Jump to content

Folk bryr seg ikke om fartsgrenser og tar ikke hensyn


Knallipadden

Recommended Posts

Jeg legger merke til at det i år er ekstremt mange tullinger på sjøen. Kanskje folk har brukt pengene sine på båt i stedet for sydenferie, ikke vet jeg. Jeg har kamera med bevegelsessensor i båten som sender varsel når de oppdager folk eller store bevegelser i båten. Jeg ligger i en rolig havn uten bølger, men får hele tiden melding med video av at båten ruller kraftig. Fartsgrensen er 5 knop. 

 

Kjørte også gjennom en trang kanal med sterk strøm her om dagen. Der var fartsgrensen 4 knop. Jeg ble forbikjørt av flere båter som holdt langt høyere fart. Når jeg lå på et rolig sted med lite trafikk kom det mange store båter i full speed og passerte rett foran og bak båten min slik at det ble veldig ubehagelig. Ungene ombord gikk på tryne men skadet seg heldigvis ikke. Jeg lå med motoren igang men rakk ikke å snu båten før bølgene kom.

Redigert av Knallipadden (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg ser også tendenser til høyere fart i 3 knops sone hos meg. Nærmere 5 – 6 knop tror jeg. Men det er stort sett mindre båter som er innom for å fylle drivstoff. Det kan være vanskelig og beregner farten uten GPS. Opplevde også å måtte vike for en båt fra babord  som overhode ikke hadde tenkt å vike for meg. I det han passerte så snudde føreren en annen vei. Ingen stor problem men jeg stussa veldig på hva han tenkte.

 

Jeg tror det komme til å være mange flere båter på de populære områder i Oslofjord i år. Flere forhandlere melder om rekord salg. Jeg skal iallfall prøver å være litt ydmyk og tålmodig ovenfor «folk i båt» som jeg treffer på.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Har vært inne på samme tanken ja. Har sett mye rar manøvrering og idiotkjøring i løpet av den turen jeg har hatt, og har tenkt noe av det samme.

Tror jeg i år kommer til å være både ekstra forsiktig og årvåken når jeg er ute med båten, og er glad for at jeg i fellesferien som vanlig stort sett skal jobbe og ikke dra på en kaotisk båtferie i kø og med stappfulle gjestehavner...

 

Link to post
Share on other sites

pipe skrev 22 minutter siden:

Denne påstanden kommer vært eneste år men i år er jeg redd det er hold i ryktene.

Ja.

 

Vi har hatt flere opplevelser så langt, men verste var nå i helgen:
En stor kabincruiser kom i større større fart "på tvers av leden" i et trangt sund relativt nære land. Han kom rett mot oss og først når han var omtrent 50 meter unna fikk han øye på oss, slo brått ned farten og la om retningen. Når han passerte var det tydelig at han innså at han hadde vært dum og det så ikke ut som han hadde kontroll.

Det var litt skremmende. Det som skremmer mest er at det var mange kayakpadlere og små båter/joller i nærheten av oss. Vi er seilbåt som med jolle på daviter nærmer oss 15 meter, og vi hadde oppe seil, som går nærmere 20 meter opp. Hva om han hadde hatt kurs mot kayakene og ikke oss? 

 

Det er også mindre "båtoppførsel" en tidligere. Tydelig at det er mange folk i båt og ikke båtfolk som er på sjøen.

Når ferien starter har vi planer om å komme oss raskest mulig til Vestlandet, vi har håp/tro om at både folk er hyggeligere og bedre sjøfolk enn i Oslofjorden. (Hun er fra Vestlandet, og han jobber med olje, så vi føler oss uansett hjemme der ;) )

Redigert av Havelle (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg må bare nevne et tilfelle for noen helger siden, men jeg tror jeg skal unnlate å si hvor.

