Jump to content

Bavaria, pest eller kolera


Lazy days 2

Recommended Posts

kikket litt på 370 igjen, den er 17.7 og broa er 18 meter... Puh, må sjekke med Mesta om det faktisk stemmer at det er 18 meter eller om de har en meter og to å gå på. Skiltet står midt på broa og den buer jo en del så jeg kan jo håpe på at 18 meter er laveste høyde, da kan en nok gå i midten med båter som har 20 meter rigg... ...................

 

tenk på att ha lite marginal.......det er ganska kostbart om går i brua med Vindinstrument,vhfantenn, lanterna etc.......

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

tenk på att ha lite marginal.......

 

Spesielt nyttig med litt margin om du møter en halvplaner midt under brua...

Snek meg under en 16m bru (med 15,5 mast + VHF antenne = 16m) da en halvplaner på 35+ fot kom i mot i fint driv. Han skjønte heldigvis hva jeg mente med å hoppe og danse rundt på dekk og peke på mastetoppen, så han slo av farta nok til at jeg kom klar brua før vi møttes.....

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Mja, sitter med tilbud på 400 som er på 1.275.000 (da har jeg tatt bort epoxy-skrog og farget skrog som var del av "pakken" for å kunne sammenliken med Bav. Siden det er lenge til vi skal investere enda så prøver jeg ikke å plage selgerene for mye, da har de en tendens til å plage deg tilsvarende:) Tilbudet på Bavaria 39 er på ca 1.250.000, muligens litt bedre utstyrt, men ikke så alvorlig mye bedre.

Ok , jeg mente at disse ikke er sammenlignbare så jeg sammenlignet Vision 40 som er en båt som seiler bedre og er innredet mer likt som Hansebåten er (ikke dinette og mulighet for å velge kun 1 akterlugar)-

Cruiser er vel mer naturlig å sammenligne med Odyssey , oceanis og Dufour 385.

 

 

Jeg har bekjente med Hanse 371 og Bavaria 39 cruiser. Innredningskvaliteten i Hansen og Bavariaen kan vel egentelig ikke sammenlignes uten forbehold. Bavaria er som nevnt tidligere i tråden lun med mange vinduer/luker. Hansen er kjøligere og mørkere. Sittekomforten er etter min mening betydelig bedre i Bavaria, men det kan hende det er min rygg ikke er normal. Jeg føler salongen i Hanse er neste vinkelrett mellom sete og ryggstøtte.

Joda sittecomforten er bedre i cruiser 39-42 og oppover , er enig der men Vision er elendig å sitte i og Cruiser 37 er også betydeig dårligere å sitte i kontra 39fots cruiser og oppover.

Hansebåten du nevner er en 371 , det er den gamle versjonen , 370en kan leveres i et lysere treverk og denne har i tillegg frostet glass i dører der 371 hadde rotting.

Link to post
Share on other sites

Dette er jo i ferd med å bli verdens lengste tråd, og er i ferd med å gå fullstendig i ring! Likevel dukker det faktisk opp en del interessante innspill og fakta innimellom, men kan vi være enige om å legge denne "bavaria-god-eller-dårlig" debatten død? Det er jo komplett meningsløst å gjenta og gjenta de samme argumentene (selv om jeg tror den bare bidrar til større interesse for Bavaria)

 

Det er ikke det at Bavaria-båtene er så dårlige.

Det er bare det at andre båter er så enormt mye bedre.

Denne såpe-mannen har vel etterhvert Båtplassen-rekord i udokumenterte påstander og tull og en av hovedårsakene til at denne tråden hele tiden blir usaklig. Tar du ikke hintet fra flere her om at du bør tenke deg litt om før du trykker på send??

Link to post
Share on other sites

Det som lano2 mente var nok følegnde..

 

Sitat: (lano2 @ 27.06.07 12:19)

Det er ikke det at Bavaria-båtene er så dårlige.

Det er bare det at andre båter er så enormt mye bedre dyrere.

 

Skrivefeil kan selvsagt ramme den beste her på baatplassen :wink:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Dette er jo i ferd med å bli verdens lengste tråd, og er i ferd med å gå fullstendig i ring! "bavaria-god-eller-dårlig" debatten død? Det er jo komplett meningsløst å gjenta og gjenta de samme argumentene.

Denne såpe-mannen har vel etterhvert Båtplassen-rekord i udokumenterte påstander og tull og en av hovedårsakene til at denne tråden hele tiden blir usaklig. Tar du ikke hintet fra flere her om at du bør tenke deg litt om før du trykker på send??

