Jump to content

Folk bryr seg ikke om fartsgrenser og tar ikke hensyn


Knallipadden

Recommended Posts

Jeg skjønner ikke at det er så vanskelig å ta hensyn til andre på sjøen. Kjører man en rask båt koster det svært lite tid å ta en stor sving hvis man vil ligge i høy hastighet slik at bølgene treffer båtene som ligger i ro gunstigere. Det er sant at lettere planende båter lager lite bølger i forhold til mange halvplanende båter, men det er fortsatt forstyrrende å få en rask båt tett inntil seg. Lav fart gir også ite bølger, så det bør være en uskreven regel som gjelder alle. I helgen var jeg på en fin badetur. Når jeg kjørte hjemover kom det en båt fra min babord side på rundt 20 fot. Den gikk sannsynligvis i 25-30 knop. Jeg som førte en snekke gikk bare i 8 knop. Båten hadde kurs rett mot oss lenge selv om begge var i bevegelse. Jeg fulgte med og peilet den andre båten for å planlegge hva jeg skulle gjøre. Var nesten som den andre båten siktet på oss. Vet ikke om de gjorde det på gøy eller om det var uvitenhet. Jeg forsøkte å  gi full gass for å komme forbi den andre båten men den fortsatte å svinge mot oss. Når båten var svært nær oss endret han kurs og gikk rett bak. På sjøen er det viktig å være aktpågivende og vise andre tydelig hva du planlegger å gjøre. Denne båten gjorde alt annet enn det. Noen av passasjerene mine redde når de oppdaget den andre båten. Det var god plass å kjøre rundt oss men han valgte altså å svinge rett mot oss for å så endre kurs og gå bak når han var nært. Hadde han holdt stødig kurs rett fram hadde vi ikke han trengt å gjøre en brå unnamanøver på slutten. 

På hytten har vi en ny rask Nordkapp. Når jeg er ute å kjører den kan jeg nesten ikke ta stor sving nok fordi det er så kjekt å kjøre den båten og det koster ikke mange sekunder ekstra å vise hensyn til andre som ligger å fisker. Selv om båten har gode kjøreegenskaper og lager lite bølger i plan slår jeg alltid ned farten når jeg må passere andre båter tett for å vise hensyn. Jeg kunne helt sikkert ha kjørt slalom mellom andre båter i 40+ knop siden båten er så smidig i høy hastighet, men det betyr ikke at det er forsvarlig å gjøre det. I fjor sommer holdt det på å skje en stygg ulykke v. Hjelteskjæret utenfor Bergen. En stor cabincruiser i 25-30 knop la seg på innsiden av skjæret og slo ikke ned farten. Den presset seg mellom en båt som kom imot andre veien. Men det værste var et lite stykke videre ut Hjeltefjorden. Der holdt noen på med wakeboard. Båten holdt på å kjøre rett gjennom tauet fordi han ikke så båten som kom fra styrbord ut fra en bukt. Vi satt med hjertet i halsen.

Skjermbilde_2020-06-07_kl._22_01_17.png

Link to post
Share on other sites

Det at andre båter bruker båten din som "siktepunkt" på store åpne steder ER faktisk en greie som er litt fascinerende fenomen.  De fleste har vel opplevd det, stortsett mindre båter uten autopilot/kompasskursholder jeg opplever det med, 99% sikker på at de er ferske. 

Vil ikke anbefale noen  å kjøre sikksakk mellom båter i 40+ knop. 

Kjøre mellom båt og wakeboarder, da har man jobba litt, det skal/bør ikke være mulig å få til, det er litt som de luringene som prøver skifte fil mellom bilen din med henger, og lasten din, typ oppå draget. Bør sies at om det virkelig er så ekstremt uoversiktlig der som du beskriver, bør man ikke wakeboarde der, med unntak av rene vannsport steder skal man jo ha 150+ meter fra land også for wakeboard (som stortsett foregår i 15 knop, som er 27-28kmh) og en relativt treg vannsport, vs vannski og tube. 

