Bitteliten Svart 30.September.2007 Link til dette innlegget Svart 30.September.2007 (redigert) Jeg har hatt gleden av å ikke følge denne tråden i detalj Men jeg undres stadig vekk over hvor hete diskusjoner om Bavaria blir - fra begge hold. I min verden er det slik at den opplevde kvaliteten har klar sammenheng mellom forventet kvalitet. Kjøper man en billig kvalitetsbåt som Bavaria/Jeanneu/Bennetau er man kanskje klar over at alt ikke er 100% til enhver tid, og man aksepterer det. Kjøper man en dyr kvalitetsbåt foventer man nok at alt er perfekt til enhver tid. Dette er velkjent i markedsføringsteori. Kvaltiet=opplevd kvalitet/forventet kvalitet. Reklamasjoner er også en rar greie. Håndteres de bra av forhandler kan det faktisk oppleves som positivt :"Greit at det var noe småtteri - men det ble veldig bra håndtert". Dette forteller man til andre - og det styrker merket. Opplever man det motsatte - at det er noe småtteri som ikke fikses uten at man maser blir det negativt. Således er forhandleren meget, meget viktig. De skal ikke bare selge båten - de skal også bygge opp troverdighten til varemerket gjennom praktisk handling. Redigert 30.September.2007 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SRA Svart 30.September.2007 Link til dette innlegget Svart 30.September.2007 Det som er fakta med Bavaria er deres mange fornøyde eiere og en god oppfølging fra importør, dette er bevist over tid. Eier selv en Bavaria og er fornøyd og er helt avslapet i forhold til kritikken som kommer fram her da det er ytterst, ytterst få kritikere og deres meninger har ikke hattt noen betydning på salg eller bruktbåtverdien. Ikke så rat det siste da de fleste gjerne er opptatt av erfaringer og ikke synsere Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 30.September.2007 Link til dette innlegget Svart 30.September.2007 (redigert) Jeg har hatt gleden av å ikke følge denne tråden i detalj Men jeg undres stadig vekk over hvor hete diskusjoner om Bavaria blir - fra begge hold. En kan jo alltids undres, ja. Selv syntes jeg det fremstår som merkelig at de som kritiserer Bavaria mest, tydeligvis likevel er svært interessert i merket. Diskusjonene om bavaria på forumet viser jo dette. Ser man nøyere etter vil man se at enkelte skribenter går igjen og igjen. Hva kan årsaken være??? Ja jeg undres. Hadde de virkelig ment at Bavaria er så dårlig som de hevder så tror jeg ikke de hadde vært så interessert og fulgt så godt med på alt som skrives om dette merket. Hva som da kan være motivet for alle deres innlegg, vel det får vi bare spekulere i. At eiere av Bavaria reagerer når det fremmes usakelige og uriktige opplysninger, er vel ikke fullt så underlig. Ville ikke enhver reagert på denne måten? Tror nok det. Gjorde en liten test litt tidligere i denne tråden. Tillot meg å kaste ut et par usakeligheter som jeg på forhånd visste ville ramme noen av disse inbitte kritikerne. Reaksjonene lot ikke vente på seg. Kunne vært fristende å stille et spørmål til disse kritkerne, som følger: Jeg har lest alle deres innvendinger mot merket Bavaria. Likevel er jeg svært godt fornøyd med min båt. Kan jeg få lov til å være det?? Redigert 30.September.2007 av "Mathilde" (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Seiljåtten Svart 30.September.2007 Link til dette innlegget Svart 30.September.2007 Har du vært ombord i en Regina af Vindö ? Det er nok ikke så mange som har det.......lurer å hvorfor......Kanskje betyr ikke kvalitet alt før man har penger til alt. Jeg har en ide lano. Ettersom mange ikke har noe forhold til annet enn Bavaria og Volkswagen. Hvorfor kan ikke du som jeg tidligere har nevnt fortelle litt om din båt og dine erfaringer med båt. Skjønner at det er en Bavaria 38 i Mandal som dere seiler forbi hver onsdag. Dere får rapportere dette slik at vi får senket lystallet. Da blir det nok mange glade 38 seilere. Men la ikke denne stakkars seileren være mannen som skal forsvare båtmerket. Det finnes nemlig også dem som seiler båten bra. Dette gjelder dessuten alle båtmerker. Bavaria 38 ble lansert med lys 1.20, men ble kjapt justert opp til 1.23......men det skjedde nok ikke pga. onsdagsregattaen i Mandal. Når det gjelder Regina 43 har jeg spurt deg før om litt data vedrørende hvordan båten er bygget, hva slags utstyr som er ombord, etc. Men har ikke fått noe info. Hva med å fortelle litt om båten din. Jeg er faktisk nysgjerrig på Regina 43. Ikke fordi jeg tror den er sammenlignbar med min Bavaria, men fordi jeg tror svenskene på Vindø har mange gode og solide løsninger, og fordi jeg har lyst til å høre litt om hvordan fasiten kan se ut. Var forresten å kikket på en bentley i london i går. Er imidlertid ikke like sikker på at den slår toyota når det gjelder kvalitet. Kjøreopplevelse og opplevd kvalitet derimot er neppe sammenlignbart. I Bentleyen er det dessute takhøyde for hatt. