Jump to content

Folk bryr seg ikke om fartsgrenser og tar ikke hensyn


Knallipadden

Recommended Posts

Lingefan skrev 25 minutter siden:


 

 

 

Og en 42 foter må få ligge i plan de samme stedene som en 27 foter. Den lager litt større bølger enn en 27 fots marex, men det er faktisk ikke så veldig stor forskjell som man skulle tro. 

Så hvor går grensa da?

Først kommer en gummijolle 300 i plan, for den lager ikke sjø, så kommer en 12 fot som også må få lha fart, da den ikke er så mye større, så 17 foter, så 21 foter, så 27 foter, så 42 foter, så 50 foter, så 65 foter.......Ingen lager nevneverdig mere sjø enn den forrige, men spranget fra først til sist er enormt. Ved hvilken av de stopper retten til å bruke det argumentet?

 

Og hvor stor kontroll har man da i feks 30kn, når man passerer i 20m avstand? Flytter deg ca 15m/sek, og feks en styreslange ryker, og du får full sving en vei. 

Hvordan skal de som blir hentet inn med kurs midt i hekken, vite hvorvidt den som kommer har kontroll, om man ikke gidder å gi avstand tidlig, og vise hva man har til hensikt?

 

 

Link to post
Share on other sites

Redd det kommer til å bli en del slike hendelser i sommer.

Mange "jeg har alltid kjørt båt og har perfekt kontroll på både mine bølger og er uansett sikker. Dersom noen mener jeg gjør noe feil, så tar de feil" typer. Både med og uten rutine.

 

Ille å si det, men kajakkpadlere burde holde seg veldig nære land. Det er risikosport å gå midt i leia. De bør også, som Gullfisk påpeker, sørge for at kajakken er veldig godt synlig. Riktig fargevalg og gjerne også et flagg.

Redigert av Havelle (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev 12 minutter siden:

Ingen tvil om hvem som har ansvaret, men han kunne gitt seg selv bedre muligheter med andre fargevalg synes jeg

 

Du prøver deg på å gjøre den som påfører skaden til offeret ja? Slik som jenter med for korte skjørt i andre saker? Man må følge med når man fører båt. Uansett hvilken påkledning andre har. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev 22 minutter siden:

 

Du prøver deg på å gjøre den som påfører skaden til offeret ja? Slik som jenter med for korte skjørt i andre saker? Man må følge med når man fører båt. Uansett hvilken påkledning andre har. 

Nå synes jeg du er urettferdig. Var vel strengt tatt ikke den holdningen Gullfisk inntok, og sammenligningen med voldtekt er både usmakelig og usaklig.

 

Sammenlign det heller med å gå langs en bilvei i mørket. Selvfølgelig har bilen et ansvar for å ikke kjøre ned noen, men ingen er uenig i at det kan være greit med en refleks.

 

Slik har det blitt på sjøen også. Vi har vært på tur i samme området som denne kajakkpadleren er. Med jolle i daviter er vi nærmere 15 meter lange, vi har 19 meter høy mast og vi har over 100 kvm seil. (Vi har også AIS transceiver). Likevel har det vært flere ganger hvor større motorbåter i fart ikke har sett oss før i siste liten. Når sjømannskapet er så dårlig trenger en kajakkpadler all den hjelp man kan få...

Redigert av Havelle (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Større båter blir også rent i senk av andre båter. Krav om oransje skrog og overbygg, vimpelstang samt mannskap kledd som julenisser er vel akkurat like relevant for alle typer båter, også større.

 

Om en går så fort i dårlig sikt at en ikke ser en kano/kajakk/robåt/vannscooter/SUP brett så går en for fort og/eller holder for dårlig utkikk. Er umulig å snakke seg unna det.

Link to post
Share on other sites

andersb skrev 8 minutter siden:

Blande inn jenter og voldtekt er fjernt. 

Her snakker vi kontrast og bakgrunn.

Sist en kajakk ble overkjørt her skjedde det i 5 knop, fordi fører gjorde andre ting og loffa bortover rolig, med 0 utkikk. 

 

Våkenhet og gidde se, er større faktor enn fart. 

 

5 knop er 2 knop under Max for oss. 

 

Om jeg ikke klarer å se hva som er foran baugen på båten stopper jeg opp.

