Jump to content

Folk bryr seg ikke om fartsgrenser og tar ikke hensyn


Knallipadden

Recommended Posts

Det er alltid 5 knop under 50 meter fra land, så om du er i et sund eller ikke ar lite å si. I tillegg må man regne med at det kan komme nødstilfeller. Om man har et illebefinnende ombord i en 60 foter så pløyer man gjennom sundene om nødvendig for å komme fort frem til trygt sted i ambulanse. Ikke minst er det alltid noen idioter som skal kjekke seg. Og man vet jo om at de kommer med jevne mellomrom. Om da alle har fortøyd båtene sine skikkelig slik de skal gjøre (tar faktisk minimalt med tid) vil det bli minimalt med skader. Jeg forlater aldri båten uten skikkelig fortøyning.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

index skrev for 5 timer siden:

 

Du prøver deg på å gjøre den som påfører skaden til offeret ja? Slik som jenter med for korte skjørt i andre saker? Man må følge med når man fører båt. Uansett hvilken påkledning andre har. 

Med "ingen tvil om hvem som har ansvaret" mente jeg selvfølgelig båtfører @index. Jeg padler kajakk selv, og har valgt gul kajakk, vest og åreblader. Derfor synes jeg den avbildede padlere har gitt seg selv dårligere muligheter til å bli sett. Fortsatt båtfører ansvar, men det hjelper meg lite om jeg blir påkjørt. 

Link to post
Share on other sites

11 minutes ago, Gullfisk said:

gitt seg selv dårligere muligheter til å bli sett


..men du har ikke gitt båtføreren dårligere muligheter til å se etter.. Og det er der problemet er.
De ser deg utmerket godt, selv i svart, om de ser etter. Du gjør ingen en tjeneste ved å softe ansvaret her..

Link to post
Share on other sites

  • Til bilister på dette forum; som båtfører har alle ansvar. Både kajakkpadler, speedbåtfører og snekkefører. Det er en hovedforskjell på bilist og båtfører.
  • Alle på sjøen har et ansvar for at ikke farlige situasjiner skal oppstå. Ved å ikke legge seg til å fiske i farled, ikke gjøre seg synlig, kjøre for fort etc etc. Slik at det er faktisk mulig å kritisere de som tar snarvei inntil babord side i fartsretning rundt et nes fordi det går så sakte at litt kutting av sving er ok fordi det går så sakte å legge seg på rett side. Eller de som ikke gjør seg synlige med klær, lys eller flagg. Det er ikke de som ikke oppdager sin feil alene. Det er også andre som skal bidra til å bli sett.

Det er forskjellen på bilister og båtførere! Vi som båtfører skal også selv gjøre alt vi kan for at andre ikke skal bli satt i en farlig situasjon. Slik at det å peke på andre og mene at det kun er deres feil - er egentlig den viktigste feilen en båtfører kan gjøre...

Link to post
Share on other sites

Har overhode ikke lettet noe ansvar, så ikke tillegg meg meninger jeg ikke har @SamH For meg kan folk padle i hva f... de vil, det er valgfritt. Jeg ønsker/velger å forsøke å være godt synlig, fordi jeg ønsker å gi meg selv best muligheter til å komme hel hjem igjen. Du får jo ikke tvinget noen til å holde bedre utkikk ved å forsøke å være usynlig i leia. Som padler kommer du ut som tapende part uansett hva du møter bortsett fra badeleker, så ikke kjør på retten din. De fleste velger jo ikke å jogge i elgdrakt i skogen i elgjakta, selv om det er jegerens ansvar hva han skyter på. Det er jo ikke slik at båtfører har mindre ansvar, jo mere synlig man er. 

Redigert av Gullfisk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Enhver person i en mindre åpen båt er i livsfare om en større båt i god fart ploger de ned.

 

Hvorfor dette kajakkfokuset?

 

Trenger ikke en 15 fot skjærgårdsjeep å gjøre noe for å syns? Mens de i kajakk mener man skal bære refleksvest osv

 

Pussig debatt

Link to post
Share on other sites

Hper skrev 19 minutter siden:

Hvorfor dette kajakkfokuset?

