Jump to content

Dele på utgifter til redningsskøyta (selger-kjøper)?


trampeklapp

Recommended Posts

Om dette var hjelpeløse og hyggelige førstegangskjøpere som en kan skjønne/forklare hvorfor de glemte forsikring/assistanse så tja... Kanskje.

 

Om det var noen som har eid båt før eller uansett burde visst bedre enn å legge ut uten forskring/assistanse i en nykjøpt båt, dvs ca 99,9% av alle båtkjøpere, så et det vel på linje med at noen på gata ber om å få noen tusenlapper. Dvs både rart, om ikke frekt og selvsagt helt uaktuelt.

 

 

Link to post
Share on other sites

hanto1 skrev for 2 timer siden:

Hvilke løsøre som følger med et salg har ingenting med sjømmanskap eller sedvane å gjøre. Dette er noe som avtales i handelen.

Har kjøpt og solgt båter i 40 år, har aldri fått eller gitt med så mye som et skrujern.

Har det vært avtalt (i kontrakt eller muntlig) at noe løsøre skal følge med, da? :giggle:

Link to post
Share on other sites

Har avtalt angående vester noen ganger, samt tauverk.

Verktøykassa  følger aldri med, den har blitt flyttet fra båt til båt. 

Folk har veldig forskjellig syn på hva som burde følge med.

Viknesen ble kjøpt med alt ombord iht avtale. Til å med med øl i kjøleboksen 😂

Link to post
Share on other sites

Dette ble en interessant tråd.😊 

Det utrolig overraskende at det er så stort sprik mellom de forskjellige meningene.

Men jeg tar dette som lærdom og det er ingen tvil om at kontrakter jeg har benyttet ved salg båt, må gjøre det klart at forsikring (og evt medlemskap i RS) skal være i ordne før salg.

 

 

 

 

I de fleste tråder jeg har sett hvor trådstarter etter spør hva man (selv) bør ha med ved hentetur så nevnes både verktøy, ekstra reimer, dieselfilter og andre saker.

 

Men dette mener flere her inn at det er en selvfølge at selger skal ordne dette.

 

(Spesielt etter kjøper allerede har fått ned prisen 10-15K :crazy::giggle:)

 

 

Redigert av TrikkerN Lønning (see edit history)
Link to post
Share on other sites

18 minutes ago, TrikkerN Lønning said:

Men jeg tar dette som lærdom og det er ingen tvil om at kontrakter jeg har benyttet ved salg båt, må gjøre det klart at forsikring (og evt medlemskap i RS) skal være i ordne før salg.

 

Kontrakten bør være eksplisitt på forsikring, men det normale er vel at man gir ny eier noen dager på dette, at kontrakten fastslår at selgers forsikring løper i noen dager etter overtagelse.

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev 6 minutter siden:

 

Kontrakten bør være eksplisitt på forsikring, men det normale er vel at man gir ny eier noen dager på dette, at kontrakten fastslår at selgers forsikring løper i noen dager etter overtagelse.

 

Det er nytt for meg. Jeg påser alltid at min forsikring er i orden før jeg legger ut på tur med ny båt. Hvorfor skal selger ta risikoen med min båtbruk på sin forsikring?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

tobixen skrev 13 minutter siden:

 

Kontrakten bør være eksplisitt på forsikring, men det normale er vel at man gir ny eier noen dager på dette, at kontrakten fastslår at selgers forsikring løper i noen dager etter overtagelse.

Sånn i utgangspunktet så mener jeg at det er en selvfølge at kjøper har ordnet forsikring, tiltross for dette ikke lovpålagt.

Men det det er lov å gi en hjelpende "hånd" ved å skrive dette i kontrakten 😊

 

index skrev 8 minutter siden:

 

Det er nytt for meg. Jeg påser alltid at min forsikring er i orden før jeg legger ut på tur med ny båt. Hvorfor skal selger ta risikoen med min båtbruk på sin forsikring?

 

Hadde samme formening som deg, før denne tråden. Men det er tydelig at dette må klargjøres tydelig, slik at man slipper rom for diskusjon.

 

Link to post
Share on other sites

TrikkerN Lønning skrev 37 minutter siden:

Men jeg tar dette som lærdom og det er ingen tvil om at kontrakter jeg har benyttet ved salg båt, må gjøre det klart at forsikring (og evt medlemskap i RS) skal være i ordne før salg.

 

Er det min/din avgjørelse om en kjøper skal tegne forsikring, eller ikke, når dette er en frivillig sak?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ja, og jeg siterte deg sågar på hva du skrev, nemlig; Men jeg tar dette som lærdom og det er ingen tvil om at kontrakter jeg har benyttet ved salg båt, må gjøre det klart at forsikring (og evt medlemskap i RS) skal være i ordne før salg.

 

Ikke anbefale , anmode eller råde, men skal, er hva du skrev!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 2 timer siden:

Ja, og jeg siterte deg sågar på hva du skrev, nemlig; Men jeg tar dette som lærdom og det er ingen tvil om at kontrakter jeg har benyttet ved salg båt, må gjøre det klart at forsikring (og evt medlemskap i RS) skal være i ordne før salg.