Link to post
Share on other sites

Wakeboard er best i 19-22 knop. Men avhenger av båt og brett. 
Det var det i alle fall når jeg holdt på som verst, men det er jo nå over ti år siden :p

 

Tror du er inne på noe. De ser ikke langt foran seg, men holder seg til nærmeste punkt de kan se og tenker at de da kjører en rett linje. 
Har sett seilere gjøre det samme til havs når de har sett skip i horisonten. Blir gjerne med en 15-35 grader før de innser feilen :p

Link to post
Share on other sites

Knallipadden skrev for 3 timer siden:

I fjor sommer holdt det på å skje en stygg ulykke v. Hjelteskjæret utenfor Bergen. En stor cabincruiser i 25-30 knop la seg på innsiden av skjæret og slo ikke ned farten. Den presset seg mellom en båt som kom imot andre veien. Men det værste var et lite stykke videre ut Hjeltefjorden. Der holdt noen på med wakeboard. Båten holdt på å kjøre rett gjennom tauet fordi han ikke så båten som kom fra styrbord ut fra en bukt. Vi satt med hjertet i halsen.

Skjermbilde_2020-06-07_kl._22_01_17.png

I barndommens glade dager, sånn ca i 1980 tenker jeg, så rundet vi Hjelteneset på vei utover i vår 17 fot Dromedille med 10hk Honda, altså ikke akkurat en racer.

I det vi er midt i sundet vi ser på bildet her, så blir vi tatt igjen av Øygards-katamaranen (den knall orange for de lokale som husker den) som kommer utover fra Bergen og rundt Hjelteneset i sin vanlige fart ( mellom 25 og 30 knop?? ) med noe knapp margin på avstand og sikt, heldigvis hørte far brummingen fra katamaranen og fikk oss ut av veien før den dundret forbi på et par meters avstand. Slik som jeg kan huske situasjonen, så vil jeg tro at føreren av katamaranen aldri observerte oss der vi kjørte i den lille båten vår, og dette var midt på lyse dagen.

Dette var ikke vanlig at de gjorde i rute så langt jeg vet, men var sikkert en artig ide' skipperen hadde akkurat denne dagen, kanskje de var seint ute på ruten...

Vil tro at avstand mellom Hjelteskjæret og Hjelteneset her er ca 50 meter, og det kan til tider være kraftig strøm.

Forøvrig så er det ikke uvanlig å se både små og store fritidsbåter runde neset her på vei innover i frisk fart med knappest mulig avstand fra land på babord side, jeg blir ikke overrasket den dagen vi får en dødsulykke her med to båter eller vannscootere rett i baugen på hverandre.

Så tullinger har det alltid vært på fjorden, både med og uten sertifikat...

 

Link to post
Share on other sites

Wakeboarderne kom ut fra det som heter Hjelteskjærsvika mens Cabincruiseren kom i stor hastighet fra høyre side i kartet og gikk på innsiden av Hjelteskjæret. På grunn av den store hastigheten lå Cabincruiseren langt over midt i den trange passasjen slik at det sannsynligvis ble svært skremmende for den båten som kom andre veien mellom skjæret. Det er ikke anbefalt å wakeboarde på en slik plass, men de som holdt på virket å være ganske unge. Unge har som kjent ikke en helt utviklet hjerne og tar derfor ikke alltid like rasjonelle valg som oss voksne. Derfor bør man alltid planlegge for det uplanlagte både i trafikken og på sjøen. Uansett er det uoversiktlig før man har har passert Hjelteskjæret og denne viken, så det er svært uansvarlig å kjøre fort akkurat her. Dette er rett utenfor Bergen og det er som oftest svært mye trafikk. Båter kjører på kryss og tvers, det er små og store båter, vannscooter, små gummibåter, seilbrett, seiljoller og det er også en og annen padler. Man møter altså på alt mulig. Heldigvis klarte Cabincruiseren å svinge unna den stakkar fyren som sto bak og wakeboardet. Jeg vil tro at han fikk sitt livs opplevelse i negativ forstand. 

Link to post
Share on other sites

Det kan virke som at i år blir verre enn det har vært noen gang.

Har allerede sett kjøring jeg ikke trodde var mulig.

 

Store båter som kommer i 20knp inn mot marinarer for å slippe seg ned rett før for å kunne dra med seg mest mulig av fjorden, så en ser rekeskall og kaffekopper fly himmelhøyt.

Vannscooterne har allerede inntatt indre havn som mygg over et skogstjern.

