Bjørn Løvjomås Svart 24.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2020 X10an skrev for 7 timer siden: For å spare >21.000 kroner ville jeg nok satt av en dag for å skjære ut et par flenser av 10mm stål og sveiset dette sammen av rørdeler og en V-bånd flens. Så innmari avansert kan da ikke den delen der være... Tror ikke jeg skal ta sjansen på mine ferdigheter som delekonstruktør. Hadde jeg vært en @Komodo eller en @X10an, så kunne jeg kanskje vurdert det. 👍🙂 M/S AIOLOS skrev for 5 timer siden: Håper det ordner seg for deg og krysser det jeg har for deg Takk, setter pris på det. Har en liten avtale med venner neste helg..så jeg krysser og alt jeg har for at det dukker opp noe til uka👍🙂 Chiefengineer skrev for 2 timer siden: Dette er en typisk del som får champagnen til å sprette hos fabrikken når de får solgt en slik. Den koster nesten ingen ting å støpe. Den finnes i liten grad i uoriginalt ettermarked. Den varer alltid mye lengre enn garantitiden og når den ryker er man tvunget til å kjøpe ny til en svært høy kostnad. Tror jeg ville kontrollert den som står på den andre motoren også samtidig. Det er nok ikke tilfeldig at dette skjer nå. Tror nok du har mye rett i dette @Chiefengineer. Det er ikke mange kiloene med stål. Men er nok relativt avhengig av dem, pluss ay de har et relativt tøfft klima å jobbe i. Med både salt og ferskvann. Kaldt og varmt. I mine øyne er det oppskrift på rust. 🙂 Gullfisk skrev for 1 time siden: Halyard har vel uoriginale til endel motorer, men vet ikke hva de evt koster til sammenligning. Godt du oppdaget det i tide Det har jeg ikke hørt om. Men kan jo google Halyard å sjekke 👍🙂 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøbliss Svart 24.Mai.2020 Del på Facebook Svart 24.Mai.2020 Veldig bra at du merket det før det var for sent. En god praksis å sjekke i kjølen jevnlig etter vesker med ukjente opphav. Jeg bruker alltid å holde kjølen ren for å oppdage slikt. Dette er et godt eksempel. Lykke til med reparasjon 👍 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tom Rør Svart 24.Mai.2020 Del på Facebook Svart 24.Mai.2020 Dette kunne blitt svært så spennende😳 Godt du fant det ut såpass tidlig👍 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjørn Løvjomås Svart 24.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2020 @Sjøblissog @Tom Rør, jeg våger ikke tenke på om dette hadde skjedd på en lengre tur. Skulle også låne vekk båten til sønnen neste uke. Huff.. det kunne virkelig blitt kjedelig om båten hadde sunket under han. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Svart 24.Mai.2020 Del på Facebook Svart 24.Mai.2020 En påminner om at selv den best vedlikeholdte båten kan ha alvorlige feil. Tror mange av oss hadde vært villig til å kjøpe båt av bjørn, nærmest usett. 🙂 ett sånn nytt koster vel omtrent et halvt storseil i den kategorien seilbåt du har sondert på. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjørn Løvjomås Svart 24.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2020 @Eureka, jeg håper ikke det er så dyrt. Har estimert pris på ca 16.000 iflg marinepartseurope.com Men takk for hyggelige ord. Feil finnes på alle båter🙂 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ask Svart 24.Mai.2020 Del på Facebook Svart 24.Mai.2020 Bjørn Løvjomås skrev for 3 timer siden: Tror ikke jeg skal ta sjansen på mine ferdigheter som delekonstruktør. Hadde jeg vært en @Komodo eller en @X10an, så kunne jeg kanskje vurdert det. 👍🙂 👍🙂 Hei Med prisar på dette nivået er det kanskje mogeleg å få ein mekanisk verkstad til å laga nye deler. Kanskje spesielt dersom du må ha til to motorar? Dersom du kan demontera frå ein motor nr. to, så er det vel òg lettare å kopiera delene? Uansett lykke til, og eg er glad båten din ikkje gjekk ned. Ask Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 24.Mai.2020 Del på Facebook Svart 24.Mai.2020 Hvor avansert er det egentlig å lage en slik? Har du bilde av en som er intakt? Hvis man lager dette i karbonstål vil det jo ruste, men det bør jo bli så pass billig at man heller kan bytte oftere. Kan jo lages i syrefast også, men jeg vet ikke hvor smart det er i forhold til tilstøtende deler oggalvanisk korrosjon. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Navic II Svart 24.Mai.2020 Del på Facebook Svart 24.Mai.2020 Jaggu godt du oppdaget det tidsnok Bjørn. Hadde vært småkjedelig om du og white lady oppdaget dette i godt driv midtfjords 😬 motivasjon til alle om å ta en titt i kjelleren iblandt dette 👌 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjørn Løvjomås Svart 24.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2020 (redigert) Trenger noe bistand for å forstå denne ventilen, se bilde under Hva er dette, å hva gjør den. I røret her ( bildet under) stod det kjølevann ( ferskvann) i går. Det hullet som er rett etter skovlhjulet på turbo stod fullt med ferskvann dvs frostvæske. Jeg tenkte at det da er en ekstra kjøling av eksos. Men får det ikke helt til å stemme. Flere bilder av valve, som de kaller den på marinepartseurope.com under. Det går jo frostvæske i disse rørene montert på ventilen. Men kan det være indre lekasje somewhere? Redigert 24.Mai.2020 av Bjørn Løvjomås (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