 

Ikke anbefale , anmode eller råde, men skal, er hva du skrev!

Beklager for jeg utrykket meg feil og det er dessverre for seint for å redigere innlegget.:cheers_wine:

 

Jeg er som alle andre, og kan ikke kreve noe utover det lovverket som er satt.😊 

 

Redigert av TrikkerN Lønning (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den er grei! :thumbsup:

 

Siden jeg skal selge en båt til uken så er dette en informativ tråd for meg, ikke minst med tanke på hvordan folk tenker og hva de mener mht rett og riktig. Mange tips å ta med seg her for å redusere mulige situasjoner senere!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Enig i at dette har blitt en interessant tråd, overraskende at det er så ulike oppfatninger av hva som er forventet av selger ved salg av en (eldre) bruktbåt. Kjedelig sak for begge parter når båten stopper på henteturen.

 

I løpet av min periode som båteier har jeg kun kjøpt 2 og solgt 1 båt - så vi er fortsatt bare på båt nr 2. Første båt ble kjøpt ny av forhandler med 115hk utenbords, her fulgte det ikke med så mye som en pluggnøkkel eller skrutrekker. Denne ble også solgt videre uten nødverktøy/deler. Da vi kjøpte båten vi har nå med innenbords diesel fulgte det med et filtersett og et lite, rustent ubrukelig verktøysett fra BT.

 

Min mening er at det er hyggelig om det følger med reservedeler og verktøy ved kjøp av båt, men jeg hadde på ingen måte forventet det. Skulle jeg lagt ut på hentetur med ny ukjent båt ville jeg sørget for å avklare dette på forhånd og selv sørget for å skaffe det som eventuelt manglet av det jeg anser som basic. Og naturligvis tegnet forsikring i forkant - selv har jeg ikke RS medlemsskap, men full kaskoforsikring.

 

I dette tilfellet var det jo egentlig en bagatell som førte til driftsstans, problemet her er jo at selve bergingen blir relativt kostbar. Var det noen dialog eller avtaler mellom selger og kjøper før RS ble tilkalt??

 

I dette ville jeg nok dekket kostnad for selve reparasjonen. Dersom selger er villig til å bruke sin forsikring og selskapet dekker bergingen minus ev egenandel mener jeg kjøper bør være fornøyd. Kjøper burde naturligvis sørget for å ha forsikring og ev RS medlemsskap på plass før avreise.

 

Usikker på om jeg har nerver til å selge, så vi er nok stuck med Bavariaen en stund til:smiley:.

Håper forøvrig ts kommer med en oppdatering på hvordan det går ifht forsikringen når dette er avklart.

 

 

Link to post
Share on other sites

Selger kan ikke og skal ikke kreve at kjøper tegner forsikring, men dersom det eksplisitt står hvilken dag selgers forsikring er sagt opp fra, samt spesifisert at selger anbefaler at det tegnes ny forsikring, bør man ha dekket seg rimelig godt mot en kravstor kjøper som krever at selger dekker noe som forsikringen normalt dekker :) 

Link to post
Share on other sites

Det synes jeg er å strekke rollen til en selger vel langt. Dessuten er det jo ikke en selvfølge at selger har greie på hva han/hun selger. Opplever at mange er svært lite kjent med eget fartøy og utstyr. En fersk kjøper bør være ydmyk nok til å kunne ta ansvaret for å undersøke hva han gir seg ut på selv. Det er jo ikke forbudt å kjøpe kajakk og hive seg utpå heller, selv om det ikke er helt ufarlig heller. 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
tobixen skrev On 8.5.2020 at 18.30:

Selger kan ikke og skal ikke kreve at kjøper tegner forsikring, men dersom det eksplisitt står hvilken dag selgers forsikring er sagt opp fra, samt spesifisert at selger anbefaler at det tegnes ny forsikring, bør man ha dekket seg rimelig godt mot en kravstor kjøper som krever at selger dekker noe som forsikringen normalt dekker :) 

 

Jeg gjentar dette innlegget.  Dersom selger har hatt gyldig forsikring på båten fram til salgsdagen, kan kjøper være dekket av denne.  Blir det en bergingssituasjon på hjemvei vil kjøper kunne få hjelp av RS (eller andre) uansett medlemskap eller ikke, men uten medlemskap i RS vil det høyst sannsynlig være en liten egenandel til forsikringsselskapet. Det er nøyaktig slik denne saken er løst.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Og da jeg nettopp solgte en båt så informerte kjøper meg skriftlig om at han hadde tegnet forsikring gjeldende fra og med dagen båten ble overtatt/overlevert, og jeg sa opp min forsikring fra påfølgende dag,. Jeg synes det er greit at kjøper selv forsikrer sin båt da den ikke lenger er min!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

trampeklapp skrev for 11 timer siden:

Forsikringen min dekket utgiftene, kjøper betalte egenandelen. 

Flott at du oppdaterte med hvordan det gikk :-)

 

Almvik skrev for 8 timer siden:

Så et medlemskap i RS var unødvendig i denne sitiationen. 

Ja - medlemskapet i RS er vel uansett ikke nødvendig, men det kan spare deg noen kroner. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...