Jump to content

Folk bryr seg ikke om fartsgrenser og tar ikke hensyn


Knallipadden

Recommended Posts

Hper skrev for 12 timer siden:

Enhver person i en mindre åpen båt er i livsfare om en større båt i god fart ploger de ned.

 

Hvorfor dette kajakkfokuset?

 

Trenger ikke en 15 fot skjærgårdsjeep å gjøre noe for å syns? Mens de i kajakk mener man skal bære refleksvest osv

 

Pussig debatt

Nå er det mulig at du har langt bedre padleteknikk og mye større muskler enn meg. Og mye større ror og kortere kajakk. Men familiens 17-fots skjærgårdsjeep går fint i 30 knop og klarer skarpe svinger. Jeg klarer ikke noe lignende i kajakk, og med mindre etternavnet ditt er Verås Larsen tror jeg du skal slite med å matche det du også.

 

Fokuset på kajakk skyldes vel at i jeepen så skal jeg klare å holde meg trygg så lenge jeg holder utkikk, om så en båt skulle gå inn for å kjøre meg ned skal de nok måtte jobbe hardt for å få det til. 

Litt flåsete sagt, men det er et viktig poeng: I en jeep med litt motor kan man påvirke hvor trygg man er og rømme fra farlige situasjoner om andre båter ikke følger med. 

Det kan du ikke i kajakk, der er man avhengig av at andre båter holder utkikk. (Men man bør som sagt holde seg langs land og hjelpe båtførere med å være så synlig som mulig.)

Redigert av Havelle (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tipper det er laaangt flere tilfeller der større båter kjører ned andre småbåter enn kajakker.

 

Om du ligger og fisker i skjærgårdsjeeepen og det skjer er du i livsfare.

 

Enda verre er jo at motoriserte åpne småbåter selv kan ha stor fart og øker skadepotensialet. Relativt sett spiller kajakkens fart liten rolle.

........

 

Ansvaret om utagerende tiltak for å øke synlighet må være akkurat like relevant for alle åpne småbåter, om synlighet er problemet.

 

Eller er det for høy fart og manglende utkikk, dvs uforsvarlig bruk som er problemet? Det er jo det, helt åpenbart. 

 

At kajakker og vannscootere et enda mindre og vanskelige å se øker ansvaret til alle andre på sjøen. Det flytter ikke ansvaret til noen andre.

Link to post
Share on other sites

Skjønner ikke hvor du vil jeg, Hper. Men om du vil padle rundt i leia med kajakk mest mulig kamuflert, bare for å kunne rope "Du holdt ikke god nok utkikk, derfor kjørte du på meg", så har du jo lov til det. Om du ikke vil ha på farger som synes godt, fordi alle andre små farkoster ikke må det, står du fritt til å velge det. Selv er jeg opptatt av å ikke utsette meg for risiko, altså veie innsats/gevinst mot hverandre. Nå er kanskje ikke jeg av de smarteste, men jeg ser liten gevinst i å velge å være vanskeligere å få øye på. Derimot ser jeg stor gevinst i å være lett å få øye på, og kan ikke finne noen ulempe med det. Derfor synes jeg det er lurt å velge farger som er lette å se, selv om jeg ikke må. Det plager meg heller ikke at andre velger annerledes, eller andre små farkoster ikke har det, men jeg ser på det som en feilvurdering av innsats/gevinst prinsippet å padle rundt i farger som ikke skiller seg ut på havet. Er ikke en rød garnblåse lettere å få øye på enn en sort da? Er hvertfall det for meg.

Link to post
Share on other sites

Der jeg ferdes er det mye kajakker. De fleste som padler er flink til å holde seg nært land og kler seg synlig. De som padler mer åpent padler gjerne i par eller i klynger slik at de lettere blir synlig. Som båtfører skal man holde utkikk. Man skal se etter hindringer som er i sjøen. Det kan være tau, trestokker, og andre ting man kan kjøre på også. Man skal avpasse farten etter forholdene.

 

Har man solen i ansiktet for eksempel skal man kjøre litt roligere slik at man har mer tid på å svinge unna eventuelle hindringer. Det samme hvis der er mørkt. Hvis man kjører så fort at man ikke har kontroll på hindringer i sjøen kjører man ikke etter forholdene. Kommet man til et uoversiktlig sted bør man slå ned farten. Man kan kjøre fortere midt i fjorden hvor man har god sikt til alle kanter og det er langt til andre båter.

