hifo Svart 29.September.2007 Link til dette innlegget Svart 29.September.2007 mener bare ubrukelig.. helt og holdent ubrukelig.. utrangert er vel ikke altid det??? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Douro Svart 29.September.2007 Link til dette innlegget Svart 29.September.2007 Ellers har jeg en kommentar til vedkommende som ikke ser forskjell på en Bavaria seilbåt og en Campingvogn. Har du vært hos optiker i det siste Hei, Mathilde, Da tror jeg at jeg sier det samme til deg, som du sa til Mulligan: He..he. Og sjekk hva som skjedde: He, he. Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 29.September.2007 Link til dette innlegget Svart 29.September.2007 (redigert) Skikkelig saklig denne tråden. Lite informativ...men underholdningsverdien er jo der....... PS Douro: Vi snakkes hos optikern Redigert 29.September.2007 av "Mathilde" (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
oddgeir Svart 29.September.2007 Link til dette innlegget Svart 29.September.2007 På tide å sjekke hva som er i glasset? Foreløbig der det slik ut: Sitér dette innlegget "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post
lano2 Svart 29.September.2007 Link til dette innlegget Svart 29.September.2007 Jeg og Stillheden åpnet nettopp en Remy Martin XO, så dette blir vel sikkert det siste saklige innlegget i kveld... Men til Andreas og dere andre..... Takk for at jeg fremdeles er her ! Og: Okey, Bavaria er jo ikke det værste som flyter....... Det er Baileys som er det !! Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 29.September.2007 Link til dette innlegget Svart 29.September.2007 Hei. Nei, nå kan jeg ikke dy meg selv om jeg ikke har pinnebåt en gang. Lars H. (pt. Holmsbu med Eber'n på) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Mulligan Svart 29.September.2007 Link til dette innlegget Svart 29.September.2007 Hva er en pinnebåt? Finner det ikke i noe oppslagsverk. Sitér dette innlegget Link to post
Douro Svart 29.September.2007 Link til dette innlegget Svart 29.September.2007 (redigert) Over tid går det dessverre mer og mer over til standardisering og prisfokus. Se bare på husbygging og biler. Svært liten andel er arkitekttegnet eller spesielt. Massene rår. Jeg er tilbøyelig til å være enig med deg, Stillheden. Men jeg stiller spørsmål ved om ikke dette er et særnorsk fenomen? Som ikke bare viser seg ved et ensformig valg av seilbåtmerke, men også i andre sammenhenger. Det har slått meg ved besøk i utlandet, hvor få Bavariaer det er der i forhold til det store mangfoldet av andre nye båter. På samme vis som det har slått meg at i utlandet er det et mye større utvalg i butikker, restauranter m.m.m. Her i Norge er det Bavaria, Rema 1000, Europris, Dressmann, Cubus, Peppes Pizza o.l. som rår - uansett hvilken by/kjøpesenter/båthavn du besøker. Er det noe med oss nordmenn, som gjør at vi liker å gå i flokk? Og nei, Lano2, jeg mener at denne utviklingen har forsterket seg jo rikere vi er blitt - og ikke motsatt som du gav uttrykk for i dette innlegget. Redigert 29.September.2007 av Douro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Douro Svart 29.September.2007 Link til dette innlegget Svart 29.September.2007 Det har slått meg ved besøk i utlandet, hvor få Bavariaer det er der i forhold til det store mangfoldet av andre nye båter. Kan det også ha en sammenheng med at man i utlandet startet lenge før oss med å diskutere aspekter ved kvaliteten til denne bayerske båtprodusenten, mon tro? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 29.September.2007 Link til dette innlegget Svart 29.September.2007 Er det noe med oss nordmenn, som gjør at vi liker å gå i flokk? Det var en rapport som ble publisert nylig, husker ikke hvor/detaljer, men konklusjonen var at de to landene i Europa som spesielt utmerket seg med at folk var individualister var Hellas og Norge! Forøvrig så tror jeg at de fleste hus er tegnet av arkitekter, også de som det bygges mange like av! