Jump to content

Nestenhavari på White Lady, eksosbend på VP 72A rustet og knekt


Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

X10an skrev for 7 timer siden:

For å spare >21.000 kroner ville jeg nok satt av en dag for å skjære ut et par flenser av 10mm stål og sveiset dette sammen av rørdeler og en V-bånd flens. Så innmari avansert kan da ikke den delen der være...

Tror ikke jeg skal ta sjansen på mine ferdigheter som delekonstruktør. Hadde jeg vært en @Komodo eller en @X10an, så kunne jeg kanskje vurdert det. 👍🙂

M/S AIOLOS skrev for 5 timer siden:

Håper det ordner seg for deg og krysser det jeg har for deg :flag_bp:

Takk, setter pris på det. Har en liten avtale med venner neste helg..så jeg krysser og alt jeg har for at det dukker opp noe til uka👍🙂

 

Chiefengineer skrev for 2 timer siden:

Dette er en typisk del som får champagnen til å sprette hos fabrikken når de får solgt en slik. Den koster nesten ingen ting å støpe. Den finnes i liten grad i uoriginalt ettermarked. Den varer alltid mye lengre enn garantitiden og når den ryker er man tvunget til å kjøpe ny til en svært høy kostnad.

 

Tror jeg ville kontrollert den som står på den andre motoren også samtidig. Det er nok ikke tilfeldig at dette skjer nå.

Tror nok du har mye rett i dette @Chiefengineer. Det er ikke mange kiloene med stål. Men er nok relativt avhengig av dem, pluss ay de har et relativt tøfft klima å jobbe i. Med både salt og ferskvann. Kaldt og varmt. I mine øyne er det oppskrift på rust. 🙂

Gullfisk skrev for 1 time siden:

Halyard har vel uoriginale til endel motorer, men vet ikke hva de evt koster til sammenligning.

Godt du oppdaget det i tide:thumbsup:

Det har jeg ikke hørt om. Men kan jo google Halyard å sjekke 👍🙂

Link to post
Share on other sites

En påminner om at selv den best vedlikeholdte båten kan ha alvorlige feil. Tror mange av oss hadde vært villig til å kjøpe båt av bjørn, nærmest usett. 
 

🙂

 

ett sånn nytt koster vel omtrent et halvt storseil i den kategorien seilbåt du har sondert på. 

Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev for 3 timer siden:

Tror ikke jeg skal ta sjansen på mine ferdigheter som delekonstruktør. Hadde jeg vært en @Komodo eller en @X10an, så kunne jeg kanskje vurdert det. 👍🙂

 👍🙂

 

Hei

 

Med prisar på dette nivået er det kanskje mogeleg å få ein mekanisk verkstad til å laga nye deler. Kanskje spesielt dersom du må ha til to motorar?

 

Dersom du kan demontera frå ein motor nr. to, så er det vel òg lettare å kopiera delene?

 

Uansett lykke til, og eg er glad båten din ikkje gjekk ned.

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Hvor avansert er det egentlig å lage en slik? Har du bilde av en som er intakt? 

 

Hvis man lager dette i karbonstål vil det jo ruste, men det bør jo bli så pass billig at man heller kan bytte oftere. Kan jo lages i syrefast også, men jeg vet ikke hvor smart det er i forhold til tilstøtende deler oggalvanisk korrosjon. 

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Trenger noe bistand for å forstå denne ventilen,  se bilde under

20200524_163831.jpg.0db40c71a420139004f30a65328e40ce.jpg

Hva er dette, å hva gjør den. 

I røret her ( bildet under) stod det kjølevann ( ferskvann) i går. 

20200524_163839.jpg.d1dd20eb17206a563287377b136459d6.jpg

Det hullet som er rett etter skovlhjulet på turbo stod fullt med ferskvann dvs frostvæske.  

Jeg tenkte at det da er en ekstra kjøling av eksos. Men får det ikke helt til å stemme. 

