Jump to content

Bavaria, pest eller kolera


Lazy days 2

Recommended Posts

Mouche. Hvis du seriøst ventet på å få facit svaret på dette spørsmålet gjennom denne tråden......vel da vil jeg hevde at du har vært hmmmm någet naiv.. :wink:

 

Trådstarter ønsket vel bare å få i gang en diskusjon rundt Bavaria, noe han har lyktes med.

 

Det var nok heller ment som (det heter på fotballspråket) en finte, eller en avledningsmanøver! :yesnod: Helt enig, tråden er definitivt av interesse, humor er bra og hører så absolutt hjemme her, diskusjon og litt krangling likeså, men som alltid er det en grense og ja, helt enig i at den er trått over og det med god margin!

Min store drøm for en del år siden var en Bavaria38 Ocean, så en slik i Jomfrulandsrenna og kjørte bort og snakket med eier. Viste seg å være den båten jeg hadde vært ombord i på båtutstillingen samme vår!

Jeg opplever at Bavaria er et bra industriprodukt til en fornuftig pris som har fått mange til å kjøpe båt (ikke minst seilbåt). Andre produsenter har så absolutt måttet skjerpe seg til glede for alle båtkjøpere.

 

At min drømmebåt i dag ikke er en Bavaria (men en Tartan3400) skyldes nok i en stor grad at drømmer er billlige, koster faktisk ingenting! :wink:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Bavaria må da vel være en ok båt mye båt for penga .Så nå må dere slutte med denne barnehage kjeftinga deres og begynne og like det DERE har og B.......ryggrad og stå for det noen liker toyota noe ww andre liker stjerne i grillen.

Jeg har ikke helt forstått hvorfor det skal vær så nedverdigene og like Bavaria båter de er vel hilt greie de

Så hvdette dreeier seg vel helst om smak og behag.

 

Vi var i noen år ute og ferierte en uke i en Joda og en uke i Camping vogn merke Hobby.

noe som de som kjørte Kabe eller Adria Munsterland eller pensjonistvogna Bjølseth.

mente at Hobby vogna var noe dritt rett og slett billig og dårlig vi kjøpte en brukt hadde den i tre år kjøpte en ny hadde den i tre år den også utrolige fine vogner så mitt spørsmål her er da Er Bavaria sjøens Hobby.

 

Jeg bare spør :sailing::cheers:

Link to post
Share on other sites

Mouche. Hvis du seriøst ventet på å få facit svaret på dette spørsmålet gjennom denne tråden......vel da vil jeg hevde at du har vært hmmmm någet naiv.. :wink:

 

Trådstarter ønsket vel bare å få i gang en diskusjon rundt Bavaria, noe han har lyktes med. At andre båteire, som mener at Bavaria-eiere er hårsåre, blir hårsåre - det begynner vi å bli vandt med.

 

Disse diskusjonene begynner å kjede meg. Har forsøkt, som også andre eiere av Bavaria her på forumet, å komme med konstruktive innspill. Hver gang noe positivt nevnes om dette merket virker det som mange rett og slett holder seg for ørene . Vil ikke høre om det...NEI NEI NEI. Men negative ting er morsomt (og vel tilfredstillende) å høre om for dem som selv sitter med gamle og utrangerte seilere fra -70 og -80 årene. Motivene for denne nedrakkingen, som ifølge disse eieren av gamle utrangerte seilerne fra -70 og -80 årene ikke er nedrakking OPS OPS OPS, er vel temmelig innlysen etterhvert. Og ganske, som sagt, kjedelig.

Bortsett fra komentarene om 70-80-tallsbåter,så er jeg enig i dette innlegg.Er overhode ikke hårsår i forhold til hva slags komentarer jeg eventuellt får fra andre tilbake,synes ofte at det er med på å kryddre forumet litt :cheers: .Men det er litt merkelig,at når man forsøker komme med endel seriøse innlegg i bl.a Bavariadebatten,både positive og negative erfaringer,så uteblir de sakelige komentarene/spørsmålene. :confused: Da stopper liksom diskusjonen,og bunner ALTID ut usakelige kometarer som er totalt på jordet! :puke: Og det er faktisk (etter min oppfattning) nøyaktig de samme personene som ALDRIG kan svare "normalt eller fornuftig",KUN komme med "svada" hver eneste gang..Min konklusjon er jo selvsagt da,at de ikke har peiling på vår eminente fritidsyssel:"seilsporten" og alle dens finurligheter. :sailing:

mvh

fe-m@il

Link to post
Share on other sites

Bavaria må da vel være en ok båt mye båt for penga.

 

mente at Hobby vogna var noe dritt rett og slett billig og dårlig vi kjøpte en brukt hadde den i tre år kjøpte en ny hadde den i tre år den også utrolige fine vogner så mitt spørsmål her er da Er Bavaria sjøens Hobby.

 

Enig, tassen.

Og det er vel de fleste her?

Kjøper du Bavaria, får du mye campingvogn for pengene.

Link to post
Share on other sites

Enig, tassen.