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke om det er nybegynnerne som er de største synderne - til det er det altfor mange båter av en pris og størrelse som ikke er den typiske førstegangsbåten, og som synder. Jeg kan se mye igjennom fingrene på nybegynnere - men synes da også at det er greit at man sier ifra når de ikke følger skikk og bruk - at man forklarer hvorfor det er slik og slik. En nybegynner kan lett tenke at det er godt med plass på vannet og derfor ikke så farlig med litt ekstra fart. De har kanskje ikke selv erfart hvordan bølgene treffer de som driver med vannsport, ligger fortøyd, bader, er i små båter - selv langt unna. For dem er dette bare abstrakt teori fra båtførerprøven, og som de knapt husker.

 

Vi som er erfarne må også i år ta ekstra hensyn til disse nybegynnerne, for å gjøre livene deres enklere. Eksempelvis merker jeg at om jeg gir roret til en som ikke er erfaren, ja så blir personen veldig stresset og er tilbørlig til å gjøre feil når det kommer båter i møte, selv når det er god plass -  og spesielt når det er flere som gjerne ligger i bredden eller holder forskjellige kurser. Det å gi god plass, holde lav fart, og vise tidlig og tydelig at man viker - det kan være en ekstra god idé nå i sommer. Like så, som å hjelpe tålmodig til i land og øse av seg med gode råd (ref feks VannTro sin fortelling).

 

Mer penger i samfunnet gir ikke bare flere båter, men også både større og hurtigere båter, - mange er halvplanende. Hvor mye av disse regelbrddene handler om moral og uvitenhet, og hvor mye handler om mulighetene til å faktisk bryte reglene på en slik måte at det lager skikkelig kvalm?  Jeg tror det dreier seg om mye av det siste - mange flere båter som kan lage større sjø.

 

For en som bare har hatt snekker og seilbåter som ikke kan oppnå høy fart eller lage bølger - ja så blir det litt vanskelig å identifisere meg med en som har en diger halvplaner som kan gjøre 30 knop. Jeg har ikke over 400 gamper bakpå som "er der for å brukes". Jeg kan ikke komme fort fram eller oppleve fartens fortreffeligheter om jeg skulle ønske det,, om jeg ville imponere noen, eller om det var stort gruppepress ombord. Ikke kjøpte jeg båt for fartens fortreffeligheter heller. Så hvordan jeg ville vært bak rattet på den halvplaneren? Jeg kan ikke love at jeg i 100% av tilfellene hadde brukt hodet 100% - men jeg har vært nok "offer" for slike til å vise mye hensyn. For en snekke eller seilbåt som har skrogfrat på seks knop, ja så koster det lissom ikke så mye å kutte ned til 5. Men for en som går i 50, ja så kan det jo kjennes ut som man har hevet ut ankeret.

 

Og, så var det de i de minste båtene da. Det å fise rundt litt over fartsgrensa i en ni eller ti fots gummijolle, ja det er lissom ikke så farlig det heller, i alle fall ikke i alle situasjoner - fartsgrensene er liksom ikke ment for dem, fordi de lager ikke så store bølger, tar liten plass, kan manøvrere overlegent, osv - ja noen vil til og med argumentere med at man absolutt må gi på litt for å få baugen opp eller kanskje til og med få båten i plan - bare for å unngå at man blir søkkvåt av å renne inn i bølgene til de større urokråkene.

 

Jeg håper virkelig at det slås mye hardere ned på fart og at politiet gjør noen storaksjoner i sommer - feks ved å plassere politifolk på land  mange steder, med fartsmålere og politibåter som kan innhente synderne.

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev for 3 timer siden:

Så hvor går grensa da?

Først kommer en gummijolle 300 i plan, for den lager ikke sjø, så kommer en 12 fot som også må få lha fart, da den ikke er så mye større, så 17 foter, så 21 foter, så 27 foter, så 42 foter, så 50 foter, så 65 foter.......Ingen lager nevneverdig mere sjø enn den forrige, men spranget fra først til sist er enormt. Ved hvilken av de stopper retten til å bruke det argumentet?

 

Og hvor stor kontroll har man da i feks 30kn, når man passerer i 20m avstand? Flytter deg ca 15m/sek, og feks en styreslange ryker, og du får full sving en vei. 

Hvordan skal de som blir hentet inn med kurs midt i hekken, vite hvorvidt den som kommer har kontroll, om man ikke gidder å gi avstand tidlig, og vise hva man har til hensikt?

 

 


 

Avstand er viktig, hvis jeg synes det blir for nære går jeg heller ut av plan, spesielt med 42 foteren.

