Jump to content

Folk bryr seg ikke om fartsgrenser og tar ikke hensyn


Knallipadden

Recommended Posts

andersb skrev 33 minutter siden:

Mye av de samme folka som ligger 80-90 i 110 sonen i venstre fil, som også kjører 7-8 i 15 sonen, og 7-8 i 5 sonen ja. "min fart er riktig"


Det er annerledes på sjøen enn på veien. På en vei har man en kjørefil å forholde seg til. På sjøen har man mye større plass og kan legge kursen utenom hindringer. Forskjellen på sjøen og på veien er at båtene kan være større. Det er også bølger som kan virke sjenerende og skadelig for andre. Derfor må man ta hensyn. På sjøen kan alt fra padlere og seilbåter til svære cruiseskip ferdes. Det krever derfor en viss forståelse for trafikkbildet, og en smule tålmodighet når man kjører inn i et område med mye trafikk. Selv om båten din kanskje fint klarer å navigere mellom hindringer i stor fart betyr ikke det at man skal gjøre det. Det skaper stress og ubehag for andre båter. Store båter lager også større bølger som kan skape farlige situasjoner. 

En dag jeg var ute nylig passerte det to store halvplanende båter på hver side av meg samtidig. Bølgene fra de to båtene kom på kryss og tvers og det var vanskelig å finne en riktig vinkel mot bølgene. Det gikk bra men det var unødvendig av de to båtene å kjøre slik. Den ene båten som hadde høyest hastighet kunne tatt en større sving utenom eller lagt seg bak den andre båten til jeg hadde passert også kjørt forbi den første. 

båter.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg ble passert i plan/halvplan ørten ganger i pinsen mens jeg tusla på tomgang, jeg ble ikke stressa eller sur, ikke redd eller nervøs, men båten min har ikke sjøegenskaper som ett badekar heller, hjelper nok. 

 

Min tåler også på kryss og tvers bølger, jeg har sykt bra båt kontra mange her konkluderer jeg. Om båten din tåler så lite sjø at det oppstår en faktisk FARLIG situasjon av å møte eller bli tatt igjen av vanlige båter, la oss si <50 fot, mens du går i 5 knop, hva gjør du når du møter faktiske bølger? 

 

15 knop er ikke høy fart, det er samme fart en elektrisk sparkesykkel får kjøre i sentrumsgater. 

 

Virker som med en gang folk kommer seg ut i båt, gjerne tregere båter skriker og hoier de om alt og alle går så fært og fort, men som sagt innledningsvis, dette er  7-9 knop mafiaen, som ofte da gir 100% beng i 5 knop sonene hvor det faktisk er god grunn til å nettop kjøre 5 knop, så dobbeltmoralen lever godt. 

 


 

Redigert av andersb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tenker nok at uansett hvilke regler som innføres vil det ikke ha noen betydning så lenge det ikke finnes kontrollorgan på sjøen. Det er vel fire politibåter i hele Oslofjorden?

Sjøen er det stedet hvor det er absolutt minst sannsynlig at dine handlinger får noen konsekvenser i straffbar retning. Det må bygges ut et helt nytt regime på den fronten. 
De som driter i lover og regler i bilen gjør det i hvert fall i båten!😖😖

Redigert av Erikda (see edit history)

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Alle politibåtene var ute, så problemet det skrikes om, var begrenset, da politi jo satt og så, på fartsaspektet var nok mest mental krenkelse hos folk flest. 

Alkohol og promille med påfølgende konsekvenser var nok mer farlig greie i pinsen enn bølgene fra planende /halvplanende båter, og tenker da ikke på folk <0,8. 

Så også at totalt gav beng i vest reglene, og kan ikke si jeg klandrer de i indre oslofjord  mens de putret bortover rolig, dette var også det folk flest ble tatt på, siden fart i praksis ikke var så stort problem. 

