skage Svart 24.Mai.2020 Del på Facebook Svart 24.Mai.2020 Jeg har akkurat skiftet dette på mine 72 a motorer. Alt ble kjøpt av Volvo penta Holmen slipp i Asker. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mateco Svart 24.Mai.2020 Del på Facebook Svart 24.Mai.2020 Huffa meg. Dette så ikke bra ut! Det kan se ut som at det har tæret hull i eksosbendets kjølekappe. Dermed har sjøvann spylt tilbake i eksossystemet. I så fall så vil du kunne ha fått sjøvann inn i sylindrer via turbo og eksosmanifold. Ventilen i wastegate skal holde tett, men via turboen er der ingen stengsler. Du skriver at du har kjørt startmotor og at vann sprutet ut av turbo. Slik situasjonen beskrives så vil jeg sterkt fraråde bruk av starter da et evt. vannslag i en av sylindrene vil kunne medføre deformering av stempelråde, sprengt toppdeksel, og/eller forskyvning av skinkene i veivaksel. Og da snakker vi skikkelig havari ! Om du ønsker å turne motor med starter så napp ut samtlige brennstoffventiler for å være sikker på å unngå vannslag! Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Svart 24.Mai.2020 Del på Facebook Svart 24.Mai.2020 Det lukter Mateco-bistand lang vei i denne tråden.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjørn Løvjomås Svart 24.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2020 Takk for gode råd @mateco Motor har dreiet lett rundt. Men det du sier skremmer meg litt. Du har jo helt rett. Det var imidlertid ferskvann. Ikle sjøvann. Uten at det betyr så mye for stempler og topp. Men jeg tror nok det er kappa rundt turbo eller noe slikt som er tæret bort. Kjent fenomen på disse forstår jeg. Jeg holder på å demontere turbo nå. Så får vi se. Må nesten bare forsøke, å håpe at det har gått bra. Det blir ikke kjørt noe mer på starter nå🙂👍 Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post Share on other sites More sharing options...
mateco Svart 24.Mai.2020 Del på Facebook Svart 24.Mai.2020 Hadde dette vært mitt tilfelle (som det heldigvis ikke er) så har jeg villet demontert alle involverte komponenter og nøye undersøkt hver enkelt. Da snakker jeg turbo, wastegate, og ikke minst eksosbend ! Min filosofi er at det er bedre å bruke litt tid enn mange båtlapper! Som en bonus så tilegner man seg ekstra verdifull kunnskap som kanskje kan komme til nytte senere! Ut fra bildene så ser dette ut som har fått utviklet seg over tid. Utsiden av wastegate er jo fullstendig dekket av rust, antagelig av vannlekkasjen. Men rust kan enkelt fjernes, og kanskje er det ikke så ille når alt kommer til syne. Hold motet oppe, og ikke bestll noen deler før du har fått undersøkt, og oversikt, hvor feilen virkelig ligger! Lykke til ! Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjørn Løvjomås Svart 24.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2020 Nå er alle involverte parter demontert. Jeg kan ikke se tegn til tæring så langt. Men tar delene med til en med langt bedre forstand enn meg i morgen. Bilder kommer når jeg får løftet de opp fra kjelleren. Tunge disse beistene🙂 Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjørn Løvjomås Svart 24.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2020 Her er et bilde av komponentene. Turbo først. Det er tilsynelatende en del rust i huset her. Kan ikke se no hull. Så langt turbo, eksperter får vurdere denne i morgen. Ikke noe slark i lager å kjenne hvertfall Så kommer turen til wastegateunit, her ser det ut som noe mer tæring ved selve ventilen. Ellers synes jeg uniten ser tålig grei ut, sett fra en amatør sin side Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjørn Løvjomås Svart 24.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2020 Mellomstykket har jeg jo vist bilder av tidligere, men her er delene som er rustet fra hverandre Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjørn Løvjomås Svart 24.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2020 Så kommer da 90 graders bend, det lekker ikke, men jeg synes det ser ut som mye tæring innvendig, så det blir og byttet. Riser har jeg vist ikke fått bilder av, men den ser rimelig grei ut. Så den blir ikke byttet. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post Share on other sites More sharing options...