Grensen med bølgehe syn går ved skrogfart eller i noen anledninger full planefart. Og fartsmessig ellers sunn fornuft tilpasset etter forholdene, slik det faktisk også er på veien. Enten helt oppå eller deplasementfart type skrogfart. Min grand 275 med 20 hk lager ganske store bølger i halvplan. Der bør man heller ligge så vidt oppå i ca 10 knop om man «ikke har tid til« å kjøre i 3 knop skrogfart.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Havelle skrev for 2 timer siden:

Redd det kommer til å bli en del slike hendelser i sommer.

Mange "jeg har alltid kjørt båt og har perfekt kontroll på både mine bølger og er uansett sikker. Dersom noen mener jeg gjør noe feil, så tar de feil" typer. Både med og uten rutine.

 

Ille å si det, men kajakkpadlere burde holde seg veldig nære land. Det er risikosport å gå midt i leia. De bør også, som Gullfisk påpeker, sørge for at kajakken er veldig godt synlig. Riktig fargevalg og gjerne også et flagg.


Enig- hadde aldri turt å padle i oslofjorden annet enn langs land. Blir som å gå i mørket i trafikken uten refleks. Man har rett til det, men det blir jo bare livsfarlig. 
Uansett hvor «rett man har» er det jo den svakeste som taper i en kollisjon. Skjønner heller ikke de som tør å sykle på smale riksveier og sperre trailere og annet. De har rett til det og det går jo sikkert bra, men fy flate så nære skader og kanskje død de egentlig er.

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Bi

andersb skrev 3 minutter siden:

første eksempel der var bare på ræva fortøyning. 

 Ikke den beste men hvis det er i et område med sakte fart og man bare skal på land for å hente noe eller fylle litt er det ikke alle som fortøyer så veldig godt. Man forventer at folk ikke lager så store bølger i en rolig sone. 

Link to post
Share on other sites

Knallipadden skrev 25 minutter siden:

Bi

 Ikke den beste men hvis det er i et område med sakte fart og man bare skal på land for å hente noe eller fylle litt er det ikke alle som fortøyer så veldig godt. Man forventer at folk ikke lager så store bølger i en rolig sone. 


Hvorfor ikke? Man skal alltid fortøye for bølger og storm og store hekkbølger. Er oppgitt over folk som ikke fortøyer båtene sine skikkelig. Det er en god grunn til å ikke leie ut eller låne bort båter. 
Var borti et nødstifelle inne ved Strand i Holtekilen i Bærum. Da kom både redningsskøyte på 40-50 fot i plan, deretter brannbåt i plan og deretter den store politibåten og litt diverse kjørende i heftig fart. 
Selv om det «alltid er rolig» i Holtekilen var det ekstreme bølger innover havnen. Jeg fortøyer skikkelig og det var null problem. Men de som lå uten fendre og gnisset i bryggen, slo i siden eller nøkket i tauene sine fikk kjørt seg.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Fortøyningene var ikke poenget her. Poenget er at bølger kan være skadelig for båter. Når en båt ligger longside til en brygge og det kommer store bølger fra andre båter kan båten bli skadet, selv om den er fortøyd riktig. Hvis dere ser etter kan det se ut som et smalt sund med flere hytter. Der er ikke er sted hvor man bør kjøre slik at man lager store bølger. 

Link to post
Share on other sites

Det finnes selvsagt en balanse mellom god fortøyning og hvor store bølger som tåles. Men en bryggeplass der det hender at folk kjører i halvplan bør tilpasses. Vi har selv måttet gjøre det på vår hytte. Der kommer det flere ferger, halvplanere og annet og lager dønninger. Med riktig fortøyning går det alltid fint.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Lingefan skrev 1 minutt siden:


Hvorfor ikke? Man skal alltid fortøye for bølger og storm. Er oppgitt over folk som ikke fortøyer båtene sine skikkelig. Det er en god grunn til å ikke leie ut eller låne bort båter.

 

Hvis du har hytte i et sund hvor vær og vind ikke tar, og det står skilt med 5 knop eller sakte skal ikke det være nødvendig å fortøye båten for storm hvis man bare skal laste eller losse båten i noen minutter. Som jeg sa var det ikke fortøyningene som var poenget i denne videoen, det er at bølger er skadelig. Har selv sett båter som har vært fortøyd skikkelig med fendere som nærmest har blitt løftet opp på bryggen av bølger. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...