Jump to content

Folk bryr seg ikke om fartsgrenser og tar ikke hensyn


Knallipadden

Recommended Posts

Hensyn er mer og mer ett fremnedord slik jeg opplever det.

 

Det er derfor vi har ett lovverk, da er det de som  til en viss grad styrer "hensynet".

 

Har ikke politikapasitet til å håndheve lovene sier du? Opp, opp med straff og bøtesatser, så roer det seg nok😉.

 

På vei inn leia i vestlig retning rett etter Rongsfjorden hadde jeg "gleden" av å møte to idioter i 40+ fotere som skulle opp i plan (en på hver side) og to tilsvarende idioter på vei ut av plan (også her en på hver side), og alt samtidig.

 

Skal si Skarpnesen fikk gynget seg, jeg fikk strekk langefingeren i min iver etter å kommunisere min mening om kjørigen.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Så du måtte ikke holde deg fast med begge hendene altså?😉

Kanskje det likevel var litt å gå på før det var farlig?🤔

 

Om alle rundt deg er idioter, befinner man seg sannsynligvis blant likesinnede.

Kanskje uten selv å være klar over det🤫

Link to post
Share on other sites

Jeg sa ikke at det var farlig, men ting skramlet rundt. Båten var gjort sjøklar, så det gikk bra med alt.

 

Det som var poenget, er at folk ikke tar hensyn. 

 

Jeg sier ikke at alle rundt meg er idioter, hvor har du det fra?

 

Men i dette tilfellet, var 4 av de som var der idioter. Folk som drar 8-10 tonn båt opp i plan og passerer 5-6 meter unna en mindre båt, er (i mine øyne) det.

 

De som kom bakfra likeså, de var dessuten mindre enn 50 meter fra land før de slakket av på gassen.

 

Mye mulig jeg også er idiot, men jeg gjør i det minste ikke slikt.

 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke folk er idioter bare fordi det gjør ting som virker idiotisk. Det er vel mest uvitenhet, uoppmerksomhet eller usikkerhet. Jeg er ny på marinaen og her om dagen var ikke hodet helt med da jeg skulle inn i båsen i sidevind. Kom litt skjevt inn og måtte bakke ut, ta en rund for å komme i riktig posisjon og prøve igjen. Du verden så mange som hadde samlet seg for å se på. Slike ting har stor underholdningsverdi. Sikkert mange som syntes det var en klønete nybegynner stunt med alt for stor båt. Men jeg har hatt båt både i fritid og yrkessammenheng i snart 40 år.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

PiperBill skrev 2 minutter siden:

Jeg tror ikke folk er idioter bare fordi det gjør ting som virker idiotisk. Det er vel mest uvitenhet, uoppmerksomhet eller usikkerhet. Jeg er ny på marinaen og her om dagen var ikke hodet helt med da jeg skulle inn i båsen i sidevind. Kom litt skjevt inn og måtte bakke ut, ta en rund for å komme i riktig posisjon og prøve igjen. Du verden så mange som hadde samlet seg for å se på. Slike ting har stor underholdningsverdi. Sikkert mange som syntes det var en klønete nybegynner stunt med alt for stor båt. Men jeg har hatt båt både i fritid og yrkessammenheng i snart 40 år.

 

Naturligvis kan man være uheldig og gjøre feil, men jeg tror mange gir blaffen fordi man har en tanke om at det ikke får så store konsekvenser for dem selv på sjøen. Det er lite politi og mange av båt eller hytteeierne de forstyrrer har ikke mulighet til å ta de igjen. Tar man seg en rask kikk over skuldrene når man passerer en båt i stor hastighet ser man at hekkbølgene er forstyrrende. Man trenger ikke å ha båtførerbevis eller lang maritim utdannelse for å forstå det. 

 

For er par år siden holdt det på å gå skikkelig gale for meg. Jeg var på tur gjennom Straume bro med en jolle. Strømmen var ganske sterk når jeg skulle under. På det sterkeste går strømmen i rundt 7 knop. Når jeg kom inn i strømmen presset det seg en 48 fot Sunseeker forbi meg rett foran broen. Den lagde så mye turbulens i stømmen at båten min holdt på å kantre. Jeg fikk masse vann oppi og ble våt selv. Jeg klarte heldigvis å komme meg ut av strømmen og slapp med skrekken. Jeg måtte vente i et par minutter før turbulensen hadde roet seg slik at jeg kom meg igjennom. 