 

Kajakkpadlere er sjøens mobbeofre. På samme måte som syklister og mopedister er det på veiene. Dessverre. De som må fort frem og ikke helt gidder å følge med foran seg står på sin rett. På bekostning av de små og de trege. Den sterkestes rett virker det som de tenker.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Gode poenger Gullfisk!

 

Det er lov å bruke de små grå, også for de myke trafikanter. En kajakkpadler kan være krevende å få øye på, det vel bare svømmere som er mer vrien å se. Litt skvalpesjø og motlys kan gi vanskelige forhold.

Kjøring i mørke med tettbebyggelse mellom båt og kajakk gjør også observasjon av møtende, og fartøy som innhentes, vanskelig.

Dette er noe som alle, både båtførere og padlende, bør være obs på.

Link to post
Share on other sites

Om en viss bruk av robåter hadde overlevd frem til i dag måtte de malt treprammen oransje og hatt på refleksvest for å ta en tur på sjøen.

 

De store med dårlig tid, autopilot og manglende utkikk må få gå uhindret selv med langt utviklet grå stær?

........

 

Før var det gubben i prammen som hadde grå stær, nå har gubbene fått seg store båter og stor fart.

Link to post
Share on other sites

Trond123 skrev 1 minutt siden:

På sjøen har man ingen rettigheter!

Man har bare plikter:

Plikt til å vike (give way)

Plikt til å holde kurs og hastighet (stand on)

 

Men det virker ikke som om alle har oppfattet dette.  Siden man forventer at alle andre skal iføre seg signalfarger så man ikke trenger å følge så godt med.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Johannes skrev 19 minutter siden:

Rimelig patetisk det der Hper..

 

 

Poenget er at sjøen har vært nær fri for små åpne fartøy som blir rodd eller seilt sakte i noen tiår nå.

 

Var jo ikke sånn før at de som rodde og seilte småbåter plikta å holde seg i fjæra, de var overalt, også "midt i leia" og "midt utpå". 

......

 

Men det siste tiåret har salg av tilsvarende båter, i moderne form eksplodert. Det er den båttypen som har, og fortsatt vokser desidert mest.

......

 

Og selvsagt skal de kunne bruke leia, eller være midt utpå med den største selvfølge. 

 

Bare å venne seg til.

 

Kan ikke heller hurtigbåtfolket glede seg over de tiårene de fikk så å si uten saktegående småbåter på sjøen, og nå glede seg over å se at nye generasjoner har plukket opp de tidligere generasjoners måter å bruke sjøen. I små båter, drevet frem av egne muskler, nær naturen.

......

 

Flott å se utviklinga. Må bare håpe hurtigbåtfolket er i stand til å ta omstillingen. Jeg begriper ikke motstanden de viser. De burde vise 100% respekt for de nye brukerne av sjøen og strekke seg lengst mulig så de finner seg til rette.

 

Hurtigbåtfolket har allle korta på hånden i møte med de nye båtfolkene våre.

Link to post
Share on other sites

Bigdrago skrev On 15.6.2020 at 23.51:

Skeptisk ja... kan ikke se at det kom nye båthavner over natta.

I havnen der jeg ligger er det utsettingsrampe til fri bruk. Det er merkbar økning i bruken av denne i år. Medfølgende problem er at biler med tilhenger må ha et sted å stå mens de er på båttur. Disse tar opp plass for to til tre biler uten tilhenger og reduserer parkeringskapasiteten ved havnen.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hper skrev 37 minutter siden:

 

 

Flott å se utviklinga. Må bare håpe hurtigbåtfolket er i stand til å ta omstillingen. Jeg begriper ikke motstanden de viser. De burde vise 100% respekt for de nye brukerne av sjøen og strekke seg lengst mulig så de finner seg til rette.

 

Hurtigbåtfolket har allle korta på hånden i møte med de nye båtfolkene våre.

Og jeg begriper ikke motstanden mot å være synlig. Padle opplevelsen er jo ikke forskjellig i en mørk kajakk i forhold til knallgul kajakk. Jeg slakker gjerne ned for kajakker, og vil gjerne se de så tidlig som mulig. 