Link to post
Share on other sites

andersb skrev 1 time siden:

15 knop er ikke høy fart, det er samme fart en elektrisk sparkesykkel får kjøre i sentrumsgater. 

 

Virker som med en gang folk kommer seg ut i båt, gjerne tregere båter skriker og hoier de om alt og alle går så fært og fort, men som sagt innledningsvis, dette er  7-9 knop mafiaen, som ofte da gir 100% beng i 5 knop sonene hvor det faktisk er god grunn til å nettop kjøre 5 knop, så dobbeltmoralen lever godt. 

 

Sparkesykkelen lager ikke bølger, det er den store forskjellen på sjø og land. Ikke farten. 

 

Jeg vet ikke hvor du finner denne 7-9 knop mafiaen, der jeg ferdes er de aller fleste med saktegående båter flinke til å tilpasse farten. Men det er mulig det er et problem andre steder?

 

Ellers er jeg litt enig i det med sjøegenskaper, jeg har et mye mer avslappet forhold til råkjørere nå med 27 foter kontra den gamle på 24. Men det er jo et spørsmål om hvor stor båt man skal ha for å holde tritt med bøllene da? Må si jeg føler meg liten når jeg er ute med kajakken i blant, men det er jo grenser for hvor stor kajakk man kan ha...

 

Traff på en skøyer senest i går, stor Targa i 30 knop 15-20 meter fra land i et smalt sund tydelig skiltet med 8 knop. Da setter man spor etter seg...

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

andersb skrev 1 time siden:

Jeg ble passert i plan/halvplan ørten ganger i pinsen mens jeg tusla på tomgang, jeg ble ikke stressa eller sur, ikke redd eller nervøs, men båten min har ikke sjøegenskaper som ett badekar heller, hjelper nok. 

 

Min tåler også på kryss og tvers bølger, jeg har sykt bra båt kontra mange her konkluderer jeg. Om båten din tåler så lite sjø at det oppstår en faktisk FARLIG situasjon av å møte eller bli tatt igjen av vanlige båter, la oss si <50 fot, mens du går i 5 knop, hva gjør du når du møter faktiske bølger? 

 

15 knop er ikke høy fart, det er samme fart en elektrisk sparkesykkel får kjøre i sentrumsgater. 

 

Virker som med en gang folk kommer seg ut i båt, gjerne tregere båter skriker og hoier de om alt og alle går så fært og fort, men som sagt innledningsvis, dette er  7-9 knop mafiaen, som ofte da gir 100% beng i 5 knop sonene hvor det faktisk er god grunn til å nettop kjøre 5 knop, så dobbeltmoralen lever godt. 

 


 

 

Jeg kjører både snekke som går i 8 knop og en nordkapp som går ganske fort. Uansett hvilke båt jeg kjører tar jeg hensyn. Er det 5 knop kjører jeg i 5 knop. Jeg holder stor avstand til båter og padlende mm. der det lar seg gjør. Hvis ikke slår jeg ned hastigheten slik at jeg ikke skremmer de jeg passerer. Det er ikke så kjekt å få en båt tett innpå seg i stor fart, og det er ikke alltid like lett for andre å se om du holder god nok avstand. Selv om du tenker du har kontroll handler det om å vise det til de andre. Båten min hadde ikke store problemer med de to båtene jeg nevnte, men det blir alt annet enn komfortabel når du får store bølger på kryss og tvers. Hva er poenget med å passere så tett at du nesten kan ta på den andre båten når den har halve fjorden ledig på sin side? 

Link to post
Share on other sites

hanto1 skrev 11 minutter siden:

En annet moment er jo at plagene med andres sjø kan ofte reduseres betraktelig ved å ikke ligge midt i skipsleia i 2 knop med musserende i høye stettglass.

 

Ufordringen er jo at det tar litt tid å krysse skipsleia i 2 knop. Musserende eller ei..