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Kristina III Svart 29.September.2007 Link til dette innlegget Svart 29.September.2007 Jeg har vært en Bavaria-eier. En motorbåt. Solgte den i høst, men det var ikke fordi jeg var misfornøyd med båten. Tvertimot, den var like bra som forventet. Det eneste minuset var VP D6-310, der elektronikkhjernen måtte skiftes i våres når motoren skulle ut etter sitt innendørs vinteropplag. Stein død. VP tok det på garanti, på samme måte som de gjorde med tilsvarende feil på min venns D6-310. Nok om det. Jeg skriver dette som en kommentar til et par spørsmål i tråden om hvorfor Bavaria-eiere er "hårsåre". Jeg kan ikke svare for andre, men for mitt vedkommende så er svaret meget enkelt. Jeg reagerer på innlegg om dårlig kvalitet fra folk som ikke selv har erfaring med produktene. Dessverre så gjentar dere usaklighetene så mange ganger på dette forumet at det til slutt står i fare for å bli en sannhet. Og DET er faren med disse innleggene. For mitt vedkommende så er jeg bekymret for hva dette kan bety for bruktprisene for Bavaria på sikt. Det er tvilsomt om jeg kjøper en Bavaria igjen, selv om jeg har vært fornøyd eier i flere år, nettopp fordi usaklighetene florerer og folk faktisk tror på dem. Senest for et par uker siden var jeg ute og prøveseilte en flott seilbåt som jeg vurderer å kjøpe. Da sitter et par mennesker ombord og bemerker kvaliteten på båten og sier "dette var noe annet enn en Bavaria". Da spør jeg om de noen gang har eid en Bavaria eller prøveseilt en. Og det hadde de ikke, de bare "hadde hørt det fra noen gamlinger i havna"... Bavaria kan fort bli en sjøens Skoda. Sistnevnte er et merke som har like bra kvalitet som alle andre moderne biler, men som dessverre har et ufortjent dårlig rykte. Sitér dette innlegget Link to post
Douro Svart 29.September.2007 Link til dette innlegget Svart 29.September.2007 for mitt vedkommende så er svaret meget enkelt. Jeg reagerer på innlegg om dårlig kvalitet fra folk som ikke selv har erfaring med produktene. Dette er en interessant kritikk. Jeg vil hevde at evnen til å lære av feil som tidligere er begått av andre, og av fornuftige løsninger som andre har funnet fram til, er helt vesentlig i å utvikle godt sjømannskap, og for å gjøre et vellykket valg av ny båt. Dette er jo noe av det som slike diskusjonsforum som dette er et veldig godt hjelpemiddel til. Jeg har selv lært mye ved å lese innlegg, som noen sikkert vil mene er av "dårlig kvalitet", men som jeg ut fra min kompetanse har bedømt som fornuftige. Man behøver ikke å ha erfaring fra Titanic for å skjønne at det er fornuftig med livbåtkapasitet som strekker til alle om bord. Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 29.September.2007 Link til dette innlegget Svart 29.September.2007 Og nei, Lano2, jeg mener at denne utviklingen har forsterket seg jo rikere vi er blitt - og ikke motsatt som du gav uttrykk for i dette innlegget. Hikk, hikk, hikk, hikk, hikk,Hikk, hikk, hikk, hikk, hikk, helt enig, helt enig, helt enig.... Du har rett, osv... Jeg var nok ikke med mine fulle fem, da jeg skrev det innlegget...... Lenge leve Bavaria !!! Sitér dette innlegget Link to post
Spinner Svart 29.September.2007 Link til dette innlegget Svart 29.September.2007 (redigert) Hikk, hikk, hikk, hikk, hikk,Hikk, hikk, hikk, hikk, hikk, helt enig, helt enig, helt enig.... Jeg sliter veldig med å skjønne hvorfor du skriver så mange idiotiske innlegg, og hva du egentlig ønsker å oppnå med alt tøyset ditt. Tror ikke det er noen som ikke vet hva du mener om Bavaria, så hvorfor fortsette? Kan du forklare meg hvor gleden din ligger i å sabotere så mange tråder med en-linjes innlegg, som oftest uten humor? Det hadde også vært morsomt å treffe deg en gang for å finne ut om du bare spiller dum, eller om du rett og slett er det... Redigert 29.September.2007 av Spinner (see edit history) Sitér dette innlegget Senior-du er min helt! Link to post
