Jump to content

Folk bryr seg ikke om fartsgrenser og tar ikke hensyn


Knallipadden

Recommended Posts

Mouche skrev for 4 timer siden:

Ja, og er til hefter og plunder for folk der de farer avgårde i høy hastighet og setter voldsomme sjøer.

 

Hvor mange tråder har det ikke vært her hvor hurtiggående båter har påpekt at de må kunne gå så fort i dårlig sikt som de ønsker, og at det er opp til padlere/roere/svømmere/SUP...ere osv å sørge for at de blir sett? 

 

Mener det ble konkludert med at en padler som blir kjørt ned av en hurtiggående i all hovedsak har et dødsønske. Og det var vel også sånn at det egentlige offeret i en slik sak er føreren av den hurtiggående båten som får en stor emosjonell belastning ved å drepe noen som har dødsønske når de ikke gjør seg synlig nok for båter som skal kjøre fort. 

---------------

Så ja, det blir uten tvil heft og plunder når gruppen båter som øker mest føres av folk med dødsønske som vil belaste hurtigkjørende båtførere med traumer når de kjører over de. Kan fort bli mange traumatiserte hurtigbåtkjørere. 

Link to post
Share on other sites

Jeg var vitne til en som lå å svømte rundt i ei ganske trafikert lei i helgen, det kunne gått ille, men heldigvis ble han sett av de som kjørte forbi.

En stund var det like før vi tok jolla ut for å få han ut av vannet, men så gikk han ombord i båten sin som lå å dreiv i samme lei.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

On 6/9/2020 at 11:57 AM, andersb said:

Jeg ble passert i plan/halvplan ørten ganger i pinsen mens jeg tusla på tomgang, jeg ble ikke stressa eller sur, ikke redd eller nervøs, men båten min har ikke sjøegenskaper som ett badekar heller, hjelper nok.

 

Selv om en seilbåt har lavt tyngdepunkt og i utgangspunktet er stabil, er det elementer som kan bli skadelige når en fjordplog passerer for tett på. Bli med i en seilbåt mellom 20 og 30 fot og merk hvordan f.eks. bommen kan pendle kraftig ved krappe bølger fra siden. Får man den i hodet kan man gå rett i bakken - i verste fall få seriøse hodeskader. Og det er ikke så lett å feste denne på en måte som gjør at den ikke pendler i det hele tatt, spesielt ikke hvis man har tenkt å seile, og det ikke er så mye vind.

 

 

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Popeye70 skrev 34 minutter siden:

 

Selv om en seilbåt har lavt tyngdepunkt og i utgangspunktet er stabil, er det elementer som kan bli skadelige når en fjordplog passerer for tett på. Bli med i en seilbåt mellom 20 og 30 fot og merk hvordan f.eks. bommen kan pendle kraftig ved krappe bølger fra siden. Får man den i hodet kan man gå rett i bakken - i verste fall få seriøse hodeskader. Og det er ikke så lett å feste denne på en måte som gjør at den ikke pendler i det hele tatt, spesielt ikke hvis man har tenkt å seile, og det ikke er så mye vind.

 

 

 

Og ulike båter takler bølger ulikt. Snekken jeg hadde var vesentlig større enn Merry Fisheren jeg har nå, men likevel takler den bedre bølger fra ulike vinkler. Når det er sagt er det ikke kjekt å møte på en stor havplog når bølgene kommer fra feil vinkel. En kollega av meg fikk ødelagt kalesjen og bøyler på snekken sin når en stor båt suste forbi tett mot bryggen når de skulle tanke diesel. Nesten 20.000 kroner måtte de betale for å reparere båten sin fordi en tulling ikke kunne slå ned farten eller svinge litt til siden slik at bølgene ikke traff midt i havnen. Det var flere folk som ofret liv og lemmer for å hindre at båtene deres ble skadet når det skjedde. 

Link to post
Share on other sites

Jeg tror at hensynsløshet på sjøen kan sammenlignes med hensynsløshet i trafikken. Når noen sitter i en bil er det voldsomt hvor aggressivt man kan oppføre seg mot andre. Man sitter der beskyttet i sitt lille skall og føler seg trygg i forhold til andre. Det er ikke like ofte folk er aggressive utenfor bilene sine. Ingen regel uten unntak selvfølgelig, men det er forsket mye på hensynsløs kjøring.

