Jump to content

Nestenhavari på White Lady, eksosbend på VP 72A rustet og knekt


Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

 @Bjørn Løvjomås      Noen ganger er en nødt til å ha litt flaks:pray: og denne gangen var det din tur. Men en ting er sikkert den uflaksen der er du sikkert ikke den siste som får. Volvo krøker og bend er en smyger sak som sakte men sikkert tærer opp disse delene innvendig. Alt kan tilsynelatende se helt perfekt ut utvendig til eksos og sjøvann fosser ut mens du minst venter det. Er litt bekymret for kjølevannet iom at turboen var i en slik forfatning. må ha vært lekkasje over tid i den der.

:giggle:@sap_2000 føler meg beæret over at du uttaler å ta en @BERGSTAD

Redigert av BERGSTAD (see edit history)

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Plukket av manifold nå. 

Slik ser sylinder eksosport nr 6 ut.

20200528_143146.jpg.bf211c3cb76b3b4e1176a676fe108e1d.jpg

Hva tenker forumdeltakere om dette. 

Snakket forøvrig med Sigbjørn Paulsen, en av de bedre volvo pentafolkene jeg vet om. Han mener at om toppakning ryker, vil vannet komme ut, ikke lekke inn i sylindere.  

 

Bjørn liker ikke feil som er vanskelige å finne:headbang:

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Uff.

Nå har jeg hatt en fæl samtale med en dyktig volvo mekaniker i Skien. 

 

Han går ganske langt i å antyde at toppen har sprekt. Vannet kan da renne ned i sylinderen.  Når jeg da har forsøkt å starte, mener han at råden har blitt bøyd. 

Det kan jo kanskje stemme. 

Nå er planen å demontere topper. Kontrollmåle stempelhøyde. 

Er det avik, så må motor ut. 

Grøss å gru

Uflaks.

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

3 hours ago, BERGSTAD said:

:giggle:@sap_2000 føler meg beæret over at du uttaler å ta en @BERGSTAD

 

Er vel få som har betalt og fortjent det bedre enn dere etter all motgangen og møtene med Mr Murphy i den saken :yesnod: :clap:

 

2 hours ago, Bjørn Løvjomås said:

Plukket av manifold nå. 

Slik ser sylinder eksosport nr 6 ut.

20200528_143146.jpg.bf211c3cb76b3b4e1176a676fe108e1d.jpg

Hva tenker forumdeltakere om dette. 

 

Kan det være noen pakning rundt/ ved wastegate som kan ha lekket IOM at WG huset viste seg tett?

 

forøvrig synes jeg du hadde sjeldent mye tæring i turbohuset på eksossiden til å være en akslinginstallasjon av ypperste klasse med løftepotter og greier. Kan det være noen som helst måte eller mulighetfor at du under gitte omstendigheter kan få en skyll inn bakveien?

hadde vært artig å kikket inn i eksossiden på en andre turboen for å sammenligne...

 

3 hours ago, Bjørn Løvjomås said:

Bjørn liker ikke feil som er vanskelige å finne:headbang:

 

Ta en kaffi min venn :cheers_wine:. Fikk det rådet av klok og god venn om det noen gang skulle brenne eller bli vått rund føttene rundt Stadt eller Lista i storm :giggle:

Før du plukker ned hele svensken, kan det være noe mer basic ref mengden rustflak i turbohuset?

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

1 minute ago, Bjørn Løvjomås said:

Uff.

Nå har jeg hatt en fæl samtale med en dyktig volvo mekaniker i Skien. 

 

Han går ganske langt i å antyde at toppen har sprekt.

 

Rolig og ta den kaffi´n nå.

Hvordan skulle den toppen plutselig ha sprekt? Ikke har det frosset og ikke har det gått varmt eller blitt misbrukt i ditt eie...

 

Antydninger til vann i olja? 

Har ikke finlest hvert innlegg, men opplevde du noe spes ved siste oppstart?