 

Hva er poenget med å presse seg forbi en båt? Fartsgrensen på stedet er 4 knop og jeg lå i hvert fall ikke under. Båten jeg kjørte kunne gå i 25 knop, så den var heller ikke en sinke. Konemor i Sunseekeren satt helt akter og fikk med seg seansen. Det så ut som hun hadde moro av å se at jeg fikk problemer. Hun varselet i hvert fall ikke skipperen om at jeg fikk problemer. 

Link to post
Share on other sites

Her ser jeg to løsninger.

 

1. La markedet bestemme. Om en får fylt båten med hekksjø ofte nok, blir sjøsjuk av hekksjøer før en har runda Nesodden og kommet seg ut av indre Oslofjord, eller føler seg utrygg i virrvarret av båter og bølger, ja så tar en konsekvensen av det og holder seg på land. La bøllene vinne. 

 

2. Innfør trafikkseprasjonssoner for fritidsbåter i pressa områder i sesong så det blir lettere for båtfolket når de slipper at båter går på kryss og tvers, det blir som en vei, som veldig mange båtfolk sammenligner med. Med merking elektronisk i kart kan båtfolket i pressa områder "Kjøre Nintendo" og være sånn passe sikker på å ikke få møtende og kryssende trafikk. 

 

Max 5 knop utenfor trafikkseprasjonssonene og til- fra sonene. 

 

Fri ferdsel utenfor sesong. 

Link to post
Share on other sites

Fantastisk båtpinse vest for kristiansand. Eneste irriterende var egen hardtopp som skygget for sola. Den evigvarende messing om andres oppførsel har jo vart noen tiår og vil vel fortsette til dommedag. Selv om alle kun hadde hatt robåt så hadde noen irritert seg og krevd at andre skulle innrette seg. For meg stopper Oslofjorden ved Færder, galskapen innenfor frister det lite å besøke.

Link to post
Share on other sites

Det er jo endel som ikke vet/har erfaring, men de endrer ganske raskt oppførsel når de blir klar over det. Så er det endel egoisme og selektiv uvitenhet, høy megfaktor. Men det er så fryktelig lite som skal til for å vise litt hensyn, faktisk ikke mere enn hvilken avstand og side man passerer, og derfor forundrer det meg at motviljen er så stor.  Om hekksjøen får rulle litt før den treffer, eller kommer bakfra, har stor betydning. Samme om man får tid til å velge hvordan den treffer. Jeg tåler både fart og hekksjø, men det jeg ikke liker, er de som passerer i stor fart med få meters avstand.

Et litet eksempel fra pinsen: På turen hjemmover var det voldsom trafikk, selvfølgelig. Vi lå i kosefart på 5-6kn, og tilfeldighetene gjorde at vi etter et sund, ble liggende på paralell kurs og lik fart med ei snekke på ca 25 fot. Vi hadde en avstand på ca 10 m sideveis, hvor han lå meg baugen omtrent ved min akterende. Det var god plass til land på stb, og åpen oslofjordbredde på bb. Båter passerte på begge sider i alle størrelser og hastigheter, helt ok. Jeg ser meg like mye tilbake, som forover i slik trafikk, og ser sikksakk kjøringen på lang avstand. Så kommer han da, en Saga 29 i halvplan, vil anslå 15-18kn. Jeg har allerede en passering på stb i et par kn mer enn meg, så han krysser bak. Jeg tenker han går utenfor snekka, hvor det er åpen fjord, men neida, han skal i mellom oss på de 10 meterne.

Hvorfor/hvordan kommer man til et slikt valg?

Han kunne slakket av og lagt seg i kjølvannet til han som allerede passerte stb. Han kunne holdt farten og passert på bb side av snekka. Da hadde snekka fått sjøen skrått bakfra, i stedet for i siden.

 

goggen000 skrev 15 minutter siden:

I god norsk komminist ånd burde ingen båter ha mer enn 50 hk?? 😀 Da ville båtlivet bli en rekreasjon igjen! 

 

 

Dette kan bli en realitet fortere enn man tør tenke, i miljøperspektiv. Og hekksjøene ville forsvinne med friheten til å velge fart. Nei, jeg er ikke tilhenger av dette. 

