Jump to content

Bavaria, pest eller kolera


Lazy days 2

Recommended Posts

Det er ikke det at Bavaria-båtene er så dårlige.

Det er bare det at andre båter er så enormt mye bedre.

 

 

Ja, skal man vurdere utfra prisforskjellen så MÅ de andre båtene være ENORMT mye bedre. Opptil flere hundre tusen kroner i prisforskjell utgjør forhåpentligvis noe helt VANVITTIG BRA!!!! Kan ikke en gang forestille meg hvor bra det måtte være for at jeg skulle være tilfreds etter en slik handel :wink:

Link to post
Share on other sites

Vel noen må seile opp til LYS også, for å vinne. 2 blant 4 overall. 1 og 2 i LYS 1,21-1,-29.

Da leser jeg det slik at de beste skipperne/mannskap seilte i Bav 42 og 39. De hadde sikkert også akkurat konventert fra

motorbåt. :wink:

 

PS Men du kan også lese seilt tid. Sammenlign den med andre i forskjellige klasser.

 

Når man først skal sammeligne tider, må man jo ta med turen bortover også. Der ble bavariaene nest sist og tredjesist i klassen. Saken er at på returen som bav42'en vant var det slike forhold som favoriserer båter med lavt lys-tall og lang vannlinje. Den som vant hadde også fratrekk i lys pga ingen spinnaker. Det tjener en naturligvis på når det uansett ikke er spinnakerføre. På turen bortover var det mye mer krevende forhold med lite vind første del av etappen. Rett skal være rett, så se tidene her også. http://www.shetland-race.no/Resultater/ResLerwick.asp

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Det er ikke det at Bavaria-båtene er så dårlige.

Det er bare det at andre båter er så enormt mye bedre.

 

 

Skulle gjerne likt at du kommer med noe annet enn svada når det gjelder disse uttalelsene dine,men det er vel å stille forhåpningene litt vel høyt i ditt tilfelle?

Link to post
Share on other sites

Skulle gjerne likt at du kommer med noe annet enn svada når det gjelder disse uttalelsene dine,men det er vel å stille forhåpningene litt vel høyt i ditt tilfelle?

Nå er du vel rimelig optimistisk vil jeg tro, den du ber om er vel den eneste som har klart 4 striper uten å komme med noe annet enn svada etter mitt syn..

 

Forøvrig så er det interessant å lese at deler av ekspertpanelet (ikke myntetet på deg VortexSurfer) ror og ror men årene rekker i vannet når det viser seg at Bavaria kan vinne regattaer.. da er det turen borover som teller og ikke selve regattaen, og så er det jo dette hersens lystall systemet da, som ikke favoriserer de "rette" båtene... Personlig så finner jeg dette svært underholdene, eller tilnærmet komisk er vel et mere korrekt uttrykk etter mitt syn....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hei Sydvesten,glad vi er enige i dette tilfellet :yesnod:

 

Drar forresten til Nordskott i morgen etter jobb der vi skal delta i Vestfjordseilasen på lørdag i vår Bavaria33,(Som vi fjor kom på 3-plass med i vår klasse med 26 startende båter) i tillegg så skal vi være med på å få dannet Bavariaklubben for nordnorge på fredagen :cheers:

 

Ha en fortsatt flott ferie :smiley:

Link to post
Share on other sites

Forøvrig så er det interessant å lese at deler av ekspertpanelet (ikke myntetet på deg VortexSurfer) ror og ror men årene rekker i vannet når det viser seg at Bavaria kan vinne regattaer.. da er det turen borover som teller og ikke selve regattaen, og så er det jo dette hersens lystall systemet da, som ikke favoriserer de "rette" båtene... P

 

Så du mener at turen bortover ikke er like mye selve regattaen som returen? Interessant. Kanskje du var dikter i ditt forrige liv. Jeg føler meg ikke som noe ekspertpanel, men hvis du sier det er det vel sånn.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Så du mener at turen bortover ikke er like mye selve regattaen som returen? Interessant. Kanskje du var dikter i ditt forrige liv.

