Jump to content

Bavaria, pest eller kolera


Lazy days 2

Recommended Posts

Har etterhvert blitt mektig lei av dette "evinnelige " preiket om VP og problemer av "alle mulige/umulige slag"...her på baatplassen og div. andre båtrelaterte fora.

 

:confused:

 

 

Har tilgode å lese usaklig og usann kritikk om Volvo Penta's problemer her på forumet!!

Derimot har jeg et bestemt inntrykk at "noen" forsvarer hemnings/meningsløst, motorer som faktisk har problemer med holdbarheten og som har påført mange båteiere store og unødvendige utgifter!

Jfr. MD21,KAD 42, diverse underdimensjonerte kjølere på 40 serien som forårsaket overoppheting og følgeskader!

 

Volvo har imidlertid lyktes med sine saktegående yrkesmotorer for tungdrift, bare så det er sagt!!

Link to post
Share on other sites

Jeg har litt Benetau-hets å komme med, slenger den med her jeg..

 

en ting er jo at forhandleren i osloområdet ihvertfall suger seriøst i følge de som har handlet der..

De har mye å hente i forhold til firmaer som Lunde båt og sånt.

 

En annen ting er at 1-2 år gamle båter gjerne er levert med store feil i støpen, såpass at det er vanskelig å reparere etter en liten grunnstøting.

Link to post
Share on other sites

en ting er jo at forhandleren i osloområdet ihvertfall suger seriøst i følge de som har handlet der

Nest etter været ser det ut til at de fleste seileres bryggeprat dreier seg om disse Bavariaene og eierne deres :rolleyes: , samt hvor håpløst dårlig service det er hos våre egne forhandlere. :headbang:

Link to post
Share on other sites

Nest etter været ser det ut til at de fleste seileres bryggeprat dreier seg om disse Bavariaene og eierne deres :rolleyes: , samt hvor håpløst dårlig service det er hos våre egne forhandlere. :headbang:

 

Ja, det er visst mange som er misfornøyd med forhandleren sin..

De jeg hører mest positivt om er uten tvil Lunde båt, jeg har aldri hørt om en virkelig negativ kunde..

Mens jeg daglig hører om folk som er misfornøyd med forhandleren etter kjøp av en Benetau..

 

Jeanneau-forhandleren hører jeg også mye positivt om.

 

(husker ikke navnet på alle, men det er de sjappene på østlandet.)

 

At en ny Benetau har alvorlige støpefeil i skroget er jo dårlig nytt.. Den ble flere uker forsinket under reparasjon pga dette..

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Kan overhodet ikke tenke meg en Bavaria. Ikke fordi jeg har noe imot selve merket, men:

- Jeg seiler høyere og raskere enn Bavaria 38 med min gamle Scanmar 33 (en ren turbåt)

- Designet blir for baljete. Hvis målgruppen er turfolket -hvorfor kan de ikke ta skrittet helt ut og bygge en skikkelig dekkshusbåt (ihvertfall de over 40fot). Vision-serien blir verken fuggel eller fisk

 

Og så det viktigste:

Det blir for kjedelig å gå tur i havnene om alle skal ha Bavaria. Hva skal man da diskutere?

Nei, neste båt blir en Luffe 4004. Genial kombinasjon av komfort og fart på tur og regatta selv med lite mannskap. Smal og lavt fribord gjør det enklere i havn og uthavn enn de store volumoptimaliserte merkene. Så betaler jeg heller de ekstra kronene. :flag_da:

Redigert av Stillheden (see edit history)

Heller lite, men lekkert laget

Link to post
Share on other sites

Kan overhodet ikke tenke meg en Bavaria. Ikke fordi jeg har noe imot selve merket, men:

- Jeg seiler høyere og raskere enn Bavaria 38 med min gamle Scanmar 33 (en ren turbåt)

 

Og så det viktigste:

Det blir for kjedelig å gå tur i havnene om alle skal ha Bavaria. Hva skal man da diskutere

 

hei, skjønner din frustrasjo. Jeg har enda tilgode å bli fraseilt av en Scanmar 33. Samtidig når du havner samen med Bavaria gjengen, får du anledning til å lære noe om framtidens cruiser båter. Du kan til og med seile race med en, og samtidig være i teten på lista. Og virkelig ha noe å prate om.

 

Værse god nestemann.

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

- Jeg seiler høyere og raskere enn Bavaria 38 med min gamle Scanmar 33 (en ren turbåt)
hei, skjønner din frustrasjo. Jeg har enda tilgode å bli fraseilt av en Scanmar 33.

Og f.eks. Comfortina 32 seiler enda høyere og raskere enn Scanmar, antagelig takket være et slankere forskip.

 

du kan jo diskutere overprisete svenske båter fra verft som er konk.......

