Jump to content

Folk bryr seg ikke om fartsgrenser og tar ikke hensyn


Knallipadden

Recommended Posts

index skrev for 2 timer siden:

 

Det er lov å tenke selv også. Om folk hoier til deg så betyr det som regel at bølgene dine lager problemer for dem. Og det bør du klare å se selv før det kommer så langt.


Stortsett betyr det at de er misunnelige på at noen har båt som går i plan. Mange som senere bevisst drar forbi når jeg ligger 5, i 5 knop sonene og ikke lager bølger og går i skrogfart, da skal de fortsette i sin fart, siden de aldri klarer gå i plan etterpå, må de hente inn tiden sin i 5 knopen.

I pinsen gikk 80% av båtene over 5 knop i 5 knop sonene i bærum, asker og oslo, seilbåter, snekker og generelt treige båter overrepresentert

Flere steder plasserer også folk seg helt idiotisk, for å gå i plan er man avhengig av å være 150 meter fra land, i praksis da møtes planende trafikk midt i renner, si det er 400 meter bredt, har man da 100 meter bredde der man kan plane, like fult ut insisterer masse rare folk på å kjøre båten sin akkuratt der de da blir forbipassert av planende båter, for så å hytte med nevene.   Når jeg bare loffer rundt i 4-5 knop og skrogfart, går jeg bevisst gjerne <150 fra land så slipper man å være der andre skal kjøre transport etappe og vil ligge i høyere fart, så enkelt kan det gjøres. 

Oppvokst med båt i langesund, jeg flirer hver gang noen mener det er sjø fra båter og at det er ett problem i indre oslofjord. Når sjøen er så høy at du ikke klarer komme deg oppi båten engang på båtplassen, da er det sjø og bølger. Indre oslofjord og båttrafikk er ca 0.

 

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Det verste er at folk skryter av det og legger ut på sosiale medier også. Dette er en gammel video men her er en som kjører 35 fot windy i 35 knop gjennom Lindåsslusene. Kanalen er på det smaleste 7,6 meter. Det er også smale sund før og etter kanalen. Har sensurert navnet men videoen er tilgjengelig på YouTube. Det er dessverre mange liknende videoer fra hele landet av nyere og eldre dato. Siste bilde er av slusene. 

IMG_20200605_0001.jpeg

rL-full.jpg

Screenshot_20200605-175235.jpg

Redigert av Knallipadden (see edit history)
Link to post
Share on other sites

andersb skrev 33 minutter siden:


.. for å gå i plan er man avhengig av å være 150 meter fra land, i praksis da møtes planende trafikk midt i renner, si det er 400 meter bredt, har man da 100 meter bredde der man kan plane, ...

 

 

Jeg henger ikke med på dette. Hvor gjelder dette ?

Link to post
Share on other sites

Jeg må innrømme at jeg av og til praktiserer no wake zone i 5 knops områder. I under 7 knop er det ingen sjø etter båten. Derimot i 7,5 begynner en å gå fortere enn bølgen, og lager sjø. Må vel ned i ca 20 fots båter før skrogfart er 5 knop. Kardemomme loven prøver jeg å praktisere, ingen skal ha noen grunn til å irritere seg over meg. Da er jeg fornøyd. Håper egentlig flere har den holdningen.

Link to post
Share on other sites

Worry II skrev 1 time siden:

 

Jeg henger ikke med på dette. Hvor gjelder dette ?

Flere steder i indre oslofjord, eksempelvis renna fra ostøya/middagsbukta og innover mot kalvøya. er en gjennganger, samme om du knekker styrbord der og tar mot snarøya og oksenøya. 



 

Link to post
Share on other sites

Tror vi har funnet flere av de som hoier og skriker når du kjører 15 i 15 sonen iaf og ligger 100% midt i, for så å bli overasket over at noen kjører forbi i voldsomme 27-28kmh, ja gutter, det er så sakte 15 knop er. 
 

5 knop litt avhengig av fasong krever rundt 35 fot for skrogfart uten bølger. 

Hvem fikk med seg herren som banka opp skjærgårdsjeepen i 15-20 knop midt i det smaleste i middagsbukta på vei ut mot leangbukta siden   på lørdag rundt 19-20 tiden btw? 
 

Redigert av andersb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

andersb skrev 23 minutter siden:

Tror vi har funnet flere av de som hoier og skriker når du kjører 15 i 15 sonen iaf og ligger 100% midt i, for så å bli overasket over at noen kjører forbi i voldsomme 27-28kmh, ja gutter, det er så sakte 15 knop er. 