 

Da kan vi konkludere at båtene har forskjellige egenskaper, men totalt er den som seile best gjennom en regatta som vinner. Båt og mannskap avhengig av hverandre. :cool:

 

Litt morsomt dette her, vinner en Bavaria, kommer en redegjørelse om flaksen. :yesnod:

 

Hørte litt om salgstallene for 2007 fra Lunde, tror det blir en besvikelse for en del, men en hyggelig opplevelse for mange

som for fine dager på fjorden. Fornøyde kunder er beste referansen en kan ha.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Jeg har vel til en vis grad vært en forsvarer av Bavariabåtene, som etter mitt syn er kurante turbåter som gir mye for pengene. Hvor god de seiler opp til sine lystall vet jeg ikke, men nyere konstruksjoner trenger ofte noen tid på seg for å få et mest mulig riktig lystall, og Bavaria kommer også ofte ut med nye modeller.

Hvem kjøper Bavaria? Det er neppe de mest dreven konkuranseseilerne, helst motorbåtfolk som vektlegger turbåtegenskaper. Mange av disse vil neppe vise stor interesse for regattaseiling, trimming og handikapsystem.

Men så slenger de med i en og annen regatta. Disse momenten og sikkert flere kan nok være med å forklare at Bavaria havner langt nede på resultatlisten. Jeg skårer vel ingen poeng hos Bavariaeiere når jeg mener att det er mer dem det kommer ann på enn båtene. :sailing:

Link to post
Share on other sites

Da kan vi konkludere at båtene har forskjellige egenskaper, men totalt er den som seile best gjennom en regatta som vinner. Båt og mannskap avhengig av hverandre. :cool:

 

Litt morsomt dette her, vinner en Bavaria, kommer en redegjørelse om flaksen. :yesnod:

 

Nå er det jo slik at shetland race består av to etapper. Den aktuelle båten vant den ene etappen. Syns det er litt typisk at bavariagjengen her fremstiller det som om båten vant hele greia. Det er påfallende at folk som ikke bryr seg om regattaer i det hele tatt plutselig blir kjempeinteressert bare på grunn av en etappeseier fra en billig, tysk turbåt. Føler det er noe glakristent over måten bavariafolkene forkynner for hele verden hvor genialt de er å kjøpe den billigste seilbåten det går an å få tak i.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Var det ikke en billig tysk turbåt som stakk av med seieren i Færedern i fjor da mon tro... men det teller vel ikke det heller formoder jeg... Jeg skjønner at noen føler seg snurt når en Bavaria vinner regatta, det passer jo liksom ikke helt inn i den massive kritikken av billigbåtene fra Bayeren, selv om enkelte ikke er enig i at det er noen kritikk..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Dette er er også tråd nummer x om Bavaria uten at vi kommer lenger av den grunn, vel med unntak av Bavaria forstsatt selger båter som varmt hvertebrød og vinner regattaer...

 

En meget god båt etter mitt syn.. om jeg skal være beskjeden å skryte litt av båten min, svakheter har den med det meste er av svensk fabrikat.... :puke:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Grunnen til at det fortsatt er liv i tråden har vel litt av utsagnet at det er at dette er en stemplet "tysk billig-båt". Og riktig

den er RIMELIG, men fullt på høyden med en del andre produsenter. Og det er ikke kun i Norge de er størst.

 

Båtmerke selger som bare det i store deler av Europa, faktisk også bestselger i Frankrike. Dette ville selvfølgelig ikke de

store merkene innen Benetau-paraplyen se på. Derfor er det nå lave priser fra Jeanneu, Cyclades og Benetau. Dette er kjente merker innen "cruiser-markedet". At noen vil "hype" opp de i forhold til Bavaria :crazy: . Hvorfor selger ikke de mest.

OK de er på det markedet "over there". Men se norden/Europa som et marked.

 

Mange meget erfarne "båfolk" velger Bavaria pga pris/kvalitet.

