Jump to content

Folk bryr seg ikke om fartsgrenser og tar ikke hensyn


Knallipadden

Recommended Posts

Mix skrev On 20.6.2020 at 4.10:

Har du ikke fått nok idioter til til å respondere på tulletråden din ennå @Knallipadden ?

Det virker som idiotene står i kø enda ?

Lurer på hvem som er idioten her @Mix  

Karakteristikker av den karakteren der kan du kutte ut. Meningsytringer er ikke idioti selv om de ikke mener det samme som deg. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

pipe skrev On 5.6.2020 at 20.35:

Du har absolutt ett godt poeng.
så vidt jeg vet har jeg bare blitt hyttet etter en gang og det var mange år siden
Da lå det en båt på ca 14-16 fot som var ankret opp midt i skipsleia inn mot Tønsberg da de fisket.
Etter min mening har man da fra sagt deg retten til å ha full kaffekopp stående løs i båten og må påregne å få båten gynget på av hekksjø av passerende båter-
 


Det er ikke hekksjøen som er problemet, men dens størrelse. Jeg tipper du ikke hadde tatt mer hensyn om han hadde vært under fart.

Jeg har selv ferdet i Tønsbergfjorden med 14 fot. La meg si det slik: det er ikke slike som deg som er skyld i at båten ikke ble fylt med vann eller tippet rundt. Eller sågar rent i senk. Det var skremmende opplevelser nesten hver tur. 
 

Nå bryr jeg meg ikke om slik kjøring lenger. Nå har jeg båt som er bygd for hardt vær. Dere greier ikke å lage bølger som er farlig for meg lenger. 

Link to post
Share on other sites

Prøvde en ny strategi i sommer. Har til stadighet opplevd at større fritidsbåter med stort fartspotensiale styrer mot oss når vi er i åpen sjø. Som for å titte innom. Og det er faktisk veldig hyggelig syns jeg, hvis det ikke var for konsekvensene som de aldri ser når de har passert. 

 

Så i år prøvde jeg å ta hekkbølgene med hekken i stedet for baugen. Så når jeg så at en av "storingene" siktet seg inn så dreide jeg til styrbord, om "storingen" dreide mer mot meg så dreide jeg enda mer så jeg i praksis endte i 45 grader på vei vekk fra "linja" til han som ville innom og titte. 

 

Basert på kun to tilfeller så fungerte det helt fint. Han ene ga opp og dreide vekk før han kom i posisjon/nær nok til at det betydde noe, han andre kom nært men å ta hekkbølgene med hekken gikk helt fint. De vinket noe veldig og så utrolig glade ut, jeg vinket lykkelig tilbake. 

 

Det er jo litt fint, at noen vil ta en ekstra kikk på båten en har. Og nå er jeg ikke ironisk. 

-------

Skal jobbe videre for å samle data. Fordelen med å vike overdrevent unna til styrbord er at en gir signal om at en vil unna før hekkbølgene kommer mens den andre båtføreren faktisk ser det. Å svinge opp og inn i hekkbølgene når de har passert er det jo ingen andre enn en selv som ser, de som har passert ser sjelden bak seg. 

 

Kanskje noen andre også burde prøve det, snu hekken til i tide? Fungerer sikkert ikke like godt for alle båter, men for en del i hvertfall. 

Link to post
Share on other sites

Lars Moe skrev 6 minutter siden:

Det er ikke hekksjøen som er problemet, men dens størrelse. Jeg tipper du ikke hadde tatt mer hensyn om han hadde vært under fart.

Det kan godt være at jeg ikke hadde tatt båten ut av plan i skipsleia fordi man møter enn annen.
Som oftest ikke men det fines også mange eksempler på at jeg også har handlet motsatt.

 

Lars Moe skrev 12 minutter siden:

Jeg har selv ferdet i Tønsbergfjorden med 14 fot. La meg si det slik: det er ikke slike som deg som er skyld i at båten ikke ble fylt med vann eller tippet rundt. Eller sågar rent i senk. Det var skremmende opplevelser nesten hver tur. 

Jeg begynte med With 10 fot med 9,9hk på samme sted uten noen gang stått i fare for å få fylt båten med vann eller tippe rundt av andres hekksjø.
Kan ikke huske å nesten bli rent i senk heller men klart det var litt andre tider den gang.
Med mine 20 knop tilhørte man jo nesten fartsadelen på den tiden.
 

Link to post
Share on other sites

pipe skrev 28 minutter siden:

Det kan godt være at jeg ikke hadde tatt båten ut av plan i skipsleia fordi man møter enn annen.
Som oftest ikke men det fines også mange eksempler på at jeg også har handlet motsatt.

 

Jeg begynte med With 10 fot med 9,9hk på samme sted uten noen gang stått i fare for å få fylt båten med vann eller tippe rundt av andres hekksjø.
Kan ikke huske å nesten bli rent i senk heller men klart det var litt andre tider den gang.
Med mine 20 knop tilhørte man jo nesten fartsadelen på den tiden.
 


Forskjellen på deg og meg er at jeg ikke hadde motor nok til å gå 20 knop. 5-6 knop var min fart. Det vil si at alle kjørte forbi meg. Så båtlivet ditt kan ikke sammenliknes med mitt.