 

Ellers er jo midt i skipsleia et sted der man kan forvente både fart og bølger. Litt verre i havneområder og andre steder med 5 til 8 knops grense. Der er det ikke unaturlig å forvente en viss oppførsel. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Kajakk/padlefolket er jeg venner med, de er også relativt forutsigbare, og de aller fleste tenker at hmm her er det 400 meter, kanskje ikke ligge midt i bortsett fra når jeg krysser? er sånn jeg også tenker når jeg padler rundt (kajakk er gøy) 

7-9 knop mafia er en greie i indre oslofjord, og kan deles i flere underklasser.

 

Feks. motorbåt 30-50 fot typ litt stor, tung gjerne diesel, jeg har venner som havner i klassen, mye av damene ombord i litt større båter vil sitte og drikke hvitvin /champagne eller lage noe mat på vei ut til bukta, og det er farten det går i, uansett fartsgrense på stedet, fordi man da pløyer igjennom det meste, og ikke virvler opp så mye selv, de færreste her bryr seg om man passerer de i plan/halvplan, siden de banker igjennom det meste, men bryr seg like lite om 5 knop, farten er satt og den holdes. 

 

Så har man seilbåter, mange har jo nok skroglengde for å faktisk gå denne farten uten å lage  sjø, andre har ikke, men de kjører jo denne farten for å komme seg raskest mulig til middagsbukta eller sandspollen om de virkelig skal langt, de bryr seg nøyaktig 0 om det er 5 knop soner  der mange ligger, for de skal ett sted, og vil komme frem i dag, er nok mest en greie for de som bruker seilbåten som motorbåt, enn rene faktisk seilere, de fleste legger seg midt i leia da de ikke nødvendigvis har noe forhold til kart, eller hvor planende motorbåter vil bevege seg, om du passerer de i plan  500 meter før 5 knopen, kan du banne på at de tar deg igjen og passerer deg der. 

snekke/plastcampingvogn, oppfører seg gjerne likt som seilbåt, de har 1 fart, og den holder de, alle andre enn deres fart er feil. Er det 100 meter lei der man kan plane legger de seg gjerne flere i bredden med avstand, for de vil ikke få bølger fra den andre de kjører forbi, for de kjører jo 0.4 mer feks. Blir veldig opprørt om du blåser forbi "nærme" Tror ikke noen eier en avstandsmåler eller har "milla" ting før, generelt dårlig på avstandsbegrep.  Noen av disse gutta pusher 10-12 knuter og liker vise at de også kan kjøre forbi folk, gjerne der det er 5, liker kjøre forbi, liker ikke bli forbikjørt. 

Felles for alle 3 gruppene er at de gjerne mener 15 knop også fortsatt er for fort for indre bærums skjærgården, og at vi heller kunne hatt 5 knop der, selv om de ikke har tenkt å kjøre faktisk 5. 


Litt urelatert, men du har også en egen sjanger folk som bruker middagsbukta som hovedfartsåre, og skal holde 7-9 der, dette er alltid ekstremt godt mottat. 

Link to post
Share on other sites

andersb skrev 21 minutter siden:

snekke/plastcampingvogn, oppfører seg gjerne likt som seilbåt, de har 1 fart, og den holder de, alle andre enn deres fart er feil. 

 

Mulig ting er annerledes i Oslofjorden enn på Vestlandet. Hva vet jeg.

 

Min snekke har variabel fart. Den har til og med en spak man varierer farten med! Er ikke dette vanlig østpå?:rolleyes:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

On 6/8/2020 at 12:32 AM, Havelle said:

Tror du er inne på noe. De ser ikke langt foran seg, men holder seg til nærmeste punkt de kan se og tenker at de da kjører en rett linje. 
Har sett seilere gjøre det samme til havs når de har sett skip i horisonten. Blir gjerne med en 15-35 grader før de innser feilen :p

 

Hmm ... tankene mine går til en viss norsk fregatt som gjorde en tilsvarende tabbe ...