 

I motsetning til tjernet hvor vi gjerne spanderte på en bitteliten kork bensin, håper jeg disse får fullstendig tørke.

Link to post
Share on other sites

Da jeg gikk på D5L kurs hadde vi en instruktør som hadde mange års erfaring som styrmann og kaptein på MTBer i militæret. De hadde for vane å hold relativ frisk fart selv i trange farvann. Noen ganger var de på oppdrag og måtte holde stor fart innover på steder hvor det kunne være kaier og brygger hvor det lå båter. For å minske skader eller ulemper for båtene der inne la de se på kurs rett mot nevnte sted, så noen hundre meter før de nådde frem la de 90 grader over videre i retningen de skulle. På denne måten knakk de hekksjøen kraftig og slapp å gå ut av plan. Da ble det nesten ikke påvirkning på de som lå i havna.

 

Prøver meg på en enkel illustrasjon. Den grønne ringen ullustrerer båter eller kaier o.l.:

180471858_Screenshot2020-06-0808_08_27.png.6e4b64a38b7ee6296847a6d833e748c4.png

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Sitat

Båten hadde kurs rett mot oss lenge selv om begge var i bevegelse. Jeg fulgte med og peilet den andre båten for å planlegge hva jeg skulle gjøre. Var nesten som den andre båten siktet på oss. Vet ikke om de gjorde det på gøy eller om det var uvitenhet. Jeg forsøkte å  gi full gass for å komme forbi den andre båten men den fortsatte å svinge mot oss. Når båten var svært nær oss endret han kurs og gikk rett bak.

 

DETTE skjer urovekkende ofte! Skjønner ikke helt hvorfor. Vi har også saktegående båt, og opplever at båter kommer på direkte kollisjonskurs. Vi viker mot styrbord, men angrepsvinkelen forblir uendret. Hva skjedde med å vike tidlig, tydelig og tilstrekkelig? For noen ser det nesten ut å gå sport i å sikte rett på andre båter så lenge som mulig. Eventuelt prøver de også å vike, men mot babord.

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror forklaringen til at dette blir blir værre og værre er flere og flere ferskinger som hopper over erfaringen med og ha mindre båter først.

Før i tiden startet de fleste med en liten båt og opplede ubehaget fra større hurtigående båter. I dag får man ikke denne erfaringen slik at man ikke  forstår hvor mye skade og ubehag man kan påføre andre.

Link to post
Share on other sites

JRK skrev for 5 timer siden:

Tror forklaringen til at dette blir blir værre og værre er flere og flere ferskinger som hopper over erfaringen med og ha mindre båter først.

Før i tiden startet de fleste med en liten båt og opplede ubehaget fra større hurtigående båter. I dag får man ikke denne erfaringen slik at man ikke  forstår hvor mye skade og ubehag man kan påføre andre.


Selv store båter (opp til D5l) merker store bølger litt hvis de får de fra feil vinkel, uansett ser man kjapt om andre får problemer hvis man snur seg og følger litt med på de andre båtene man passerer. Selv slår jeg alltid ned farten ekstra mye når jeg passerer "myke trafikanter" på sjøen og ikke har mulighet til å kjøre så langt ut til siden. Jeg snur meg også for å se om det går bra. Det er ikke noe jeg har lært på båtførerprøven men har hatt det med meg hele tiden siden jeg begynte å kjøre båt. 

Link to post
Share on other sites

 

Knallipadden skrev 10 minutter siden:


Selv store båter (opp til D5l) merker store bølger litt hvis de får de fra feil vinkel, uansett ser man kjapt om andre får problemer hvis man snur seg og følger litt med på de andre båtene man passerer. Selv slår jeg alltid ned farten ekstra mye når jeg passerer "myke trafikanter" på sjøen og ikke har mulighet til å kjøre så langt ut til siden. Jeg snur meg også for å se om det går bra. Det er ikke noe jeg har lært på båtførerprøven men har hatt det med meg hele tiden siden jeg begynte å kjøre båt. 

Joa, men følelsen er helt annerledes. 