Wannskrækk Svart 30.September.2007 Link til dette innlegget Svart 30.September.2007 Lano 2 dum? Møtes for å sjekke hvordan det står til? Nå får du jaggu roe deg litt (igjen) , "Spinner". Du burde overhodet ikke kommentere andres stil, langt mindre komme med antydninger om andres kapasitet. Jeg kjenner hverken deg eller Lano2, men lese, det kan jeg. Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 30.September.2007 Link til dette innlegget Svart 30.September.2007 (redigert) Det som går igjen i alle disse tusenvis av innlegg i div tråder om Bavaria er om byggkvaliteten er god nok... VW har jo bevist at byggkvalitet ikke nødvendigvis henger sammen med markedsandel, det er svært mye annet som avgjør markedsandelen og det er ikke tvil om at det store salget av Bav i Norge skyldes mange riktige grep fra Lunde Båt, i tillegg til et produkt som har vært og er godt nok for mange 100 seilere, alt fra meget erfarne til 100% nybegynnere. Kanskje det ikke er slik at alle kjøpere kun er opptatt av byggkvalitet? Lunde Båt er vel den som har lyktes best med stort salg uten å gå på tryne ifht ettermarkedet. Det gikk vel litt trådt med dem også i starten, men fikk orden på dette og for meg fremstår de som den beste forhandleren i seilbåtmarkedet i dag. Det som er meget interessant nå er hvordan utviklingen vil bli, det har i det siste blitt slik at andre leverandører nå matcher Bav på pris, slik var det ikke for bare få år siden, det har kommet nye gode båter til markedet (Delphia f.eks), men også andre har senket prisene (Hanse, Jeanneau mfl) slik at disse nå konkurrer direkte på pris i mange tilfeller. Jeg tror Lunden nå kan nyte godt av 10 år med meget bra markedsarbeid. De har lyktes med å skape en enorm markedsandel som gjør at folk kjøper dette merke nettopp på grunn av at det føles trygt (så mange kan vel ikke ha tatt feil), tenk på de som skal kjøpe sin første båt og ikke har peiling på hva som er bra og dårlig, da er det lett å kjøpe noe som "alle har"... I tillegg har Lunden klart å skape en oppfatning om "mest for pengene". Dette stemmer som nevnt ikke lengre i mange tilfeller, men det gjør ikke noe for mange sitter dette godt plantet i ryggraden og de kommer ikke til å finne ut at andre nå matcher på pris, til og med med båter som både er anerkjente, har mer moderne konstruksjon og byggteknikk... (ja, å hvor viktig er dette for den gjennomsnittlige cruiserseiler? Husk at det neppe er gjennomsnittsseileren som frekventerer baatplassen.no ) En siste ting er jo at Bav har klart å forbedre seg kontinuerlig med bedre løsninger, mer forseg gjorte detaljer og fremstår i dag med et meget troverdig produkt som gjør det du vil, fungerer flott til normal turbruk... All honør til Lunde Båt, jeg er iallefall imponert over det de har fått til! For meg ble disse båtene litt for gjennomsnittlige, men jeg har ikke noe problem med å forstår at mange faller for disse båtene, så får vi se om jeg har en like god forhandler i ryggen den dagen det er feil på min nydelige Hanse... Jeg håper og tror at de forstår hva dette betyr for langsiktigheten i seilbåtmarkedet... Redigert 30.September.2007 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
