Jump to content

Bavaria, pest eller kolera


Lazy days 2

Recommended Posts

Siden sammenligningen mellom Bavaria og Orust-båtene er bragt på bane: For halvannet år siden tegnet jeg kontrakt på Hallberg-Rassy 31 og satte opp en prissammenligning mellom HR-31 og Bavaria 30 Cruiser, som da startet på 495'. I sammenligningen gikk jeg ut fra båter med mye utstyr, og helt likt utstyrt fra begge verft slik at man sammenligner epler mot epler, gitt de da gjeldende prislister og valutakurser. Siden HR-31 er en fot lengre og har blykjøl, forventet jeg at den skulle være noe dyrere. B-30C kostet 894', mens HR-31 1.344', altså 50% dyrere.

Link to post
Share on other sites

FOR DEN BESTE BILEN I VÆLA, DET ER DEN SOM JEG HAR NÅ !!!

(bare for å illustrere min oppfattning av denne "tråden") :seeya:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

....regner med at du mener Toyota Corolla, som er billigere enn de Orust bygde...... :crazy::crazy::crazy:

Den med rød stripe :lol::lol:

Jeg mener de som rust bygde av or, de med stripe under, ikke over, ikke av rust og ikke av or, men rett og slett båten til MOR...... :crazy::crazy::crazy:

Finnes ikke makan i hele væla ! :crazy::crazy::crazy:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Det har vært stille i denne tråden en stund?

 

Fra Seilmagasinet nr. 8 for 2007 på side 34 så er det en båt omtalt med følgende overskrift;

 

Glitrende god!

 

Og båten? Bavaria 31! Dette er kort og godt en glitrende god turseilbåt, og den har alle forutsetninger for å kunne bli en salgssuksess. (sier bladet)

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jepp. Dette seier bladet, og får heilt sikkert riktig!! Er faktisk "litt positiv". Kjølen er djupare, roret er djupare, betre rigging med storseilskjøte til rormann. Er elles litt usikker på ein del andre område: Kvalitet og tryggleig til havs - dette er ikkje prioritert!! Sjekk dimensjonar på kontaktflater, skruer, rekker utenpå båt, handtak i kahytt. Elles er mykje bra i forhold til 30 cr, som var "ikkje så bra............" (no god...)

Link to post
Share on other sites

Men begynner ikke en ferdig levert og utrustet bavaria nesten å bli litt dyr? Ca 730 000 turklar for en 31 foter... Det er vel konkurrenter som klarer å matche det vel? 30 foteren var jo betraktelig mye rimeligere, faktisk 80 000 mener jeg å huske.

 

Noen som vet om det finnes rimeligere konkurrenter på 31-32 fot? (se ev. utstyrsliste i seilmagasinet)

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Lano, jeg mener å se en klar trend. Sist du var inne her og pisket opp litt liv, solgte bavaria så godt at båtene fortsatt var varme når de ble levert til kjøper. Baatplassenmedlemmer var dessuten tungt inne på kjøpersiden. Så ble du kastet ut av forumet, og salget har siden gått nedover, og verftet har slitt med finansene. Nå er du tilbake, og gir litt vind i seilene igjen. Lundebaat kan nok snart søke etter flere folk igjen. :cheers_wine:

Link to post
Share on other sites

Vi er klare for påsketur :cheers: Hvis isen ikke tiner til påske, får vi flytte til båten, og heller hakke is rundt huset, for da er sikkert vannmagasinene tomme.

 

For noen ble det vel såpe i øynene å se deg igjen på forumet :headbang:

 

Mens andre gleder seg over synet. :flag_sw:

 

Morro med litt liv i leiren igjen :discuss:

Link to post
Share on other sites

Ja Seiljåtten, du er en ekte båtentusiast !

Håper vi treffes snart på sjøen igjen. :flag_bp:

 

 

Vi tar vel burkaen av i begynnelsen av mars. Akkurat nå går ispropellen litt nå og da.

Ja, nå må det diskuteres litt her. :discuss:

Forresten.... fikk du brukt gennakeren noe i sommer ? ( eller fikk jeg rett ! :lipseal: )

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...