Spekkhuggerne. er slitsomt,  mange av de rundt oss har blitt angrepet og fått større skader.  Vi slikker kysten nedover å kjører mye motor, da det er lite vind og mye,  Masse fiskeredskaper som vi skal unngå.  men vi er på vei.  Cartagena desember å januar. så videre mot Hellas.

Se der ja, Porto skal være fint har vi hørt. Dere har jo fantastiske vann i vente før dere er i Hellas. Er katamaraner like utsatt for hærverk fra spekkhogger?

Det er bare å bruke tiden og ikke haste fremover. Cartagena er en fin by hvor vi lærte å spise Paella som en Spanjol.

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Babushka?

14 sept. – 7 Okt. 2022 – Sivota Hellas

 

Det har vært varmt og ustabilt vær her i Vonitsa, vi ligger derfor å venter ut været her hvor det er god beskyttelse mot vinden. Heldigvis passerer uværet litt nord for oss så vinden uteblir, men vi får en kveld med heftig lyn og torden som vi kan observere.

 

Tordenvær i Vonitsa.

 

Havnen i Vonitsa er nesten helt full av forlatte båter eller permanent fortøyde langturseilere som har gitt opp seillivet til fordel for bryggelivet. Det jobbes med helt ny molo og kai i Vonitsa så det virker som de har store planer om å tilby båtfolket bedre vilkår. Avdankede langturseilere er dessverre en skamplett for byen slik vi ser det.

 

img_8214.jpg?w=2048

Vrakbåter i Vonitsa.

 

For oss så har Vonitsa har alt man kan ønske seg av en liten by nære havet. Fin strandpromenade, godt med butikker og restauranter. Eget grønnsakmarked hver mandag hvor bøndene selger grøden til god pris, et par slaktere med fantastisk kjøtt samt en baker hvor du får nydelig varme brød rett fra den flammende steinovnen. Brød, grønnsaker og kjøtt har aldri smakt så godt som dette fra Rema i Norge.

 

img_8217.jpg?w=2048

Vi får kjøpt både lammekjøtt og kål og hva får man da?

 

img_8215.jpg?w=2048

Mandag marked.

 

img_8191.jpg?w=2048

Vakkert i Vonitsa.

 

Rett vest for Vonitsa ligger en godt beskyttet bukt hvor vi legger anker et par dager. Himmelen er helt svart og man ser tydelig Melkeveiens bånd strekke seg over himmelen. I tillegg myldrer det av morild så båtens bevegelser gjør at det gløder i vannet, for en fantastisk plass.


img_8195.jpg?w=2048

Drømmer om hus kanskje?

 

Toa til Skarpøye ser ut til å gro fint og smertene har gradvis gitt seg. Nå gjør det bare vondt når jeg ler sier Skarpøye ironisk mens hun forsøker å rette ut den bøyde albuen som ikke ser ut til å bli bedre. Akkurat som Sothis så har mannskapet også fått et par minner på kroppen etter denne turen. La oss håpe at det ikke blir fler kroppslige minner.


Vi får snart besøk av Skarpøyes barn og barnebarn så vi setter igjen kursen mot by-kaien i Preveza. Vi begynner å få teken på å legge til slik de gjør her nede med akterenden inn. Det er faktisk ganske enkelt i forhold til Danske stolper synes vi. Datter kommer med fly fra Gøteborg og sønn kommer med fly fra Malta til Athen, og bil til Preveza. Og plutselig er vi samlet alle sammen akkurat som vi traff hverandre i går.

 

img_8241.jpg?w=1704

Skuta Rhea fra Nyborg ligger i Preveza havn. Rhea har en lang historie.
 

Vi har ikke før tenkt tanken på kroppslige minner før minstematrosen kommer morgentrøtt ut av kahytten med et øye passende for en pirat. Hva har skjedd med øyet ditt? «spør vi». Hvada sier minsten kjekt, se deg i speilen, sier vi. Øyelokket har hovnet opp og er rødt, det ser nesten ut som han har vært i slåsskamp. Vi bestemmer oss for en tur til apoteket og får en salve og en lapp foran øyet. Vi ba om sort lapp, men de hadde bare hvite. Etter 3-4 dager er øyelokket nede i normal størrelse igjen.


img_8240.jpg?w=2048

 

Du kan si hva som helst om hverdagen, men å kjede oss har vi ikke rukket enda!