 

Mange erfarne seilere, kjente/ukjente innen regatta-sammenheng har valg Bavaria. Selvfølgelig sammen med mange som

kommer fra andre typer båter. Og selvfølgelig nybegynnere.

 

Derfor er det litt hyggelig å holde liv i tråden, når noen absolutt skal jobbe mot strømmen

 

. At Bavaria er verken noen HR/Najad/X-Yatht osv bygge er jeg selvfølgelig klar over.

 

Om dette er rykk tilbake til start, OK, men får jeg 2000,- da :lol: .

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Egentlig litt unødvendig å svare, men følgende

 

Noen av Norges aller mest kjente seilere seiler Bavaria. Tenker da i regattasammenheng.

 

Bavaria selger aller mest, skyldes dette kvalitet eller pris, eller kombinasjonennpris/kvalitet.

 

Bavaria kan faktisk vinne regattaer.

 

 

Lasse, sjekk da innleg mot dette. Finner du da inlegg som motsier dette, ja da er det å "gå mot strømmen".

 

 

Og det er vel ingen av Bavaria eierne som har påstått at de har verdens beste båter(kan kanskje virke sånn men :lol: )

 

Hvis ikke dette er riktig, da tar jeg feil da :smiley:

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Morsom lesning dette, men kan vi ikke være enig i at Bavaria VAR billigst. Dermed "forsvinner" et av argumentene for å velge Bavaria. Såvidt jeg kan se er det nå flere andre gode båtmerker som konkurrerer direkte på pris. Hvorfor velge da fortsatt folk disse båtene? Kanskje folk ikke har fått dette med seg?, eller kanskje heller skyldes det at de har dårlige lystallet som gjør at det er mulig å vinne regattaer (dog under helt spesielt gunstige forhold for akkurat Bavariaer). Her er det fort gjort å skyte seg selv i foten siden det tidligere har blitt hevdet at båtene seiler dårlig, ergo burde jo selv et lavt lystall være svært vanskelig å seile opp mot (men så var det dette med Bavaria været da).

 

Mja, skeptisk... Selv om jeg drømmer om Hanse så betyr ikke det at vi ikke vurderer Bavaria, men jeg syns den blir mindre interessant når jeg kan få en Hanse billigere... MEN så oppdager jeg at Hansen er for høy for broa vi skal under 50% av gangen vi skal ut med båten. Tenk å lage en bro som er 18 meter når nytt miliard-veinett bygges for bare noen år siden...

 

Vel, da sitter jeg altså med følgende problem, velge drømmebåten og gå rundt Føyno hver gang jeg skal nord-vestover eller velge en Bavaria... Hmmm... :rolleyes: (Hanse 400, 19.5 meter, Bavaria 39 Cr, 17.5 m)...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

bjoris:

Kunne vært artig å vite hva du vektlegger når valget står mellom to så ulike båter.

 

 

baatsmann:

Tror denne tråden er så populær er fordi den er bortimot den eneste der man diskuterer båttyper som sådan, dog med Bavaria som referanse. Hadde gjerne sett tråder med vinkling på andre seilbåter. Det blir litt smalt bare å fokusere på Bavaria, ja også Regina da.

Link to post
Share on other sites

Tenkte å holde meg unna denne debatten, men noen utsagn gjentas i det kjedommelige for å fortelle om Bavaria`s fortreffelighet. Derfor blir mine svar mest å regne som gjentagelser.

Og i alle fall ikke i noen 20 år gammel Comfortina :smash:

Hvorfor ikke, har du prøveseilt en? Min litt lunkne holdning til "seilegenskapene på standard Bavaria, kvalitet på kjølen;det være seg lav kjølvekt eller soliditetet på innfestning mm." er bl.a. basert på å ha seilt 3 stk. Bavaria`er. Men mene noe det skal jeg helst ikke...hvis man ikke eier en selv?

 

 

Jeg skjønner ikke et kvidder av mya av det du skriver, men det er som sagt forskjellige krav til en båt. Du har dine krav, mens mange andre aldri vil være ute å seile i kuling og har det bra med de litt "vanskelige" løsningene du ramser opp.