 

På sjøen føler folk seg kanskje friere enn i biltrafikken. Det er lite politi og få konsekvenser hvis en gjør noe som ikke er etter loven. I motsetning til å kjøre en liten bil kjører mange i forholdsvis store båter, og føler seg kanskje derfor mer beskyttet enn i en liten bil. Det er også større forskjeller på sjøen enn i trafikken. En privatbåt kan koste flere titalls millioner. Du har naturligvis dyrere båter også, men nå snakker jeg om båter som kan føres på vanlig båtførerbevis. I trafikken kjører mange rundt i helt like biler. Det er BMW, Audi, Volvo. TESLA, VW osv. Det er selvfølgelig forskjell på en BMW X5 til 1,5 mill og en Seat Mii til 200.000, men forskjellene er ikke like store som på sjøen. Biler må på EU kontroll og må ha en viss standard for å få kjøre på veien. Båter blir brukt så lenge de flyter, selv om de egentlig er vrak. Derfor blir det så enorme forskjeller på sjøen. 

 

Enkelte båteiere i blir så høy på seg selv når de kjører en stor og/eller rask båt (trenger ikke å være millionglis), at de mister all fornuft og gir blaffen i hensynet til andre. De skal fram uansett og det er ikke noen som kan stoppe dem. 

Link to post
Share on other sites

andersb skrev 1 minutt siden:

Virker som du hater alle med penger @Knallipadden

Hvorfor tror du det? Jeg skrev at det ikke bare gjelder millionglis, men også folk som har store og/eller raske båter. Du har store og raske gamle billige båter også. Poenget mitt er bare at folk virker mer høy på seg selv dess større båt man har. Er det en 40 år gammel cabincruiser eller 2 uker gammel Princess har det ikke mye å si. Folk kjører som idioter uansett og tenker de slipper unna.

Link to post
Share on other sites

Bigdrago skrev for 7 timer siden:

kan ikke se at det kom nye båthavner over natta

 Det har jeg lurt på også. I marinaen våre selger de båter (RIBer, hvis man kan kalle det båt) som aldri før. Men det har aldri vært flere ubelagte båser i marinaen så lenge jeg kan huske . . .

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Bigdrago skrev for 9 timer siden:

 

Skeptisk ja... kan ikke se at det kom nye båthavner over natta. Greia er vel at folk flest nå har tid til å bruke båt.

 

Samt at været spiller en stor rolle. Flere ulykker og drukninger når været er fint så dårlig vær/sommer med mye vind og regn er positivt for ulykkesstatistikken. Trist at væreet er så bra nå samt værmeldingen for blir jo nesten nødt til å ta båten ut hver dag når det er som nå!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Siden treningssentere er stengt har jeg faktisk svømt meg gode lange turer om dagen, og antallet som bader er høyere, så da går ulykkesantallet også opp tilsvarende.

I går var det heeeeeeeeeeeelt fantastisk ute. Virker nesten som folk nå har kommet over den kneika "åja det var sånn vi kjørte båt" iaf delvis. 

 

Hittil i år, har jeg 3x fler motortimer enn hele 2019. 

Redigert av andersb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

aileenll skrev 4 minutter siden:

Kystverket i Arendal har utviklet en app som varsler om du bryter gjeldende fartsbegrensninger i det farvannet du trafikkerer. "Båtfart" kan lastes til Apple og Android.  https://www.agderposten.no/nyheter/ny-bat-app-hjelper-deg-a-holde-farten/

 

Jeg er litt redd for at de bruker dataene til å registrere hvor mange som kjører for fort, og at det får konsekvenser for alle. 

Link to post
Share on other sites

I går opplevde jeg å bli hoiet etter i middagsbukten ved det smaleste. Det blåste plutselig kraftig opp til torden og regn og alle erfarne og uerfarne skulle hjem samtidig i sterke vindkast, påbegynnende regn og løsnede dreggfester. Det blåste såpass at jeg måtte øke til 6 knop for å holde styringsfart. Båten min lager ikke spesielt med sjø I den farten da det fortsatt er skrogfart. Likevel stod det en kar bakpå badeplatformen i sin nimbus og hoppet, spratt og viste tegn ute i vind og regn og skrek at jeg måtte senke farten og pekte på hekksjøen min som ikke var der...