primusmotor Svart 24.Mai.2020 Del på Facebook Svart 24.Mai.2020 (redigert) Har ikke du våt eksos? Hvor kommer sjøvannet ut vis du har, er vel vanlig i miksebendet/eksosbendet, ditt så jo ut som det ikke var noe miksebend.... Så litt rusten og grodd ut den wastegate ventilen inni der... Redigert 24.Mai.2020 av primusmotor (see edit history) Sitér dette innlegget D5L Rana 13 Master 680 Skilsø 750cc Dacapo 9000 flyer SUN 33 Nordic oceancraft 28 Skorgenes 335 Skorgenes 375 Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjørn Løvjomås Svart 24.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2020 Miksebendet kommer etter det 90 graders bendet. Har ikke fått bilder av det ser jeg. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post Share on other sites More sharing options...
primusmotor Svart 24.Mai.2020 Del på Facebook Svart 24.Mai.2020 Aha, da skjønner jeg. Regner med de finner ut av det i morgen da:-) Trykkteste og se hvor det lekker Sitér dette innlegget D5L Rana 13 Master 680 Skilsø 750cc Dacapo 9000 flyer SUN 33 Nordic oceancraft 28 Skorgenes 335 Skorgenes 375 Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjørn Løvjomås Svart 24.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2020 mateco skrev for 2 timer siden: Hadde dette vært mitt tilfelle (som det heldigvis ikke er) så har jeg villet demontert alle involverte komponenter og nøye undersøkt hver enkelt. Da snakker jeg turbo, wastegate, og ikke minst eksosbend ! Takk for gode råd . De er som du ser blitt fulgt. Dette ble skrevet tidligere i kveld, men av en eller annen merkelig grunn er det innlegget ikke kommet inn. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post Share on other sites More sharing options...
Grand Banks jr Svart 25.Mai.2020 Del på Facebook Svart 25.Mai.2020 Hvor kom egentlig dusjen fra da du turnet motoren? Kom vel ikke fra eksos (altså andre siden av turbinen), så hvor kom det egentlig fra i og med at blandebendet er lengre nede? Var det glykol, altså frostvæske? Eller kan det ha vært noen form for kondens? Har ikke dette helt klart for meg. Det ser jo bedre ut enn fryktet. Blir interessant å høre sammenhengen når delene er sett over av en kyndig. Og veldig bra du oppdaget det nå og ikke etter en alarm med påfølgende oppdagelse av mengder med sjøvann som fosset inn... Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjørn Løvjomås Svart 25.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mai.2020 Jeg satt med eksosutløpet demontert, å kikket inn på eksossiden av turboen, mens den var montert. Pga kompresjon og utblåsning fra sylindere, var det nok vann i nedre del av turbohus på eksoshjulet. Ferskvann, dvs frostvæske. Det blåste ut å kom rett i ansiktet mitt. Ganske mye, så det var ikke kondens.🙂 Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjørn Løvjomås Svart 25.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mai.2020 (redigert) Nå er delene levert til en hyggelig kar hos Davi turbo Skien. Superoptimistisk kar som mente det burde la seg gjøre å reparere /lage nye deler. Så jeg håper turbo og wastegate ventil viser tegn til lekkasje. Da er feil konstatert og delene blir reparert. Imidlertid testet jeg litt med å blåse med munnen, og tette igjen kjølekanal på turbo og wastegateunit, å for meg virket det tett. Så kjenner at jeg er litt urolig for resultatet. Det kan være feil på manifold, eller toppakning og. Jeg ble anbefalt å vente med demontering av manifold og topper, til resultat av trykktesting på nevnte deler. Jeg er ikke god på venting, men hva mener et kompetent Bp om min feilsøking, og evt andre feilkilder Redigert 25.Mai.2020 av Bjørn Løvjomås Skriveleifer (see edit history) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post Share on other sites More sharing options...