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 30.September.2007 Link til dette innlegget Svart 30.September.2007 Kunne vært fristende å stille et spørmål til disse kritkerne, som følger: Jeg har lest alle deres innvendinger mot merket Bavaria. Likevel er jeg svært godt fornøyd med min båt. Kan jeg få lov til å være det?? Jo visst kan du det - det er ikke ulovlig å være dum vil nok en del tenke uten å si det. Jeg liker ikke Bavaria motorbåter, men liker Bavaria seilbåter. Så jeg er nok litt skapbavariaer jeg Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 30.September.2007 Link til dette innlegget Svart 30.September.2007 Hvorfor kan ikke du som jeg tidligere har nevnt fortelle litt om din båt og dine erfaringer med båt. Hva med å fortelle litt om båten din. Jeg er faktisk nysgjerrig på Regina 43. Ikke fordi jeg tror den er sammenlignbar med min Bavaria, men fordi jeg tror svenskene på Vindø har mange gode og solide løsninger, og fordi jeg har lyst til å høre litt om hvordan fasiten kan se ut. Rett og slett fordi jeg tror ikke dere Bavaria-eiere er klare for å høre en slik fantastisk historie. Jeg er redd tårene kommer til å trille rundt om i det ganske land, når dere oppdager hva dere går glipp av. Dessuten vil økonomien bli såpass opphetet , pga pågangen av Bavaria-eiere som løper ned dørene hos båtutstyr-pushere..... Det vil rett og slett bli for mye for både Sentralbanksjefen og Kristin Halvorsen.... I tillegg vil jeg bli syndebukk når renta stiger til 22 % . Det man ikke vet har man nok ikke godt av å vite i denne saken nei... Sitér dette innlegget Link to post
Spinner Svart 30.September.2007 Link til dette innlegget Svart 30.September.2007 Rett og slett fordi jeg tror ikke dere Bavaria-eiere er klare for å høre en slik fantastisk historie. Jeg har ikke Bavaria og er MEGET interessert i at et så aktivt medlem som deg, også kan vise andre sider av deg og din båt. For å bruke forholdsvis mye penger på båt, og som du hevder i andre tråder: reiser på messer året rundt, er jeg sikker på at du har mye mer å bidra med, enn det du har vist til nå. Kanskje noen bilder fra båten (ikke brosjyre-bilder) av alle de geniale løsningene, kunne gi oss andre noen impulser for å mekke litt på våre egne båter? Gi gass nå Lano2, gi oss noen seriøse innlegg!!! Sitér dette innlegget Senior-du er min helt! Link to post
bliss X Svart 30.September.2007 Link til dette innlegget Svart 30.September.2007 Jeg tror nok mange er lydhøre for å få vite hva de går glipp av, men problemet er vel at da må lano legge ned litt arbeid i dette, og det tror jeg ikke han gidder. Jeg har sett litt på regina i ny og ne og har gjort meg en del tanker om dette. Tror ikke det er en båt jeg ville kjøpt, men hører gjerne på saklige argumenter for hvorfor man bør kjøpe en regina. Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 30.September.2007 Link til dette innlegget Svart 30.September.2007 Huff og huff.... Kan vi ta kortversjonen: "Alt handler om komfort, utsikt og stillheten på sjøen" Alt dette får du servert i en Regina. Pluss en god del regnskog og doble vinduer i syrefaste rammer. Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 30.September.2007 Link til dette innlegget Svart 30.September.2007 I tillegg får du litt tømmer fra Burma og noen meter med hyssing på dekk. Dette har vel Bavaria også , men kanskje ikke av samme kvalitet på hver lille detalj ? Sitér dette innlegget Link to post
Seiljåtten Svart 30.September.2007 Link til dette innlegget Svart 30.September.2007 Nå er vi igang lano Hva slags motor? Har du bilde av motorrommet? Det ser jeg for meg er romslig. Har du generator? Vaskemaskin? Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 30.September.2007 Link til dette innlegget Svart 30.September.2007 Yanmar et eller annet på 85 hk med turbo ..... ( Husk jeg er kontorrotte :-) Motoren er montert under dekksalongen, midt i båten sammen med alt av tanker og dilldall... All vekt er samlet på midten. ( 850 liter vann og 350 liter diesel ) Det er et romslig motorrom, hvor det er avsatt plass til generator, watermaker, etc ... Jeg vil derimot ikke ha verken generator eller vaskemaskin ombord. Det behovet har ennå ikke dukket opp, bortett fra at jeg kan tenke meg at det krever MYE vedlikehold. ( Vi har jo grei tilgang til landstrøm og stor batteribank ) Ikke ville jeg ha el-vinsjer heller, pga faren for å ødelegge utstyret når noe sitter fast, selv om el-vinsj på inn/ut rulling av storseil er standard. Har du fått deg generator ombord ? Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 30.September.2007 Link til dette innlegget Svart 30.September.2007 (redigert) Nå har noen som plages av moroklumpen endelig forstått hvordan han skal håndteres. Få han til å skrive om sin egen båt, også i en tråd om Bavaria. Men det varer vel ikke lenge før en ekstremt fornærmet person kaster mer bensin på bålet - dvs. kritiserer ham for hans noe ekstreme Bavaria-humor. De som er mest drittlei Lano2 og gir uttrykk for det er de samme som gir ham energi til å fortsette, selv etter inntak av søtt og nyrikbefengt harrybrennvin med karamellsmak . Hva med en egen tråd om "Hvordan takle Lano2"? Redigert 30.September.2007 av BårdK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 30.September.2007 Link til dette innlegget Svart 30.September.2007 (redigert) vaskemaskin monterer HR inn uten agregat. Er ikke sikker på om den går på 12V eller om de setter inn inverter eller en 240V generator på motoren Redigert 30.September.2007 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 30.September.2007 Link til dette innlegget Svart 30.September.2007 For å svare deg litt mer konkret på valg av skute cristabelle : - Seilbåt med utsikt reduserte lista med båter til 4-5 merker. PS! Vi ventet faktisk til Bav Vision kom, fordi ryktene om "billigbåt" med ekte dekksalong fristet.... Skuffelsen ble stor .... - Deretter var en solid konstruksjon, uten innerliner langt oppe på lista, pluss en båt uten en syltynn finnekjøl. ( Hallo, det er turbåter vi snakker om, og da mener jeg at dype/tynne finnekjøler blir idiotisk ) - Eget dusjrom stod også høyt på lista vår. Selvfølgelig får du dette nå i de fleste båter over 40 fot. Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 30.September.2007 Link til dette innlegget Svart 30.September.2007 Er det noen som kan forklare for meg hvorfor det er så stor forskjell i pris på Bavaria sine motorbåter og seilbåter. Jeg skjønner at motoren er dyrere på en motorbåt og at skroget må være kraftigere, men seil, kjøl rigg etc. er jo ikke helt gratis det heller? Sitér dette innlegget Link to post
Seiljåtten Svart 30.September.2007 Link til dette innlegget Svart 30.September.2007 Yanmar et eller annet på 85 hk med turbo ..... ( Husk jeg er kontorrotte :-) Motoren er montert under dekksalongen, midt i båten sammen med alt av tanker og dilldall... All vekt er samlet på midten. ( 850 liter vann og 350 liter diesel ) Det er et romslig motorrom, hvor det er avsatt plass til generator, watermaker, etc ... Jeg vil derimot ikke ha verken generator eller vaskemaskin ombord. Det behovet har ennå ikke dukket opp, bortett fra at jeg kan tenke meg at det krever MYE vedlikehold. ( Vi har jo grei tilgang til landstrøm og stor batteribank ) Ikke ville jeg ha el-vinsjer heller, pga faren for å ødelegge utstyret når noe sitter fast, selv om el-vinsj på inn/ut rulling av storseil er standard. Har du fått deg generator ombord ? Nei, jeg anser ikke dieselgenerator som en nødvendighet. Har 115A dynamo og 560Ah forbruksbank. Sammen med en 1000W inverter som kan drive støvsuger,micro,varmtvannsbereder (ja faktisk) etc, trengs ikke mer strøm. Skulle jeg trenge mer hiver jeg på ennå en 12v dynamo og mer batterier. (for de som lurer, jeg aktiverer varmtvannsberederen 30 minutter, det tar ca 45Ah av batteribanken, og gir varmtvann så 2 stk kan ta en dusj.) For å svare deg litt mer konkret på valg av skute cristabelle : - Seilbåt med utsikt reduserte lista med båter til 4-5 merker. PS! Vi ventet faktisk til Bav Vision kom, fordi ryktene om "billigbåt" med ekte dekksalong fristet.... Skuffelsen ble stor .... - Deretter var en solid konstruksjon, uten innerliner langt oppe på lista, pluss en båt uten en syltynn finnekjøl. ( Hallo, det er turbåter vi snakker om, og da mener jeg at dype/tynne finnekjøler blir idiotisk ) - Eget dusjrom stod også høyt på lista vår. Selvfølgelig får du dette nå i de fleste båter over 40 fot. Enig med deg i at Vision ikke er en ekte dekkshusbåt, den er en rask turbåt med masse vinduer som minner om dekkshus. Alt ligger jo langt nede i båten, om den er