Jump to content

Bavaria, pest eller kolera


Lazy days 2

Recommended Posts

Regnet med det kom noen kommentarer ang. det at jeg "irriterer" meg over at turbåter ikke bygges solid nok.....Ingen ?????

 

Jeg mener at turbåt bør bygges mer solid enn en regattabåt. Mer solid kjøl. Kanskje lengre/bredere enn de værste finnekjølene. I tillegg litt mindre dype.

Det er egentlig dette jeg er sjokkert over med Bavaria og ALLE andre turbåter i samme kategori. En turbåt skal først og fremst være dønn-solid. Fart er mindre viktig.

 

Her er jeg enig i at noe bør gjøres, men det kommer vel først når forsikringspremiene blir for høye pga. alle grunnstøtingene. Moderne turbåter er helt klart i likhet med motorbåter ikke laget for å gå på grunn i maksfart. Tror imidlertid ikke løsningen er å legge til 2 tonn og en lang kjøl, selv om det også er en god løsning. Mange er opptatt av fart og seilegenskaper, og tunge båter seiler som kjent sjelden raskt. Jeg tror løsningen ligger i selve kjølen. Den må konstrueres slik at den demper kollisjoner. Man kan feks lage den nederste biten av kjølen slik at den er skjøvet på i et koniskt spor, og skrudd på med bolter som knekkes ved kollisjon. Dermed vil den nederste biten av kjølen kile seg videre akterover ved en grunnstøting, og dermed ta opp krefter mens den demper båtfarten relativt mykt. Slike ting vil nok aldri funngere i 100% av tilfellene, men kanskje i nok tilfeller til at det blir rimeligere forsikringer. Uansett tror jeg løsningen ikke er å lage båtene tyngre, men å bruke 30 000 pr. båt på en bedre kjøl løsning.

Redigert av christabelle (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Swan 45 er et helt annet konsept enn regina og konkurrerer ikke. De som er glad i skikkelig raske kvalitetsbåter blir neppe spesielt imponert over regina, heller.. :smiley:

 

...man bør ikke sammenligne farten til store turbåter på 14 - 15 tonn, med raske regattamaskiner som kun er bygd for fart. Det blir som å sammenligne en campingbil med en porche.

Tunge båter kan ha høye lystall og høy skrogfart, men trenger mye duk for å flytte seg. :yesnod::yesnod::yesnod:

...og ei lang slette på å akselere :cheers:

Redigert av regina_nei_takk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På riktige båter spesifiserer man skrogfarge og dekor under kontrakstforhandlingene.

 

Da er vel neppe Hallberg Rassy en riktig båt. Hørte om en kar som prøvde å kjøpe med rød stripe...han ble høflig henvist til et annet verft i samme område. Mener også jeg har hørt noen som har mente at en HR fortjener en bedre farge på motor enn en Bavaria. Var visst ikke enkelt det heller.

Link to post
Share on other sites

Mener også jeg har hørt noen som har mente at en HR fortjener en bedre farge på motor enn en Bavaria. Var visst ikke enkelt det heller.

 

Traff en HR i sommer som hadde yanmar. Det var en ny båt som var på jomfrutur fra Orust til UK. De hadde forresten hatt bavaria 32 før de kjøpte denne 37 foteren. De skrøt fælt av 32 foteren, men hadde lyst på HR denne gangen. Kan ikke klandre dem, båten så smekker ut der den lå, ny og shiny. Men jeg hadde nok heller valgt Najad, selv om blå stripe er finere enn rød :wink:

Link to post
Share on other sites

Verftene på Orust kan spesialtilpasse det meste, så lenge de gode gamle snekkerene mener løsningen du har lyst på, er praktisk.

 

Vi har en del spesialløsninger ombord. F.eks:

 

- køye over babord side i forpigg,

-"gjestelugar" under dekksalongen,

-luke til å slenge inn våte klær i dusjrommet,

-Skrivepult i akterlugar, isteden for sofa på hver side av dobbelseng

 

Elgskinnet på rattet reagerer bikkja på.... men det er standard :-)

Link to post
Share on other sites

Verftene på Orust kan spesialtilpasse det meste, så lenge de gode gamle snekkerene mener løsningen du har lyst på, er praktisk.

 

Vi har en del spesialløsninger ombord. F.eks:

 

- køye over babord side i forpigg,

-"gjestelugar" under dekksalongen,

-luke til å slenge inn våte klær i dusjrommet,

-Skrivepult i akterlugar, isteden for sofa på hver side av dobbelseng

 

Elgskinnet på rattet reagerer bikkja på.... men det er standard :-)

Ha,elgskinn på rattet har Bavaria også :lol: At produsenter på Orust gjør spesial-løsninger,skulle bare mangle,når man må betale fra 3mill og oppover for 40 fot+ :flag_sw:

Forøverig er disse tunge "dråk" fra Orust(ikke alle) som knapt beveger seg framover før det blåser +12 m/sek,utolig vakre møbler,og sikkert fantastiske turbåter,og høy kvalitet.Men de er ikke i nærheten av og forsvare prisdiff. i forhold til Hanse-Bavaria-Jeannau-Benetau-.

Solen skinner (eller regnet pøser ned) like mye på oss som har gjort andre prioriteringer og har båter til "halv pris",

Faktisk kjenner jeg eiere av orustbåter som det tilogmed regner inn til :confused: er det mulig?

Jeg har ved selvsyn sett nyere HR "nesten " kjøre av kjølen i 5-7 knop og blitt berget av "sjøreddningen":confused: Er det mulig :confused:

" :sleep: Enhver er salig i sin tro"

 

mvh

fe-m@il

Link to post
Share on other sites

Mener også jeg har hørt noen som har mente at en HR fortjener en bedre farge på motor enn en Bavaria. Var visst ikke enkelt det heller.

 

HR har benyttet Yanmar (54HK) i 37 og 40 foteren en periode, men nå har de gått tilbake til VP (D2-55). De større modellene har tidligere blitt levert med det motormerket kundene har ønsket, men også der benytter de VP nå.

 

Najad har tydeligvis vært mere fleksibel, mange N343 og N360 med Yanmar, men de har alltid benyttet VP i sin minste modell (N320, N330/31/32)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...