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev 2 minutter siden:

Det er jo endel som ikke vet/har erfaring, men de endrer ganske raskt oppførsel når de blir klar over det. Så er det endel egoisme og selektiv uvitenhet, høy megfaktor. Men det er så fryktelig lite som skal til for å vise litt hensyn, faktisk ikke mere enn hvilken avstand og side man passerer, og derfor forundrer det meg at motviljen er så stor.  Om hekksjøen får rulle litt før den treffer, eller kommer bakfra, har stor betydning. Samme om man får tid til å velge hvordan den treffer. Jeg tåler både fart og hekksjø, men det jeg ikke liker, er de som passerer i stor fart med få meters avstand.

Et litet eksempel fra pinsen: På turen hjemmover var det voldsom trafikk, selvfølgelig. Vi lå i kosefart på 5-6kn, og tilfeldighetene gjorde at vi etter et sund, ble liggende på paralell kurs og lik fart med ei snekke på ca 25 fot. Vi hadde en avstand på ca 10 m sideveis, hvor han lå meg baugen omtrent ved min akterende. Det var god plass til land på stb, og åpen oslofjordbredde på bb. Båter passerte på begge sider i alle størrelser og hastigheter, helt ok. Jeg ser meg like mye tilbake, som forover i slik trafikk, og ser sikksakk kjøringen på lang avstand. Så kommer han da, en Saga 29 i halvplan, vil anslå 15-18kn. Jeg har allerede en passering på stb i et par kn mer enn meg, så han krysser bak. Jeg tenker han går utenfor snekka, hvor det er åpen fjord, men neida, han skal i mellom oss på de 10 meterne.

Hvorfor/hvordan kommer man til et slikt valg?

Han kunne slakket av og lagt seg i kjølvannet til han som allerede passerte stb. Han kunne holdt farten og passert på bb side av snekka. Da hadde snekka fått sjøen skrått bakfra, i stedet for i siden.

 

 

Dette kan bli en realitet fortere enn man tør tenke, i miljøperspektiv. Og hekksjøene ville forsvinne med friheten til å velge fart. Nei, jeg er ikke tilhenger av dette. 

 

Det er i så fall de som ikke tar hensyn som er skyld i det hvis det skjer. Det vil gå ut over alle som er uskyldige. 

Link to post
Share on other sites

 

Knallipadden skrev 3 minutter siden:

 

Det er i så fall de som ikke tar hensyn som er skyld i det hvis det skjer. Det vil gå ut over alle som er uskyldige. 

Er det ikke slik det stort sett er da? Alle får innskrenket frihet, fordi noen ikke tåler frihet under ansvar.

 

Link to post
Share on other sites

En venn av meg var irritert på seg selv for at han irriterte seg, noe å tenke på for en del her som synes nesten å være glad for å kunne irritere seg over alle de andre idiotene som tillater seg å både ha båt og sågar benytte denne. Hva med å kose seg litt på sjøren for det er faktisk plass til alle, og vel så det!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

De historiene dere kommer med bærer i mine øyne ett stort preg av egoisme, tankeløshet og/eller mangel på viljen til å vise hensyn. Det som på godt norsk heter  idioter!

 

Å unnskylde det som uvitenhet ol. holder bare ikke. Om man ikke er fullstendig stiv i nakken, klarer man å se resultatet av sin egen kjøring.

Desverre mistenker jeg mange av disse hekksjøgeneralene for å mangle evnen til å se andre enn seg selv.

 

Uerfarne som kløner det til ved tillegging ol, har ingenting med dette å gjøre.

 

Så kall det hva dere vil, men en som med sin 40-45 foter  passerer en annen båt i halvplan med 5-6 meters avstand, vil for meg fremstå som en idiot.

Noe vedkommede antagelig lever godt med, han bryr seg jo åpenbart ikke om andre allikevel.

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Jeg tror det rett og slett dreier seg om mangel på folkeskikk, at man driter i andre enn seg selv og ikke evner å vise empati for andre. Og kanskje også det at man vet for lite om hva man kan forårsake ved å ikke ta hensyn.

 

Og det er ikke nybegynnere som er problemet, det er rett og slett de som driter i andre enn seg selv. 

 

Jeg har opplevd en fører av en daycruiser som kom kjørende inn i ganske så stor fart da jeg lå og fylte diesel, noe som førte til at snekka mi hoppet som et eggeskall ved brygga. Han så hva som skjedde og kom faktisk bort til meg og ba om unnskyldning, han hadde ikke tenkt seg om, og da han dro kjørte han pent og pyntelig ut.

