Jump to content

Folk bryr seg ikke om fartsgrenser og tar ikke hensyn


Knallipadden

Recommended Posts

Lanber skrev 32 minutter siden:

Det du ikke kan, det kan du ikke.  Har du akkurat kjøpt en Scand Baltic som første båt siden du var ungdom for 25 år siden så synes du kanskje 5 knop er ulidelig sakte, så du bruker regulatoren og drar på til 12-15 knop, for alle jollene kjører jo så fort.

 

Det er bare tull. Det er holdninger og ikke kunnskapsløshet. 

 

En bekjent av meg har lagt ut mange blåser i bukten utenfor hytta for å hindre trafikk. Det er en holme med smal passasje der. Mange med store båter bruker passasjen som snarvei i stedet for å gå rundt. Han har lagt ut blåser for å hindre at folk kjører så tett mot land. Det kommer cabincruisere på 30-40 fot i 30 + knop forbi bare et par meter fra land. Ødelegger båter og brygger. 

Link to post
Share on other sites

KalleAnka skrev 16 minutter siden:

 

Det er bare tull. Det er holdninger og ikke kunnskapsløshet. 

 

En bekjent av meg har lagt ut mange blåser i bukten utenfor hytta for å hindre trafikk. Det er en holme med smal passasje der. Mange med store båter bruker passasjen som snarvei i stedet for å gå rundt. Han har lagt ut blåser for å hindre at folk kjører så tett mot land. Det kommer cabincruisere på 30-40 fot i 30 + knop forbi bare et par meter fra land. Ødelegger båter og brygger. 

Dette var en god ide. Så lenge de er merket veldig godt, og gjerne med lys på natten.
Bruk ståltråd.

Link to post
Share on other sites

KalleAnka skrev 15 minutter siden:

 

Det kommer cabincruisere på 30-40 fot i 30 + knop forbi bare et par meter fra land. Ødelegger båter og brygger. 

 

Et par meter som i to meter, fra land? Skeptisk. 

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det var hektisk i Pinsen, ja. Ikke minst i Hvalerområdet. Der hoper det seg tydeligvis opp med dem som vanligvis drar rett til Sverige. Og det er tydelig at for enkelte er det fart som gjelder. I marinaen vår selger de store og tungt motoriserte rib-er som varmt hvetebrød. Dyrt leketøy for store gutter . . . . .

 

Men jeg ergrer meg ikke over sånt. Registrerer heller at det er mye hyggelige båtfolk ute. De fleste er erfarne og hjelpsomme. Da lar jeg ikke dagen bli ødelagt av noen få tullinger. Typisk han som passerte oss tett på med en fjordplog i fullt driv på styrbord side, for så å svinge av til babord side foran baugen vår. Mens vi holdt 6 knop kosefart i det fine været.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 1 time siden:

 

Et par meter som i to meter, fra land? Skeptisk. 

 

På en i familien sin hytte kjører de også så nært land fort. Fant ikke hans på kartet siden jeg ikke har vært der så ofte, men her er en hytte som ligger ganske likt. Rød strek viser hvor båtene kjører.

IMG_20200605_0001.jpeg

Redigert av KalleAnka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 1 time siden:

 

Et par meter som i to meter, fra land? Skeptisk. 

Er vel et uttrykk, men er du skeptisk til at det skjer ti meter fra land har du enten veldig gode båtfolk rundt der du er, eller ikke fulgt godt med. 

 

Her må vi gå ofte, opplever cabincruisere på 35-50 fot ligge i over 20 knop gjennom dette sundet. Selv når det er fullt av småbåter og kayaker.

Skjermbilde.PNG

Link to post
Share on other sites

Havelle skrev for 13 timer siden:

Når ferien starter har vi planer om å komme oss raskest mulig til Vestlandet, vi har håp/tro om at både folk er hyggeligere og bedre sjøfolk enn i Oslofjorden. (Hun er fra Vestlandet, og han jobber med olje, så vi føler oss uansett hjemme der ;) )

 

Jeg ville ikke hatt så store forhåpninger. Det er mye uerfarne på sjøen her vestpå i år også. Heldigvis bare på de fineste dagene, er det litt vind så pleier de å holde seg hjemme;-)

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Havelle skrev 53 minutter siden:

Er vel et uttrykk, men er du skeptisk til at det skjer ti meter fra land har du enten veldig gode båtfolk rundt der du er, eller ikke fulgt godt med. 

