BOBO II Svart 28.Mai.2020 Del på Facebook Svart 28.Mai.2020 (redigert) @Bjørn Løvjomås Noen ganger er en nødt til å ha litt flaks og denne gangen var det din tur. Men en ting er sikkert den uflaksen der er du sikkert ikke den siste som får. Volvo krøker og bend er en smyger sak som sakte men sikkert tærer opp disse delene innvendig. Alt kan tilsynelatende se helt perfekt ut utvendig til eksos og sjøvann fosser ut mens du minst venter det. Er litt bekymret for kjølevannet iom at turboen var i en slik forfatning. må ha vært lekkasje over tid i den der. @sap_2000 føler meg beæret over at du uttaler å ta en @BERGSTAD Redigert 28.Mai.2020 av BERGSTAD (see edit history) Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjørn Løvjomås Svart 28.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2020 Plukket av manifold nå. Slik ser sylinder eksosport nr 6 ut. Hva tenker forumdeltakere om dette. Snakket forøvrig med Sigbjørn Paulsen, en av de bedre volvo pentafolkene jeg vet om. Han mener at om toppakning ryker, vil vannet komme ut, ikke lekke inn i sylindere. Bjørn liker ikke feil som er vanskelige å finne Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Svart 28.Mai.2020 Del på Facebook Svart 28.Mai.2020 Hva er det med Volvo og eksoskomponenter.... På D-motoren har de jo laga den siste halvmeteren i aluminium. Etter noen år kommer de på " Hey, kanskje vi skal ha på en offeranode på greierne før det smuldrer opp og fyller alle båtene med vann ?" Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjørn Løvjomås Svart 28.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2020 Uff. Nå har jeg hatt en fæl samtale med en dyktig volvo mekaniker i Skien. Han går ganske langt i å antyde at toppen har sprekt. Vannet kan da renne ned i sylinderen. Når jeg da har forsøkt å starte, mener han at råden har blitt bøyd. Det kan jo kanskje stemme. Nå er planen å demontere topper. Kontrollmåle stempelhøyde. Er det avik, så må motor ut. Grøss å gru Uflaks. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 28.Mai.2020 Del på Facebook Svart 28.Mai.2020 3 hours ago, BERGSTAD said: @sap_2000 føler meg beæret over at du uttaler å ta en @BERGSTAD Er vel få som har betalt og fortjent det bedre enn dere etter all motgangen og møtene med Mr Murphy i den saken 2 hours ago, Bjørn Løvjomås said: Plukket av manifold nå. Slik ser sylinder eksosport nr 6 ut. Hva tenker forumdeltakere om dette. Kan det være noen pakning rundt/ ved wastegate som kan ha lekket IOM at WG huset viste seg tett? forøvrig synes jeg du hadde sjeldent mye tæring i turbohuset på eksossiden til å være en akslinginstallasjon av ypperste klasse med løftepotter og greier. Kan det være noen som helst måte eller mulighetfor at du under gitte omstendigheter kan få en skyll inn bakveien? hadde vært artig å kikket inn i eksossiden på en andre turboen for å sammenligne... 3 hours ago, Bjørn Løvjomås said: Bjørn liker ikke feil som er vanskelige å finne Ta en kaffi min venn . Fikk det rådet av klok og god venn om det noen gang skulle brenne eller bli vått rund føttene rundt Stadt eller Lista i storm Før du plukker ned hele svensken, kan det være noe mer basic ref mengden rustflak i turbohuset? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 28.Mai.2020 Del på Facebook Svart 28.Mai.2020 1 minute ago, Bjørn Løvjomås said: Uff. Nå har jeg hatt en fæl samtale med en dyktig volvo mekaniker i Skien. Han går ganske langt i å antyde at toppen har sprekt. Rolig og ta den kaffi´n nå. Hvordan skulle den toppen plutselig ha sprekt? Ikke har det frosset og ikke har det gått varmt eller blitt misbrukt i ditt eie... Antydninger til vann i olja? Har ikke finlest hvert innlegg, men opplevde du noe spes ved siste oppstart? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
Tskjei Svart 28.Mai.2020 Del på Facebook Svart 28.Mai.2020 (redigert) Hei Bjørn! Det er nå man må puste med magen! At en mekaniker mener det ene eller andre betyr ikke at det er sånn. Dette er ett lukket kjølesystem som på bil. Før du skrur den grønne i fillebiter ville hvertfall jeg prøvd å få sjekket om det ER lekkasje. Sett på trykk på ekspansjonstanken å se om det synker eller holder seg. Redigert 28.Mai.2020 av Tskjei (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
primusmotor Svart 28.Mai.2020 Del på Facebook Svart 28.Mai.2020 Har du hatt så mye vann som dette før turbo så har du nok hatt nye hvit røyk, tror nok du slipper billigere unna enn og bytte råder/stempler..... Sitér dette innlegget D5L Rana 13 Master 680 Skilsø 750cc Dacapo 9000 flyer SUN 33 Nordic oceancraft 28 Skorgenes 335 Skorgenes 375 Link to post Share on other sites More sharing options...