Lingefan skrev for 4 timer siden:

Det er alltid 5 knop under 50 meter fra land, så om du er i et sund eller ikke ar lite å si. I tillegg må man regne med at det kan komme nødstilfeller. Om man har et illebefinnende ombord i en 60 foter så pløyer man gjennom sundene om nødvendig for å komme fort frem til trygt sted i ambulanse. Ikke minst er det alltid noen idioter som skal kjekke seg. Og man vet jo om at de kommer med jevne mellomrom. Om da alle har fortøyd båtene sine skikkelig slik de skal gjøre (tar faktisk minimalt med tid) vil det bli minimalt med skader. Jeg forlater aldri båten uten skikkelig fortøyning.

Angående 5knop og 50 meter, så kunne det fint gjelde passeringer i høy fart også. Det er ikke mere enn man bør ha, om fartsdiff er 15kn eller mere. 

Om du får eller er på vei til å få illebefinnende i en 60foter, vær så snill å sett i fri, og kontakt nødetater. Å legge spaken vannrett før det er natta er en dårlig løsning:giggle:

Link to post
Share on other sites

Det er vel ingen motstand mot å være synlig. Bare en viss irritasjon over at enkelte mener at om man ikke er synlig nok, så ber man om det. 

 

Min  kajakk er irrgrønn, og tørrdrakt og åreblader er gule. Ser ut som en papegøye. Men man må klare å holde såpass utkikk at man ser ting som ikke skriker mot seg også.

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Var ute og cruiset litt i dag, møtte på 3 forskjellige våtkurs i kajakk, så mange nye uten tvil.

 

Ellers ble vi tatt igjen og grusa i alle 5 knop soner, klart jeg lå bare 4.8 knop, men yeah, legg merke til mangelen på sjø vi lager, og ehh sjø andre lagde ;) 

Jeg lot hver å hytte til neven og vise finger, for det er .... yeah. flau oppførsel, heldigvis tåler båten min bølger. 

2020-06-17_21_36_42.jpg

Redigert av andersb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

index skrev 1 time siden:

Det er vel ingen motstand mot å være synlig. Bare en viss irritasjon over at enkelte mener at om man ikke er synlig nok, så ber man om det. 

 

Min  kajakk er irrgrønn, og tørrdrakt og åreblader er gule. Ser ut som en papegøye. Men man må klare å holde såpass utkikk at man ser ting som ikke skriker mot seg også.

Det virker å være motstand mot det ja, når man blir beskyldt for å gjøre båtfører til offer, myke opp ansvar, og sammenlignet med forsvar av voldtekt for en kommentar om at det er lettere å bli sett med farger. Aldri har jeg sagt at de som ikke har synlige farger, ber om å bli overkjørt. Det handler om å ta best mulig vare på seg selv, og det mener jeg bestemt at den avbildede padleren ikke gjør. 

Link to post
Share on other sites

Er oppgitt over folk som kommenterer at det er båteiere sitt ansvar å fortøye båtene sine skikkelig slik at andre kan kjøre fort i områder hvor man skal kjøre rolig. Hvis det er en nødsituasjon kan det selvfølgelig forsvares at man må kjøre fort, men jeg tviler på at de fleste båtførere er i nød.

 

Naturligvis skal man fortøye en båt skikkelig, men det er forskjell på hvordan man fortøye i et værhardt og/eller trafikkutsatt område og i et smalt sund med lite trafikk. Flytebrygger tåler ikke alltid så godt mye bølger. 

 

Folk må også få sjansen til å fortøye båtene sine skikkelig. For et par turer siden når jeg skulle fylle bensin hadde jeg ikke fått festet mer enn et tau når det kom en båt som laget store bølger i bra fart nært båten min. Fikk ikke tid til å feste den siste tampen før bølgene kom. Vi måtte bare holde båten så godt vi kunne. 

 

Bilde av en typisk 5 knop sone. Her forventer man ikke så mye trafikk. Grunnen til mye båter på bildet er Bergen poker run.

 

 

Screenshot_20200618_075806_com.google.android.youtube.jpg.2feec0ab01a6336f99606175a677fc8c.jpg

 

 

Redigert av Knallipadden (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...