 

Skarpøye setter i gang med babystemme så snart barnebarnet Charlie Viking er innenfor synsvidde. Minstematrosen og El Capitan vurderer derfor om Skarpøye bør skifte navn til Babushka. Vi prøver ut navnet, men får bare onde blikk tilbake, kanskje det tar litt tid før navnet sitter? Vi mener at det er passende siden Babushka ikke utelukker et dårlig syn.

 

De bleke skandinavene får sol, varme og bad samt stappet i seg nok Gresk mat til å overleve en kald vinter i nord. Det var koselig med besøk igjen!

 

img_7738.jpg?w=2048

Nybakt mor og Carlie Viking i Hellas for første gang.

 

Vi kommer til å tilbringe vintersesongen i Preveza marina så det blir spennende å oppleve vinteren her. Om været ikke blir for ille så finnes det i hvert fall mange områder å seile i forhold til på Sicilia.

 

Nå i slutten på september og begynnelsen av oktober så er det mye mindre trykk på de kjente plassene som vi har unngått i høysesongen. Vinden er også mer moderat nå som varmen er nede på Norske sommertemperatur. Vi bestemmer oss for å seile sørover og første stopp blir Lefkas by. Her er det på sommeren så tett med turister av vi foreløpig har avstått fra besøk.

 

Lefkas har omtrent ingen bykai igjen, nesten alle tilgjengelig plasser er overtatt av charter firmaer. Pengene styrer noe som gjør at både by og vann blir sterile utenfor sesongen. Boligene er Airbnb og båtene er chartret, når sesongen er over blir det nesten bare spøkelser igjen.

 

Vi har tillatelse å legge til på en ledig plass på charter bryggene fra mandag til fredag Kl. 0900 mot et lite gebyr til byen. Det er nemlig byen som eier bryggene selv om charter firmaene later som de er eierene. Strøm og vann tilbys ikke da dette er noe charter firmaene har betalt for. Det er noen plasser på bykaien hvor det tilbys strøm og vann, men disse er nesten alltid opptatt av båter som har sugd seg fast permanent.

 

img_8258.jpg?w=2048

En grønnsaksmoped?

 

Nå i Oktober har roen senket seg og vi får et godt inntrykk av byen noe vi antagelig ikke hadde fått mitt i sesongen. Vi legger merke til at arkitekturen er annerledes enn det vi har sett andre steder i Hellas. Etter litt googling finner vi ut at våre observasjoner stemmer. Lefkas har hatt og har en spesiell byggemåte hvor underetasjen gjerne er i stein støtte opp med trestokker i hjørnene og topp etasjene gjerne er bygget så lett som mulig. Fasadene er ofte malte stål/blekk plater for å holde vekten lav. Grunnen til denne britiske anti-seismikk byggeskikken er alle jordskjelvene som har vært her.

 

img_8271.jpg?w=2048

 

img_8273.jpg?w=2048

 

img_8275.jpg?w=2048

 

img_8277.jpg?w=2048

 

img_8278.jpg?w=2048

 

img_8280.jpg?w=2048

 

Byen har mange og trange smug som skjuler bortgjemte barer og koselige restauranter. Et sted finner vi en Cubansk jazz Club hvor det utenfor sitter en eldre dame av det vi tror er Cubansk opprinnelse å røyker en fet Cohiba robusto. Det blir ikke mer stereotypisk enn det tenker vi. El Capitan fikk plutselig lyst på en sigar..

 

img_8252.jpg?w=2048

Solnedgangen er populær i Lefkada.

 

Torsdag kommer og vi flytter ut før vi må fra den lånte kaiplassen. Kursen går til Nidri hvor vi har vært et par ganger tidligere. Skarpøye har jobb på fredag så vi må ligge trygt. En helt stille morgenen i Nidri byr på frokost i det fri med sol og varme. Båtskolen går sin gang i cockpiten og når den er ferdig setter vi kursen mot enda en turist destinasjon Sivota.


Våre minner fra det siste året:

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...