LALUNA II Svart 28.Mai.2020 Del på Facebook Svart 28.Mai.2020 Hadde fersvannsystemet lekket over tid hadde du jo oppdaget det på nivået Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 28.Mai.2020 Del på Facebook Svart 28.Mai.2020 Skru aldri åpen ein motor utan å trykkteste. Gjerne kjølevannskretsen som nevnt, men sylinderlekkasjetest er ein veldig god måte å plassere feil. Til mange maskiner må man være litt kreativ og sveise til eit adapter som passer i glødeplugg eller dysehull slik at ein får trykksatt sylindre i lukket stilling og lese av lekkasjeprosent og lytte etter lekkasjer. Men kvufor skulle toppen være sprukket, har du hatt svinn av frostvæske då? Eksosporten din såg ikkje grei ut, men heller ikkje så veldig unormal om motoren har fått ørlitt saltvatn så blir det sånn over natta. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
Gabi Svart 28.Mai.2020 Del på Facebook Svart 28.Mai.2020 Bjørn startet motor vha startmotoren. Er den så sterk at den klarer å dra motor så hardt rundt at råden kan bli bøyd? Hvis det har kommet vann inn så det ble water lock? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ask Svart 28.Mai.2020 Del på Facebook Svart 28.Mai.2020 Hei For eit par år sidan låg eg i Arendal, og hadde problem med den eine motoren. Bjørn kom og hjalp meg, og fann ut av problemet. No er det Bjørn som har problem, og eg håpar verkeleg ikkje dette blir for dyrt Bjørn. Eg håpar òg at du får orden på motoren utan at sommaren går. Diverre kan eg ikkje bidra med det tekniske her, men eg ønsker lykke til! Ask Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mateco Svart 28.Mai.2020 Del på Facebook Svart 28.Mai.2020 (redigert) Gabi skrev for 3 timer siden: Bjørn startet motor vha startmotoren. Er den så sterk at den klarer å dra motor så hardt rundt at råden kan bli bøyd? Hvis det har kommet vann inn så det ble water lock? Ja, dessverre ! Og spesielt hvis vann-volumet i sylinderen tilsvarer kompresjonsvolumet. Altså lite vannvolum men nok til ikke å kunne turne motor. I kompresjonstakten vil man da kunne få et megatrykk som kan bøye råden, knuse lagerskåler og toppdeksel. Redigert 28.Mai.2020 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjørn Løvjomås Svart 29.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai.2020 @mateco, vil man kunne måle dette ved å ta av toppene, og bruke bladsøker med stempler på på topp? Eller blir forskjellen for liten fra rett råde til bøyd råde? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 29.Mai.2020 Del på Facebook Svart 29.Mai.2020 Råde kan kanskje bøyes skjev, så det er like viktig å sjekke at alle stempelet "flyter" likt i boring. Vist alle er like faste/lause /sentrert, og i tilleg har samme høyde, og alle viste samme tetthet... så trur eg at det er innafor å droppe videre demontering. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
Tskjei Svart 1.Juni.2020 Del på Facebook Svart 1.Juni.2020 Er det noen nyheter her da Bjørn? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjørn Løvjomås Svart 1.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni.2020 Ja. Det er nok ganske klart for meg hva som har skjedd nå. Det som jeg trodde hadde knekt motor, nemlig lekasje av kjølevann, er nok en feil antakelse. Som noen har vært inne på så har turbo hatt mye rust. Der var også mye gul farge. Dette har fortsatt innover mot manifold. Her vises eksoskammer til sylinder 6 i manifold. Tydelige avsetninger av saltkrystaller som viser hvor mye saltvann som har vært inne i manifold. På denne måten har sylinder nr 6 blitt stående med saltvann. Og blitt utsatt for vannlås når jeg prøvde å starte første gang. Dermed må råder kontrolleres. Vannet har altså kommet inn via eksos røret bak på båten. Blitt presset oppover av bølgeslag på bølgeslag. Jeg mener også å vite når det skjedde. Det passerte en fiskebåt her, en stille natt. Da ble jeg liggende å rulle i bølgene i lengre tid. Å vannet ble presset opp eksos og inn i sylinder. Forferdelig frustrerende. Dette er min venn @sap_2000 som har hjulpet meg til å forstå. Han nektet å tro at disse motorene ville lage kvalme, så lenge de ikke har hatt noe varmgang, eller frostsprenging. Men jeg har flyttet båten vekk fra flytebrygge jeg lå på, og over på andre siden av kai. Med styrbord eksos veldig eksponert for sjøer fra andre båter som kommer østfra gjennom Tromøysund. Dette har ført til overnevnte hendelse. Så jeg må finne en løsning for å hindre dette i fremtiden. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 1.Juni.2020 Del på Facebook Svart 1.Juni.2020 Det må da finnes løftebend / svanehals også til denne motoren, dersom det er plass under dekk? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
Grand Banks jr Svart 1.Juni.2020 Del på Facebook Svart 1.Juni.2020 Kjedelig! Gummiflapp foran eksosutslipp? Vil gummiflappen bli presset mot eksosrør og dermed hindre at vann kommer opp og inn? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post Share on other sites More sharing options...