Jeg viste tegn tilbake at jeg hadde nødvendig styringsfart.
Og mange av småbåtene som hadde passert han foran meg lagde nok litt mer bølger der de lå i påbegynnende gravfart for å klare å styre seg gjennom sundet uten å treffe noe.

 

Av og til må folk tåle litt fart og bølger. Mange overdrevet hissige hoiere også. I dette tilfellet var det sikkerhetsmessig. Og båten hans fikk ikke så mye som en krusning eller gjyngeøvelse fra meg. Vindbølgene selv inne i middagsbukten var jo allerede 10-15 cm krappe krusninger. :giggle:

Lingefan

Link to post
Share on other sites

andersb skrev On 7.6.2020 at 21.03:

På full gass lager jeg nok nesten 10cm med bølger bak skjærgårdsjeepen da veldig lite er nedi vannet, men folk blir krenka uansett, siden jeg ikke lager bølger, eller støy (toppmoderne outboard), er det nok mest det følelsesmessige, og at de mener SIN fart er riktig, og alle andre burde følge den og ikke faktisk fartsgrense på stedet. Er det 400 meter bredt på stedet,  mener de  jeg burde passere 500 meter unna.



Det er ikke å dytte under en stol at mange tror de er alene på sjøen, også i de mest trafikkerte områdene, og  mener at man kan ha kaffekoppen stående fremme uten koppholder, selv om man ligger midt i leden der planende båter går,  samtidig som mr kaffe i snekke plasserer seg så absolutt dumt og mest bølgeutsatt man bare kan klare. Tips, plasser dere mer strategisk, bli kjent med områdene, beregn hvor planende og halvplanende båter kommer til å gå, det meste kan regnes ut ved å se på staker og bevegelsesmønstere, rett og slett maritim erfaring. Jeg prøver å unngå å kjøre 30 i 60 sonen på ring3 i venstre fil om jeg kjører traktor, så jeg legger meg til høyre, jeg tåler da også at andre kjører forbi i 60. 

 


 

Hehe det er noe i dette. Og kjører man midt i en led må man tåle at andre kjører forbi, i både rolig fart, halvplan eller planefart. Så lenge de passerer med foruftig avstand må mr kaffe tåle dette. 
Jeg ser en trend der saktegående båter «ikke orker» å holde styrbord i møteregel fordi de sikkert må kjøre litt lenger bue for å komme rundt klysen i stor båt. De kjører rett på for å komme raskest mulig direkte frem til målet. Hvorfor skal man da tøffe snekke eller seilbåt om man vil skjære rett over blant 30-40 båter for å selv holde rett kurs?

Og ofte er det saktegående båter som kjører fortest i 5 knops-grenser.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Lingefan skrev 1 time siden:

I går opplevde jeg å bli hoiet etter i middagsbukten ved det smaleste. Det blåste plutselig kraftig opp til torden og regn og alle erfarne og uerfarne skulle hjem samtidig i sterke vindkast, påbegynnende regn og løsnede dreggfester. Det blåste såpass at jeg måtte øke til 6 knop for å holde styringsfart. Båten min lager ikke spesielt med sjø I den farten da det fortsatt er skrogfart. Likevel stod det en kar bakpå badeplatformen i sin nimbus og hoppet, spratt og viste tegn ute i vind og regn og skrek at jeg måtte senke farten og pekte på hekksjøen min som ikke var der...

Jeg viste tegn tilbake at jeg hadde nødvendig styringsfart.
Og mange av småbåtene som hadde passert han foran meg lagde nok litt mer bølger der de lå i påbegynnende gravfart for å klare å styre seg gjennom sundet uten å treffe noe.

