Jump to content

Bavaria, pest eller kolera


Lazy days 2

Recommended Posts

men ubønnhørlig gammeldags i dag :smash:

 

Dette må du utdype.

Hva er gammeldags?

Siden vi har fastslått at båtene er identiske, og dermed gammeldagse, inni må det være noe annet.

Er det blykjølen på 1800 kg?

Den syrefaste ramma i power diamond?

Ridder-Bergstøm riggen med 60 kvm. seil?

Trefri konstruksjon?

Flatt fordekk å jobbe på?

Den store sittebrønnen uten ratt eller annet som tar plass i havn?

Eget batterirom?

Det trelagrede roret?

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det såkalt gammeldagse, er at bredden akter ikke er bred nok til 2 lugarer. I tillegg er sløre-egenskapene dårligere, pga mindre bredde akter og en mindre flat bunn.

Forskipet er smalt, som gjør båten til en skarpseiler på kryss, men boforholdene under dekk holder dermed ikke "Bavaria standard".

 

( Men jeg vet hva jeg verdsetter i åpen sjø !! ) Tipp ?

Link to post
Share on other sites

Hvordan skal innredningen i en båt være i dag for at den ikke skal være gammeldags?

Jeg antar Mathilde mener at en moderne innredning består i skott og innredning som i så stor grad som mulig er bygget i lette komposittematerialer (f.eks honeycomb sandwich). For å få best stivhet er de laminert fast til skrog og dekk, og ikke festet i spor i innelineren slik man gjorde på 80-tallet. Videre er de holdt i hvitt for å gjøre inntrykket under dekk lysere.

:wink:

Link to post
Share on other sites

Nesten Gunga Din nesten ..... Kasser med Braastad XO, som kan plasseres lurt, slik at jeg slipper å bygge om kjølen. :cheers:

ja eller kunde vi ju fyllt opp en av tankarna med akvavitt o tatt jobben fra Willhelmsen.......

 

men det spurs ju hur mycket som varit kvar när man kom hjem....... :drink::lol::wink:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Siden vi har fastslått at båtene er identiske, og dermed gammeldagse, inni må det være noe annet.

 

 

Mulligan.

Hvem er "vi"?

Forøvrig: Du sammenligner C32 med en 30 fots Bavaria. Bare det sier vel litt i denne sammenheng (?)

 

Når det er sagt, vil jeg for min del runde av diskusjonen med dette. Føler vond smak i munnen hver gang jeg setter "på papiret" negative ting om andres båter.

 

Forøvrig, bare så det er nevnt, forstår jeg at C32 kan være et aktuelt valg for mange. Men for meg er altså ikke denne båten aktuell :wink:

Link to post
Share on other sites

ja eller kunde vi ju fyllt opp en av tankarna med akvavitt o tatt jobben fra Willhelmsen.......

 

men det spurs ju hur mycket som varit kvar när man kom hjem....... :drink::lol::wink:

Det kunne jo blitt en interessant å gjøre en komparativ studie i smak:

1) Før passering av linjen

2) Etter 1. gangs passering av linjen

3) Etter 2. gangs passering av linjen (forutsatt at det er noe igjen da..)

:crazy:

Link to post
Share on other sites

Forøvrig: Du sammenligner C32 med en 30 fots Bavaria. Bare det sier vel litt i denne sammenheng (?)

 

Jeg sammenligner en båt som er 9.50 lang og 3.27 bred med en som er 9.45 lang og 3.29 bred.

Som har samme innredningsløsning.

Som en skribent lenger oppe kalte gammeldags.

Link to post
Share on other sites

Dette må du utdype.

Hva er gammeldags?

Siden vi har fastslått at båtene er identiske, og dermed gammeldagse, inni må det være noe annet.

Den store sittebrønnen uten ratt eller annet som tar plass i havn?

 

 

er det bare meg som ser forskjell i volum?