 

Her må vi gå ofte, opplever cabincruisere på 35-50 fot ligge i over 20 knop gjennom dette sundet. Selv når det er fullt av småbåter og kayaker.

Skjermbilde.PNG

 

Det blir som å kjøre på full fart gjennom et gatetun fullt i folk med bil. Forskjellen er at en bil svinger og stopper lettere. Hvordan kan folk tenke at det er greit å ta hensyn i en gate med mye folk men gi blaffen på fjorden i en båt på størrelse med en buss?

 

Link to post
Share on other sites

Knallipadden skrev 6 minutter siden:

 

Det blir som å kjøre på full fart gjennom et gatetun fullt i folk med bil. Forskjellen er at en bil svinger og stopper lettere. Hvordan kan folk tenke at det er greit å ta hensyn i en gate med mye folk men gi blaffen på fjorden i en båt på størrelse med en buss?

 

Min teori, basert på en jeg måtte snakke litt alvorlig til, men som da la seg flat. (Nevnt han før, men han sa rett ut at "det er vel greit å kjøre forbi i båt så lenge man holder like stor avstand som når man kjører forbi på motorveien") Er at de tenker at avstand i bil og båt er det samme.

Det er mange som ikke tenker båt i det hele tatt. Man ser jo folk som er avhengig av trustere både foran og bak for å klare å gå inn i en bås - de forstår rett og slett ikke hvordan båten oppfører seg og klarer ikke å manøvrere den.

Når man kjøper båt for første gang, så burde man ha tvunget x antall timer i båt under 25 fot og under 80 hestekrefter, før man fikk gå opp i størrelse og fart. Da hadde man også forstått hvor mye man ødelegger for andre med store hekkbølger og hvor skummelt store båter kan være.

Redigert av Havelle (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tenker at utfordringen er generell for de fleste båttyper; man ser seg ikke bakover for å se egen hekksjø. I tillegg til avstandsbedømmelse...

Mulig det hadde vært en av de viktigste holdningskampanjene for 2020?

 

Lå ute fire dager i pinsen, longside-plass i populær uthavn Hvaler...var rene E6, men koselig å se så mange ute nyte været. 

- flere seilbåter passerte i 6-7 knop med 2-4m klaring til oss. 

- joller med bånn gass

- mindre daycruisere i halvplan toppet listen over hekksjø

- kajakker lå flere i bredden slik landeveissyklister gjør...

Listen blir lang, men den røde tråden er holdningskampanjer tenker jeg. Vi som har mye erfaring på sjøen har et ansvar for å bringe kunnskap og holdninger videre. Mesteparten av dette plager ikke meg, men vi bør prøve å snu trenden for alles trivsel og sikkerhet.

 

PS. Ja, har selv båt som kan dra mye sjø, men erfarer overhodet ikke at vi "hekksjøgeneraler" om bord på "fjordploger" er overrepresentert.

Hele poenget er at holdninger og kunnskap må på agendaen i alle leire...

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Det er vel igjen et spørsmål om hvem som merkes best. En større andel av store enn små båter føres nok kanskje av kompetente personer, men det merkes mye bedre om en båt av din type kjører som en idiot enn en i enn GH14 eller seiljolle @oberst1 :)

 

Vi er seilbåt, men bevisst på at vi tar plass i trange sund og holder oss til 5 knop eller under. (Over 7 kan faktisk Havelle også grave litt sjø, men det er ikke noe vakkert syn :p)

Redigert av Havelle (see edit history)
Link to post
Share on other sites

16 hours ago, PiperBill said:

Jeg tror det komme til å være mange flere båter på de populære områder i Oslofjord i år. Flere forhandlere melder om rekord salg. Jeg skal iallfall prøver å være litt ydmyk og tålmodig ovenfor «folk i båt» som jeg treffer på.