 

Man skal ikke kjøre fort få meter fra land med mange viker, holmer og skjær som kan skjule andre båter eller padlere. I helgen så jeg båter og scootere som kjørte i 20-30 knop gjennom området med Lindås slusene. Dette er et område hvor det er meget populært å padle. 

 

Sitat

 

INNASKJÆRSMILJØER

For områder som faller inn under innaskjærsmiljøer som er beregnet for rekreasjon, opphold, naturopplevelse, fortøyning og ankring, anbefaler kystverket at alle overholder en fart på maks fem knop opp til 500 meter fra land.

 

 

 

sluser-fra-lufta-foto-av-hordaland-fylkeskommune.jpg

Screenshot_20200618_130945_com.google.android.apps.maps.jpg

Redigert av Knallipadden (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev for 4 timer siden:

Skjønner ikke hvor du vil jeg, Hper. Men om du vil padle rundt i leia med kajakk mest mulig kamuflert

 

Kamuflasje er for jakt. Det blir noe helt annet. 

 

Gullfisk skrev for 4 timer siden:

, bare for å kunne rope "Du holdt ikke god nok utkikk, derfor kjørte du på meg", så har du jo lov til det. Om du ikke vil ha på farger som synes godt, fordi alle andre små farkoster ikke må det, står du fritt til å velge det. Selv er jeg opptatt av å ikke utsette meg for risiko, altså veie innsats/gevinst mot hverandre. Nå er kanskje ikke jeg av de smarteste, men jeg ser liten gevinst i å velge å være vanskeligere å få øye på. Derimot ser jeg stor gevinst i å være lett å få øye på, og kan ikke finne noen ulempe med det. Derfor synes jeg det er lurt å velge farger som er lette å se, selv om jeg ikke må. Det plager meg heller ikke at andre velger annerledes, eller andre små farkoster ikke har det, men jeg ser på det som en feilvurdering av innsats/gevinst prinsippet å padle rundt i farger som ikke skiller seg ut på havet. Er ikke en rød garnblåse lettere å få øye på enn en sort da? Er hvertfall det for meg.

 

Helt enig i alt det. Men det gjelder alt av åpne småbåter, hvor alle vil være i livsfare om de blir ploga ned av noen som mener de bør og kan gå i høy fart med sola i ansiktet, eller hvilke andre unnskyldninger de nå finner på, uten å se en dritt. 

 

Lenge siden oransje Rana 16 var ledende på markedet. Jeg leser ikke ett ord kritikk om alle folk i alle småbåter ellers som ferdes rundt i "vanlige" farger som syns dårlig på sjøen. 

 

Og vet du hva. Jeg mener helt klart at hvem som helst må kunne dra robåten utpå og ro seg en tur, eller padle seg en tur uten å måtte tenke fargekart, vimpel, lys og hva det nå måtte være midt på lyse dagen! 

----------

Uvørn ferdsel i raske båter med for dårlig utkikk er det som må slås ned på, de skal ikke diktere vanlige folks bruk av sjøen, hverken i fargevalg eller noe annet. 

 

Å legge ansvaret (og skylda) over på vanlige folk i åpne småbåter for å ha kjøpt båt og klær i feil farge er helt håpløst.

 

Det er idiotene som kjører i for stor fart i blinde som har 100% skyld. Det er de som skal ha pålegg om hvordan de må endre sin oppførsel på sjøen, ikke andre som bruker sjøen. 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev for 16 timer siden:

Aldri har jeg sagt at de som ikke har synlige farger, ber om å bli overkjørt. Det handler om å ta best mulig vare på seg selv, og det mener jeg bestemt at den avbildede padleren ikke gjør. 

Sikkert de samme som syntes refleks er oppskrytt.
Du blir snakket til som du er en tulling hvis man skulle finne på å rette en høflig henstilling om å bruke refleks

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

pipe skrev for 2 timer siden:

Sikkert de samme som syntes refleks er oppskrytt.
Du blir snakket til som du er en tulling hvis man skulle finne på å rette en høflig henstilling om å bruke refleks

 

Vi snakker om midt på lyse dagen. Om noen velger å gå i så stor fart at de ikke kan vike når de feks har sola midt i øynene så går de for fort. 