Link to post
Share on other sites

Lars Moe skrev for 1 time siden:


Forskjellen på deg og meg er at jeg ikke hadde motor nok til å gå 20 knop. 5-6 knop var min fart. Det vil si at alle kjørte forbi meg. Så båtlivet ditt kan ikke sammenliknes med mitt.

Enig. Fart og størrelse er makt og immunitet på fjorden. Har vært mye ute i en snekke rundt 20 fot, da føler man seg sårbar og de store hekkbølgekongene kan gjøre reell skade. Havelle har ikke mye fart, men med 13 meter og 12 tonn er det kun fergetrafikken og marinen som egentlig kan plage oss. 

Ikke engang 34ish fot Sunseekere fra 90-tallet, som det ser ut til å være yndlingsbåtene til «jeg har nettopp fått meg båt og jeg kjører den som jeg kjører bil»-gjengen skremmer oss veldig når de sneier oss. (Men kudos til han som skulle forsøke å forlate brygga og brukte Webasto-eksosutløpet som høvel og tok av 3cm på en hel brygge i Son!)

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært litt utpå sjøen i sommer når finværet har tillatt det denne sommeren. Det er liten tvil om at det er mye mer trafikk. Det er både båteiere som ikke har brukt båten sin på lang tid og mange ferske. Jeg ligger i en svært stor marina, og mange av båtene rundt meg har lagt så og si ubrukt de 4 årene jeg har hatt den "nye" plassen min. Denne sommeren har nesten samtlige båter vært ute til min store overraskelse. Mange ser ikke ut til å ha fått vedlikehold på svært lang tid. Slike båter blir det lett mange hjelpe oppdrag av. 

 

Når jeg var ute i går ble jeg igjen skremt av hvordan folk kjører. Jeg kom ut fra et sund. Når jeg skal svinge ut i leden kommer det båter på kryss og tvers alle veier uten vise tydelig hvor de skulle. Det kom også en båt i full fart meter fra land rundt et nes på feil side i forhold til riktig kjøreretning. Selv om jeg ikke hadde vikeplikt for mange av båtene som kom lå jeg meg mot land og lå helt i ro til de hadde passert. 

Redigert av Knallipadden (see edit history)
Link to post
Share on other sites

4 uker i båt så langt i sommer, folk viker ikke, krysser ukontrollert i alle mulige retninger . Ble forbikjørt i Kreppa av en sportsbåt  som holdt 30 + knop og forrige dagen kom det en speller ny Bavaria 4x foter i plan som siktet på oss, han skar unna i siste øyeblikk og passerte under 10 meter unna. Ingen god følelse.

Link to post
Share on other sites

Too Much skrev for 2 timer siden:

.. Ble forbikjørt i Kreppa av en sportsbåt  som holdt 30 + knop og forrige dagen kom det en speller ny Bavaria 4x foter i plan som siktet på oss, han skar unna i siste øyeblikk og passerte under 10 meter unna. Ingen god følelse...

 

Mye rart i år, helt enig. Men feilen din er jo i hele tatt tenke tanken på å kjøre inn Kreppa og ellers oppholde deg i Kragerøskjergården. Det er jo som å spørre om mas og kjas. Så har du de pokkers taxibåtene i tillegg. Styr unna hele området om du ønsker fred og ro. Handle kan man gjøre i Valle. 

Link to post
Share on other sites

Knallipadden skrev for 6 timer siden:

Når jeg var ute i går ble jeg igjen skremt av hvordan folk kjører. Jeg kom ut fra et sund. Når jeg skal svinge ut i leden kommer det båter på kryss og tvers alle veier uten vise tydelig hvor de skulle. Det kom også en båt i full fart meter fra land rundt et nes på feil side i forhold til riktig kjøreretning. Selv om jeg ikke hadde vikeplikt for mange av båtene som kom lå jeg meg mot land og lå helt i ro til de hadde passert. 

Du har jo langt flere historier i denne tråden enn det jeg har opplevd i hele mitt liv.
Er du sikkert på at virkelighetsoppfatningen din er helt i water?  

Link to post
Share on other sites

Akkurat kommet hjem etter 16 dager langs oslofjorden/viken og vestfold/telemark. Tenkte ikke noe spesielt over at det var mye båter ute, men la merke til at det var flere båter på svai en jeg har sett tidligere, og at det var mye mer seil å se en tidligere. Inn oslofjorden i dag hadde så og si alle seilbåtene klutene oppe - jeg har vanligvis undret meg over hvorfor ikke folk seiler når de har seilbåt. Jeg har ikke sett noen uvettige episoder, og de jeg har møtt har alle oppført seg flott. 

Link to post
Share on other sites

pipe skrev for 8 timer siden:

Du har jo langt flere historier i denne tråden enn det jeg har opplevd i hele mitt liv.
Er du sikkert på at virkelighetsoppfatningen din er helt i water?  

 

Jeg vurderer faktisk å montere et bilkamera i ruten på båten så jeg kan dokumentere det jeg prater om. Når det er sagt er mange hensynsfulle og flinke, men denne sommeren har jeg opplevd stygge episoder nesten hver gang jeg har vært på tur med båten. Tidligere år har det begrenset seg til noen episoder i løpet av sesongen. 

 

Hvor man bor og ferdes har også litt å si i forhold til opplevelsen. Min båt ligger svært nært Bergen sentrum og byfjorden er tett trafikert med både nyttetrafikk, seilbåter, andre fritidsbåter og vannscootere. 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...