Du har absolutt ett godt poeng.
så vidt jeg vet har jeg bare blitt hyttet etter en gang og det var mange år siden
Da lå det en båt på ca 14-16 fot som var ankret opp midt i skipsleia inn mot Tønsberg da de fisket.
Etter min mening har man da fra sagt deg retten til å ha full kaffekopp stående løs i båten og må påregne å få båten gynget på av hekksjø av passerende båter-
 

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

pipe skrev 37 minutter siden:

Du har absolutt ett godt poeng.
så vidt jeg vet har jeg bare blitt hyttet etter en gang og det var mange år siden
Da lå det en båt på ca 14-16 fot som var ankret opp midt i skipsleia inn mot Tønsberg da de fisket.
Etter min mening har man da fra sagt deg retten til å ha full kaffekopp stående løs i båten og må påregne å få båten gynget på av hekksjø av passerende båter-
 

Ville det kostet deg så fryktelig mye å holdt litt avstand og slakke ned da? 

Eller skal han bare få hekkbølgene siden han var så dum å fiske der. Kan jo være første båtturen hans. 

Litt mindre egoisme, og større tolleranse for andre, så blir det nok hyggeligere på sjøen. Hold god avstand ved passering av andre, og slakk ned innaskjærs når du ser det ligger båter til land. Når du slakker ned, så slakk så hekksjø en forsvinner, om det så er under 5kn. Har man ikke tid til det, kan man likegodt gå utaskjærs. 

Ikke ta med den aggressive idiot kulturen fra rushtidstrafikken på vannet. 

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev 1 time siden:

Ville det kostet deg så fryktelig mye å holdt litt avstand og slakke ned da? 

Eller skal han bare få hekkbølgene siden han var så dum å fiske der. Kan jo være første båtturen hans. 

Litt mindre egoisme, og større tolleranse for andre, så blir det nok hyggeligere på sjøen.

Det var vel som ventet at noen syntes alle andre skal ta hensyn når man selv foretar seg ett egoistisk valg 
Som regel finnes de også bak rattet i bilen først i køen godt under fartsgrensen.

Tåler man ikke hekkbølger så ankrer man ikke opp i leia i mellom stakene men velger man å ligge der uten å forvente at alle som passerer i planefart skal gå ut av leia eller ta båten ut av plan så greit nok.
 

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Synes ikke alle andre skal ta hensyn, om det er meg du sikter til. Synes derimot alle burde ta hensyn til hverandre, og ser ikke meg selv fritatt for dette på min vei. Jeg lager også hekksjø, men forsøker å gjøre det til minst mulig sjenanse for de som merker det best. 

Nå finner du ikke meg bak rattet, foran i køen under fartsgrensa, men du finner kanskje en som synes du kan skylle deg selv for at du ikke dro tidligere, om du har så dårlig tid... 

Link to post
Share on other sites

5 hours ago, andersb said:

I pinsen gikk 80% av båtene over 5 knop i 5 knop sonene i bærum, asker og oslo, seilbåter, snekker og generelt treige båter overrepresentert

 

Hmja, kan bare snakke for meg selv,  ettersom jeg vanligvis holder 5 knop eller lavere tenker jeg ikke så mye på disse sonene , det skal nok ikke utelukkes at jeg kan ha holdt 6 knop i 5-knopssone av og til :-)

 

Til vårt forsvar, oftest er nok hovedintensjonen til 5-knops-soner å ha en "no wake zone".  De "overrepresenterte" treige båtene de hekkbølgene jeg produserer i 6 knop er helt insignifikant.

 

Så hadde jeg en periode en liten planende RIB som slepejolle.  Det var svært vanskelig for meg å vurdere egen hastighet mens jeg kjørte jolla.  Informasjonen kunne jeg nok ha funnet ved bruk av mobiltelefon, men det var ikke trivielt å bruke mobiltelefon samtidig som man kjørte jolla, særlig ikke dersom det var bølger. Jeg burde nok gjort litt research på hva som var minimum planende hastighet på båten, såvel som å prøve å måle hvor mye hekkbølger den genererte i planfart vs 5 knop.  Erfaringen min var at jeg tidvis glemte av å sakke farten, samt at jeg av og til tenkte "dette gidder jeg ikke" og gikk opp i plan dersom jeg observerte mange nok andre som kjørte i plan.

 

5 hours ago, andersb said:

Flere steder plasserer også folk seg helt idiotisk, for å gå i plan er man avhengig av å være 150 meter fra land, i praksis da møtes planende trafikk midt i renner, si det er 400 meter bredt, har man da 100 meter bredde der man kan plane, like fult ut insisterer masse rare folk på å kjøre båten sin akkuratt der de da blir forbipassert av planende båter, for så å hytte med nevene. 

 

Dette er et perspektiv "vi" aldri har tenkt på, takk for den.

