Jump to content

Folk bryr seg ikke om fartsgrenser og tar ikke hensyn


Knallipadden

Recommended Posts

Knallipadden skrev On 9.6.2020 at 11.23:

En dag jeg var ute nylig passerte det to store halvplanende båter på hver side av meg samtidig. Bølgene fra de to båtene kom på kryss og tvers og det var vanskelig å finne en riktig vinkel mot bølgene. Det gikk bra men det var unødvendig av de to båtene å kjøre slik.

Tenk om man kom ditt att alle tre drev med samhandling.
Du som ble innhentet slo ned på farten slik at de som innhentet deg også kunne slå ned på farten for å lage minst mulig bølger når de passerte deg.

Har selv opplevd flere ganger når jeg har innhentet saktegående båt på litt trange steder så slår de ikke av på farten selv om jeg går ut av plan like før jeg hadde passert de.
Min båt fungerer særdeles dårlig i den farten disse går med så det ender med at man selv må gå saktere enn de eller være så kynisk at man drar opp i plan igjen mens man tenker at de hadde sin sjanse til å bli passert med minimalt med hekkbølger.
I de situasjonene savner jeg en samhandling i fra de som blir innhentet men det virker ikke som om de er med på notene på noe som helst måte.
 

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Man skulle nesten tro at Blindleia på Sørlandet er idiotenes mekka siden der er jo alle idioter og med større båt (og lommebok) enn hjerne og vett og alt det der i følge en rekke tråder og innlegg her på forumet. Gårsdagens "fangst" av idioter var null niks og ingen med unntak av en del lokale vannscootere, men de håndterer sine redskap bra og utsatte vel egentlig ingen for noen fare, kun litt ubehag grunnet lyd, men de er jo borte før man får sagt f....n! 

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 1 time siden:

Man skulle nesten tro at Blindleia på Sørlandet er idiotenes mekka siden der er jo alle idioter og med større båt (og lommebok) enn hjerne og vett og alt det der i følge en rekke tråder og innlegg her på forumet. Gårsdagens "fangst" av idioter var null niks og ingen med unntak av en del lokale vannscootere, men de håndterer sine redskap bra og utsatte vel egentlig ingen for noen fare, kun litt ubehag grunnet lyd, men de er jo borte før man får sagt f....n! 

Kanskje der er de som ikke viser hensyn som ikke merker noe til dårlig oppførsel siden de kjører fra alle andre? ;) Fra spøk til alvor. Jeg vet at det er et reelt problem som har vokst. Opplever økende grad av farlig og hensynsløs kjøring. Jeg har pratet med erfarne skippere som bekrefter det samme. Hvor ofte man møter på idioter kommer an på hvor man bor, hvor man reiser med båten, og hvor mye man er ute. Av og til møter jeg nesten ikke en annen båt. 

 

I helgen skulle jeg hive ankeret i en lun bukt ut mot havet. Side jeg ikke har vinsj må jeg foran og slippe det ut manuelt. Når jeg gikk ut for å ordne ankeret var det ikke noen båter i syne. Plutselig kommer det en halvplanende snekke i stor fart tett mot land uten å slå ned farten. Jeg rakk ikke å flytte meg siden båten gikk så tett. Jeg gikk på tryne og holdt på å få luken til ankeret over foten. Hadde han sving litt mot babord hadde vi ikke fått bølgene hans. Han snudde seg ikke en gang og så meg som lå halvveis over ripen. Kjæresten min måtte også holde seg fast med begge hender inne i båten. Han kan ikke ha unngått å se oss eller meg som sto foran på baugen. 

Redigert av KalleAnka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg ligger ytterst i enden av bryggen i et sund med 5-knops grense. Det er ikke de store båten som lager bølgene. De går stort sett gjennom sundet med passe lav fart. De minste gir stort sett blaffen og går i fullt plan, men de tror nok det er OK når de ikke lager bølger. Det er de halvstore daycruisernesom lager bølgene. De kommer gjerne i full fart inn mot båtplassen sin og runder oss som ligger ytterst. Men jeg er av dem som normalt ikke lar en fin dag ødelegges av slikt.

 

Men i dag morges kom det en dame som raste inn i fullt plan inn mellom utliggerne og rett inn i båsen sin. Da ble jeg litt nysgjerrig og ruslet bort for å se hva dette kunne være. Hun tok initiativet og forklarte at hun var alvorlig syk, måtte haste til en legetime, og beklaget så mye. Det var en hyggelig dame, så jeg ønsket lykke til og god bedring. Tydeligvis ikke en idiot. Jeg ble glad og takknemlig for at jeg er frisk og kan nyte sol og båtliv.

 

Ønsker alle, både idioter og ikke-idioter, en fin dag på sjøen. La den ikke ødelgges av unødvendige ergrelser.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

pipe skrev for 8 timer siden:

Har selv opplevd flere ganger når jeg har innhentet saktegående båt på litt trange steder så slår de ikke av på farten selv om jeg går ut av plan like før jeg hadde passert de.