 

 

Helt enig Swande, "makan til rølpete" innlegg denne "såpe-mannen " har kommet med er det lenge siden jeg har sett. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hadde jeg vært en fornøyd bavariaeier. En som ikke har knirkende/knakende innredning,knirkende dørk, sprekker og kraeleringer, speil som man blir litt rar av å se seg i og som går i dørken. Rust på badeleider. Løse dørkarmer lamper som irrer osv. Ja da ville jeg vært overbærende og ikke svart på innlegg. Jeg ville rett og slett ikke irritert meg over innlegg om Bavaria. Jeg ville kost meg med båten siden dette er den rette båten for meg.

Redigert av hei (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser at flere her vurderer Hanse som et bedre alternativ til Bavaria da denne etter manges mening tilstadig mister kjølen, foreslår da at dere sjekker hva som har vært problemet med roret til Hanse(disse har falt avpå noen båter)

 

Mener å huske at en av disse var den engelske importøren av Hanse sin egen båt, og at det skyltes utstyr som importøren hadde montert og ikke kunne lastes produsent av, eller produksjon av båten? Hvis jeg husker feil så er det fint om jeg får rette fakta! :yesnod:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mener å huske at en av disse var den engelske importøren av Hanse sin egen båt, og at det skyltes utstyr som importøren hadde montert og ikke kunne lastes produsent av, eller produksjon av båten? Hvis jeg husker feil så er det fint om jeg får rette fakta! :yesnod:

 

:sailing:

 

Du husker rett. Men mange moderne båter kan være utsatt for rorbrudd, men få av disse er konstruert slik at hvis det knekker, går båten straks ned slik som hanse 371.

 

Er det noen som vet om bavariaen "empire" som er på jordomseiling fremdeles har lekkasjer i rorakslingen?

Redigert av jeanneau (see edit history)

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Det må da være et svært dårlig tilbud du har fått på Bavariaen

 

Ja, det ble ikke gitt mye med dørene, mens det på Hanse ble gitt over 100.000. Har som nevnt ikke diskuert om jeg kan dra ting ut av "pakken" som ble tilbydd og regne med tilsvarende rabatt. Antar de har spesielle priser på noe av utstyr og dermed vil nok den falle litt dårligere ut mot Bavaria enn det jeg har regnet meg fram til. Om dette med så "godt?" tilbud på Hanse er eneståande eller om det er vanlig vet jeg ikke.

 

På Bavariaen har jeg nok valgt mye utstyr i den prisen, jeg mener blant annet at du må ha hightec seilpakke fra Bavaria for å kunne sammenlike med standardseilene på Hanse. Ellers var det autopilot, VHF, varmer, E80 plotter, 40 hk motor, stereo, spinnutstyr, foldepropp, eksta forbruksbatt, ekstra lader, cokpitkalesje, vinsj akter...

 

Ser nå fort at jeg ikke hadde fått med vinsj akter og cokpitkalesje i Hansetilbudet. Ellers mener jeg disse tilbudene er direkte sammenliknbare..., men altså Baven har utstyr for ca 50 mer enn Hansen og hvis jeg ikke får fradrag for div ting i pakken snakker vi nok fort om 100 mer for Hansen og det er jo litt, men jeg tror nok jeg kunne forsvart å brukt 100 mer på 400en. Det er en flott båt som jeg føler ville gitt oss både regattabåt og seilbåt. Bavariaen tror jeg ikke hadde blitt brukt mye til regatta. Det store spørsmålet er om vi kommer til å seile noe særlig regatta, jeg har veldig lyst, men har ikke mannskap, fruen har ikke lyst til det og jeg har jo ikke tid selv heller til noe mer enn f.eks onsdagregatta og det kunne jeg greit stilt opp i med en Bavaria... Det er jo bare for morro selv om det jo rykker i konkurransefoten når du først er i gang... Send meg gjerne utstyrslisten din på IM, men jeg skal altså ikke kjøpe båt nå så jeg er ikke noe potensiell kjøper :smiley:, men jeg studere bruktannonsene nøye for å holde meg orientert om prisene, utviklingen osv...

 

Hadde jeg vært en fornøyd bavariaeier. En som ikke har knirkende/knakende innredning,knirkende dørk, sprekker og kraeleringer, speil som man blir litt rar av å se seg i og som går i dørken. Rust på badeleider. Løse dørkarmer lamper som irrer osv. Ja da ville jeg vært overbærende og ikke svart på innlegg. Jeg ville rett og slett ikke irritert meg over innlegg om Bavaria. Jeg ville kost meg med båten siden dette er den rette båten for meg.