 

Jeg har seilbåt og går sjelden over 5-6 knop. Skal innrømme at jeg aldri har opplevd forhold som flere beskriver her, at de ikke ser noe fordi sola skinner midt i mot. Da må det være noe annet som skaper problemet. Er det vinduene i båten, brillene, øynene, styrepilsene, uoppmerksomheten...

 

eller er farten rett og slett for stor? Hey, Sherlock! 

 

Ligger en stille er en sjelden noen fare for andre småbåter. 

--------

Dette er ikke småbåtene på sjøen sitt problem. Det er og forblir de som går for fort når forholdene ikke tilsier at de kan gå så fort sitt problem. Om en ikke klarer å se en annen båt på sjøen en kajakk, eller en robåt, i vanlige farger... da bør en jaggu sette ned farten, eller bli i båsen. 

 

Begriper ikke at det er noe å drøfte engang. 

---------

Ser på Båtfolk på Fb at den gjengse tonene er at det er folka i småbåtene sin feil om de blir ploga ned, de har til og med dødsønske. Om du ikke har knæsje farger på klærna når liket plukkes opp så har en seg selv å skylde. 

 

Ingen tvil om hvem som ikke bør ferdes på sjøen, det er båtførere med sånne holdninger. Og det virker som det er mange av de, dessverre. 

Link to post
Share on other sites

3 hours ago, Hper said:

Det er idiotene som kjører i for stor fart i blinde som har 100% skyld. Det er de som skal ha pålegg om hvordan de må endre sin oppførsel på sjøen, ikke andre som bruker sjøen. 

Sjøen er ikke som på land. Sjelden/aldri bare den ene parten får tildelt 100% skyld.

En aldri så liten repetisjon av sjøveisreglene, kan alle ha nytte av. Bl.a. regel 2, 5, 6, 43 og 44 :)

Link to post
Share on other sites

27 minutes ago, Hper said:

Vi snakker om midt på lyse dagen. Om noen velger å gå i så stor fart at de ikke kan vike når de feks har sola midt i øynene så går de for fort. 

.

.

.

.

.

Ingen tvil om hvem som ikke bør ferdes på sjøen, det er båtførere med sånne holdninger. Og det virker som det er mange av de, dessverre. 

 

Amen..

Link to post
Share on other sites

Nå har vi faktisk fått fartsgrenser i mitt distrikt også. Ble innført 01.06.20. Så langt bærer vel overholdelsen preg av det ikke er politibåt i nærhet. Selvsagt litt nytt for alle, men satser på at det går seg til.

 

Ellers tror jeg det blir en "livat" sesong med "kamp om godene" - spesielt hvis sommerværet blir bra. Jeg er selv fortøyd innenfor en molo. Innenfor moloen er det nå innført fartsgrense. Vel, jeg må ut av moloen for å komme ut til holmer og skjær. Moloen har de siste årene også blitt en mer og mer polulært sted å fiske fra for folk som ikke har båt og som trenger litt sjøbris på de varme dagene. Forleden fikk jeg en sluk ombord da jeg prutret gjennom molohullet på vei inn i 3-4 knop.

 

Jeg har båt som går litt sånn passe fort, og det er både litt gøy og hensiktsmssig med litt fart. Må innrømme det. Men er jo bevisst på denne "kampen om godene". Det være seg krabbeteiner "overalt", myke sjøtrafikanter og stangfiskere på moloen.