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...os=5&tot=11

og

brosjyrebilder fra:

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...pos=6&tot=9

 

men en 82 modell ser nok egentlig slik ut:

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...pos=1&tot=9

 

med ratt!!

 

Men så er det også stor forskjell på verdien på disse to båtene

 

 

Men skulle jeg være på jakt etter båt i den prisklassen så hadde Comfortina vært på listen uten tvil.

Link to post
Share on other sites

Som Bavaria eier og motorbåtmann er jeg ikke helt med på alle detaljer i denne tråden, men jeg skal i allefall forsøke å seile i kveld. :smiley:

 

Med hva? Bavaria (selvfølgelig) 42 Match. Det blir spennende for en enkel mann som ikke skjønner opp ned på rigg og tau. :crazy:

Hilsen Ludde

 

Link to post
Share on other sites

er det bare meg som ser forskjell i volum?

..... og

brosjyrebilder fra:

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...pos=6&tot=9

 

Brosjyrebilder er jo...vel...brosjyrebilder.

Hadde tidligere en Granada 31' hvor originalbrosjyrene fulgte med båten. Bildene viste en familie på tur, og det må ha vært de minste menneskene i Danmark. Skipperfar hadde gode 30 cm å gå på mht ståhøyden i båten, mens for meg bidrog nok den båten til 'månen' som pryder (?) toppen av skallen nå :smiley:

 

Nå er det minst mulig brennvidde på objektivet - uten for mye fortegning av rette linjer - som teller vedr brosjyrebildene.

14mm brennvidde? Er det mulig uten for mye fish-eye effekt? :cool:

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Jeg sammenligner en båt som er 9.50 lang og 3.27 bred med en som er 9.45 lang og 3.29 bred.

Som har samme innredningsløsning.

Som en skribent lenger oppe kalte gammeldags.

 

Hei igjen Mulligan.

Detaljmålene for C32 var jeg ikke klar over. Sammenlignet den derfor med min egen 32 foter (ps: vet at den jfr mål er drøye 32 fot). Forstår nå at dette ikke blir en helt rettferdig sammenligning. Størrelsesmessig må C32 altså, i beste fall, bli å sammenligne med en Bavaria 30. Det var opplysende.

 

- så er vi forhåpentligvis ferdig med den diskusjonen :crazy:

Link to post
Share on other sites

bjoris:

Kunne vært artig å vite hva du vektlegger når valget står mellom to så ulike båter.

 

Det går jo mange sider i denne tråden mellom hver gang jeg har hentet meg en kopp kaffe... :crazy: Men det er jo heldigvis som med div serier på TV, du går ikke glipp av så mye om du glipper et par episoder :lol:

 

Ja, disse båttypene er forskjellige, men også ganske like på en del viktige området. Hva legger vi vekt på:

 

- Pris

- Boforhold

- Seilegenskaper

- 2. håndsverdi

- Byggkvalitet

 

Omtrendt i denne rekkefølge. Min vurdering er at de scorer likt på pris, Bavaria har bedre boforhold, Hansen tar igjen godt på seilegenskaper, jeg tror også Hanse vil ha noe bedre 2. håndsverdi og jeg har tro på, men kan ikke dokumentere at Hanse bygger bedre båter enn Bavaria. Sistnevnte er viktig, men jeg er ikke så overbevist som før om at Hanse faktisk bygger båtene mye bedre, men jeg har til gode å gå nøye gjennom en Hanse så vi er ikke kommet langt i prosessen, ny båt kommer neppe i fortøyningene før i slutten av 2008, våren 2009. At båtene ser helt annerledes ut innvendig er jo klart, men vi ser fordeler med begge valgene og har ikke noe spesielt syns på det selv om vi syns Bavaria blir litt mer lun under enn Hansen som fort kan bli kalde, men her har du jo mye å velge mellom ...