aldri så lys. 850 liter vann! Det kaller jeg luksus Hvis du har stort maskinrom ville jeg vurdert 2 stk kraftige 12V dynamoer på den turbodieselen. Da kan du pumpe opp en kraftig batteribank ved å kjøre motor i 15-20 minutter før du legger til, og 15-20 minutter etter at du har kastet loss. En slik løsning kan være ideell for dem som befinner seg mellom dieselgenerator og vanlig originaldynamo. Selv har jeg litt lite plass til å montere ekstra dynamoen jeg har liggende, dessuten burde jeg da hatt større batteribank enn 560Ah. Sammen med en kraftig inverter har man da 220V i båten til hårføner,støvsuger,micro, og til å ligge flere dager uten landstrøm. Da slukker man ikke engang lyset etter seg Mange flotte detaljer på båten din. Likte at du har doble vinduer med rustfri ramme Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 30.September.2007 Link til dette innlegget Svart 30.September.2007 Er det noen som kan forklare for meg hvorfor det er så stor forskjell i pris på Bavaria sine motorbåter og seilbåter. Jeg skjønner at motoren er dyrere på en motorbåt og at skroget må være kraftigere, men seil, kjøl rigg etc. er jo ikke helt gratis det heller? En D6 350 koster ca 1/2 million kroner. En D4 ligger på ca 0,4 mill. Får veldig mye rigg og seil for det. Også lager bavaria 3000 seilbåter og 1000 motorbåter pr år - vil tro at de har større skalafordeler på seilbåtene. Kan også være at konkurransen er mindre på motorbåter - enn så lenge. Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 30.September.2007 Link til dette innlegget Svart 30.September.2007 Ser ingen grunn til å legge skjul på at båten til Lano hadde stått rimelig høyt på listen om jeg hadde hatt muligheten til å kjøpe noe slikt. Men tar du en sånn båt på land Lano? Burde jo være ypperlig til helårsbruk den saken der? Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 1.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2007 Ja, den skal opp på land, hvertfall i år...... Greit å få teste ut om Nygaard Kran klarer å komme seg ned på brygga. Mandal har jo ikke akkurat verdens beste tilbud av vinteropplag, så her må man klare seg selv.... Ellers så bør den jo fungere greit som helårsbolig, pga GOD isolering. Det er en enorm forskjell fra Dufour'en ang. isolering. Jeg tror mye av den "hjemmelige" tørre følelsen kommer av at vi sitter høyere over sjøen enn i en vanlig seilbåt. Regner med det er litt likt i motorbåter også. Med en gang man kommer noen cm over havnivå, så avtar den kalde seilbåtfølelsen... Regnet med det kom noen kommentarer ang. det at jeg "irriterer" meg over at turbåter ikke bygges solid nok.....Ingen ????? Jeg mener at turbåt bør bygges mer solid enn en regattabåt. Mer solid kjøl. Kanskje lengre/bredere enn de værste finnekjølene. I tillegg litt mindre dype. Det er egentlig dette jeg er sjokkert over med Bavaria og ALLE andre turbåter i samme kategori. En turbåt skal først og fremst være dønn-solid. Fart er mindre viktig. Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 1.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2007 Sjekk F.eks denne kjølen, hvor solid oppbygd den er, og med en mindre vinkel fremme på kjølen. En grunnstøting her vil etter mitt syn gjøre mindre skade, enn en 2,20 m finnekjøl. http://www.funsailing.se/1867/ Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 1.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2007 Møtte en med HR , hvor teak dekket var over 30 år gammelt. 12 mm ubehandlet teakdekk holder leeeeeenge !!!! ...når det er riktig lagt. En annen detalj fra Orust, er at dekket er forsenket, slik at alt regnvann ikke renner ned langs skrogsidene, men ut av egne dreneringshull. Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 1.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2007 Ser aldri noe snakk om Swan sine båter, de er da flotte..!!! Kan være de er nevnt, sikkert meg som skumleser disse bavaria og seilbåttrådene. Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 1.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2007 Swan hadde ingen DS båt under 50 fot, så da var det uaktuelt. Har vært ombord i den nyeste Swan 45 på messa i Hamburg, men ble ikke imponert. http://www.swan45class.org/da/50774 Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2007 En annen detalj fra Orust, er at dekket er forsenket, slik at alt regnvann ikke renner ned langs skrogsidene, men ut av egne dreneringshull. Herma etter Hulda. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.