Og det er vel de fleste her?

Kjøper du Bavaria, får du mye campingvogn for pengene.

Her er et typisk innlegg jeg sikter til "Kjøper du Bavaria,får du mye campingvogn for pengene" :puke:

Hold deg til :fishing: og ikke :sailing: ,for det kan du umulig vite så mye om,imotsatt fall så er du bare ute etter å provosere,og det er ikke like morsomt HVER ENESTRE GANG . :puke:

mvh

fe-m@il

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg seiler en "utrangert" seilbåt fra 80-tallet. Og, det er slett ikke sjøsprøyt at jeg seiler fra Bavaria 38, spesielt på kryss og også om det er mye vind/sjø. Men, var litt upresis i innlegget mitt. Det gjelder selvfølgelig de med rullemast som er det store flertall av B'ene. Uansett er et lystall på 1.18 eller der omkring fryktelig lavt for en 38 foter og sier mye om en stor båt med dårlige seilegenskaper. Ser B nå begynner med blykjøl og høyere ballastprosent i Vision-serien, men 33% er fortsatt ikke veldig imponerende. Luffe og X-yachts ligger på 40-43%. Dette har stor betydning også på tur, spesielt når det blåser på (senere reving og mindre krenging).

 

Når det er sagt trives jeg fryktelig godt i min gamle og "utrangerte" men tvers igjennom solide båt. Så lenge man er nøye på vedlikehold og jevnlig oppgradering, savner jeg heller ikke en nyere båt. Til og med den gamle Volvoen går som en klokke. Skulle jeg noen gang kjøpt Bavaria måtte det vært på grunn av den norske forhandleren som virker veldig proff og kundevennlig. Verftet derimot...hjelper ikke med aldri så mange CE merkinger med den arrogante holdningen de har overfor feilkonstruksjon. Hva er de redd for- tilbakekallinger i tusentall?

 

Av temperaturen her på forumet vil jeg ihvertfall fraråde peroner med dårlig selvtillit å kjøpe seg Bavaria. Ihvertfall om de skal følge med på B diskusjoner her på BP :nono: Det finnes også andre gode billigbåter der ute. Har møtt mange Hanse-båter både ihavn og i regatta som i mine øyne utklasser B'ene på alle områder. Det moderne interiøret er nok mer en vanesak.

Heller lite, men lekkert laget

Link to post
Share on other sites

Syntes personlig at Vision serien ser veldig lekker ut, dog langt over mitt budsjett. Det blir nok med drømmen.

Har prøvd å søke etter tester av denne typen uten hell. Noen som kan linke til en ?

Trodde magasinet "Seilas" skulle ha en test, men har ikke lest noe annet enn liten kappkjøring mellom 40 og 44 foteren i flau vind.

Kanskje de skrev noe om det i papirutgaven sin.

Link to post
Share on other sites

Her er et typisk innlegg jeg sikter til "Kjøper du Bavaria,får du mye campingvogn for pengene" :puke:

Hold deg til :fishing: og ikke :sailing: ,for det kan du umulig vite så mye om,imotsatt fall så er du bare ute etter å provosere,og det er ikke like morsomt HVER ENESTRE GANG . :puke:

mvh

fe-m@il

 

Hei, fe-m@il!

 

Beklager litt sent svar. Det tok litt lang tid å vaske vekk alle de grønne spy-klysene...

 

Hvem som forsøker å provosere, kan jo være et interessant spørsmål. Men jeg synes at det er bedre å diskutere båter her, enn personer. Eller for å bruke Andreas sine ord: Slikt vil jo være:

et brudd på regelverket ("respekt for andre medlemmer").

 

Jeg vet ikke hva de spy-klysene egentlig er beregnet til, der de ligger i "Smiley-galleriet" her på båtplassen. Det skulle vært interessant å høre Andreas sin mening om det. Men kanskje Andras allerede har sørget for at:

Konsekvensen blir deg meddelt gjennom en annen kanal

? ???

 

Og bare så det er sagt: Jeg lot meg ikke provosere av dine spy-klyser, fe-m@ail. (Derimot har jeg flere ganger blitt provosert av det jeg anser som en utilbørlig sensur-iver fra militærjuntaen til Andreas & co.)

 

Det følgende sier jeg IKKE for å provosere, men fordi jeg mener det:

De som kjøper Bavaria får en meget billig seilbåt hvor det er lagt veldig mye vekt på camping-egenskapene. Altså: Mye "camping-vogn" for pengene. Det er ikke noe galt i det. Tvert i mot: At en båt er billig, og at en båt fungerer godt på tur "på campingplassen", anser jeg utelukkende som positivt.

Men personlig vil jeg nok legge mer vekt på andre kvaliteter ved en seilbåt. Og det gjør jeg bl.a. ut fra min erfaring med seilbåter.

Link to post
Share on other sites

Bavaria må da vel være en ok båt mye båt for penga .

så mitt spørsmål her er da Er Bavaria sjøens Hobby.