I Havelle merker vi bølgene, men føler oss egentlig aldri truet med mindre noe på nærmere 50 fot sikter på oss i stor fart.
I skjærgårdsjeepen merker jeg bølgene veldig, men den er lett og rask nok til å komme seg unna, så mens man merker bølgene føler jeg meg ikke truet. (Nå tilhører jeg også den merkelige typen som LIKER store bølger. Miljøskadet etter å helt uansvarlig som liten guttunge leke i en Pioneer 10 med 4hester i mye store bølger)
Hadde jeg kun hatt erfaring fra de type båtene hadde jeg egentlig ikke helt sett problemet.

 

I en saktegående båt uten størrelse føles det derimot skummelt og man føler seg utsatt. 

Redigert av Havelle (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Havelle skrev 29 minutter siden:

 

Joa, men følelsen er helt annerledes. 

I Havelle merker vi bølgene, men føler oss egentlig aldri truet med mindre noe på nærmere 50 fot sikter på oss i stor fart.
I skjærgårdsjeepen merker jeg bølgene veldig, men den er lett og rask nok til å komme seg unna, så mens man merker bølgene føler jeg meg ikke truet. (Nå tilhører jeg også den merkelige typen som LIKER store bølger. Miljøskadet etter å helt uansvarlig som liten guttunge leke i en Pioneer 10 med 4hester i mye store bølger)
Hadde jeg kun hatt erfaring fra de type båtene hadde jeg egentlig ikke helt sett problemet.

 

I en saktegående båt uten størrelse føles det derimot skummelt og man føler seg utsatt. 

 

Skrog og båttype har naturligvis mye å si. Selv om du i mange tilfeller kan kjøre unna eller snu båten mot bølgen er det ikke alltid du rekker det. Hvis din ligger til kai eller på svai i en ellers rolig uthavn og båter i full speed suser gjennom sundet hvor fartsgrensen er 5 knop er det ikke gøy. Derfor skal man som hovedregel vise hensyn selv om noen båter takler bølger bedre. 

 

Jeg lå i uthavn en fin sommerdag i fjor. Fartsgrensen på stedet var som nevnt 5 knop siden det er et sund med hytter og båter på ene siden og brygge på en øy tilrettelagt for gjester på ande siden av sundet. Jeg sto å steike vafler i båten hvor en idiot i cabincruiser suste gjennom sundet i 20-30 knop. Båten min tåler litt bølger, og i alle år har pynt og inventar inne i båten min overlevd masse. Denne gangen ramlet det meste ut av skapene, ting knuste, mat gikk på golvet og og det var totalt kaos ombord. Jeg måtte bare holde meg fast meg begge hender. Det er ikke noe som forsvarer slik kjøring. Det står skilt med 5 knop godt synlig. Han var dessverre ikke den eneste idioten denne dagen. Jeg måtte til slutt bare pakke sammen og kjøre 1 1/2 time hjem igjen for å rydde opp og vaske båten. 

 

På toppen av det hele lå det masse båter til kai hvor de sendte ungene sine ut i lettbåter som suste rundt og lagde støy. Det var ikke mye 5 knop det i gården. Lagde riktig nok ikke så store bølger men det er snakk om å lære ungene opp i sjømannskap. Det er tross alt 5 knop som er grensen på stedet åog en 10 åring har ikke lov til å føre en båt som går i over 25 knop alene. Jeg har selv lånt en lettbåt og med mine nesten 100 kilo fikk jeg 25 knop. Når jeg var ung på 90 og 00 tallet fikk jeg også kjære båt alene, men jeg fikk aldri lov til å kjøre rundt og hoppe på mine egne bølger. Skulle jeg få kjøre båt alene var det enten for å fiske eller for å kjøre på tur til stranden. 

Redigert av Knallipadden (see edit history)
Link to post
Share on other sites

JRK skrev for 11 timer siden:

Tror forklaringen til at dette blir blir værre og værre er flere og flere ferskinger som hopper over erfaringen med og ha mindre båter først.

Før i tiden startet de fleste med en liten båt og opplede ubehaget fra større hurtigående båter. I dag får man ikke denne erfaringen slik at man ikke  forstår hvor mye skade og ubehag man kan påføre andre.

 

Veldig godt poeng. Tror nok du er inne på noe vesentlig her.

Link to post
Share on other sites

JRK skrev for 12 timer siden:

Tror forklaringen til at dette blir blir værre og værre er flere og flere ferskinger som hopper over erfaringen med og ha mindre båter først.