 

Jeg har også opplevd svære båter som både setter ned farten og tar en liten ekstra sving rundt meg der jeg tøffet i snekka, så det finnes mange av dem også!

 

Men det er de som bare blankt gir faen som irriterer meg mest. Men jeg går ikke rundt og småbanner for meg selv, det kommer bare en finger opp av taket fra meg til de som kjørrer vettlaust forbi meg, og så er jeg ferdig med det.

 

Argumenter som "er du med på leken får du tåle steken" og "dere er bare misunnelige fordi båtene deres ikke går så fort" er det mest idiotiske jeg hører, og beskriver tydelig på hvilket mentalt nivå avsender befinner seg på...

 

At man ikke klarer å sette seg inn i eller forstå at det finnes mange forskjellige typer båtliv og at det for mange - de fleste vil jeg si - faktisk ikke er fart som er det viktigste, er tydeligvis vanskelig. Og at det er god skikk og bruk  å ta hensyn til andre!

 

Nå har jeg en større båt som tåler mer og som går over tre ganger raskere enn snekka, men jeg koser meg fortsatt mest når jeg ligger i snekkefart. De ekstra motorkreftene bruker jeg istedenfor hvis jeg skal over lange, kjedelige strekk, som for eksempel inn til Drammen etter Svelvik, eller over Langesundbukta, eller hvis det begynner å bli drittvær og jeg får lyst til å raske på for å komme fort i havn.

 

Som @Knallipadden skriver: "Jeg tåler både fart og hekksjø, men det jeg ikke liker, er de som passerer i stor fart med få meters avstand.".

 

Link to post
Share on other sites

I en ellers god VG sak (deler ikke hele, for det er plussartikkel og journalister skal ha lønn de også), sier advokat Nils E. Tangedal følgende:

 

Tangedal understreker at han snakker generelt, og at det selvsagt finnes mange som uforskyldt havner i trøbbel. Men én gruppe kjøpere havner oftere i trøbbel enn andre:

– Mennesker som er oppdratt til å være verdensmestre, og som har fått deltakerpremie overalt hvor de har vært, er de mest utsatte. Mange av dem har ikke ofret en tanke på at noe kan gå galt. Og de aksepterer heller ikke at noe går galt, mener advokaten, som synes å registrere at denne trenden er blitt spesielt tydelig i løpet av de siste fem årene.

Han mener ydmykhet, viljen til å lære, viljen til å løse problemer selv, og ikke å tro at man kan og vet alt, er det som trengs.


Han omtaler båtkjøpere, men vil nå si han treffer godt på den type båtbrukere vi snakker om her også. 
 

VGs sak: https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/9vRg8w/stor-guide-dette-maa-du-vite-foer-du-kjoeper-bruktbaat

Link to post
Share on other sites

Knallipadden skrev for 2 timer siden:

 

Det er i så fall de som ikke tar hensyn som er skyld i det hvis det skjer. Det vil gå ut over alle som er uskyldige. 

Og derfor burde vi støtte høyere krav til båtførerprøve og gjerne praktisk kyndighetstest. 
Jo høyere inngangskravene er, jo mindre restriksjoner vil det bli for de som har kommet inn.

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev 24 minutter siden:

Jeg tror det rett og slett dreier seg om mangel på folkeskikk, at man driter i andre enn seg selv og ikke evner å vise empati for andre. Og kanskje også det at man vet for lite om hva man kan forårsake ved å ikke ta hensyn.

 

Og det er ikke nybegynnere som er problemet, det er rett og slett de som driter i andre enn seg selv. 

 

Jeg har opplevd en fører av en daycruiser som kom kjørende inn i ganske så stor fart da jeg lå og fylte diesel, noe som førte til at snekka mi hoppet som et eggeskall ved brygga. Han så hva som skjedde og kom faktisk bort til meg og ba om unnskyldning, han hadde ikke tenkt seg om, og da han dro kjørte han pent og pyntelig ut.

 

Jeg har også opplevd svære båter som både setter ned farten og tar en liten ekstra sving rundt meg der jeg tøffet i snekka, så det finnes mange av dem også!