Men produsenten av Comfortina, Comfortbåtar AB i Arvika skogene lever i beste velgående fortsatt. Mangler man noe så er det i posten i løpet av et par dager. Det være seg noen simringer til roret, rekkestøtte-føtter eller noe annet.

 

Mvh.

 

Barsk II :flag::sailing:

Link to post
Share on other sites

Kan overhodet ikke tenke meg en Bavaria. Ikke fordi jeg har noe imot selve merket, men:

- Jeg seiler høyere og raskere enn Bavaria 38 med min gamle Scanmar 33 (en ren turbåt)

- Designet blir for baljete. Hvis målgruppen er turfolket -hvorfor kan de ikke ta skrittet helt ut og bygge en skikkelig dekkshusbåt (ihvertfall de over 40fot). Vision-serien blir verken fuggel eller fisk

 

Bavaria eller ikke Bavaria er selvsagt en smaksak,men kom ikke generellt å si at du seiler høyere og raskere med din Scanmar 33(Lys1.14) i forhold til en Bavaria 38(Lys1,23).Alle fornuftig mennekser som har seilt litt skjønner at dette eventuellt ikke har noe som helst med båtene å gjøre,men ene og alene med skipper/manskap/situasjon.

Jeg har i mange år seilt en Maxi 999(Lys 1.15) og deltatt i mange regattaer hvor Scanmar 33 har deltatt.og med absolutt sammenlignbare skipper/mannskap.Og har selv nå i 3 sesonger seilt Bavaria 38,så,beklager ,denne påstanden er nok ikke reell dersom utgangspunktet med skipper/mannskap er nogenlunde likt.

mvh

fe-m@il

Link to post
Share on other sites

Du veit det lano2, noen ser på lystallet som ekvivalent til toppfarten i ei bilbrosjyre.

Regner med at dere som "seilere" vet at det er tatt hensyn til krysslegg/slørlegg/lenslegg ,når Lystallet blir stipulert? :confused:

Les litt om hvordan Lystall blir beregnet,så kanskje "bilbrosjyren" blir utelatt. :lol:

Og det er jo vitterlig sagt både høyere og raskere?? :lol:

Alle skjønner at dette er "sjøsprøyt",dersom de du seilte fra ikke bare satt og drakk kaffe,eller bare ganske enkelt bare var nybegynnere.

Hadde en Scanmar 33 seilt fra meg på en hvilken som helst legg,må det ha vært for at jeg dorget. :fishing:

mvh

fe-m@il

Link to post
Share on other sites

Og f.eks. Comfortina 32 seiler enda høyere og raskere enn Scanmar, antagelig takket være et slankere forskip.

 

Og så utrolig mykt og fint den går i grov sjø. Tørt og uten å miste fart på grunn av slamming.

 

 

Men produsenten av Comfortina, Comfortbåtar AB i Arvika skogene lever i beste velgående fortsatt. Mangler man noe så er det i posten i løpet av et par dager. Det være seg noen simringer til roret, rekkestøtte-føtter eller noe annet.

 

:yesnod:

Link to post
Share on other sites

bare til info , med en motorbåt kan man gå så høyt man vil uansett lystall .. den tenker jeg satt, i disse pinnehodene :-)

 

Men en motorbåt klarer neppe en fin, koselig non stop tur i 5-6 dager, i strekk? :cool:

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

bare til info , med en motorbåt kan man gå så høyt man vil uansett lystall

Tror nok ikke det nei. Med motoren stoppet, kan du vel neppe gå noe høyere enn platt lens vil jeg tro. Mulig du kan klare en veeldig rom slør med fruen som mast og badehåndkleet hun skulle ha ligget på som seil :lol:

.. den tenker jeg satt, i disse pinnehodene :-)

Eh, nei egentlig ikke...

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Share on other sites

LYS har jo ingenting med hvor høyt båten går på kryss ?

 

Jeg er mannskap på Scamnar 33 selv, og seiler ofte like høyt som en X-99 , selv om LYS tallet er forskjellig....

 

det er ikke noe vanskelig å få baugen til å stå høyt, men det betyr ikke at du seiler høyt!

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

bare til info , med en motorbåt kan man gå så høyt man vil uansett lystall .. den tenker jeg satt, i disse pinnehodene :-)

At motorbåter hadde lystall var nytt for meg. Hvordan tildeles dette? Er det antall 1000-metere på flybridgen som avgjør? Eller kanskje antall blå neonlys under badeplattformen?

 

:lol:

Link to post
Share on other sites

det er ikke noe vanskelig å få baugen til å stå høyt, men det betyr ikke at du seiler høyt!

 

 

Det har du helt rett i , noe vår kjære konkurrent i langkjølet trebåt er et eksempel på. Avdriften er veldig stor på denne båten, selv om baugen peker i "riktig" retning.

 

Uansett så begynte vel denne diskusjonen pga en person som ikke vil kjøpe seg Bavaria , noe som er et mirakel i seg sjøl.... :lol:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...