Før i tiden startet de fleste med en liten båt og opplede ubehaget fra større hurtigående båter. I dag får man ikke denne erfaringen slik at man ikke  forstår hvor mye skade og ubehag man kan påføre andre.

Absolutt enig i dette, jeg tror også at mange ikke er genuint interressert i båt og båthold.

 

De er for mange ett statussymbol og "show off" med stor båt, det gjenspeiler seg kamskje litt i antall oppdrag RS har, og ikke minst hva slags oppdrag.

 

Jeg mener naturligvis ikke at dette gjelder alle, og det er nok ikke noe nytt fenomen heller. De er nok også i mindretall, selv om de nok blir flere hvert år.

 

I sin tid var f.eks. Skarpnes 30 og Scand Baltic "røslige" båter, men det er jo litt begrenset hvor mye ugang man klarer å stelle til med disse iforhold til en 50 fot Princess idag.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Hper skrev 34 minutter siden:

Problemet er vel for mye båt på sjøen på en gang. 

 

Noen måte å løse det på? 

 

Krav til ett sertifikat ala d5l uansett åssen båt man kjører eller hvor gammel man er. Da er det mange som gir opp båtlivet, de som ikke gir opp vil ha mye mer båtvett etter ett sånt kurs 

Link to post
Share on other sites

Eika skrev for 3 timer siden:

 

Krav til ett sertifikat ala d5l uansett åssen båt man kjører eller hvor gammel man er. Da er det mange som gir opp båtlivet, de som ikke gir opp vil ha mye mer båtvett etter ett sånt kurs 

D5l er nok litt overkill, men det kunne ha vært obligatorisk båtførerprøve for alle motoriserte båter over 10 fot og 10 knop. En del av kurset burde også være opplæring på sjøen. 

 

Dessverre er det mange idioter uavhengig av opplæring. Se bare i trafikken på veien... 

Link to post
Share on other sites

Veldig usikker på at det løser noe. Vil en ikke bare få det samme problemet på ett høyere plan? For mange båter på sjøen på en gang, nå med båtførerprøve og D5l? 

 

Om en kan ta en analog til bilvei så er det kø der også, selv om alle med personbil har sertifikat for personbil og alle med lastebil har sertifikat for lastebil. 

 

"Kø" på sjøen blir kaos med bølger fra større båter og plogende båter som plager mindre båter og seilbåter, robåter, kajakker, kanoer, SUP brett har lik rett til å "leke på motorveien" som en Princess 48.

-------

Trafikkseperasjonssoner for fritidsbåter i sesong på sørøstlandet vil kunne løse mye. Mange kommuner har allerede gjort jobben en gang før og kan lett ta opp planene for trafikksoner for vannscooter og tilpasse de fritidsbåter. 

 

Få alt av større og hurtiggående fritidsbåter som går for motor ut og vekk fra land på en kontrollert måte. Max 5 knop korteste vei til- fra seprasjonssonen. 

 

Da får en skilt de myke trafikantene fra de båtene som utgjør problemet og båtførere som føler seg utrygge får et enkelt system å forholde seg til som de kan sammenligne med bilkjøring når de får "høyre- venstre" trafikk i seprasjonssonen. 

 

La de "myke trafikkantene" som robåter, kajakker, kanoer, SUP brett, seiljoller, seilbåter ferdes som før. 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Knallipadden skrev for 3 timer siden:

Dessverre er det mange idioter uavhengig av opplæring. Se bare i trafikken på veien... 

 

Og det mens vi har verdens strengeste krav til teori og praktisk opplæring før du slipper til i biltrafikken. Og da tror du kanskje at det vil virke bedre på sjøen enn på veien . . . ? Jeg tror desverre at det ofte er de samme idiotene du treffer på sjøen som på veien.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev for 1 time siden:

 

Og det mens vi har verdens strengeste krav til teori og praktisk opplæring før du slipper til i biltrafikken. Og da tror du kanskje at det vil virke bedre på sjøen enn på veien . . . ? Jeg tror desverre at det ofte er de samme idiotene du treffer på sjøen som på veien.

Jeg mener det er mange av de samme jeg også. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...