Link to post
Share on other sites

index skrev for 1 time siden:

 

Mulig ting er annerledes i Oslofjorden enn på Vestlandet. Hva vet jeg.

 

Min snekke har variabel fart. Den har til og med en spak man varierer farten med! Er ikke dette vanlig østpå?:rolleyes:

dont-feed-the-trolls-7351248.png

tobixen skrev 28 minutter siden:

 

Hmm ... tankene mine går til en viss norsk fregatt som gjorde en tilsvarende tabbe ...

Hehe :)
Men mer seriøst så er vel det er forståelig menneskelig tabbe? Når ingenting er fast har man en tendens til å fokusere på det som er "fast", og hvis det er en mer saktegående båt enn en selv så kan man vel - om man ikke har kunnskap - fort navigere med det som tro at denne er fast. 

 

Har lest at før autopilotene (og gps) var vanlig i mindre båter brukte seilere ofte å ca. hver tiende minutt ta kurs på kompasset og så navigere etter en sky. Og visstnok var det flere som glemte seg på lystbåter og navigerte lenge etter skyene før kapteinen kom og lurte på hvorfor de pokker kjørte i feil retning.
(Leste det i en seilerbok, kan godt å ha vært en skrøne, men selv om det bare er en skrøne så illustrerer det jo at muligheten for å gjøre den feilen har vært der lenge)

Link to post
Share on other sites

index skrev for 2 timer siden:

Min snekke har variabel fart. Den har til og med en spak man varierer farten med! Er ikke dette vanlig østpå?:rolleyes:

Nei, her har elektronikken med mikroprosessorer og binære tallsystemet tatt over. Nå er det bare en bryter for fremdrift av og på og en med forover og bakover. Alt eller ingenting er det som gjelder! :giggle:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Man må slutte å generalisere enkelte typer båtfolk. Faktum er at noen gir blaffen og det skaper ubehag for andre, og i noen tilfeller kan det også skade båter, brygger og inventar i båter. Problemet er voksende, det bekreftes til og med av politiet selv. Hvis alle gjør sin del av dugnaden blir det mye hyggeligere på sjøen for alle. 

Link to post
Share on other sites

Jens_P skrev for 2 timer siden:

Nei, her har elektronikken med mikroprosessorer og binære tallsystemet tatt over. Nå er det bare en bryter for fremdrift av og på og en med forover og bakover. Alt eller ingenting er det som gjelder! :giggle:

 

Fryktelig så moderne dere er blitt da😂

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Knallipadden skrev for 3 timer siden:

Man må slutte å generalisere enkelte typer båtfolk. Faktum er at noen gir blaffen og det skaper ubehag for andre, og i noen tilfeller kan det også skade båter, brygger og inventar i båter. Problemet er voksende, det bekreftes til og med av politiet selv. Hvis alle gjør sin del av dugnaden blir det mye hyggeligere på sjøen for alle. 

:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Ugleseth skrev for 2 timer siden:

Jeg leser at idiotene beskyldes for det aller meste på sjøen,  fra hekkbølger , overdreven fart og hensynsløs navigering. Jeg er derimot i sterk  tvil om det er idiotene som har  skylda.

 

 

 

Nei det er nok ikke oss idiotene, men de likegyldige, tenker jeg..

Link to post
Share on other sites

Ugleseth skrev for 2 timer siden:

Jeg leser at idiotene beskyldes for det aller meste på sjøen,  fra hekkbølger , overdreven fart og hensynsløs navigering. Jeg er derimot i sterk  tvil om det er idiotene som har  skylda.

 

 

Tror du er inne på noe.

Om man forventer at alle andre skal oppføre seg eksemplarisk, vil man oppleve mange 'idioter', og stadig bli skuffet.