 

Inn kommer en båt for å legge seg longside til ei høy brygge. Jeg ser at båten er for lav og ber de legge seg lengre inn hvor det er vanlig å kaste dregg og legge baugen inn mot brygga. Når de kommer inn står jeg klar til å ta imot fortøyningen. Da de kommer inn får jeg bedt om landtauet, men først må jeg bruke alt jeg har av vekt og krefter for å hindre at han ødelegger pulpiten i brygga. Bakke hadde han ikke tenkt på, han skulle jo bare "parkere båten". Omsider får jeg landtauet og merker at båten vrir seg i hekken. "Har du ikke kastet ankeret" ? Nei, det hadde de ikke tenkt på. "Ja, da må du ut igjen å få gjort det" ! Frem på dekk kommer en kar og drar opp en paraplydregg med en tau-vase jeg aldri har sett maken til. Etter 10 minturrer har han klart å få opp vasen og spør så: Skal jeg kaste den forran eller bak ?..... Først må du bakke(rygge tror jeg at jeg måtte si) en 15-20 meter og så kaster du den bak. Dette fikk han faktisk til, men når paraplydreggen gikk over ripa hadde han ikke festet låseringen i bunn... Jeg viste på det tidspunktet ikke helt hva jeg skulle si, men spurte om han skulle ligge lenge(de var nesten helt vindstille). Nei, de hadde akkurat kjøpt båt siden de ikke kom seg til syden i sommer, så de var bare ute å "testet sjølivet" og skulle dra om en times tid.

Da tenkte jeg at det var like greit at dreggen hans lå som en "daumann" på bunnen, men forklarte selvfølgelig at den ringen han hadde løsnet for å slå ut dreggen måtte låses i bunnen før han kastet den.

Jeg fikk forklart av dem at de selvsagt trengte å lære litt av hvert da de ikke hadde lang erfaring, hvorpå jeg bare måtte replisere at "Den læringskurven kommer til å være rå-bratt" :lol:

Trivelige folk for øvrig, men du verden så mye rart man kommer til å se på fjorden i år :sailing:

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Når vi først er inne på det... 

Har tidligere nevnt han som mente at man skulle holde "samme avstand når man kjører forbi båter som man gjør til biler på motorveien". 
Det har vi også sett i år. 


I det hele synes jeg Oslofjorden har blitt ganske ukoselig og utrygg. Har vokst opp med gode dager i en 25 fots plastsnekke. Den hadde jeg ikke likt å være ute i nå, hadde rett og slett følt meg utrygg. Enten må man ha nok fart til å komme seg unna, eller størrelse til å bli sett og at det ikke gjør så mye om folk kommer nærmere.

Link to post
Share on other sites

Litt utfordrende er det jo, blir mye bølger i havner. Ble nesten pårent av en guttevalp i en balje med mora eller bestemora som anstand i Skjebergkilen. Vikeplikt var åpenbart et ukjent fenomen.  At man i en 12 fots planende balje holder på å kjøre rett i siden på en stor seilbåt som kommer i 5 knop i dagslys er ikke veldig imponerende.

Men samtidig så mener jeg å huske at jeg hadde en Yamaha 15 hester som kun hadde full gass. og det tror jeg kompisbåtene også hadde. Vi tenkte kun fart!

Eller kan jeg anbefale midtuke turer i juni, minimalt med båter og kun Bastø ferja å vike for.

 

Jeg har for øvrig ligget i uthavn i Pinsen, mengder med båter men selv jollemafiaen holdt seg i skinnet med kun en jypling som kom planende helt opp i båter på svai.

 

Så helt horribelt er det ikke, hold fokus på å ha det trivelig på sjøen, gi gode råd og en håndsrekning til nybegynnerne og hoj på de som kommer i 1/2 plan inn til bensinpumpene.

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg var innom Vrengen maritime(Tjøme) for å fylle diesel på tirsdag formiddag, stille og rolig. (Går av erfaring ikke inn der i helgene nå). Kom i snakk med daglig leder på stasjonen der, han var i ferd med å instruere sine arbeidere om et stort banner de vurderte å henge opp mellom flaggstengene på brygga ved pumpene. Vist hensyn/sakte fart/følg køen...noe slik skulle det stå, ja han var fortvilet over oppførselen på brygga i pinsen. Mange som tenkte kun på seg selv, og «skulle bare»....syns det er fortvilende at ikke politiet kjører en litt tøffere linje her, blir jo en vits med en politibåt i hele Vestfold.