lano2 Svart 30.September.2007 Link til dette innlegget Svart 30.September.2007 Det hadde også vært morsomt å treffe deg en gang for å finne ut om du bare spiller dum, eller om du rett og slett er det... Var du i tvil et øyeblikk ? Å sitte å bruke masse fritid på å skrive i en tråd som heter "Bavaria - Pest eller Kolera", fjerner vel all tvil om jeg er dum eller ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Kristina III Svart 30.September.2007 Link til dette innlegget Svart 30.September.2007 Jeg vil hevde at evnen til å lære av feil som tidligere er begått av andre, og av fornuftige løsninger som andre har funnet fram til, er helt vesentlig i å utvikle godt sjømannskap, og for å gjøre et vellykket valg av ny båt. Helt enig. Og her er det vel manges påstand om at Bavaria har lært svært mye de siste årene. Så Douro, når var du sist ute i en Bavaria motorbåt? Og har du seilt en nyere Bavaria seilbåt? Husk at du kommenterer merket Bavaria, men det er jo svært mange modeller og både motor- og seilbåt. Å si at merket Bavaria da representerer noe som ikke er bra fordi det kan være enkeltstående løsninger på en eller flere av modellene som ikke tilfredsstiller dine krav - det blir helt galt. Det er like dumt som at jeg skal si at alle BMW er elendige bare fordi de har en helt idiotisk løsning for infotainment-systemet sitt. Min Audi-løsning er uendelig mye bedre enn den i BMW. Men jeg kan ikke dermed konkludere at jeg har en bedre bil. Vær konkret og referer til spesifikke problemer i spesifikke modeller så blir dette straks en mer fruktbar diskusjon for alle. Jeg har selv lagt inne mine kommentarer om min tidligere båt i erfaringsdatabasen. Og det er mange forbedringer Bavaria kan gjøre. Men det er det jo på ALLE båter. Det er ikke en båt jeg har vært ombord i som er "perfekt". Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 30.September.2007 Link til dette innlegget Svart 30.September.2007 Har du vært ombord i en Regina af Vindö ? Sitér dette innlegget Link to post
Spinner Svart 30.September.2007 Link til dette innlegget Svart 30.September.2007 (redigert) Jeg kjenner hverken deg eller Lano2, men lese, det kan jeg. Når det gjelder deg så er jeg ikke i tvil, så det hjelper ikke å møtes... Redigert 30.September.2007 av Spinner (see edit history) Sitér dette innlegget Senior-du er min helt! Link to post
Wannskrækk Svart 30.September.2007 Link til dette innlegget Svart 30.September.2007 Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 30.September.2007 Link til dette innlegget Svart 30.September.2007 Det kan lønne seg å holde kjeft slik at folk tror du er en idiot i stedet for å åpne kjeften og fjerne en hver tvil..... Hva hadde vel båtplassen vært uten Lano2 sine sinnsforvirrede innlegg? Folk som velger å ta slikt seriøst har vel i bunn og grunn fortalt mer om seg selv enn om Lano2. Hvis jeg ikke husker feil så kan man bruke en ignorerings funksjon her inne i forumet. Da kan man bare ignorere Lano2 så slipper man å se hans innlegg. Værre er det ikke... Sitér dette innlegget Link to post
fe-m@il Svart 30.September.2007 Link til dette innlegget Svart 30.September.2007 Hei, fe-m@il! Beklager litt sent svar. Det tok litt lang tid å vaske vekk alle de grønne spy-klysene... Hvem som forsøker å provosere, kan jo være et interessant spørsmål. Men jeg synes at det er bedre å diskutere båter her, enn personer. Eller for å bruke Andreas sine ord: Slikt vil jo være: Jeg vet ikke hva de spy-klysene egentlig er beregnet til, der de ligger i "Smiley-galleriet" her på båtplassen. Det skulle vært interessant å høre Andreas sin mening om det. Men kanskje Andras allerede har sørget for at: ? ??? Og bare så det er sagt: Jeg lot meg ikke provosere av dine spy-klyser, fe-m@ail. (Derimot har jeg flere ganger blitt provosert av det jeg anser som en utilbørlig sensur-iver fra militærjuntaen til Andreas & co.) Det følgende sier jeg IKKE for å provosere, men fordi jeg mener det: De som kjøper Bavaria får en meget billig seilbåt hvor det er lagt veldig mye vekt på camping-egenskapene. Altså: Mye "camping-vogn" for