 

Denne pinsen har jeg i allefall inntrykk av at var ekstrem!  Det er neppe bare det at mange har kjøpt båt - det er også alle de norske båtene som under andre omstendigheter ville vært i Bohuslän, men som nå er i Norge pga karanteneregler, reiseråd eller koronaangst, det rapporteres at det er svært få norske båter i Sverige nå sammenlignet med normalt.

 

I 2018 tenkte jeg at "nå er det skikkelig mange båter i Sandspollen" og telte 101 båter (ikke medberegnet de som var fast fortøyd i marina).  Denne pinsen bare ristet jeg på hodet, det var ikke snakk om å prøve å telle.  Aftenposten brukte imidlertid en drone og kom frem til 220 båter!

 

Middagsbukta, vi kom oss igjennom, men det så jo først ut som at det ikke skulle gå, at båtene var så tett ankret opp at man kunne komme seg tørrskodd mellom Langåra og Brønnøya.

 

På vei inn til Sandvika sent 2. pinsedag syntes jeg det var direkte utrivelig,  masse mindre båter i full fart i begge retninger, svært mange som ikke respekterte fartsbegrensningene.

 

Jeg tenker at det rett og slett er blitt for mange båter i Oslofjorden nå sammenlignet med tilgjengelig areal.

Link to post
Share on other sites

Havelle skrev 8 minutter siden:

Det er vel igjen et spørsmål om hvem som merkes best. En større andel av store enn små båter føres nok kanskje av kompetente personer, men det merkes mye bedre om en båt av din type kjører som en idiot enn en i enn GH14 eller seiljolle @oberst1 :)

 

Vi er seilbåt, men bevisst på at vi tar plass i trange sund og holder oss til 5 knop eller under. (Over 7 kan faktisk Havelle også grave litt sjø, men det er ikke noe vakkert syn :p)

 

Sant det @Havelle ! Vi ligger mye longside ute i skjæra og har en teori om at det er flertall av hyttefolk som har daycruisere etc som lager mest hekksjø. Tror rett og slett de bare ikke vet bedre? 

De to seilbåtene jeg refererte til i "høy" hastighet gjorde bare at jeg ikke kunne la vær å smile, passet ikke helt til stemningen rundt kanskje 50 båter som lå fortøyd. Begge hadde "full pupp" som om de var i et race :giggle: 

 

Ligger ofte i 4-6 knop for kos, men opplever titt og ofte og bli forbikjørt av seilbåt for motor. Er dette konvertitter kanskje?

Vi treffer mange hyggelige mennesker uavhengig av båttyper, men sjølivet slik jeg er oppvokst med er borte? :worry:

Link to post
Share on other sites

Sngløya-Ballen (Østfold) var tettpakket med båter i Pinsen men det var sikkert mange som heller hadde dratt til Sverige. Litt større båter. Vi lå et annet sted ikke langt unna der det er lite besøkt av andre båter og som man må holder tunga rett i munnen for å komme inn og legger til. Egentlig min favoritt naturhavn dersom vinden spiller på lag. Vi var bare 2 båter der og med 50 meter mellom oss. Jeg sier ikke hvor dette er da :-)

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

PiperBill skrev 4 minutter siden:

Sngløya-Ballen (Østfold) var tettpakket med båter i Pinsen men det var sikkert mange som heller hadde dratt til Sverige. Litt større båter. Vi lå et annet sted ikke langt unna der det er lite besøkt av andre båter og som man må holder tunga rett i munnen for å komme inn og legger til. Egentlig min favoritt naturhavn dersom vinden spiller på lag. Vi var bare 2 båter der og med 50 meter mellom oss. Jeg sier ikke hvor dette er da :-)

 

Tviler på at noen dro til Sverige så lenge grensen er stengt, men vi som andre lå nok tettere enn før fordi "alle" var på Hvaler istedenfor f.eks Koster. 

PS. Ligger du i Skjeberg?

Link to post
Share on other sites

Havelle skrev for 2 timer siden:


Det er mange som ikke tenker båt i det hele tatt. Man ser jo folk som er avhengig av trustere både foran og bak for å klare å gå inn i en bås - de forstår rett og slett ikke hvordan båten oppfører seg og klarer ikke å manøvrere den.