 

Selv prøver jeg nok generelt sett å holde meg så langt styrbord som det går, men jeg setter jo oftest waypoints med rette linjer og lar autopiloten ta seg av styringen, så jeg følger ikke land.  I Store Ostsund er det jo en rød stake sånn omtrent midt i sundet, på vei ut pleier jeg alltid å ha den på min styrbord side - selv om kartet tilsier at jeg kan gå adskillig lengre mot styrbord.

 

5 hours ago, andersb said:

Oppvokst med båt i langesund, jeg flirer hver gang noen mener det er sjø fra båter og at det er ett problem i indre oslofjord. Når sjøen er så høy at du ikke klarer komme deg oppi båten engang på båtplassen, da er det sjø og bølger. Indre oslofjord og båttrafikk er ca 0.

 

Jeg har noen synspunkter på dette:

 

  • Hekkbølger blir verre jo mindre utsatt et sted normalt er for bølger.  Ligger man for anker i en rolig bukt, forventer man å kunne ha vinglass stående på bordet uten at de faller i dørken.  Også mtp erosjon kan det være viktig å unngå hekkbølger på steder som tradisjonelt ikke har vært utsatt for bølger.
  • Tilsvarende, hekkbølger blir til en viss grad verre jo færre det er av dem - er det mye hekkbølger så er det noe man kan forvente.  Kommer de plutselig og uforventet, så kan skadepotensialet bli større (ref vinglassene over).
  • Det er mye hekksjø i Indre Oslofjord.  Fritidsbåttrafikken har jo vært ganske enorm denne pinsen.  Det har vært deillig å få en pause fra danskebåten og kielferga, som genererer ganske enormt med svell - men det er fortsatt noen fraktskip som lager mye bølger.  Jeg lå et par timer i Drøbak gjestehavn helga før pinsen, gruff.  (jeg tenkte at det ikke var så nøye å fendre og fortøye for "storm" akkurat den gangen, ettersom fergetrafikken var innstilt og ettersom jeg ikke skulle ligge der lenge, så plutselig kom "stormen", og den varte i flere minutter).
Link to post
Share on other sites

Tror man må bare drite I hekkbølger...unger som raser forbi I 20 knop med trimmede påhengsmotorer i hildringstimen...vannscootere som støyer som iltre veps.... har observert at det er de sammen  som spiller høy musikk på standplassen om natta...siden de lider av øresus og nedsatt hørsel pga langvarig bruk av høretelefonene. De fordrar simpelt hen ikke stillhet.

 

Har noen plasser med mye skjær og grums....der tør de ikke å kjøre og man slipper å ta del I båtlivet deres.

Link to post
Share on other sites

Det hjelper ikke å puste meg magen når det er så mange av de. De ødelegger båter, brygger og kan skade andre. Som jeg nevnte innledningsvis var jeg å fisket på en rolig plass når det kom noen tulling i stor fart meter fra båten slik at jeg ikke fikk snudd oss mot bølgene i tide. Hadde unger ombord og de falt og slo seg, og mye av tingene i båten ramlet på golvet. 

 

Når du kjører i stor fart koster det ikke mange kalorier å ta en litt større sving sånn at folk får sjanse til å forberede seg. Hadde de sving kunne bølgene ha kommet fra en annen vinkel slik at båten ikke hadde fått bølgene rett fra siden. Den ene båten valgte  å passere oss på innsiden når vi lå tett opp mot et skjær i rød sone. Han hadde hele fjorden fri på andre siden. Vi holdt egentlig på å gjøre oss klar til å flytte båten fordi vi var så nært land. 

Link to post
Share on other sites

Knallipadden skrev 45 minutter siden:

Det hjelper ikke å puste meg magen når det er så mange av de. De ødelegger båter, brygger og kan skade andre. Som jeg nevnte innledningsvis var jeg å fisket på en rolig plass når det kom noen tulling i stor fart meter fra båten slik at jeg ikke fikk snudd oss mot bølgene i tide. Hadde unger ombord og de falt og slo seg, og mye av tingene i båten ramlet på golvet. 

 

Når du kjører i stor fart koster det ikke mange kalorier å ta en litt større sving sånn at folk får sjanse til å forberede seg. Hadde de sving kunne bølgene ha kommet fra en annen vinkel slik at båten ikke hadde fått bølgene rett fra siden. Den ene båten valgte  å passere oss på innsiden når vi lå tett opp mot et skjær i rød sone. Han hadde hele fjorden fri på andre siden. Vi holdt egentlig på å gjøre oss klar til å flytte båten fordi vi var så nært land. 

Du må jo forstå det, @Knallipadden, at:

-har du brygge og båt på vannet, så har du sagt fra deg retten til å ha dette helt, om det er mulig å lage bølger der. 

-Tar du med barna på vannet, har du sagt fra deg retten til at disse skal komme hele hjem igjen uten blåmerker og skrammer. 