 

Jeg bare spør :sailing::cheers:

 

Da svarer jeg, Ja. noe i den rettningen. Det er mitt intrykk :smash:

Problemet nå er at flere av de andre merkene har senket sin standard for å konkurere med Bavaria på pris,

Liker ikke utviklingen. :sad:

Redigert av careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Helt enig med innlegget ovenfor. Før eller senere må svenske, danske og andre kvalitetsmerker begynne å redusere på kvaliteten (og sikkerheten?) for å kunne henge med i konkurransen. Det er ikke sunn konkurranse. Er nok redd for at den voldsomme fokseringen på pris vil gi samme situasjon som i bilbransjen med kun noen få store aktører og at mangfoldet må gi tapt.

 

..og det verste er at alle nå har råd til 50-fotere. Det er det bare ikke plass til i gjestehavnene.

Heller lite, men lekkert laget

Link to post
Share on other sites

..og det verste er at alle nå har råd til 50-fotere.

Meget trist er det ja.. huff og huff sier nå jeg da

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

For et par år siden utvidet Najad produksjonskapasiteten, nå trenger også Hallberg Rassy mer plass.

 

Danske X-yachts seiler i medvind. Kort sagt, er jeg ikke så redd for mangfoldet i slike gode tider som vi har nå. Det dreier seg om ulike segment. Det være seg pris/kvalitet , fart eller andre mer spesielle ønsker.

 

Skulle vi derimot gå trangere tider i møte, vil nok en del mindre produsenter slite. Men det vil trolig også storprodusentene. De har foretatt store investeringer i nye anlegg. Og båtsalget er gjerne det første som stuper nå beltereima må strammes inn..

Link to post
Share on other sites

Før eller senere må svenske, danske og andre kvalitetsmerker begynne å redusere på kvaliteten (og sikkerheten?) for å kunne henge med i konkurransen.

 

 

Tvert i mot !!!!

 

Folk blir rikere og rikere, og det fører til at mange av oss vil ha SPESIELLE TING, og ikke en gjennomsnittsbåt. ( Var det Luffe du ville ha...? )

Link to post
Share on other sites

Dessverre er valg av spesielle ting et gode man kun ser i oppgangstider. Over tid går det dessverre mer og mer over til standardisering og prisfokus. Se bare på husbygging og biler. Svært liten andel er arkitekttegnet eller spesielt. Massene rår.

 

Luffen er kjempeflott, men har noen betenkeligheter på stylingen. Vil definitivt ikke ha tuppervare, så det må bli masse tre -også på dekk. Men finnes gode alternativer til regnskogstømmer? Tenkte å ta den debatten i en annen tråd.

Heller lite, men lekkert laget

Link to post
Share on other sites

Vil definitivt ikke ha tuppervare, så det må bli masse tre -også på dekk. Men finnes gode alternativer til regnskogstømmer? Tenkte å ta den debatten i en annen tråd.

 

Det synes jeg du skal ta en tråd på. Se bare på Hulda! Ikke en flis tre som kommer utenfor Norge, med unntak av bjerkefinner fra Perm Plywood Factory, gjett fra hvilket land. Resten er eik og ask. Ikke en plastflis noe sted heller. OK, vinduene er polycarbonat og kassa til aggeregatet er plast. Men resten er ikke plast, med unntak av vanndunken. Men den skal byttes ut.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes den stadige henvisningen til at svensken må redusere kvaliteten er ganske så merkelig.

Det er ikke samme markedet.

En som er i ferd med å kontrahere Najad, HR, X-yachts, Comfortina, Faurby e.l. har garantert aldri vært innom Bavariabutikken.

Najad bygger et splitters nytt verft i Åmål med doble produksjonslinjer med vakluminjisering.

Link to post
Share on other sites

Bortsett fra komentarene om 70-80-tallsbåter,så er jeg enig i dette innlegg.

 

He..he. Kommentaren om utrangerte -70 -80 talls båter ble lagt inn med heniskt. Hvorfor??? Skulle bare sjekke ut en hypotese..... Mulligan snakker om "Gretne Gubber". Se under.

 

Kan ikke se at tråden lenger handler om Pest, Kolera eller for den slags skyld Malaria.

Noen som har sett filmen "Gretne Gubber"?

 

Det ble da fristene å provosere litt tilbake. Og sjekk hva som skjedde:

 

Denne bør du utdype.

 

Hva mener du?

 

Utrangert betyr jo ubrukelig.

Skal jeg forstå deg slik at min båt fra 1982 ikke lenger kan brukes?

At jeg ikke kan seile den til Skagen og Læsø og lignende?

Hvor mener du grensen går for gammel og utrangert?

 

He, he. Se også de neste innleggene fra samme skribent (m/flere.....)

 

Mulligan. Jeg håper du forstår at jeg ikke har til hensikt å på noen måte henge deg ut. Bare prøver å være morsom :wink::wink: Håper du tar det på rette måten.

 

Ellers har jeg en kommentar til vedkommende som ikke ser forskjell på en Bavaria seilbåt og en Campingvogn. Har du vært hos optiker i det siste :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...