Jump to content

Omtrekking av forlugar.


Slagskibet

Recommended Posts

Hei alle sammen! "Sniker" meg inn i tråden her jeg også, med et par spørsmål. Jeg har et "prosjekt" gående med ombygging av forpiggen i NB840. Har bygd om fra sittegruppe til fast dobbelkøye der foran, og skal nå trekke skroget, samt bygge skap i baugen. Er slett ingen fagmann i noen av disse operasjonene, og er vel heller av typen som bruker halve tida på vurderinger og spekulasjer Men pytt, tid i båten ER kvalitetstid.......

Lurer på om noen kan svare på følgende:

 

Båten er isolert i skroget med pålimte hvite isolasjonsplater, hvorpå det gamle teddytrekket er pålimt. Når jeg drar av det gamle teddytrekket sitter det masse limrester (antar kontaktlim) fast på isolasjonsplatene. Må dette "restlimet" fjernes før jeg går på med nytt kontaktlim og trekk, eller vil nytt lim sitte på gammelt? Eventuellt hvordan fjernes dette fra isolasjonsplatene?

 

Det gamle trekket er tydeligvis lagt FØR treinnredninga er innsatt, så innredningsplatene (skottene) er satt mot skroget med gammeltrekket "i skvis".

Å få demontert disse skottene finner jeg ut vil bli flere MEKTIG arbeidsoperasjoner, da plater er både skrudd og limt sammen. Kan det nye skrogtrekket (sky med skumbakside fra Maritim) limes flush mot disse veggene, eller MÅ veggene demonteres og nytrekket smettes på underside? Er sky - trekket krympefritt, slik at glipper mellom vegg / trekk unngås over tid?

 

Noen som vet råd?

Link to post
Share on other sites

Prøver igjen!!!!!!!

 

Jeg trenger hjelp til og legge resten av skaien i min Dacapo,, bor i Porsgrunn, noen her inne som er sånn passe bra på dette.

 

Det ble mye greier når det begynte og skrå inn i baugen, da skjærte det seg.

 

flott om noen kunne gitt meg en hånd til dette..

 

Eller tatt en kjapp svart jobb,,

 

Dette haster da jeg skulle hentet rygger og puter for 14 dager siden..

:cryin:

Send gjerne en mail

img_1539.jpg

 

det er sikkert ikke så vanskelig men jeg får det ikke til... :nonod:

Redigert av DACAPO-9000-HT (see edit history)
Link to post
Share on other sites

dscf0930.jpg

 

dscf0925.jpg

 

dscf0927.jpg

Begynte ny skai vegg i akercabin idag. Meget fornøyd. Trang plass inne akercabin (snøhule) :lol::lol:

Bruker kontakt-lim Chemimax v21 ingen lukt lim. :yesnod: Chemimax selger også kontakt-lim 2 forskjelliger type limer. V21 uten lukt lim og CL med sterk lukt lim. Den selger hos tolema eller maritim. 1 liter koster ca 100 kr hos maritim.

 

At-le :sweat:

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
Hei At-le,

 

Er snart ferdig med min forkabin og har et par spørsmål?

 

Har du noe lurt tips til å få det pent i skjøtene?

Hvit akrylmasse etc??

 

Hilsen Petter

 

Ja meget lur å bruke hvit akrylmasse.

Synes det er best matt. Ikke blakk. Lykke til.

 

At-le

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

HURRA!! :flag: , da kom jeg sånn noenlunde i havn med ombygging og renovering av forpiggen i NB`n. :smiley: En utslitt V-sittegruppe med tverrkøye forrerst i lugaren, er nå blitt til dobbeltseng med mye ekstra skapplass i forpiggen. de isolerte skutesidene er nå trukket om fra vanvittig støvete "teddybjørn" stoff til 3 mm offwhite skystoff. Nye lakkerte pyntelister i sidene og i tak. Og innlagt Led lys med demping. Alt som står igjen er å få montert sengegavl og lukekarm samt litt finpuss og vask.

Legger ved noen bilder tatt på mobilen.

 

 

dsc00130.jpg

Har saget ut "hjørne" i tverrsenga i forpiggen, og bruker restene av senga som basis for reisverk for skap. Rester av den gamle "teddybjørnen" kan sees i nederste del av forpiggen.

 

dsc00133.jpg

Etter å ha laget maler av papp, er første skapplate laget, og ble med spenning prøvd.....

 

bilde_005.jpg

Etter å ha laget det grøvste av reisverk, er det nødvendig å begynne med skrogtrekket, slik at skjøter og ender av trekket skjules når skapene står ferdig. Vindusrammene ble skrudd av, og (jippi!!) alle skruene løsnet helt uproblematisk fra ytterrammen. Hvitmalt strietapet lagt innvendig i skapene. Ble helt Ok det :-).

 

bilde_010.jpg

Skapplatene ferdiglaget, og to av platene må gjæres sammen i vinkler på to sider, og limes. Dette var vel det værste punktet i hele prosessen, men hadde en backupplan med belisting av hjørnene. Trengte heldigvis ikke plan B.......