 

Av og til må folk tåle litt fart og bølger. Mange overdrevet hissige hoiere også. I dette tilfellet var det sikkerhetsmessig. Og båten hans fikk ikke så mye som en krusning eller gjyngeøvelse fra meg. Vindbølgene selv inne i middagsbukten var jo allerede 10-15 cm krappe krusninger. :giggle:

Kan virke som at de som opplever bølgene dine, har sen annen oppfatning av størrelsen på de, enn du som ser på de bakover. Om du opplever hoiing gjentatte ganger, er det kanskje du som må revurdere hva som er ok fart:wink:.

Lingefan skrev 1 time siden:


 

 passerer med foruftig avstand må mr kaffe tåle dette. 
 

Og ofte er det saktegående båter som kjører fortest i 5 knops-grenser.

Fornuftig avstand er der det mangler mest hos folk, synes jeg. Noen ganger må man akseptere at man faktisk må ned med farten, og vente med å passere. Enten pga trafikk, eller tilgjengelig plass. Er endel som på liv og død ikke skal røre spaken, og trykker seg frem.

Og så har man de som absolutt skal passere nærme eller mellom andre båter, selv om de har hele fjorden å ta av. Kommer alltid noen av disse, også sist helg. Kjørte sydover Rauerfjorden som er over 1000m bred, og var på vei til å hente igjen en halvplanende snekke, men begynte å slakke ned da jeg skulle dreie østover ganske straks. Lå da litt bak på bb side av snekka, og hadde kanskje 30m mellom oss i bredde, begge dreiet østover, men jeg skulle på en mere østlig kurs. Kommer en stor Bavaria rundt 40 fot, i høy fart bakfra, og kjører da i mellom oss, selv om det ikke var andre båter i nærheten. Så ikke hverken til stb eller bb, bare stirret i plotteren. Er ikke det idiotisk oppførsel da?

 

At det ofte er saktegående båter som kjører fortest i 5 knop, er ikke et synspunkt jeg deler, om saktegående regnes som snekker og seilbåter som klarer 6-8 kn. Synes daycriusere og skjærgårdsjeeper er værst der, og ofte kjører 2-3 kn over der de ikke lager sjø, og noen større planere/halvplanere som heller ikke klarer å slippe de siste 2 kn som gjør det hyggeligere for andre i 5kn sonene.

 

Link to post
Share on other sites

3 minutes ago, NilsPils said:

Det later til at mange mener at fart er OK, bare du ikke lager bølger . .

 

Det kan nok stemme. Det er enkelte som argumenterer med at "Båten min lager mindre bølger i 30 knop enn i 10 knop" og så bruker de det som argument for å kjøre fort.

 

Men vet man egentlig hvor store bølger man har 100 meter bak seg, og hvordan disse oppleves for andre? De ser kanskje ikke veldig store ut når man ser bakover langs eget kjølvann, men bølgene kan fremdeles oppleves som veldig problematiske for andre brukere av sjøen.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Popeye70 skrev 9 minutter siden:

Det kan nok stemme. Det er enkelte som argumenterer med at "Båten min lager mindre bølger i 30 knop enn i 10 knop" og så bruker de det som argument for å kjøre fort.

 

Og det er farten som dreper, ikke bølgene . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Knallipadden skrev for 12 timer siden:

Jeg er litt redd for at de bruker dataene til å registrere hvor mange som kjører for fort, og at det får konsekvenser for alle. 

 

Noe som helst holdepunkt for at Asplan Viak skulle gjøre noe så stupid som å bruke data på den måten uten godkjenning fra bruker? 

 

Eller ;-)

 

 

Link to post
Share on other sites

51 minutes ago, Hper said:

Noe som helst holdepunkt for at Asplan Viak skulle gjøre noe så stupid som å bruke data på den måten uten godkjenning fra bruker? 

 

Enig. Så får heller hver bruker faktisk sjekke hva de samtykker til når de installerer og tar i bruk appen. Kanskje har de samtykket til at aggregerte, anonymiserte data brukes på denne måten, fordi de ikke sjekket hva de samtykket til? Men det er enkelt å etterprøve ved å lese betingelsene og eventuelt kontakte Asplan Viak og be om at de dokumenterer hva man har samtykket til hvis man er i tvil.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev for 3 timer siden:

Kan virke som at de som opplever bølgene dine, har sen annen oppfatning av størrelsen på de, enn du som ser på de bakover. Om du opplever hoiing gjentatte ganger, er det kanskje du som må revurdere hva som er ok fart:wink:.