Det å skulle ta hensyn til innhentende fartøy er nok en ukjent tankegang for mange og noe nytt som kommer med økende båttrafikk. Utkikk akterover er nok også mangelfull for de fleste av oss når vi er underveis. Særlig er det lett å bli overrumplet når man selv holder lav hastighet og innhentende kommer hurtig, som f.eks. vannscooter i full hastighet.

 

Adferd når man innhenter eller blir innhentet er regulert gjennom sjøveisreglene regel 13, men åpner også for samhandling ut fra regel 9(e).

Regel 13(a) er veldig klar på hvem som har ansvar.

Kan man ikke passere på grunn av trangt farvann eller møtende trafikk, så må faktisk innhentende finne seg i å redusere hastighet og bli liggende bak til trygg passering lar seg gjennomføre.

Regel 13. Innhenting

(a)

  Uten omsyn til det som ellers er sagt i reglene i Del B avsnitt I og II, skal et hvilket som helst fartøy som innhenter et annet fartøy, holde av veien for det fartøyet som blir innhentet.

 

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Tilbragte hele helgen i båt, søndag i bitteliten skjærgårdsjeep vs min skjægårdsjeep, indre skjægård bærum var faktisk overaskende lite problem når folk passerte selv. men  med full båt i plan inn mot aker bryge og rundt nesodden samt midtfjords var det humpetitten humpetatten ;) 

Sykt bra helg på vannet, registrerte at RS hadde øvelse/utrykning i middagsbutka, håper det ikke var noe alvorlig. 

 

Nesten stressfri helg, hadde en som kom mot oss i plan og hadde vikeplikt der jeg måtte fløyte (og innså at hornet mitt har tatt kvelden) han satt bare og stirre ned i plottern i en evighet, så vi måtte  styre unna, ikke heeeelt imponert. dama hans så vinkingen vår og fikk vekket han i siste liten, men da hadde vi allerede begynt på en 90 grader høyre 

Endelig skikkelig badetemp. 

Link to post
Share on other sites

Synes også folk tok mer hensyn og det var bedre denne helgen.

 

Men fant noe annet som forskrekket, og dette håper jeg alle kan være enig i.

Kunnskapen med badeleker bak båt er skremmende lav. 

Så følgende episoder:
Familien setter poden på rundt 7 år i en slags liten badering bak båten. Sleper han så ut av havnen med så kort tau at poden holder seg fast i motoren. Propellen er ubeskyttet. (Så det før de tiltet ned motoren). Når de kommer ut av havnen slipper de heldigvis ut litt mer tau, fortsetter slepet, poden faller forover i vannet. Hadde han falt mens han var inntil motoren hadde de hatt opptil flere poder.

Far sleper to små barn i ring etter båten. Fint, helt til han velger å krysse leia og sleper barna rett foran båter i stor fart som kommer kryssende.

 

Begge deler gikk bra. Men det bør, helst før det skjer større ulykker, bli litt oppmerksomhet rundt dette. 
Har en gang sett bilder av en som fikk en propell over seg. Det vil jeg aldri se igjen.

Link to post
Share on other sites

Jeg er også av dem som har irritert på meg mange rare farger når det kommer til uvettig båtføring, det seg være både passere andre i for høy fart samt dure forbi uthavner, generelt situasjoner der hekkbølger lager utrivelige/farlige forhold. Der jeg har sjans kaller jeg båten det gjelder opp på VHF for en høflig men bestemt anmodning om å ta hensyn/utvise godt sjømannskap. Dessverre er bruken av VHF (eller kunnskap om bruk av VHF) like fraværende i slike situasjoner som godt sjømannskap. Jeg kommer dog til å forsette dette til tross for at ferre og ferre svarer på et VHF oppkal i disse dager. 

Link to post
Share on other sites

RS melder at det kan gå riktig ille i sommer....nye båtførere som ikke kan forskjell på babord og styrbord.. så vil det bli mange båtbranner fordi de nye ikke kan vedlikeholde båten og en drøss vil få motorstopp....  jeg er glad jeg aldri har vært nybegynner.

 

RS bør vel gå ut med å  anbefale å ikke kjøpe båt hvis ,man ikke er erfaren. ehhh   Så anbefalte de oss om å ikke bruke båten i sommer pga smittefaren.

 

Men på den andre siden ...finnes det noe enklere enn å føre en båt... forholdsvis lav fart...et hav med plass....og man skal ha skikkelig uflaks hvis man støter på en annen båt

Link to post
Share on other sites

SNakkes stadig om alle disse nye båteierne, men hvor mange båter var det fra før av? Anslagene varierer fra 400.000 til opp mot en million. Og hvor mange slike fritidsbåter har blitt solgt i år? Hundrevis eller kanskje tusen? Utgjør ikke store forskjellen og alle som har kjøpt ny båt i år er vel ikke idiot på sjøen, håper ikke det siden jeg har kjøpt ny (brukt) båt i år.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Problemer er vel ikke alle de nye båteierne. Problemet er at svært mange tilbringer tiden på sjøen fordi det ikke er tilrådelig å reise til Syden slik mange pleier. De som er idioter tilbringer da mer tid på sjøen enn ellers. Jeg har inntrykket av at mange nye båteiere tar det pent, men det er naturligvis tullinger i alle leirer. 

