Jump to content

Nestenhavari på White Lady, eksosbend på VP 72A rustet og knekt


Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

Huffa meg. Dette så ikke bra ut!

Det kan se ut som at det har tæret hull i eksosbendets kjølekappe. Dermed har sjøvann spylt tilbake i eksossystemet.

I så fall så vil du kunne ha fått sjøvann inn i sylindrer via turbo og eksosmanifold. Ventilen i wastegate skal holde tett, men via turboen er der ingen stengsler.

Du skriver at du har kjørt startmotor og at vann sprutet ut av turbo. 

Slik situasjonen beskrives så vil jeg sterkt fraråde bruk av starter da et evt. vannslag i en av sylindrene vil kunne medføre deformering av stempelråde, sprengt toppdeksel,  og/eller forskyvning av skinkene i veivaksel. Og da snakker vi skikkelig havari !

Om du ønsker å turne motor med starter så napp ut samtlige brennstoffventiler for å være sikker på å unngå vannslag!

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Takk for gode råd @mateco

Motor har dreiet lett rundt. Men det du sier skremmer meg litt. Du har jo helt rett. Det var imidlertid ferskvann. Ikle sjøvann.  Uten at det betyr så mye for stempler og topp. Men jeg tror nok det er kappa rundt turbo eller noe slikt som er tæret bort. Kjent fenomen på disse forstår jeg. Jeg holder på å demontere turbo nå. Så får vi se. Må nesten bare forsøke, å håpe at det har gått bra. Det blir ikke kjørt noe mer på starter nå🙂👍

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Hadde dette vært mitt tilfelle (som det heldigvis ikke er) så har jeg villet demontert alle involverte komponenter og nøye undersøkt hver enkelt. Da snakker jeg turbo, wastegate, og ikke minst eksosbend !

Min filosofi er at det er bedre å bruke litt  tid enn mange båtlapper! Som en bonus så tilegner man seg ekstra verdifull kunnskap som kanskje kan komme til nytte senere!

 

Ut fra bildene så ser dette ut som har fått utviklet seg over tid. Utsiden av wastegate er jo fullstendig dekket av rust, antagelig av vannlekkasjen.

Men rust kan enkelt fjernes, og kanskje er det ikke så ille når alt kommer til syne.

 

Hold motet oppe, og ikke bestll noen deler før du har fått undersøkt, og oversikt,  hvor feilen virkelig ligger!

 

Lykke til !

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Nå er alle involverte parter demontert. Jeg kan ikke se tegn til tæring så langt. Men tar delene med til en med langt bedre forstand enn meg i morgen. Bilder kommer når jeg får løftet de opp fra kjelleren. Tunge disse beistene🙂

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Her er et bilde av komponentene.  Turbo først. 

20200525_002727.jpg.e69fb6c466f6563d26a21110afcc727d.jpg

Det er tilsynelatende en del rust i huset her. Kan ikke se no hull. 

20200525_000518.jpg.ff87387918910a762ee8c7ca29fde57a.jpg

Så langt turbo, eksperter får vurdere denne i morgen. Ikke noe slark i lager å kjenne hvertfall 

Så kommer turen til wastegateunit, her ser det ut som noe mer tæring ved selve ventilen. 

20200525_000432.jpg.711eae560ded33fbf7e3c1ed5f7f404b.jpg

Ellers synes jeg uniten ser tålig grei ut, sett fra en amatør sin side

20200525_000441.jpg.419b53c60ae2b02e811c6f3c2149a001.jpg

20200525_000420.jpg.0c3d47c09477139bb402fcf0a63614ec.jpg

 

 

20200525_000437.jpg

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Så kommer da 90 graders bend, det lekker ikke, men jeg synes det ser ut som mye tæring innvendig,  så det blir og byttet. 20200525_002748.jpg.8d6a8dce74df87929872702f872669c1.jpg

Riser har jeg vist ikke fått bilder av, men den ser rimelig grei ut. Så den blir ikke byttet. 

 

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Har ikke du våt eksos?
Hvor kommer sjøvannet ut vis du har, er vel vanlig i miksebendet/eksosbendet, ditt så jo ut som det ikke var noe miksebend....

 

Så litt rusten og grodd ut den wastegate ventilen inni der...

Redigert av primusmotor (see edit history)

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Aha, da skjønner jeg. Regner med de finner ut av det i morgen da:-) Trykkteste og se hvor det lekker:thumbsup:

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

 

 

 

Link to post
Share on other sites

mateco skrev for 2 timer siden:

Hadde dette vært mitt tilfelle (som det heldigvis ikke er) så har jeg villet demontert alle involverte komponenter og nøye undersøkt hver enkelt. Da snakker jeg turbo, wastegate, og ikke minst eksosbend !

Takk for gode råd . De er som du ser blitt fulgt. Dette ble skrevet tidligere i kveld, men av en eller annen merkelig grunn er det innlegget ikke kommet inn. 