 


 

Har kjørt båt hele livet så akkurat dette med bølger etc har jeg rimelig god kontroll på. Og har veldig sjelden blitt hoiet etter fra fornuftige folk. Men seilbåtfolk liker ikke alltid store Windy. 70% av de hilser aldri tilbake (av prinsipp?) og ser bare stygt på en uansett om jeg kjører svært hensynsfullt eller litt hensynsfullt. Men når jeg ser folk kjører på kryss og tvers i en fjord uten å ta hensyn til de som ønsker å kjøre hurtig så vmå jeg innrømme at jeg selv har fått en slappere holdning til når jeg legger meg oppå. Ser jeg andre som ligger i halvplan eller ikke tar hensyn så regner jeg med at vedkommende uansett ikke bryr seg om hekkbølger. Det er slike stedet uansett et kaos av mye større bølger på kryss og tvers allerede enn jeg klarer å lage.

 

Og en 42 foter må få ligge i plan de samme stedene som en 27 foter. Den lager litt større bølger enn en 27 fots marex, men det er faktisk ikke så veldig stor forskjell som man skulle tro. For min båt har ikke planingsterskel. De båtene som graver seg ned i halvplan er det verre med. Min erfaring er at de som lager størst bølger er større halvplanere som ligger i 10-12knop ++ og fullastede småbåter i halvplan Som ikke tror de lager bølger siden de bare er småbåter. 
De største hekkbølgene jeg har opplevd var fra en Princess S78 som lå i ca 15-20 knop ish og hekkbølgen slapp akkurat + litt til. Det så majestetisk og flott ut, men fyttirakkeren så mye sjø den dro med seg. Nesten så jeg merket det litt i Windy 42 :wink:

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev for 2 timer siden:

 

Og det er farten som dreper, ikke bølgene . . .


Er vel strengt tatt smellen som dreper? Fart er ikke farlig forbehold at man har full kontroll, men uoppmerksomhet og alkoholrus spesielt over 0,8 er farlig Kombinert med høy fart.


Jeg kjører mye båt og alt fra 42 fot, 20 fot, gh 11 med 30hk og grand 275 med 20hk (sistnevnte er jollen i garasjen på båten). Og selv i Kragerø-kaos og Oslofjorden går det fint med alle hekkbølgene i disse, selv de minste båtene. Er aldri plaget av hekkbølger. De skyller aldri over båtene. Men man bare tilpasser seg bølgene etter hva slags båt man ferdes i. Det er en del av båtkunnskap - for gleden ved å være på sjøen i småbåter er jo enda litt kulere når alle må kjøre gjennom store bølger fra andre båter. 
Men har en sjelden gang vært plaget av hekkbølger når man ligger stille i en ankringsbukt/sund  og folk ligger i halvplan forbi. Eller en sjelden gang forbi brygga på hytta når en stor passasjerferge som heter Perlen kjører forbi. Eller forbi båthavner og marinaer der folk legger til eller fyller bensin er det håpløst. Der kan jo båter bli skadet om de får en bølgeoverraskelse, selv om man alltid skal fortøye skikkelig.

Forøvrig er hekkbølger bare gøy og man bør se positivt på det. At det gjynger litt på sjøen er jo mye av gleden.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

For mange år siden, hadde jeg løftet ut et 115amp batteri av båten ned på utriggeren.

Da kom det kar inn i havna med nesten planefart og dundret forbi, idet jeg løfter opp batteriet for å bære det i land.

Det gikk som det måtte gå, jeg mistet balansen i hekkbølga, og batteriet gikk til bunns, på tretti meters dyp.

Jeg ga ham fingeren og forbanna ham høylytt. Han bare gliste og vinket til meg.

Like før vi møttes tok jeg en krapp sving foran han, noe som resulterte i tidenes hekkbølge.

Han så ikke hva som skjedde, og fikk et kjempehopp, på flere meter.

Jeg vinket og hilste på "flyveren". Tror han fikk en god lærepenge.

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...