-uansett hvor du legger deg eller ferdes, har du sagt fra deg retten til  å ha det bølgefritt, så lenge det er vann nok til å lage hekksjø. 

Det er en rettighet for "folk flest" å lage bølger og forflytte seg på vannet i hvilken retning, fart og hekksjøproduksjon, man til enhver tid måtte ønske, uten å bli  hindret av andre slik at man må svinge eller bevege på spaken, og således ofre dyrebare sekunder for andres trivsel, uten å få noe annet enn en hilsen tilbake. 

-Ønsker man å bruke tiden enda mere effektivt, kan man selvfølgelig passere helt inntill båter man lurer på hvordan ser ut oppi. Ved å ta båten ut på vannet i sakte fart, har man sagt fra seg retten til å ikke ha driveby visning. 

:rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Jeg er veldig obs på mine egne hekkbølger og jeg slakker alltid ned på farten for å unngå å lage problemer for andre. Men jeg har jo Scand Baltic som er da notorisk for det. I vinter flyttet jeg forbruks batteriene (135kg) fra under senga i akterkabinen og lagde nye batterikasser under dørken i forkabinen. Jeg innbilder meg nå at jeg ikke lager så stor hekksjø. Baltic er i utgangspunkt ganske baktung.

 

Den største hekksjø jeg opplever til stadighet er den fra redningsskøyta som fyker forbi i 30 knop men det rare er at akkurat det synes jeg er både morsom og spennende. Vi mennesker er rare dyr altså. :-)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

andersb skrev for 21 timer siden:

Tror vi har funnet flere av de som hoier og skriker når du kjører 15 i 15 sonen iaf og ligger 100% midt i, for så å bli overasket over at noen kjører forbi i voldsomme 27-28kmh, ja gutter, det er så sakte 15 knop er. 
 

5 knop litt avhengig av fasong krever rundt 35 fot for skrogfart uten bølger. 

Hvem fikk med seg herren som banka opp skjærgårdsjeepen i 15-20 knop midt i det smaleste i middagsbukta på vei ut mot leangbukta siden   på lørdag rundt 19-20 tiden btw? 
 

Gutter? 

Link to post
Share on other sites

Knallipadden skrev On 5.6.2020 at 6.32:

Det er greit nok at folk må få lov til å være ny på sjøen, men det forklarer likevel ikke holdningene deres. Før jeg tok båtførerbevis og kjøpte meg større båt var jeg alltid forsiktig på sjøen. Hvis jeg var usikker på vikeplikt holdt jeg unna for de andre båtene selv om det ikke var jeg som hadde trengt å vike. Skulle jeg gjennom et trangt sund, gjennom en kanal elle liknende, slo jeg ned farten og holdt utkikk etter båter imot og holdt unna hvis det var andre på vei i gjennom. Jeg kjørte også i god avstand til båter som fisket, drev med vannsport, folk som padlet og badet. Det tar vanligvis ikke mange minuttet før man skjønner at store bølger er forstyrrende for andre når man selv får de inn fra siden. Store skip holdt jeg også god avstand til. Man trenger ikke å være rakettforsker for å skjønne at de ikke klarer å navigere like kjapt som en liten planene båt. De fleste som kjører båt har også førerkort og burde ha litt trafikkforståelse — i hvert fall i forhold til vikeplikt og i forhold til å avpasse fart etter forhold. 

 

 

Har ikke båtførebevis, men gjør det samme som deg.

 

Endelig båt igjen

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev for 9 timer siden:

Du må jo forstå det, @Knallipadden, at:

-har du brygge og båt på vannet, så har du sagt fra deg retten til å ha dette helt, om det er mulig å lage bølger der. 

-Tar du med barna på vannet, har du sagt fra deg retten til at disse skal komme hele hjem igjen uten blåmerker og skrammer. 

-uansett hvor du legger deg eller ferdes, har du sagt fra deg retten til  å ha det bølgefritt, så lenge det er vann nok til å lage hekksjø. 

Det er en rettighet for "folk flest" å lage bølger og forflytte seg på vannet i hvilken retning, fart og hekksjøproduksjon, man til enhver tid måtte ønske, uten å bli  hindret av andre slik at man må svinge eller bevege på spaken, og således ofre dyrebare sekunder for andres trivsel, uten å få noe annet enn en hilsen tilbake. 

-Ønsker man å bruke tiden enda mere effektivt, kan man selvfølgelig passere helt inntill båter man lurer på hvordan ser ut oppi. Ved å ta båten ut på vannet i sakte fart, har man sagt fra seg retten til å ikke ha driveby visning. 

:rolleyes:

 

 

Tolker dette som ironi. Jeg syns i hvert fall at mange burde ha tatt mer hensyn. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...