 

bilde_016.jpg

Her er skapplatene kommet på plass, og dører monteres.

 

bilde_011.jpg

Dekorlister i teakfiner er lakkert og limt på plass i taket (led spotter i fremkant) Takplater er tilpasset og skrudd på plass.

 

bilde_012.jpg

Når sengegavl og lukekarm kommer på plass blir dette fullbyrdet, da gjenstår bare madrass, sengetøy, og testing..... :smiley:

Redigert av Petterøe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
Holder på selv, men trenger noe inspirasjon til den store flaten (og rundt vinduene)...

TrondT

Hos meg fungerte det best å skjære ut sky- deler på forhånd etter noenlunde tillagede papp/papirmaler ( laget malen med rikelig godmål slik at trekket kunne finskjæres etter limeprosessen). På store flater påførte jeg kontaktlim på skottet og på trekket kun på deler av flaten av gangen (1/2 - 1 m) og fikk presset ut ut det meste av luftbobler under veis.

 

Dersom du får skrudd av karmene på vinduene kan du legge trekket over vinduet (uten lim akkurat der vinduet er :nonod: .....). Da kan du skjære ut av trekket nøyaktig etter vinduets form etter at limet har tørket. Du kan etter tilskjæringa legge på lim bak på trekket der det måtte være for lite rundt vinduet. Deretter smakker du på vinduskarmen igjen, utenpå trekket :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Ja alt er nesten ferdig aktercabin. Var mye syk siden pga rygg smerter :sad: . nå jeg er frisk :flag:

Regner ferdig neste uke før vi er båtferie.

Forsiktig vinduene og ikke ta alle ute av vinduene. bare list av vinduene. og når skai/lim ferdig og list tilbake plass fort.

Den holder tett likevel selvom mye regn ute. Ikke lekkasjer vann inn :yesnod:

 

At-le :wink:

Link to post
Share on other sites

Basert på egne erfaringer?

Ser at jeg fort kunne trakket i en sånn salat...

 

:flag: TrondT

 

Nja, trodde jo at jeg hadde kontroll, men det var ikke helt fritt for at det ble noe frenetisk rengjøring av vindusglass ! :lol: Salater er jo til for å tråkkes i, og klaver skal man som kjent trampe i ! :wink:

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei.

Jeg har alt ferdig akercabin med skai med lim. :flag: ....Det er deilig båtferie nå..... :drink:

Det er tidligere bilder og nye bilder her.

 

dscf0930.jpg

 

dscf0925.jpg

 

dscf0927.jpg

Begynte ny skai vegg i akercabin idag. Meget fornøyd. Trang plass inne akercabin (snøhule) :lol::lol:

Bruker kontakt-lim Chemimax v21 ingen lukt lim. :yesnod: Chemimax selger også kontakt-lim 2 forskjelliger type limer. V21 uten lukt lim og CL med sterk lukt lim. Den selger hos tolema eller maritim. 1 liter koster ca 100 kr hos maritim.

 

At-le :sweat:

atle.jpg

 

evenatle_015.jpg

 

evenatle_016.jpg

 

At-le :wink:

Link to post
Share on other sites

Hei

Har et tips (mulig det er nevnt før). Kontaktlim på sprayboks. Jeg begynte på en omtrekkingsjobb med vanlig kontaktlim og kost.

Det var forferdelig. med sprayboks begynte jeg bare fra en kant eller nederst, og sprayet på lim etterhvert som jeg la trekket på. Herlig!

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
Gratulerer med en praktfull ny akterkabin At-le! :cheers: Du er jo helproff på skrogtrekking! Håper "ny"-båten fungerte som ventet i ferien da.

 

Takk. Meget fornøyd. Ja det var fint båtferie renere i aktercabin enn før teddyfør (mye støve). :yesnod:

Skal båttur i helga til Sandefjord. :cheers:

God helg.

 

At-le :wink:

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Hei

Ja her var det mange gode tips, jeg ser jo at det er delt erfaringer med kontaktlim/ våtromslim .Er grunnen til det forskjelige produsenter av limet ?? Skal selv trekke om stikklugaren i min fjord 24w. Da jeg fikk fjernet de flådde bamsene så jeg at underlaget var veldig ujamt, så det blir en stor jobb med å sparkle flatene , så disse blir så slette som mulig.Skal bruke en 2 komponent polyester sparkel fra wurt , en slik som bil lakkerere bruker.

Link to post
Share on other sites

Hei

Tjaa, ikke helt ubetinget enig . Etter å ha studert noen av bildene ( 1 i sær ) og ha studert jobben til en kolega av meg så greier ikke skaien å dekke alle ujevnhetene hviss du heil limer, liming langs med kantene og så strekke blir mye bedre. men konkave flater må heil limes åkke som. Men alt er som regel finere enn teddy :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...