 

Med mor sine prioriteringen havner vi på Bavaria, men far som er den absolutt mest seilinteressert havner vi klart på Hanse, men jeg er jo ikke fremmede for en Bavaria 39, selv om jeg vet at jeg kunne tenkt meg bedre seilegenskaper så tror jeg vi hadde likt denne båten veldig godt som diger turbåt med svært god plass til f.eks å ha med venner og slekt... Vel, vi får se, det spørs vel om det blir noe særlig regatta og da forsvinner litt av mitt argument for Hanse. Det absolutt viktigste og helt avgjørende for å få til seilbåt-prosjekt for oss er at mor og barna syns det er morro med seilbåt. DET kan jeg ofre en del tekniske ønsker til en båt for å få til...

 

Vel, kunne jo vært morro å diskutere slike ting mer. Dette Bavaria dårlige eller bra greiene har vi vel holdt på lenge nok med nå???

 

Tilslutt, vi vurdere også de fleste andre merker, men så har vi ikke fått sett disse så nøye så det er jo litt av grunnen til at vi snakker om Bav og Hanse nå..

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Bjoris !

 

Skulle jeg valgt mellom Bavaria og Hanse så hadde nok valget falt på en Hansebåt.

 

Grunnen min er at Hansebåten er billigere (ca 100 000.-) , raskere (betydelig) , mer moderne , mindre regnskog , epoxy skrog , bedre sittecomfort i salong.

 

Sammenligner her selvsagt sammenlignbar båt (Hanse 400 mot Vision 40)

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er et valg mellom ren turbåt og performance cruiser du må gjøre. Ikke mellom merker ennå. Hvis du bestemmer deg for at du vil ha en ren turbåt, kommer ikke hanse på listen. Vil du ha en performance cruiser står ikke bavaria på listen. Jeg ville gått for en performance cruiser. Den er lettere å håndtere, tryggere, har bedre dekksutstyr, er mer komfortabel i dårlig vær. Hanse er da en av mange aktuelle.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Bjoris

 

Er det noe prisforskjell her?

 

Mja, sitter med tilbud på 400 som er på 1.275.000 (da har jeg tatt bort epoxy-skrog og farget skrog som var del av "pakken" for å kunne sammenliken med Bav. Siden det er lenge til vi skal investere enda så prøver jeg ikke å plage selgerene for mye, da har de en tendens til å plage deg tilsvarende:) Tilbudet på Bavaria 39 er på ca 1.250.000, muligens litt bedre utstyrt, men ikke så alvorlig mye bedre.

 

Har nettopp fortalt fruen at 400en ikke går under broa her og det var IKKE aktuelt med en båt vi måtte gå rundt øya hver eneste gang så nå har jeg kikket litt på 370 igjen, den er 17.7 og broa er 18 meter... Puh, må sjekke med Mesta om det faktisk stemmer at det er 18 meter eller om de har en meter og to å gå på. Skiltet står midt på broa og den buer jo en del så jeg kan jo håpe på at 18 meter er laveste høyde, da kan en nok gå i midten med båter som har 20 meter rigg... Vel, det er mye å tenke på og mens jeg tenker håper jeg det dukker opp flere bruke Hanser, det kan jo fort bli fristenen med nesten ny Bav fult utstyrt hvis den blir betydelig rimeligere enn Hanse og spesielt hvis fruen liker den best. Tror nok Baven seiler godt nok til oss, i motvind med 2 små barn blir det stortsett motor likevel... MEN jeg holder en knapp på Hanse eller båt med tilsvarende seilegenskaper likevel så får vi se...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Jeg har bekjente med Hanse 371 og Bavaria 39 cruiser. Bavariane er ikke 100% seilklar i skrivende stund, og det er vel også derfor jeg ennå ikke har mast meg til å få bli med på seiltur. Innredningskvaliteten i Hansen og Bavariaen kan vel egentelig ikke sammenlignes uten forbehold. Bavaria er som nevnt tidligere i tråden lun med mange vinduer/luker. Hansen er kjøligere og mørkere. Sittekomforten er etter min mening betydelig bedre i Bavaria, men det kan hende det er min rygg ikke er normal. Jeg føler salongen i Hanse er neste vinkelrett mellom sete og ryggstøtte. Salongen i Hansen er heller ikke profilert (er det det heter?) i utformingen, men helt flat. Bavaria har flott salong med ergonomiske sitteplasser.