 

Hmmm... Dette kan da ikke være den nye 39 foteren som du henviste til som ligger for salg?

 

Til han som skrev at dobbelhanded kravene fort vil bli noe tilsvarende behovene for en familieseilbåt så kjøper jeg den, forskjellen er at det trenger ikke være så dyrt utstyr når det bare er for turen sin del. Har jo nå fått litt erfaring med Bav 36 og det er klart at vinsjen til genoaen er altfor liten, i mye vind måtte vi være to på vinsjen og jeg kunne bare glemt å fått fruen til å være fokkeslask så ja, det er et viktig poeng og jeg har det absolutt i bakhodet. Vi kommer nok til å bruke motor mye, men jeg gidder ikke å kjøpe en båt som vi bare får til å seile med i lett vær. Nå er det jo slik at en Bav kommer med stor Genoa og Hansen en liten. I begge tilfeller vil det være behov for det motsatte, spesielt på Hansen om du skal seile regatta. Bavarian sin std genoa står alt annet enn bra innrullet så det ble ingen suksess på kryss

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Hei Bjoris

 

Gode tilbud får du først ved høsten, vinter frem til slutten av feb/mars. Da kan imp

planlegge sine innkjøp, få mere orden over logistikken. Ved å velge "high-tech" pakken

får du et seil som at båten går høyere. Men du kan også stramme opp akterstaget.

Du kan få kappet til akterstaget slik at den står fint på lensen, stramme til selv på kryss.

Dette gjør ikke jeg i familiseilas, kryss er for barna mine ofte misbruk av tid :lol: .

 

Når det gjelder Hansen bør du ha en el-winsch, de fleste Hansene som blir bestil over

37 leveres med det.(ekstrautstyr). Storseilet er tungt å heise.

 

Nå husker ikke jeg helt hvilke winscher som er standard på 39, men på vår 42

har 48 wincher på genoan, og 40 på storseilet.

 

Jeg er nøye med reving, at jeg ikke belaster furlexen for mye.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Trettinian har 40 og 44 vinsjer som standard

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Nei, for all del. Har ikke noe med annonsen å gjøre. Min Bavaria er solgt og ny båt kjøpt. Stillheten har senket seg ombord.

 

Selvsagt litt interessant å vite hvilket merke du havnet på og siden stillheten har senket seg antar jeg at du mener denne nye er knirkefri :lol: Dette er jo en diskusjon med tildels betydelige subjektive innsalg om de enkelte seilbåttmerker sin fortreffelighet eller ikke så her syns jeg du skal føle deg fri til å fortelle om din erfaring. Det er interessant for oss andre som ikke har tatt noe valg enda, selv om en til syvende og sist må erfare og vurdere selv. Det er uansett interessant å høre hva folk er spesielt misfornøyd/fornøyd med, da kan en gjøre seg opp en oppfatning om disse tingene selv, mye bedre enn å ikke ha vurderte det og så oppdage "svakheten" på vei over Skagerrak, da er det som kjent litt sent å angre...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Men mange moderne båter kan være utsatt for rorbrudd, men få av disse er konstruert slik at hvis det knekker, går båten straks ned slik som hanse 371.

 

Er uenig.

De langt fleste båter som selges idag har ikke rorhylse som går over vannlinja. Syrefast stål til en slik er dyrt, og er spart inn. Siden det tredje rorlagret også som regel er spart ut, vil et brudd på rorakslingen føre til stor vannintrenging. Det er heller ikke gjort noen verdens ting for å sette eieren istand til å kontrollere en vanninntrenging siden båtene er åpne fra stevn til hekk. Alle vanntette skott er spart vekk.

Link to post
Share on other sites

Helt enig at prisene på de du nevner har falt, men for første gang på 1 år dukket det opp en Comfortina med ny motor på Finn; prisantydning 460` ! Hvilket er for høyt fordi den ikke har nyere seil. Jeg pusset båt ved siden av en Mamba 29 i år, han brukte 114`på ny Yanmar motor ferdig innstallert i fjor. Jeg tror vi får se en differensiering på disse båtene, de med lite oppgraderinger og da særlig motor og seil faller mye, de som er oppgradert faller kanskje noe i forhold til 2004-priser men de er vesentlig mere lettsolgt.

Nå er den Comfortina`n til 460`antagelig solgt, iallefall fjernet på Finn.

 

Mvh.

 

Barsk II :sailing::flag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...