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Hvor kom egentlig dusjen fra da du turnet motoren? Kom vel ikke fra eksos (altså andre siden av turbinen), så hvor kom det egentlig fra i og med at blandebendet er lengre nede?

 

Var det glykol,  altså frostvæske? Eller kan det ha vært noen form for kondens?

 

Har ikke dette helt klart for meg.

 

Det ser jo bedre ut enn fryktet. Blir interessant å høre sammenhengen når delene er sett over av en kyndig. 

 

Og veldig bra du oppdaget det nå og ikke etter en alarm med påfølgende oppdagelse av mengder med sjøvann som fosset inn...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Jeg satt med eksosutløpet demontert, å kikket inn på eksossiden av turboen, mens den var montert. Pga kompresjon og utblåsning fra sylindere,  var det nok vann i nedre del av turbohus på eksoshjulet. Ferskvann, dvs frostvæske. Det blåste ut å kom rett i ansiktet mitt. Ganske mye, så det var ikke kondens.🙂

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Nå er delene levert til en hyggelig kar hos Davi turbo Skien. Superoptimistisk kar som mente det burde la seg gjøre å reparere /lage nye deler.  Så jeg håper turbo og wastegate ventil viser tegn til lekkasje. Da er feil konstatert og delene blir reparert. 

 

Imidlertid testet jeg litt med å blåse med munnen,  og tette igjen kjølekanal på turbo og wastegateunit,  å for meg virket det tett. Så kjenner at jeg er litt urolig for resultatet.  

 

Det kan være feil på manifold, eller toppakning og. 

Jeg ble anbefalt å vente med demontering av manifold og topper, til resultat av trykktesting på nevnte deler. 

 

Jeg er ikke god på venting, men hva mener et kompetent Bp om min feilsøking,  og evt andre feilkilder 

Redigert av Bjørn Løvjomås
Skriveleifer (see edit history)

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Når jeg demonterte dekslet rund 90 graders bendet, så kunne jeg jo se masse vann i utløpet til wastegate ventilen.  Det trodde jeg var en kjølekappe  . Totalt feil.🙂 kun utløpet  av overtrykk fra turbo. Når jeg da bestemte meg for å demontere turbo og wastegate ventil,  var det tørket opp i utløpet fra manifold.   Så det kan godt hende at kjølevann har kommet fra manifold. Men det var tørt,  når jeg demonterte i natt 

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

@MajorAndy, dette er  vel noen av de utgiftene en må regne med når det er eldre båter. Det er aldri morsomt å bruke masse penger. Men nytelse kan aldri måles i kroner og øre( ei heller euro) 🙂 så problemet må fikses.  Så blir det bra deretter. :sailing: Den verste følelsen er for meg, å sitte i en båt som ikke fungerer.  :headbang: når alt er i orden, er det igjen fryd og glede.🙂

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

oj oj her har det skjedd saker :eek:. Godt at du catchet det så tidlig :thumbsup:

Ser ut som det var like før du tok en @BERGSTAD her. 

Det er en noenlunde kjent svakhet på 71-73 serien (bergstad kan korrigere) at røret knekker med tiden, eller skru/ vibrerer seg ut der det er satt sammen av 2 deler som skrus i hverandre. 

Et vennepar med TAMD 72 skjedde det samme for 2 år siden. Satt i 20 kn på fly og hørte plutselig en svak endring i eksoslyd. Spakene i vertikal, spurtet ned og møtte en vegg at røyk/ sot bak døra. Ikke så ille som hos Bergstad men ble en forsikringssak med mange timers vask og rens.

Selve wastegaten tror jeg ikke det var noe galt med hos de. bare de 2 tørre delene av eksos røret som er skrudd i hverandre. Mange sveiser hvistnok disse fast ved bytte. Kompis byttet på begge motorer.

 

Ta deg en kopp kaffi min gode venn.  ordner seg det her  :cheers_wine:

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Da har jeg fått dommen fra Davi Turbo, både wastegateunit og turbo var tette. Turbinhuset på turbo var mye tæret, så det får vi bytte. 

 

Men feilen med kjølevann er ikke funnet, så da får vi grave dypere i den grønne skjønne her. Etter en kaffi @sap_2000 😂😂😂

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Er ikke morro dette @Bjørn Løvjomås følge med litt fra sidelinja her. Du får "trøste" deg med at du får en sprekere motor etter reparasjon.

Tanken min går litt i retning av at du har 2 motorer, men den tanken har du sikker selv også...

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Han blir nok ikke mye sprekere, men tettere. Jeg har jo 28 knop og 2600 omdreininger notert for et par uker siden. Så noe mer har jeg ikke forhåpninger om🙂 men håper virkelig jeg får tettet systemet. Begynner å demontere manifold nå. 

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...