Link to post
Share on other sites

Her i Trøndelag var det langt over normalt med båttrafikk sist helg!  så ingen tullekjøring. Et par fjordploger laget noen unødvendige hekkbølger men alt gikk helt fint. Her hjelper vi hverandre og hilser på hverandre enten vi har motorbåt eller pinnebåt! Opplever lite tullete og uvettig kjøring og problemstillinger som oppstår på sørlandet/Østlandet

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

I løpet av et par -tre timers strandhugg i et populært område på Vestlandet i pinsen, like ved et smalt sund, så jeg flere potensielt stygge situasjoner. Høy fart tett inntil land, uten å ta høyde for eventuelt badende/padlende rundt neste nes. For all del, de er i mindretall, men kan ikke si det har vært like påfallende tidligere. 

Link to post
Share on other sites

Mulig at jeg i år legger meg på alle de umulige og trange uthavnene jeg ikke har brukt tidligere her på Sørlandet, bare for å ha bittelitt fred i løpet av ferien :giggle:

 

(Og kjenner jeg er litt skeptisk til å la ungene kjøre rundt i sin Pioner 8 med 4 hk alene i år. De tar alltid hensyn til andre og kjører pent, men ble litt skeptisk til om de blir overkjørt - for å bruke det uttrykket.)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Uansett må vi huske på at det nok er mange førstegangskjøpere som er ute på tur i sommer. Ta imot tampen, gi noen ekstra råd og hjelp, og bygg tryggheten som kan øke selvtilliten. Noen vil selge på høsten. Men for noen er det sikkert starten på et langt og givende båtliv :thumbsup: Selv kua har vært kalv... 

 

Den der låseringen på paraplydreggen glemte jeg også første gang :giggle: Heldigvis var det en "garva sjømann" på brygga som hoppet ombord og hjalp til når til leggingen måtte gjøres på nytt. Og jaggu lærte vi noe den gang også. 

Link to post
Share on other sites

Som overskrift i BA som er en av to lokalaviser for Bergen og Vestland fylke sto det i helgen til overskrift: "Vanvittig mange på sjøen: Det har rent inn klager til politiet". Den ene politimannen som ble intervjuet har jobbet 15 år på sjøen, og han har ikke sett på maken i følge avisen. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Scand 360 dc skrev 1 time siden:

Jeg var innom Vrengen maritime(Tjøme) for å fylle diesel på tirsdag formiddag, stille og rolig. (Går av erfaring ikke inn der i helgene nå). Kom i snakk med daglig leder på stasjonen der, han var i ferd med å instruere sine arbeidere om et stort banner de vurderte å henge opp mellom flaggstengene på brygga ved pumpene. Vist hensyn/sakte fart/følg køen...noe slik skulle det stå, ja han var fortvilet over oppførselen på brygga i pinsen. Mange som tenkte kun på seg selv, og «skulle bare»....syns det er fortvilende at ikke politiet kjører en litt tøffere linje her, blir jo en vits med en politibåt i hele Vestfold.

For egen del kunne dere gjerne fått politibåten fast stasjonert i Sandefjord så hadde du sett mye til den.

Link to post
Share on other sites

Har følt meg helt trygg....ikke sett en eneste tulling....ingen som har vært uansvarlige ...ingen hekkbølger, ikke høy fart, ingen berusede båtførere....ingen grunnstøtinger , ingen kollisjoner...ingen brann i båt... kun sett erfarne båtfolk som har sluppet løs hundene , brent bål og forlatt svaberget som en svinesti sent på natten for å hoppe i bingen.. for å hvile ut til en ny solrik dag i skjærgården...

 

Link to post
Share on other sites

Ugleseth skrev 31 minutter siden:

Har følt meg helt trygg....ikke sett en eneste tulling....ingen som har vært uansvarlige ...ingen hekkbølger, ikke høy fart, ingen berusede båtførere....ingen grunnstøtinger , ingen kollisjoner...ingen brann i båt... kun sett erfarne båtfolk som har sluppet løs hundene , brent bål og forlatt svaberget som en svinesti sent på natten for å hoppe i bingen.. for å hvile ut til en ny solrik dag i skjærgården...