Når man kjøper båt for første gang, så burde man ha tvunget x antall timer i båt under 25 fot og under 80 hestekrefter, før man fikk gå opp i størrelse og fart. Da hadde man også forstått hvor mye man ødelegger for andre med store hekkbølger og hvor skummelt store båter kan være.

Det burde nok være obligatorisk at man fikk oppleve resultatet av  div hekksjø, i mindre farkost i praksis. Kanskje man fikk en annen forståelse av hva man steller i stand. Opplever at "små" båter som daycruisere og skjærgårdsjeep har blitt så store at de også lager vesentlig sjø.

En annen ting som forbauser meg til stadighet, er at det sitter så langt inne å bevege på ratt og spak når man først er i fart. Har hele fjorden å ta av, men skal på liv og død passere der det er trangest, eller med minimal avstand.

 

Når det gjelder trusterbruk/avhengighet, så er nok ikke det kun et utrykk for udugelighet:giggle:. Jeg har nylig byttet fra båt som de fleste med trustere ikke ville fulgt min manøvrering, til en båt hvor jeg nok i mange tilfeller er avhengig av trustere, selv om den bare er 3fotsyken større. Tviler på at jeg har blitt så mye dårligere båtfører på et blunk, men du er velkommen til å vise hvordan jeg skal kjøre den uten truster:eek::wink:

Det er forskjell på båt, og campingvogn med propell:lol:. Mye må offres på fartens alter.

Link to post
Share on other sites

Folk gir totalt beng i 5 knop sonene.

Hoie til meg når jeg kjører 15 i 15 sonen eller 30 i 30 skal de, men når 5 knopen kommer kjører de samme jævla 7-8 knop de hadde i 15 sonen. 

 

15 er forøvrig dustefartsgrense, ca alt av fartøy lager mest bølger i den farten, de burde hevet til 30, eller bare hatt fritt, som vi har hatt de siste 100 årene med motorbåter 

Redigert av andersb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Enig i at 15 knop er en dustegrense, men jeg tenker at 15 knop sonen burde være 7-8 knop... alt innenfor øyene utenfor Sandvika. Er umulig å ligge ytterst i Labukta eller i De Dødes Tjern uten at noen på død og liv skal banke opp i 25knop fordi "de lager så lite sjø da". Ingen sjø takk! Og gjerne når de skal forte seg hjem på kvelden. Akkurat midt under den roligste tiden. Da hører du hvinet fra svinet som ødelegger idyllen.

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev for 2 timer siden:

På vei inn til Sandvika sent 2. pinsedag syntes jeg det var direkte utrivelig,  masse mindre båter i full fart i begge retninger, svært mange som ikke respekterte fartsbegrensningene.

 

Jeg tenker at det rett og slett er blitt for mange båter i Oslofjorden nå sammenlignet med tilgjengelig areal.

 

Vi gikk ut samme sundet, det var virkelig utrivelig. Stor fart og flere større båter som hverken respekterte fart eller vikeplikt. Så noen i en rundt 20 fots seilbåt med liten utenbordsmotor. Bølgene slo over ripa og de ble sneiet av flere større båter. Hadde vi tatt dem igjen såpass lenge før sundet at det hadde vært noe vits hadde jeg tilbudt meg å enten taue dem eller holde meg på siden av dem og brukt Havelle som beskyttelse for dem.

 

oberst1 skrev for 2 timer siden:

 

Sant det @Havelle ! Vi ligger mye longside ute i skjæra og har en teori om at det er flertall av hyttefolk som har daycruisere etc som lager mest hekksjø. Tror rett og slett de bare ikke vet bedre? 

De to seilbåtene jeg refererte til i "høy" hastighet gjorde bare at jeg ikke kunne la vær å smile, passet ikke helt til stemningen rundt kanskje 50 båter som lå fortøyd. Begge hadde "full pupp" som om de var i et race :giggle: 

 

Ligger ofte i 4-6 knop for kos, men opplever titt og ofte og bli forbikjørt av seilbåt for motor. Er dette konvertitter kanskje?