Knude Svart 2.Juni.2020 Del på Facebook Svart 2.Juni.2020 Siden du har vann i eksos slangen når den slippes ned så har du sikkert samme opplegg som på gamlebåten min. Jeg fikk laget en "støvel " l syrefast rett på eksos utløpet bak. Vetus har mye fint for å forhindre sånne opplevelser. Grunnen til at jeg monterte dette var også et nesten havari. Eksos slangen tok fyr da jeg mistet kjøling på eksos. Brant delvis av og vannet fosset inn. Aldrig mer..... Du har som du skriver faren med trykk ved spesielle omstendigheter og vann over kanten og rett inn..... skal ikke mere til en feil vei i Nidelva. Håper dette gikk bra og selve motoren blir friskmeldt . Resten av delene er desverre forbruksvare som kommer ubeleilige på vedlikeholds budsjettet...... Har ellers desverre ikke mye å bidra med på det mekaniske . lykke til videre i feilsøkingen @Bjørn Løvjomås Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjørn Løvjomås Svart 2.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2020 Delene som er rustet og knekt blir tatt gladelig. Det er en vedlikeholdspost som kommer på alle båter. Så det plager meg ikke. Men råder som bøyer seg liker jeg ikke. Takk for tips om vetus. Skal sjekke litt rundt dette. Har faktisk vurdert å skaffe meg en badeball, som jeg kan blåse opp i eksosutslippet i skrogsiden. Men fare for å glemme den, skremmer meg. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post Share on other sites More sharing options...
Jens_P Svart 2.Juni.2020 Del på Facebook Svart 2.Juni.2020 Bjørn Løvjomås skrev 15 minutter siden: Har faktisk vurdert å skaffe meg en badeball, som jeg kan blåse opp i eksosutslippet i skrogsiden. Men fare for å glemme den, skremmer meg. Den blir nok blåst ut når du starter motoren. Største risiko er nok at du glemmer å sette inn og fjerne badeballen. Tror jeg ville sett etter en mer permanent løsning da det å glemme å sette inn badeballen kan bli kostbart - igjen. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post Share on other sites More sharing options...
Knude Svart 2.Juni.2020 Del på Facebook Svart 2.Juni.2020 En variant av mange. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post Share on other sites More sharing options...
ebonita Svart 2.Juni.2020 Del på Facebook Svart 2.Juni.2020 (redigert) Beklagar dina bekymmer Björn. På min P40 sitter det Halyard avgastunnor mellan avgaskrök och akter. Dom borde skydda mot 'attacker' av sjövatten bakifrån? Men det är kanske annat system på Din båt? Halyard exhaust är i vilket fall som helst stora på avgas-hantering så en googling på dem kan kanske ge något uppslag. Hoppas att det ordnar sig utan att Du behöver lyfta motorn, och hoppas att White Lady snart är operational igen! Redigert 2.Juni.2020 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjørn Løvjomås Svart 8.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2020 På tide med en kjapp oppdatering herfra. Jeg har brukt Bp, med Båtadvokaten svarer til litt hjelp med forsikringssak. Det jeg trodde skulle være en enkel sak, å forsikring ville dekke, viste seg å være noe mer problematisk. Jeg er blitt anbefalt å prøve saken for Finansklagenemnda. Det vil jeg gjøre. Nå har jeg avtalt med Volvo Penta verksted hos Marex, de overtar videre reparasjon og feilsøking. Båten skal kjøres for en motor ut dit til onsdag. Selvfølgelig etter avtale med mitt forsikringsselskap. De har godkjent turen for en maskin. Jeg har også fått igjen turbo og deler levert til Davi Turbo. De ser bedre enn nye ut. Turbo er totaloverhalt. Samme med wastegateunit. Så vil jeg også få marex til å sikre meg mot vanninntrenging igjen. Dette skal ikke skje igjen. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.