Jump to content

Omtrekking av forlugar.


Slagskibet

Recommended Posts

Og her er det ferdige produktet :

 

 

Bilde

 

 

 

Bilde

 

Ikke så aller værst men ikke perfekt når sant skal sies. Men det holder til grisen som kamperer

der til vanlig.

 

 

Bilde

 

Og den nye DSC VHFen er også på plass. Ny førerstol og passasjer stol er bestilt fra Seasit. Kommer i juni håpes det på. Resten av uteplassen trekkes om i løpet av sommeren. Begynner

å flaske seg litt syntes jeg. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Mja. Skal sikle på en Thunderhawk i ettermiddag men Ørnhild tror jeg kommer til å rive meg i biter og lage gribbemiddag av meg hvis vi blir enige om pris :eek: Og Slagskibet må jo se sånn nogenlunde ut hvis hun skal ha et nytt hjem også,så da er det bare å gnu og gnikke videre .

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Hei.

Vi begynte jobben omtrekking i forlugar. :yesnod: Det er mye gjøre vekk gamle lim i tak og vegg. :headbang: Skal kjøpe skai og lim snart løpet av denne uke. Vet ikke om kryssfinerplate bruker til tak? mulig direkte lim skai i tak uten plate? :confused: får se......Håper det blir ferdig før vinter kommer. Hvis ikke resten i vår neste år! :wink:

At-le

DSCF1687__Small_.JPGDSCF1657__Custom___2_.JPG

Link to post
Share on other sites

Det er ikke noe i veien for å lime trekket rett i taket slik som det er gjort orginalt.

Prøvde det og men ble ikke fornøyd med skjøtene så derfor valgte jeg å lekte ned.

Brukte Merantiplater, ca 3 mm tykke. Disse koster under kr 200 pr plate på 122

x 240 mm så det er ingen krise hvis en kutter feil. Viste seg at jeg var veldig god

til akkurat det.

I hele forlugaren brukte jeg 3M kontakt lim på boks,det samme ble brukt for å lime

skaien til Merantiplatene. Til å lime lektene brukte jeg Tec 7. Åpen 3M boks i

lugaren maske drepte nok noen hjerneceller som onde tunger påstår at undertegnede

ikke har for mange av fra før av. Tec 7 syntes jeg festet dårlig når tempen sank under

+10 grader.

I stikkøya ble det brukt baderomslim. Det ser ut til å sitte veldig bra det også, så i AC

er det nok det som kommer til å bli brukt.

Og,det er masse stålbørsting som venter deg. :cool:

Redigert av thor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Brukte Merantiplater, ca 3 mm tykke. Disse koster under kr 200 pr plate på 122

x 240 mm så det er ingen krise hvis en kutter feil.

Jeg kjøpte 4 mm som på Neuman i Bergen koster akkurat halvedelen...

 

I stikkøya ble det brukt baderomslim. Det ser ut til å sitte veldig bra det også, så i AC

er det nok det som kommer til å bli brukt.

Jeg brukte baderomslim i taket. Det har allerede sluppet, men det er mulig jeg ikke hadde store nok mengder på. Er usikker på om jeg tør bruke det mer...

 

Og,det er masse stålbørsting som venter deg.

:confused: Hvor stålbørstet du ?

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Hei,

 

Kan noen enkelt og i korte trekk fortelle meg gangen i å trekke om lugaren og hvilke produkter som anbefales? Setter pris hvis noen gidder å liste opp rekkefølgen av arbeidet!

 

I min lugar nå er det rett og slag bare glassfibervegger, hva gjør jeg for å at resultatet skal bli best mulig og mest mulig holdbart og lydisolerende? Jeg vurderer å benytte følgende stoff (god idè eller ikke?)..

 

http://www.stoffogstil.no/bolig99/bhoved1.htm

Stoffet finner du under "Møbelstoff"

 

Skai

Vare nr.: 820583

Farve: Lys grå

Kvalitet: 50% bomull, 50% polyester

Bredde: 135 cm

Vask: Tørkes av

Krymp ca.: Ingen

Pris pr. m. kr.: 54,95

 

Har et spørsmål til: Hvordan i alle verden fester man treverk til en glassfibervegg i en båt? Boring? Liming?

 

Takker for alle svar!

 

Martin

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Ville ikke brukt vanlig skai for å trekke rett på glassfiberskroget. Den blir for tynn , så hver minste ujevnhet syns.. Selv har jeg trukket om forlugaren med polstring av samme type som Maritim (polstring) selger. Den er litt tøylig slik at den er lett å forme til langs skrogsidene.

Brukte kontaktlim fra Biltema (på boks), og trekket henger da på enda etter ett år. "Bakdelen" med kontaktlim er at det fester dønn med en gang , så det er liten tid å finjustere på...( Husk også gassmaske..)

Redigert av pontus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Ja så var vi igang med full omtrekking av lugar. Da blir det trekk fra Maritim og Chemimax kontaktlim. Har lest tråden her nøye og kan selvfølgelig bekrefte at det er et h...... å få skrapet ned 4-5 forskjellige limtyper (som har blitt brukt etterhvert av tidligere eier når skrogtrekket hvert år har sluppet taket). Flere bilder kommer etterhvert som arbeidet skrider frem.

 

Båten er en Draco 3000 med det berømte Dracopusestoffet som alltid henger og slenger.

 

bilde012.jpg

Link to post
Share on other sites

Aldri mer skal jeg trekke om kabin :diving: ....... Ser ut som jeg har gredd meg i håret med dynamitt. Fullt av gamle skumgummirester og limrester i frisyren. Dette tilsatt litt nytt lim idag etter å ha stanget 59 ganger i et tak som er nysmurt med lim....bar det lukt til frisøren ikveld. Nå er jeg som en malerull på hodet.

 

Meeeen...taket i kabinen begynner å ta form.

 

bilde013.jpg

 

Etter å ha skrapet ned all gammel drit var taket klart til montering. Dette bør man være to til. Ikke lett å ha lim på begge flater og samtidig sveive rundt med stykker så store som 140X300cm. Har man først montert sammen så er det ikke lett å korrigere. Her tror jeg faktisk jeg angrer litt på limvalget. Skulle nok ha brukt våtromslim.

 

bilde014.jpg

 

Halvferdig.......

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Har prøvde våtrom-lim mislykket skai i tak. Nå vellykket type kontakt-lim vannbasert chemimax V21. ikke CL. Ingen lukt lim :yesnod:

 

atle_sine_bilder_571.jpg

atle_sine_bilder_575.jpg

 

Halvparten igjen skai i forlugar. Tror det vil ferdig før ferie den 2 juli. :rolleyes: Skulle være med Hortentreffet pga kunne ikke reise dit ,løse vinduene i båten. :sad:

 

At-le

Redigert av At-le (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

bilde_019.jpg

 

Skulle monteren kantlist i vindu-luke idag pga regn, ustatt til imorgen hvis regn forsetter?

Skal også døra til wc plass, lys, puter,madrasser,støtteputer og vaskebøtter.....

Det er ikke helt ferdig forlugar, men vi er meget fornøyd nye forlugar :yesnod:

Mer bilder imorra når puter og madrasser er plass. gartiner også. :wink:

Uff så mye regn hele dag idag :cryin:

 

At-le :sleep:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...