 

Men det er de som bare blankt gir faen som irriterer meg mest. Men jeg går ikke rundt og småbanner for meg selv, det kommer bare en finger opp av taket fra meg til de som kjørrer vettlaust forbi meg, og så er jeg ferdig med det.

 

Argumenter som "er du med på leken får du tåle steken" og "dere er bare misunnelige fordi båtene deres ikke går så fort" er det mest idiotiske jeg hører, og beskriver tydelig på hvilket mentalt nivå avsender befinner seg på...

 

At man ikke klarer å sette seg inn i eller forstå at det finnes mange forskjellige typer båtliv og at det for mange - de fleste vil jeg si - faktisk ikke er fart som er det viktigste, er tydeligvis vanskelig. Og at det er god skikk og bruk  å ta hensyn til andre!

 

Nå har jeg en større båt som tåler mer og som går over tre ganger raskere enn snekka, men jeg koser meg fortsatt mest når jeg ligger i snekkefart. De ekstra motorkreftene bruker jeg istedenfor hvis jeg skal over lange, kjedelige strekk, som for eksempel inn til Drammen etter Svelvik, eller over Langesundbukta, eller hvis det begynner å bli drittvær og jeg får lyst til å raske på for å komme fort i havn.

 

Som @Knallipadden skriver: "Jeg tåler både fart og hekksjø, men det jeg ikke liker, er de som passerer i stor fart med få meters avstand.".

 

Til de grafer enig med deg @Pequod!!!!!

Havelle skrev 8 minutter siden:

I en ellers god VG sak (deler ikke hele, for det er plussartikkel og journalister skal ha lønn de også), sier advokat Nils E. Tangedal følgende:

 

Tangedal understreker at han snakker generelt, og at det selvsagt finnes mange som uforskyldt havner i trøbbel. Men én gruppe kjøpere havner oftere i trøbbel enn andre:

– Mennesker som er oppdratt til å være verdensmestre, og som har fått deltakerpremie overalt hvor de har vært, er de mest utsatte. Mange av dem har ikke ofret en tanke på at noe kan gå galt. Og de aksepterer heller ikke at noe går galt, mener advokaten, som synes å registrere at denne trenden er blitt spesielt tydelig i løpet av de siste fem årene.

Han mener ydmykhet, viljen til å lære, viljen til å løse problemer selv, og ikke å tro at man kan og vet alt, er det som trengs.


Han omtaler båtkjøpere, men vil nå si han treffer godt på den type båtbrukere vi snakker om her også. 
 

VGs sak: https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/9vRg8w/stor-guide-dette-maa-du-vite-foer-du-kjoeper-bruktbaat

Utviklingen er dessverre ganske tydelig!

Få god gammeldags folkeskikk og krav til praktisk opplæring på plass!🙏

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Havelle skrev for 3 timer siden:

@Erikda Helt enig!

 

Og er også helt enig med @Pequod, mange av de som oppfører seg best har store båter, og vil legge til at det er jo den gamle statussymbolet på sjøen - å ha båt og sjømannskap nok til å kunne ta hensyn. Spesielt det siste er noe jeg gjerne skulle sett var videreført. 

Vel talt!🙏🙏

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

På full gass lager jeg nok nesten 10cm med bølger bak skjærgårdsjeepen da veldig lite er nedi vannet, men folk blir krenka uansett, siden jeg ikke lager bølger, eller støy (toppmoderne outboard), er det nok mest det følelsesmessige, og at de mener SIN fart er riktig, og alle andre burde følge den og ikke faktisk fartsgrense på stedet. Er det 400 meter bredt på stedet,  mener de  jeg burde passere 500 meter unna.



Det er ikke å dytte under en stol at mange tror de er alene på sjøen, også i de mest trafikkerte områdene, og  mener at man kan ha kaffekoppen stående fremme uten koppholder, selv om man ligger midt i leden der planende båter går,  samtidig som mr kaffe i snekke plasserer seg så absolutt dumt og mest bølgeutsatt man bare kan klare. Tips, plasser dere mer strategisk, bli kjent med områdene, beregn hvor planende og halvplanende båter kommer til å gå, det meste kan regnes ut ved å se på staker og bevegelsesmønstere, rett og slett maritim erfaring. Jeg prøver å unngå å kjøre 30 i 60 sonen på ring3 i venstre fil om jeg kjører traktor, så jeg legger meg til høyre, jeg tåler da også at andre kjører forbi i 60. 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...