 

Hvis alle viser bittelitt hensyn og tar bittesmå forhåndsregler, så tror jeg det går bra dette året også. Jeg kommer til å være litt mer forsiktig før jeg drar avgårde i planefart. Håper ikke det blir flere sluker ombord. Hadde vært fint om de som setter teiner, bruker blåser/kuler i godt synlige farger og at foreldrene til ungdommen i småbåtene/jollene forklarer at en 90-graders kursendring ikke alltid er veldig lurt midt i leia. Kajak-folket synes stort sett å være flinke, og har hittil ikke bydd på noen overraskelser. Deriomt fikk jeg nesten hjerteinnfarkt da en luring lå og snorklet i sort våtdrakt midt i et smalt og traffikert sund i fjor. Så ja, vi får krysse fingre og tær i sommeren -20.:diving:

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så lenge det er minimal sjanse til å se politi på fjorden, kan vi  nok mase om hensyn og fartsgrenser til vi blir blå i trynet. Får passe på oss sjøl så godt vi kan. Unskylder ingen med at de ikke visste eller forsto, for det skal de. Ønsker alle en god og skadefri  båtsessong 😊

Link to post
Share on other sites

Det er ikke krav til noen form for opplæring eller forkunnskaper om man er født før 1980.

Man kan føre båt opp til 49 fot, med uendelig mange hk.

Regelverket har vært slik i uminnelige tider.

Da er det lurt å også forvente at noen født før 1980, uten forkunnskaper, men med stor nok lommebok og høy nok sigarføring ferdes på sjøen hensynsløst for andre. 

 

Man kan rett og slett ikke bli overrasket over å møte noen slike også.

Det er heller ikke sikkert man kjenner grunnen til at 'idioten' opptrer hensynsløst.

 

Ansvar for sikker navigering påhviler enhver som fører båt. Liten og stor.

Godt sjømannskap blir da å legge inn litt rom for uventede handlinger fra andre på sjøen, og være forberedt også på uventede handlinger. Fortøye for storm, uansett.

 

Om det skjer skade eller hendelsen er grov, er det politiets oppgave å reagere, og de er sporadisk tilstede. 'Dagens fangst' kan man lese i politiloggen, og synes å være lite innbringende for statsmakten.

 

De fleste oppfører seg tross alt hensynsfult.

Link to post
Share on other sites

Havarita skrev 41 minutter siden:

Om det skjer skade eller hendelsen er grov, er det politiets oppgave å reagere, og de er sporadisk tilstede. 'Dagens fangst' kan man lese i politiloggen, og synes å være lite innbringende for statsmakten.

 

De fleste oppfører seg tross alt hensynsfult.

Vel, når man plutselig får en sluk ombord, begynner man virkelig å tvile på hensynsfullheten - selvom det kommer fra den "myke siden". Selvsagt ikke en politisak, men forbannet lite hensyn... Det gikk godt denne gangen, men vi snakker om millimetre fra krok i trynet og denslags  - eller mer et harpesnøre med 5-6 kroker.

 

Det hører med til historien at han som kastet er i familie, og har gjentatte ganger klaget over båtfolket som kjører for fort og ødelegger idyllen på moloen. Hans kjeft vil forever være lukket i så henseende fremover.

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Solseng skrev for 12 timer siden:

Nå har vi faktisk fått fartsgrenser i mitt distrikt også. Ble innført 01.06.20. Så langt bærer vel overholdelsen preg av det ikke er politibåt i nærhet. Selvsagt litt nytt for alle, men satser på at det går seg til.

 

 

Og Kystverket/Asplan Viak har lansert app som gir folk full oversikt over alle hastighetsreguleringer langs kysten så en blir varslet om en går for fort. 

 

Helt forståelig at folk ikke har oversikt over ett lappeteppe av reguleringer, særlig om en ferdes ulike plasser. Om en stort sett ferdes lokalt bør det være mulig å finne ut av. Nå er det ikke lengre så enkelt å finne en unnskyldning for å ikke vite ;-)

 

https://play.google.com/store/apps/details?id=no.avinet.baatfart

Link to post
Share on other sites

Havarita skrev for 13 timer siden:

Det er ikke krav til noen form for opplæring eller forkunnskaper om man er født før 1980.

Man kan føre båt opp til 49 fot, med uendelig mange hk.

Regelverket har vært slik i uminnelige tider.

Da er det lurt å også forvente at noen født før 1980, uten forkunnskaper, men med stor nok lommebok og høy nok sigarføring ferdes på sjøen hensynsløst for andre. 

 

Og du mener at alle født etter 1980 etter å ha spandert en liten halvtime på å ta båtførerprøven på nettet oppfører seg merkbart bedre? Neppe.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Nei, aldeles ikke.

De trenger ikke engang å bruke den halvtimen. Kravet til båtførerbevis (i Norge) er kun for de som er født etter 1980.