Med årevis med gjentakende beskrivelser om samme hensynsløse oppførsel blant alle andre, burde kanskje akkurat det strengt tatt også være det man forventer av alle andre.🤔

 

Så kan man glede seg over alle de gangene man blir positivt overasket.😊

Link to post
Share on other sites

8 hours ago, andersb said:

Litt urelatert, men du har også en egen sjanger folk som bruker middagsbukta som hovedfartsåre, og skal holde 7-9 der, dette er alltid ekstremt godt mottat. 

 

Det er en gjennomfartsåre, og jeg drar ofte gjennom der, men sjeldent i mer enn 3 knop.

 

Middagsbukta er et fint sted å være når det er dårlig vær og særlig utenfor allminnelig båtsesong.  Innenfor sesong finner du meg nesten aldri for anker i Middagsbukta, mest pga all gjennomfartstrafikken, og da særlig de som lager bølger (min båt er særlig utsatt for bølger mot hekken - det skal ikke mye til før det blir ubehagelige dunkelyder i stedet for skvulpelyder), men også de som bråker eller spyr ut eksos.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Var på første skikkelige tur med båten min i dag etter å hentet den hjem på torsdag. Jeg kjørte fra Bergen til Lindås. Gjennom Alverstraumen står det et sakte fart. Det var masse båter og bare halvparten holdt lav fart. Det samme ved Feste hvor det lå masse båter i havnen ved landhandelelen. 

 

Gjennom lindåsslusene kom det vannscooter og båter i full plan også. På veien hjem rett ved feste var det en ca 45 fot stor cabincruser som lå i halvplan som presset seg forbi meg på det smaleste. Det var tydelig merket med lav fart. Den laget så store bølger at de som kom imot ble våt. Siden den lå på feil side måtte også båtene andre veien holde tilbake. Folkene ombord satt å koste seg på flybridgen og fulgte med. Jeg hadde store problemer med å kommer meg forbi den senere når det var plass nok til å kjøre forbi og det var lov å kjøre fortere. Den lå i en fart som gjorde at det var vanskelig å holde plan også laget den sikkert 2 meter dype bølger.

 

Når de så at jeg forsøkte å kjøre forbi satt de på flybridgen og hadde det gøy. Det virket som at de ville at vi skulle  bli våt. De gasset også opp slik at jeg ikke skulle kunne kjøre forbi, men da hadde de i det minste bedre fart så da lå jeg meg bare bak den i stedet for å kjøre forbi. Når vi kom til Alverstraumen igjen holdt de fortsatt rundt 20 knop inn i sakte fart sonen. Vi slo ned farten og lå i 5 knop og så de ikke igjen. 

Redigert av Knallipadden (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Havelle skrev On 7.6.2020 at 14.34:

@Erikda Helt enig!

 

Og er også helt enig med @Pequod, mange av de som oppfører seg best har store båter, og vil legge til at det er jo den gamle statussymbolet på sjøen - å ha båt og sjømannskap nok til å kunne ta hensyn. Spesielt det siste er noe jeg gjerne skulle sett var videreført. 

 

Nå har jeg vært ute tre helger på rad, med rekordmange andre. Har ikke klart å observere en eneste idiot (joda, jeg vet de er der likevel, selv om de ikke gir seg til kjenne :0), annet enn en selvutnevnt konstabel med megafon og sirene på land. Det aller største droget av en cabincruiser, sikkert 60-70 fot tok meg igjen i halvplan på vei hjem til båsen, nå blir det huskestue tenkte jeg, men neida, han gikk ned i "no-wake" hastighet, som tross alt er noen knop med den skroglengden, i godt tid og skled pent og rolig forbi, så det ér videreført.  

 

 

Link to post
Share on other sites

Ugleseth skrev On 9.6.2020 at 19.59:

Jeg leser at idiotene beskyldes for det aller meste på sjøen,  fra hekkbølger , overdreven fart og hensynsløs navigering. Jeg er derimot i sterk  tvil om det er idiotene som har  skylda.

 

 

Husk, vi er alle omgitt av idioter!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...