Materialet i Bavaria er en eller annen type treverk. I Hanse er det plast som ser ut som tre. Hvor sterk/holdbar plasten er vet jeg ikke.

 

I beskrivelsen min ser det kanskje ut som at jeg ikke liker Hanse, men jeg liker Hanse veldig godt.

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Bjoris;

 

Ta gjerne en kikk på de båtene som benyttes i short handed regattaer. Selv om du overhode ikke har planer om å delta på noe slikt så er det ikke så store forskjeller i kravspesifikasjonen som man kanskje skulle tro. Når du ønsker en letthåndterlig båt som gir deg og familien en trygg og behagelig seilas, så er det de samme krav shorthand seileren ser etter. Noe handler om utstyr men det viktigste utgangspunktet er kanskje hvordan båten er rigget. Om du ser etter en båt på 40 fot så er du langt over grensen for når en Genoa I-II er håndterbar. Man kan fort komme i troen av at en rullegenoa løser utfordringene men det blir ofte slik at seilet blir for tungt å håndtere på kryssen. Hansen er en fokkebåt med selvslåer, med opsjon for genoa, og Bavarian er rigget med genoa. Elan er også et alternativ jeg ville ha sett på i denne størrelsen.

 

Definisjonen Cruiser/Racer betyr som oftest at båtene har riktig dimensjonert dekksutstyr, og at båten gjerne kan seiles med et rev og fokk under vanlig familieseilas. På forumet er kommenteres det til stadighet om seilbåter som motorseiler, kanskje kun med storseilet oppe som støtteseil. Jeg tror den vanligste årsaken til det er at mange ikke har en seilgarderobe som egner seg å krysse med. Og at man kanskje prøver med for mye duk oppe og for mye krenging. Mannskapet får det ubehagelig og farten blir heller ikke mye å skryte av. Når mange da også bruker fot for pengene som utvalgskriteria så blir seilgarderobens kvalitet nedprioritert. Det mener jeg er en veldig dårlig prioritering. Gode seil responderer på trim og løpende rigg i Dyneema eller Vectra sørger for at du slipper strikkfølelsen.

 

Satser du på en fokkebåt kan du kombinere med en genakker for sløreseilas. Et letthåndterlig seil du kan få i strømpe, og faktiskt også på rull. Men med rull har du færre trimmemuligheter.

 

De fleste båter leveres også med underdimensjonerte autopiloter. Det er ikke i finvær du er mest avhengig av den. Det er når kulingen kommer overraskende på. Selv om de fleste merkene lar seg oppgradere så blir det prismessig mye dyrere enn å gå opp ett hakk fra begynnelsen.

 

Jeg velger konsekvent å ikke ha noen mening om andres valg av båtmerke, rullemast, rullebom etc. Det synes jeg er en ganske meningsløs argumentasjon som ingen blir beriket av. Man tar sine valg ut fra behov, muligheter og forhåpentlig også egne eller andres erfaringer. Gode argumenter for en båteier blir helt meningsløse for en annen.

Link to post
Share on other sites

Bjoris;

Jeg velger konsekvent å ikke ha noen mening om andres valg av båtmerke, rullemast, rullebom etc. Det synes jeg er en ganske meningsløs argumentasjon som ingen blir beriket av. Man tar sine valg ut fra behov, muligheter og forhåpentlig også egne eller andres erfaringer. Gode argumenter for en båteier blir helt meningsløse for en annen.

 

 

Et fornuftig innlegg. Spesielt det siste avsnittet burde være et ekspempel til etterførlgelse for en rekke lesere her på forumet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...