primusmotor Svart 24.Mai.2020 Del på Facebook Svart 24.Mai.2020 Som jeg skrev tidligere, så er vel dette en wastegate ventil, slipper ut overtrykk viss turbo lader for mye. Kan det stemme? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjørn Løvjomås Svart 24.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2020 Jeg har hørt utrykket wastegate, men kjenner ikke utseende. Men jeg tror også det må være den. Men kan den slippe frostvæske ut i eksos? Å hvorfor går det frostvæske til den ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gullfisk Svart 24.Mai.2020 Del på Facebook Svart 24.Mai.2020 Kan ikke være sånn at frostvæske skal ut eksos. Det er jo et lukket system. Da må vel noe være lekk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
primusmotor Svart 24.Mai.2020 Del på Facebook Svart 24.Mai.2020 Er nok bare en kjølekappe rundt for og kjøle den ned siden den står før eksosbend, så det sirkulerer nok kjølevæske i den. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjørn Løvjomås Svart 24.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2020 Jeg skulle tro det ikke skulle komme frostvæske ut i eksos ja. Men hvor kan det komme fra tro. Temperatur har vært helt normalt inntil siste tur. Så har ikke merket noe lekkasje eller temperatur økning. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gullfisk Svart 24.Mai.2020 Del på Facebook Svart 24.Mai.2020 Er vel frostvæske i manifold, wastegate/valve, og kjølekappe turbo, så er kanskje nærliggende at det kommer fra en av de? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjørn Løvjomås Svart 24.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2020 Dårlig nytt fra white Lady.. Fått av delene jeg må bytte. Så får jeg en lys ide, jeg kan jo ikke starte motor med eksos demontert. Men jeg kan kjøre den på starter. For å se hvor kjølevann kommer fra. Jeg fikk meg en voldsom sprut fra turbo. Så den er også defekt. Jaja. Båtlappene flyr.. 🤪 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
primusmotor Svart 24.Mai.2020 Del på Facebook Svart 24.Mai.2020 (redigert) Hadde en TAMD 30 tidligere, der var det tæring mellom eksos kanal og kjølekanal der turbo var skrudd fast, kom kjølevann i eksosen og da havner den der du har funnet kjølevæske.... se bilde, er markert rødt der det var tæring på min. Det er her kjølingen går videre til turbo eksoskappe. Redigert 24.Mai.2020 av primusmotor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjørn Løvjomås Svart 24.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2020 Byttet du turbo da, eller kun hus? Hvordan løste du det problemet @primusmotor Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
primusmotor Svart 24.Mai.2020 Del på Facebook Svart 24.Mai.2020 Støpte i med belzona"kjemisk metall" her på jobb og satt den opp i fresen og planslipte. Oppdaget det når jeg byttet turbo. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Grand Banks jr Svart 24.Mai.2020 Del på Facebook Svart 24.Mai.2020 Jeg hadde samme tæring på turbo til VP TMD40A. Men i mitt tilfelle gikk det eksos inn i kjølevannet og ikke andre veien. Kjøpte "myk" eksospakning på KSH på Stoa (synd den butikken er borte), slipte av bittelitt på anleggsflaten og monterte sammen. Feil fikset. Men ja, det ser jo ut som rimelig fersk rust ved turbo. Ser vått ut. Håper inderlig det ikke har rent noe tilbake og inn i motor... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjørn Løvjomås Svart 24.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2020 Kan ikke se noe olje på peilepinne. Og motor tørner greit rundt. Så tror /håper ikke det er kommet vann på motor Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
primusmotor Svart 24.Mai.2020 Del på Facebook Svart 24.Mai.2020 Som jeg ser på bildene Bjørn over ventil huset mellom eksosmanifold og turbo, så går det jo kjøleslanger inn på ventilhuset/wastegate, kan det være denne som lekker igjennom og slipper vann inn på eksos siden? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
primusmotor Svart 24.Mai.2020 Del på Facebook Svart 24.Mai.2020 Bjørn Løvjomås skrev for 3 timer siden: Trenger noe bistand for å forstå denne ventilen, se bilde under Hva er dette, å hva gjør den. I røret her ( bildet under) stod det kjølevann ( ferskvann) i går. Det hullet som er rett etter skovlhjulet på turbo stod fullt med ferskvann dvs frostvæske. Jeg tenkte at det da er en ekstra kjøling av eksos. Men får det ikke helt til å stemme. Flere bilder av valve, som de kaller den på marinepartseurope.com under. Det går jo frostvæske i disse rørene montert på ventilen. Men kan det være indre lekasje somewhere? Kort forklart: Eksos går igjennom denne ventilblokken(orange strek) og kjører eksosen rett på eksos turbin i turbo, "soppen" eller wastegate ventilen som ligger under der med riller på seg føler på ladetrykket i innsugsmanifold, regner med det går ett rør fra ventilen og til innsugsmanifold. Når ladetrykket blir høyere enn satt verdi så åpner wastegate og sender litt av eksosen(blå strek) forbi turbo og rett til eksos siden etter turbo, se bildet. Dette får turbo til og bremse litt og ladetrykket reduseres tilsvarende. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjørn Løvjomås Svart 24.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2020 Takk for en meget god forklaring. @primusmotor. Ny utviklig i saken. Jeg har i kveld fått en hyggelig samtale fra en som jobber på Hydroscan i skien/Porsgrunn? Han hadde noen gode kontakter på både deler og turbo. Så jeg skal demontere hele rukkelet i kveld. Ta det med til de karene, så får jeg en god vurdering. Mulig de hadde noe deler liggende og. Så det blir spennende. Ny turbo så jeg kostet over 30k 😥 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.