Vi treffer mange hyggelige mennesker uavhengig av båttyper, men sjølivet slik jeg er oppvokst med er borte? :worry:

Ja, sikkert derfor jeg er litt sur også. Er 36 nå, og det er vel alderen for å begynne å mene at alt var bedre før. Er vel neppe slik, men akkurat når det gjelder sjømannskapet i Oslofjorden tror jeg det stemmer.
Det jeg savner mest er nok at måten man en gang "briefet" var å vise hvor mye hensyn man tok, til nød hvor flink man var til å føre båt. Nå er det fart og "størst først".

 

Gullfisk skrev for 2 timer siden:

Når det gjelder trusterbruk/avhengighet, så er nok ikke det kun et utrykk for udugelighet:giggle:. Jeg har nylig byttet fra båt som de fleste med trustere ikke ville fulgt min manøvrering, til en båt hvor jeg nok i mange tilfeller er avhengig av trustere, selv om den bare er 3fotsyken større. Tviler på at jeg har blitt så mye dårligere båtfører på et blunk, men du er velkommen til å vise hvordan jeg skal kjøre den uten truster:eek::wink:

Det er forskjell på båt, og campingvogn med propell:lol:. Mye må offres på fartens alter.

Helt enig, og du må ikke misforstå meg. Vi har truster selv, og ville ikke vært foruten. 

Men, når man ser folk som kommer i seilbåter rundt 40 fot, og ikke våger å svinge inne i havner med stor plass. Men kjører "truster foran, truster bak, litt i gir, gjenta" for å komme inn i en bås i stedet for å bruke båten, så blir det ille. Truster er et fantastisk hjelpemiddel, men det er ikke en erstatter til å forstå hvordan båten din oppfører deg. Mange fartsbåter har jo forresten to motorer, det hjelper jo også.
Men tror vi egentlig er enig? :)

Link to post
Share on other sites

oberst1 skrev for 2 timer siden:

 

Tviler på at noen dro til Sverige så lenge grensen er stengt, men vi som andre lå nok tettere enn før fordi "alle" var på Hvaler istedenfor f.eks Koster. 

PS. Ligger du i Skjeberg?

 

Ja det var det jeg mente. Folk som vanligvis hadde dratt til Sverige var på Hvaler. Jjeg er på Skjebergkilen. De selger mye båt nå om dagen og det virker som om alle har 200 – 300hk på 18 fot.

 

Forresten… I Australia har vi noe som heter «No wake zone». Har ikke sett det her i Norge.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Guest Balder..

Har terasse 60m fra en privat brygge for ca 10 båter, når de begynner å leke seg med 2 vannscooter i timer 50m fra brygga mens familie å venner sitter på brygga å ser på sine "tøffe gutter" er det hardt å "holde på naboforholdet", vannscootern høres nesten ut som ett jetfly på så kort hold når det hoppes å svinges.....de blir sure å irriterte hvis det spørres om de kan ta hensyn....er det jeg som er "prippen" eller er sånt vanlig ?

Link to post
Share on other sites

andersb skrev for 2 timer siden:

Folk gir totalt beng i 5 knop sonene.

Hoie til meg når jeg kjører 15 i 15 sonen eller 30 i 30 skal de, men når 5 knopen kommer kjører de samme jævla 7-8 knop de hadde i 15 sonen. 

 

15 er forøvrig dustefartsgrense, ca alt av fartøy lager mest bølger i den farten, de burde hevet til 30, eller bare hatt fritt, som vi har hatt de siste 100 årene med motorbåter 

 

Det er lov å tenke selv også. Om folk hoier til deg så betyr det som regel at bølgene dine lager problemer for dem. Og det bør du klare å se selv før det kommer så langt.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Havelle skrev 37 minutter siden:

 

Men tror vi egentlig er enig? :)

:thumbsup:Måtte bare nyansere litt, siden jeg ikke er trøsterløs lenger, og akkurat har satt på bak også:lol:. Synes det er morsomst å klare uten, men da skal det jammen være stille. 

Viktig å lære hvordan båten reagerer. Det viktigste er kanskje å lære hva båten ikke kan, og forsøke å ikke havne der.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...