Flere bilder av valve, som de kaller den på marinepartseurope.com under.

20200524_164247.jpg.bc840dcf137ff1205cfb965514fdfdc3.jpg20200524_164238.jpg.1aacbf16b0930b17117ad628e22559f2.jpg

 

 

20200524_164232.jpg

 

Det går jo frostvæske i disse rørene montert på ventilen. Men kan det være indre lekasje somewhere?

Redigert av Bjørn Løvjomås (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dårlig nytt fra white Lady.. 

Fått av delene jeg må bytte. Så får jeg en lys ide, jeg kan jo ikke starte motor med eksos demontert. Men jeg kan kjøre den på starter. For å se hvor kjølevann kommer fra. Jeg fikk meg en voldsom sprut fra turbo. Så den er også defekt. Jaja.  Båtlappene flyr.. 🤪

Link to post
Share on other sites

Hadde en TAMD 30 tidligere, der var det tæring mellom eksos kanal og kjølekanal der turbo var skrudd fast, kom kjølevann i eksosen og da havner den der du har funnet kjølevæske.... se bilde, er markert rødt der det var tæring på min.
Det er her kjølingen går videre til turbo eksoskappe.

eksos.jpg

Redigert av primusmotor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg hadde samme tæring på turbo til VP TMD40A. Men i mitt tilfelle gikk det eksos inn i kjølevannet og ikke andre veien. Kjøpte "myk" eksospakning på KSH på Stoa (synd den butikken er borte), slipte av bittelitt på anleggsflaten og monterte sammen. Feil fikset. 

 

Men ja, det ser jo ut som rimelig fersk rust ved turbo. Ser vått ut. Håper inderlig det ikke har rent noe tilbake og inn i motor...

Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev for 3 timer siden:

Trenger noe bistand for å forstå denne ventilen,  se bilde under

20200524_163831.jpg.0db40c71a420139004f30a65328e40ce.jpg

Hva er dette, å hva gjør den. 

I røret her ( bildet under) stod det kjølevann ( ferskvann) i går. 

20200524_163839.jpg.d1dd20eb17206a563287377b136459d6.jpg

Det hullet som er rett etter skovlhjulet på turbo stod fullt med ferskvann dvs frostvæske.  

Jeg tenkte at det da er en ekstra kjøling av eksos. Men får det ikke helt til å stemme. 

Flere bilder av valve, som de kaller den på marinepartseurope.com under.

20200524_164247.jpg.bc840dcf137ff1205cfb965514fdfdc3.jpg20200524_164238.jpg.1aacbf16b0930b17117ad628e22559f2.jpg

 

 

20200524_164232.jpg

 

Det går jo frostvæske i disse rørene montert på ventilen. Men kan det være indre lekasje somewhere?

Kort forklart: Eksos går igjennom denne ventilblokken(orange strek) og kjører eksosen rett på eksos turbin i turbo, "soppen" eller wastegate ventilen som ligger under der med riller på seg føler på ladetrykket i innsugsmanifold, regner med det går ett rør fra ventilen og til innsugsmanifold.

Når ladetrykket blir høyere enn satt verdi så åpner wastegate og sender litt av eksosen(blå strek) forbi turbo og rett til eksos siden etter turbo, se bildet.
Dette får turbo til og bremse litt og ladetrykket reduseres tilsvarende.

72.jpg

Link to post
Share on other sites

Takk for en meget god forklaring. @primusmotor

Ny utviklig i saken.

 

Jeg har i kveld fått en hyggelig samtale fra en som jobber på Hydroscan i skien/Porsgrunn?  

Han hadde noen gode kontakter på både deler og turbo. Så jeg skal demontere hele rukkelet i kveld. Ta det med til de karene,  så får jeg en god vurdering. Mulig de hadde noe deler liggende og.  Så det blir spennende. 

Ny turbo så jeg kostet over 30k 😥

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...