Vi som er født før har fått både rettigheten, og sine minimums-ferdigheter  medfødt.:giggle:

 

Men jeg mener man kan risikere å møte noen som ikke oppfører seg, og at man egentlig ikke kan forvente noe mer heller.

Husk at 'ulempe', 'fare' og 'sikker seilas' er subjektive begreper som kan tilegnes svært ulik betydning.

 

Når min far seilte sin 7mtr snekke i 7 knop i sikker avstand fra land, passerte flaggruten på innsiden.

Vil tippe de kalte hverandre tullinger og hensynsløse begge to.

Link to post
Share on other sites

index skrev for 5 timer siden:

Ja, det er nok litt sånn. Partene opplever hverandre forskjellig, og begge synes de har rett.

Jeg tror ikke dette er standarden på sjøen.
Jeg synes de fleste oppfører seg skikkelig.

Så er det vel en del bajaser, som mener de har alle rettigheter, enten de sitter i en motorbåt eller kajakk.
Det er typene som mener at alt er andres skyld.

 

Når jeg er ute i seilbåten, sørger jeg alltid på å holde skikkelig utsikt.
Men erfaringsmessig har jeg oppdaget, at det ikke skal mye til for å gå glipp av en gjenstand i sjøen, selv i 6-7 knop.


Alle har ett ansvar for å se og bli sett.

Link to post
Share on other sites

dobsen62 skrev for 1 time siden:

Jeg tror ikke dette er standarden på sjøen.
Jeg synes de fleste oppfører seg skikkelig.

Så er det vel en del bajaser, som mener de har alle rettigheter, enten de sitter i en motorbåt eller kajakk.
Det er typene som mener at alt er andres skyld.

 

Når jeg er ute i seilbåten, sørger jeg alltid på å holde skikkelig utsikt.
Men erfaringsmessig har jeg oppdaget, at det ikke skal mye til for å gå glipp av en gjenstand i sjøen, selv i 6-7 knop.


Alle har ett ansvar for å se og bli sett.

Jeg har erfaring fra snekke som går i 6-8 knop og raskere båter. Min erfaring er det samme som deg. Selv om man kjører sakte kan ting oppstå kjapt. Derfor er der ekstremt viktig å avpasse farten etter forholdene når man kjører en raskere båt. 

 

Jeg var på tur med båten min fredag. Siden det er varmt og fint var det også flere andre på tur. Noen hadde valgt å bade i et smalt Sund hvor det kjører båter inn og ut til gjestehavnen innerst i bukten Det var ikke så lett å se hodene som stakk opp av sjøen. Hadde ikke jeg fulgt maks 5 knop anvisningen kunne det fort ha blitt farlig for de som badet. 

 

Det er ofte jeg ser folk i full speed gjennom dette området dessverre. 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Her i indre Oslofjord går livet på vannet over all forventning. De aller fleste tar det rolig og har tilsynelatende god tid. Folk flest er imøtekommende og hjelpsomme. I marinaen kan man selvfølgelig se alle mulige varianter av hvordan det er mulig og legge til, men de fleste kommer utrolig nok inn til brygga tilslutt. Pussig at de største Hekkbølge generalene vi har sett er RS og Politiet med Vekteren som foreløpig har en overlegen rekord i ommøblering av fortøyde båter i sin hast etter softice i Sætre. De kom forøvrig med en grei beklagelse på 16 når de ble oppmerksomme på sitt skadeverk. Om alle med dårlig tid og stor hekkbølge holder seg i skipsleden og går utaskjærs blir livet så mye bedre før alle som ikke har dårlig tid. Ha en forsatt fin tur..

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Ellers er det nok en del seilbåter som tror at de er konger av fjorden og kan gjøre som de vil om de har oppe et seil. 

Sett flere som motorseiler som insisterer på at alle skal vike for dem. Og folk innerst i fjorden er nok heller ikke vant med eller forstår ikke fiskebåter. 
Godt det får medieoppmerksomhet, slik at folk kan lære. 
Når det er sagt tror jeg mye kunne vært lært om alle overholdt lytteplikten. Fiskebåtene kunne med fordel ha kalt opp seilbåtene og fortalt dem hvor landet ligger. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...