 

Inntrykket er at mange er hyggelige og hjelpsomme også. I helgen skulle jeg fylle bensin på nye båten min. Når jeg la til var det en familie som bare hadde vært ute med båten sin to ganger. De brukte litt tid på å legge til. Når vi skulle fylle bensin fikk både vi og de litt problemer med betaling og pumper, og da hjalp vi hverandre med å løse det. 

Redigert av Knallipadden (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jens_P skrev for 7 timer siden:

Det å skulle ta hensyn til innhentende fartøy er nok en ukjent tankegang for mange og noe nytt som kommer med økende båttrafikk.

Det er nok enda ukjentere tankegang at den halvplaneren som blir innhentet slår av noen knop slik at den planende båten som kommer bak kan gå ut av plan og passere den andre båten så kan begge båttypene gå i den farten de er konstruert for i løpet av kort tid.

De gangene jeg går ut av plan fordi jeg ikke vil passere på en slik måte at bølgene mine sjenerer den andre båten  så fortsetter den i samme fart og man kommer ikke forbi.
Ikke kan man gå i samme fart som halvplaneren heller men må sakke enda mer av så ender man opp i 7 knopp isteden for å kunne fortsette i planefart etter kort tid ute av plan mens man gikk forbi.
Eller så kan man bare dra båten opp i plan igjen med litt bedre samvittighet fordi du prøvde å få til en hensynsfull passering eller bare kjøre på i fra begynnelsen av for ett slikt samspill kommer ikke til å skje.

Skal dog innrømme at denne situasjonen ikke inntreffer så ofte da man som regel har god plass til å foreta en innhenting ,er plassen begrenset så ligger man sjeldent bak lenge før det på nytt åpner seg opp etter noen minutter.
Så ikke ett stort problem

 

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg innhentet en cabincruiser i helgen som hadde kjørt i stor fart gjennom et trangt sund med mange båter og laget ubehag for mange. Han hadde først kjørt forbi meg i en sakte fart sone og hadde presset båtene imot ut av veien hans. Når jeg innhentet den andre båten laget den så store bølger at jeg hadde problemer med å komme meg forbi. Føreren og passasjerene satt på flybridgen og fulgte med oss og koste seg. Virket som de håpet på litt action. Når jeg nesten hadde kommet meg gjennom bølgene gasset cabincruiseren på slik at det kom mer bølger og jeg måtte ha gjort alt på nytt for å passere. Det var tydelig at han ikke ville ha meg forbi. Jeg la meg derfor bak, men nå holdt i det minste båten foran stor nok fart til at jeg kunne ligge komfortabelt  i plan. Når vi kom til sakte fart sonen med masse båter og hytter fortsatte han i 20+ knop uten å slå ned farten mens jeg lå meg ned i 5 knop. 

Redigert av Knallipadden (see edit history)
Link to post
Share on other sites

pipe skrev 1 time siden:

De gangene jeg går ut av plan fordi jeg ikke vil passere på en slik måte at bølgene mine sjenerer den andre båten  så fortsetter den i samme fart og man kommer ikke forbi.

Er du så nær andre båter at bølgene fra båtene skaper problemer eller stort ubehag for en eller begge parter, da er avstanden mellom båtene for liten relatert til "bølge-produksjon" og/eller fart!

Hensyn og respekt er ikke noe man kan kreve, man må gjøre seg fortjent til det! Det er ikke en enveis-sak, men går begge veier. Vis hensyn, og de fleste andre viser hensyn tilbake. Hvis andre viser hensyn så er det veldig lett å vise hensyn tilbake. Vær litt tålmodig og overbærende og de fleste konflikter vil løse seg på en hyggelig måte for begge. 

Unntak finnes, og det det er disse vi legger merke til fordi de skiller seg ut fra mengden.

Her jeg ferdes er det relativt åpent farvann, stort sett er fjorden mer enn en km bred der det ikke er lovregulert fart. Det er sjelden noe problem å holde den farten man vil uten å skape fare eller ubehag for andre, men det betyr at jeg ofte ikke kan velge korteste vei til målet. Er det mange andre ute så avstand mellom båter blir for kort, da er det ikke dagen for høy fart eller halvplan. Og det lever jeg faktisk helt greit med!

 

Litt hardt og bombastisk skrevet, men det kan jeg leve med. Ikke så krast ment som skrevet.

 

Når jeg er i båt skal jeg ha det hyggelig. Jeg sterk tilhenger av Kardemommeloven - i tillegg til sjøveisreglene! :smiley:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jens_P skrev 6 minutter siden:

Er du så nær andre båter at bølgene fra båtene skaper problemer eller stort ubehag for en eller begge parter, da er avstanden mellom båtene for liten relatert til "bølge-produksjon" og/eller fart!

Hensyn og respekt er ikke noe man kan kreve, man må gjøre seg fortjent til det! Det er ikke en enveis-sak, men går begge veier.

Ja nettopp derfor bør begge båtene slå ned på farten slik at innhentingen genererer minst mulig bølger når de passerer hverandre

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...