 

 

Godt det gikk bra..

Link to post
Share on other sites

Denne helgen er det bare å komme seg på sjøen, i hvert fall på Østlandet.

Værmeldingen sier: få båter og de som går ut er ihuga entusiaster :thumbsup:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Det er greit nok at folk må få lov til å være ny på sjøen, men det forklarer likevel ikke holdningene deres. Før jeg tok båtførerbevis og kjøpte meg større båt var jeg alltid forsiktig på sjøen. Hvis jeg var usikker på vikeplikt holdt jeg unna for de andre båtene selv om det ikke var jeg som hadde trengt å vike. Skulle jeg gjennom et trangt sund, gjennom en kanal elle liknende, slo jeg ned farten og holdt utkikk etter båter imot og holdt unna hvis det var andre på vei i gjennom. Jeg kjørte også i god avstand til båter som fisket, drev med vannsport, folk som padlet og badet. Det tar vanligvis ikke mange minuttet før man skjønner at store bølger er forstyrrende for andre når man selv får de inn fra siden. Store skip holdt jeg også god avstand til. Man trenger ikke å være rakettforsker for å skjønne at de ikke klarer å navigere like kjapt som en liten planene båt. De fleste som kjører båt har også førerkort og burde ha litt trafikkforståelse — i hvert fall i forhold til vikeplikt og i forhold til å avpasse fart etter forhold. 

 

 

Redigert av Knallipadden (see edit history)
Link to post
Share on other sites

VannTro skrev for 10 timer siden:

Jeg må bare nevne et tilfelle for noen helger siden, men jeg tror jeg skal unnlate å si hvor.

 

Inn kommer en båt for å legge seg longside til ei høy brygge. Jeg ser at båten er for lav og ber de legge seg lengre inn hvor det er vanlig å kaste dregg og legge baugen inn mot brygga. Når de kommer inn står jeg klar til å ta imot fortøyningen. Da de kommer inn får jeg bedt om landtauet, men først må jeg bruke alt jeg har av vekt og krefter for å hindre at han ødelegger pulpiten i brygga. Bakke hadde han ikke tenkt på, han skulle jo bare "parkere båten". Omsider får jeg landtauet og merker at båten vrir seg i hekken. "Har du ikke kastet ankeret" ? Nei, det hadde de ikke tenkt på. "Ja, da må du ut igjen å få gjort det" ! Frem på dekk kommer en kar og drar opp en paraplydregg med en tau-vase jeg aldri har sett maken til. Etter 10 minturrer har han klart å få opp vasen og spør så: Skal jeg kaste den forran eller bak ?..... Først må du bakke(rygge tror jeg at jeg måtte si) en 15-20 meter og så kaster du den bak. Dette fikk han faktisk til, men når paraplydreggen gikk over ripa hadde han ikke festet låseringen i bunn... Jeg viste på det tidspunktet ikke helt hva jeg skulle si, men spurte om han skulle ligge lenge(de var nesten helt vindstille). Nei, de hadde akkurat kjøpt båt siden de ikke kom seg til syden i sommer, så de var bare ute å "testet sjølivet" og skulle dra om en times tid.

Da tenkte jeg at det var like greit at dreggen hans lå som en "daumann" på bunnen, men forklarte selvfølgelig at den ringen han hadde løsnet for å slå ut dreggen måtte låses i bunnen før han kastet den.

Jeg fikk forklart av dem at de selvsagt trengte å lære litt av hvert da de ikke hadde lang erfaring, hvorpå jeg bare måtte replisere at "Den læringskurven kommer til å være rå-bratt" :lol:

Trivelige folk for øvrig, men du verden så mye rart man kommer til å se på fjorden i år :sailing:

He he uff ja lærekurven er bratt 😁

Link to post
Share on other sites

Det du ikke kan, det kan du ikke.  Har du akkurat kjøpt en Scand Baltic som første båt siden du var ungdom for 25 år siden så synes du kanskje 5 knop er ulidelig sakte, så du bruker regulatoren og drar på til 12-15 knop, for alle jollene kjører jo så fort.

 

I sommer med den trafikken som kommer på fjorden vil denne tråden gå varm! 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...