pengene. Det er ikke noe galt i det. Tvert i mot: At en båt er billig, og at en båt fungerer godt på tur "på campingplassen", anser jeg utelukkende som positivt. Men personlig vil jeg nok legge mer vekt på andre kvaliteter ved en seilbåt. Og det gjør jeg bl.a. ut fra min erfaring med seilbåter. For det første,så er det det faktisk ikke jeg som nevner campingvogner/bilbrosjyrer og andre usakeligheter når vi diskuterer båt?? Og i det hele tatt sammenligne/bruke ordet campingvogn i forbindelse med seilbåter av noen som helst slag,er jo ikke verdt noen annen komentar enn Bruken av er ,som sikkert mange skjønner, beregnet for å understreke usakeligheten ved en komentar! Og jeg mener helt klart at veldig mange komentarer om Bavaria her på forumet er direkte . Og grunnen til at jeg mener dette,er at 98% av de som mener noe om Bavaria har aldrig eid eller seilt en Bavaria.Og når vi vi som da eier,og seiler Bavaria sesong etter sesong,og faktisk er veldig fornøyd,så blir mange av komentarene fra alle "forståsegpåere" bare verdt en Det er da også merkelig at veldig mange faktisk selger/bytter ut sin Bavaria og kjøper seg ny/større,og de menneskene kan da umulig mene /være så dumme at de kjøper "dårlig kvalitet " omigjen?? Og merkelig nok så får de godt betalt for sin brukte Bavaria også,merkelig Og at noen også mener at Bavariabåter har dårlige seilegenskaper,vitner ofte om direkte dårlig kunnskap i mange sammenhenger.Sjekk bare ferderseilasen for noen år tilbake under tittlen Bavaria mot "røkkla"En Bavaria 38 seilte fra nesten allt som var,ikke bare på omregnet tid,men også rent fysisk. det samme skjedde i "Tjörn Rundt" det året ,hvis jeg ikke tar helt feil?Kanskje jeg bare har drømt det? Men ,jeg ser lett ting å sette finger`n på ,men det er detaljer for meg,og i hvertfall ikke verdt prisforskjellen. Jeg har selv hatt svenskbygde båter fra de var nye,og har flere godt bekjente med både HR-Sweden Yacht-Comfortina av nyere dato og X-båter ,og forskjellen er tildels marginal,men det er ikke prisen! :nono: Når jeg vurderte Bavaria,brukte jeg nesten 2 år på seriøse undersøkelser med eiere/tidligere eiere(ikke bare i Norge!!),og faktisk når det gjaldt 34-36 og 38,fant jeg absolutt ingen feil som var verdt å merke seg. Og, merkelig nok,etter 3 sesonger nå,så sitter blykjølen meget godt på Seldènmasta er på plass Alle Lewmarluker er tette,ingen lekasjer inn i båten overhode,hverken saltvann eller ferskvann Gelcoaten er tilogmed på plass,og på land i krybba,når båten hviler på kjølen, er det ikke engang bukkler i skroget etter støtteben osv.osv Dette er da besynderlig,at alt det som skrives om Bavariakvalitet ,ikke skjer med min båt .jeg har nok vært usedvanlig heldig med akkurat denne båten. Sitér dette innlegget Link to post
Spinner Svart 30.September.2007 Link til dette innlegget Svart 30.September.2007 Det kan lønne seg å holde kjeft slik at folk tror du er en idiot i stedet for å åpne kjeften og fjerne en hver tvil..... Når det gjelder kommentaren din her, er jeg ikke i tvil... Sitér dette innlegget Senior-du er min helt! Link to post
Lanber Svart 30.September.2007 Link til dette innlegget Svart 30.September.2007 Må ærlig si jeg er dritt lei dette nå. Har lest meg gjennom hele denne tråden og endel andre av tilsvarende. Min konklusjon er: - Alle liker sin båt best, jfr "Den beste bilen i væra er den som jeg har nå" - Bavaria seilbåter mangler kanskje et par 1/10 knop og noen grader på kryss i forhold til båter den ikke konkurerer med. - Valg kriteriene til folk er forskjellige - Kvalitet og ikke minst opplevd kvalitet er mer enn bra på Bavaria - Service og salgs apperatet til Bavaria i Norge må ta stor del av æren for den enorme populariteten på båtene jfr konkurenter Andreas Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.