Gullfisk Svart 25.Mai.2020 Del på Facebook Svart 25.Mai.2020 Er vel lurt å vente på resultat av test, før du skrur av mere. Kunne du se noe bløtt innover i manifold da? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjørn Løvjomås Svart 25.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mai.2020 Når jeg demonterte dekslet rund 90 graders bendet, så kunne jeg jo se masse vann i utløpet til wastegate ventilen. Det trodde jeg var en kjølekappe . Totalt feil.🙂 kun utløpet av overtrykk fra turbo. Når jeg da bestemte meg for å demontere turbo og wastegate ventil, var det tørket opp i utløpet fra manifold. Så det kan godt hende at kjølevann har kommet fra manifold. Men det var tørt, når jeg demonterte i natt Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post Share on other sites More sharing options...
MajorAndy Svart 25.Mai.2020 Del på Facebook Svart 25.Mai.2020 Surt og en ubehagelig overraskelse. Håber du får ryddet op uden for store udgifter! 😢 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjørn Løvjomås Svart 25.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mai.2020 @MajorAndy, dette er vel noen av de utgiftene en må regne med når det er eldre båter. Det er aldri morsomt å bruke masse penger. Men nytelse kan aldri måles i kroner og øre( ei heller euro) 🙂 så problemet må fikses. Så blir det bra deretter. Den verste følelsen er for meg, å sitte i en båt som ikke fungerer. når alt er i orden, er det igjen fryd og glede.🙂 Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post Share on other sites More sharing options...
TrikkerN Lønning Svart 25.Mai.2020 Del på Facebook Svart 25.Mai.2020 Jeg føler med deg Bjørn. Følger spent med og håper ikke det er så ille som man ofte kan frykte 😊 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 26.Mai.2020 Del på Facebook Svart 26.Mai.2020 oj oj her har det skjedd saker . Godt at du catchet det så tidlig Ser ut som det var like før du tok en @BERGSTAD her. Det er en noenlunde kjent svakhet på 71-73 serien (bergstad kan korrigere) at røret knekker med tiden, eller skru/ vibrerer seg ut der det er satt sammen av 2 deler som skrus i hverandre. Et vennepar med TAMD 72 skjedde det samme for 2 år siden. Satt i 20 kn på fly og hørte plutselig en svak endring i eksoslyd. Spakene i vertikal, spurtet ned og møtte en vegg at røyk/ sot bak døra. Ikke så ille som hos Bergstad men ble en forsikringssak med mange timers vask og rens. Selve wastegaten tror jeg ikke det var noe galt med hos de. bare de 2 tørre delene av eksos røret som er skrudd i hverandre. Mange sveiser hvistnok disse fast ved bytte. Kompis byttet på begge motorer. Ta deg en kopp kaffi min gode venn. ordner seg det her Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjørn Løvjomås Svart 28.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2020 Da har jeg fått dommen fra Davi Turbo, både wastegateunit og turbo var tette. Turbinhuset på turbo var mye tæret, så det får vi bytte. Men feilen med kjølevann er ikke funnet, så da får vi grave dypere i den grønne skjønne her. Etter en kaffi @sap_2000 😂😂😂 Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 28.Mai.2020 Del på Facebook Svart 28.Mai.2020 Er ikke morro dette @Bjørn Løvjomås følge med litt fra sidelinja her. Du får "trøste" deg med at du får en sprekere motor etter reparasjon. Tanken min går litt i retning av at du har 2 motorer, men den tanken har du sikker selv også... Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjørn Løvjomås Svart 28.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2020 Han blir nok ikke mye sprekere, men tettere. Jeg har jo 28 knop og 2600 omdreininger notert for et par uker siden. Så noe mer har jeg ikke forhåpninger om🙂 men håper virkelig jeg får tettet systemet. Begynner å demontere manifold nå. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.