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Hei Bjørn! Det er nå man må puste med magen! At en mekaniker mener det ene eller andre betyr ikke at det er sånn. Dette er ett lukket kjølesystem som på bil. Før du skrur den grønne i fillebiter ville hvertfall jeg prøvd å få sjekket om det ER lekkasje. Sett på trykk på ekspansjonstanken å se om det synker eller holder seg.

Redigert av Tskjei (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har du hatt så mye vann som dette før turbo så har du nok hatt nye hvit røyk, tror nok du slipper billigere unna enn og bytte råder/stempler.....

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Skru aldri åpen ein motor utan å trykkteste.   Gjerne kjølevannskretsen som nevnt, men sylinderlekkasjetest er ein veldig god måte å plassere feil.  Til mange maskiner må man være litt kreativ og sveise til eit adapter som passer i glødeplugg eller dysehull slik at ein får trykksatt sylindre i lukket stilling og lese av lekkasjeprosent og lytte etter lekkasjer. 

Men kvufor skulle toppen være sprukket, har du hatt svinn av frostvæske då? 

 

Eksosporten din såg ikkje grei ut, men heller ikkje så veldig unormal om motoren har fått ørlitt saltvatn så blir det sånn over natta.  

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Hei

 

For eit par år sidan låg eg i Arendal, og hadde problem med den eine motoren.

 

Bjørn kom og hjalp meg, og fann ut av problemet.

 

No er det Bjørn som har problem, og eg håpar verkeleg ikkje dette blir for dyrt Bjørn. Eg håpar òg at du får orden på motoren utan at sommaren går.

 

Diverre kan eg ikkje bidra med det tekniske her, men eg ønsker lykke til!

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Gabi skrev for 3 timer siden:

Bjørn startet motor vha startmotoren. Er den så sterk at den klarer å dra motor så hardt rundt at råden kan bli bøyd? Hvis det har kommet vann inn så det ble water lock?

 

Ja, dessverre !

Og spesielt hvis vann-volumet i sylinderen tilsvarer kompresjonsvolumet. Altså lite vannvolum men nok til ikke å kunne turne motor. I kompresjonstakten vil man da kunne få et megatrykk som kan bøye råden, knuse lagerskåler og toppdeksel.

 

 

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Råde kan kanskje bøyes skjev, så det er like viktig å sjekke at alle stempelet "flyter" likt i boring.  Vist alle er like faste/lause /sentrert, og i tilleg har samme høyde, og alle viste samme tetthet... så trur eg at det er innafor å droppe videre demontering. 

   

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Ja. Det er nok ganske klart for meg hva som har skjedd nå. Det som jeg trodde hadde knekt motor, nemlig lekasje av kjølevann,  er nok en feil antakelse.  Som noen har vært inne på  så har turbo hatt mye rust. Der var også mye gul farge.  

20200524_163839.jpg.b903bca0b90f6acca5854bb6dbdf9e62.jpg

Dette har fortsatt innover mot manifold.

Her vises eksoskammer til sylinder 6 i manifold. Tydelige avsetninger av saltkrystaller som viser hvor mye saltvann som har vært inne i manifold. 

20200528_143146.jpg.8cede9a477b61b380133c9fa1526ee00.jpg

På denne måten har sylinder nr 6 blitt stående med saltvann. Og blitt utsatt for vannlås når jeg prøvde å starte første gang. Dermed må råder kontrolleres. 

Vannet har altså kommet  inn via eksos røret bak på båten.  Blitt presset oppover av bølgeslag på bølgeslag. Jeg mener også å vite når det skjedde. Det passerte en fiskebåt her, en stille natt. Da ble jeg liggende å rulle i bølgene i lengre tid. Å vannet ble presset opp eksos og inn i sylinder. 

 

Forferdelig frustrerende. 

 

Dette er min venn @sap_2000 som har hjulpet meg til å forstå. Han nektet å tro at disse motorene ville lage kvalme, så lenge de ikke har hatt noe varmgang, eller frostsprenging.

 

Men jeg har flyttet båten vekk fra flytebrygge jeg lå på, og over på andre siden av kai. Med styrbord eksos veldig eksponert for sjøer fra andre båter som kommer østfra gjennom Tromøysund. Dette har ført til overnevnte hendelse. 

Så jeg må finne en løsning for å hindre dette i fremtiden.  

 

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Kjedelig!

 

Gummiflapp foran eksosutslipp? Vil gummiflappen bli presset mot eksosrør og dermed hindre at vann kommer opp og inn?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

 

 

Siden du har vann i eksos slangen når den slippes ned så har du sikkert samme opplegg som på gamlebåten min. Jeg fikk laget en  "støvel " l syrefast rett på eksos utløpet bak. Vetus har mye fint for å forhindre sånne opplevelser. Grunnen til at jeg monterte dette var også et nesten havari. Eksos slangen tok fyr da jeg mistet kjøling på eksos. Brant delvis av og vannet fosset inn. Aldrig mer.....

Du har som du skriver faren med trykk ved spesielle omstendigheter og vann over kanten og rett inn..... skal ikke mere til en feil vei i Nidelva.

Håper dette gikk bra og selve motoren blir friskmeldt . Resten av delene er desverre forbruksvare som kommer ubeleilige på vedlikeholds budsjettet......

Har ellers desverre ikke mye å bidra med på det mekaniske .

lykke til videre i feilsøkingen @Bjørn Løvjomås  

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Delene som er rustet og knekt blir tatt gladelig. Det er en vedlikeholdspost som kommer på alle båter. Så det plager meg ikke. Men råder som bøyer seg liker jeg ikke. 

Takk for tips om vetus. Skal sjekke litt rundt dette.

Har faktisk vurdert å skaffe meg en badeball, som jeg kan blåse opp i eksosutslippet i skrogsiden. Men fare for å glemme den, skremmer meg.

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev 15 minutter siden:

Har faktisk vurdert å skaffe meg en badeball, som jeg kan blåse opp i eksosutslippet i skrogsiden. Men fare for å glemme den, skremmer meg.

Den blir nok blåst ut når du starter motoren. Største risiko er nok at du glemmer å sette inn og fjerne badeballen.

Tror jeg ville sett etter en mer permanent løsning da det å glemme å sette inn badeballen kan bli kostbart - igjen.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Beklagar dina bekymmer Björn.

 

På min P40 sitter det Halyard avgastunnor mellan avgaskrök och akter.

Dom borde skydda mot 'attacker' av sjövatten bakifrån?

Men det är kanske annat system på Din båt?

 

Halyard exhaust är i vilket fall som helst stora på avgas-hantering så en googling på dem kan kanske ge något uppslag.

 

Hoppas att det ordnar sig utan att Du behöver lyfta motorn, och hoppas att White Lady snart är operational igen!

 

 

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På tide med en kjapp oppdatering herfra.  

Jeg har brukt Bp, med Båtadvokaten svarer til litt hjelp med forsikringssak.

Det jeg trodde skulle være en enkel sak, å forsikring ville dekke, viste seg å være noe mer problematisk. 

Jeg er blitt anbefalt å prøve saken for Finansklagenemnda.  Det vil jeg gjøre.

Nå har jeg avtalt med Volvo Penta verksted hos Marex, de overtar videre reparasjon og feilsøking.  Båten skal kjøres for en motor ut dit til onsdag. Selvfølgelig etter avtale med mitt forsikringsselskap.  De har godkjent turen for en maskin. 

Jeg har også fått igjen turbo og deler levert til Davi Turbo.  De ser bedre enn nye ut. Turbo er totaloverhalt. Samme med wastegateunit.  Så vil jeg også få marex til å sikre meg mot vanninntrenging igjen. Dette skal ikke skje igjen.

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...