Aldri seile i kuling? Svada prat :smash: , unnskyld kraftuttrykket. Hvem har seilt i noen år uten å havne i en overraskende og ikke meldt kuling? Kanskje lettere for en motorbåt med vesentlig større fart å unngå slikt vær? Jeg har ikke peiling på motorbåter, bare spør?

 

 

Comfortina 32 og Scanmar 33 mener jeg også at jeg har sett få av til over 400 siste år og desto flere godt nede på 300 tallet.

 

Tror dog det er slutt på tiden at båter steg i pris når de ble brukte. Og like greit er i grunnen det.

 

Helt enig at prisene på de du nevner har falt, men for første gang på 1 år dukket det opp en Comfortina med ny motor på Finn; prisantydning 460` ! Hvilket er for høyt fordi den ikke har nyere seil. Jeg pusset båt ved siden av en Mamba 29 i år, han brukte 114`på ny Yanmar motor ferdig innstallert i fjor. Jeg tror vi får se en differensiering på disse båtene, de med lite oppgraderinger og da særlig motor og seil faller mye, de som er oppgradert faller kanskje noe i forhold til 2004-priser men de er vesentlig mere lettsolgt.

 

Syens dette med bavaria kritikk er veldig overdrevet, og så fort noen kommer med en bemerkning om noe de ikke liker ved en bavaria så pøses det på med forsvarstaler fra bavaria eiere. Bavaria eiere må enten være ekstremt hårsåre, tilhøre en religiøs sekt, eller så gjør de dette for å opprettholde en slags image som går på at "alle kritiserer bavaria".

 

Jeg tror de fleste som velger båt - uansett fabrikat gjør det utfra sine egne vurderinger, smak behov og lommebok.

 

Hvis jeg f.eks skriver: Jeg vil ikke ha Bavaria, er jeg da en bavaria kritiker?

 

Meget godt sagt bliss X, tiltredes 100% :flag_sw:

 

 

http://www.shetland-race.no/Resultater/ResKleppholmen.asp

 

Link til resultater fra Shetlands-race. Sjekk bl.a resultater lys overall og f eks lys 1.21- 1.29.

 

Å tenk videre om hva som er skrevet om brukere av Bavaria, seil-kunnskaper osv. :cool:

Det blir vel litt fart i tråden igjen. :lol:

 

Fart i tråden ja, det er jo du en garantist for! :drink:

 

Det hjelper ikke med slike fakta, det er opplest og vedtatt for lenge siden at Bavaria ikke kan seile. Om en Bavria skulle være så uheldig å vinne så er det ikke båten, men skipperen som er årsaken... det var i allefall argumentet som gikk igjen her for et år siden da en B38 vant Færderen..

 

Nå prøver du deg på en frekkis eller du lider av Alzheimer? :confused: , husker du ikke at Helgesen fra Fredrikstad har bygget om kjølen uten å få høyere lystall ? Ga deg link sist til seiling.org. Og at seilene hans er promotert på Elvstrøm-Sobstads internasjonale hjemmeside, og av den særdeles dyre Genesis-sorten og meget avvikende fra standard seil? Ga deg link på det også.

 

ext2.jpg

 

Båt fra 1978.

LYS 1.26

 

Hvis det er en Comfortina 35 bildet skal illustrere, så ble vel den konstruert i tidsrommet 1990-1993? Men uansett har de fulle ordrebøker på den fortsatt.

 

Nå er du vel rimelig optimistisk vil jeg tro, den du ber om er vel den eneste som har klart 4 striper uten å komme med noe annet enn svada etter mitt syn..

 

Forøvrig så er det interessant å lese at deler av ekspertpanelet (ikke myntetet på deg VortexSurfer) ror og ror men årene rekker i vannet når det viser seg at Bavaria kan vinne regattaer.. da er det turen borover som teller og ikke selve regattaen, og så er det jo dette hersens lystall systemet da, som ikke favoriserer de "rette" båtene... Personlig så finner jeg dette svært underholdene, eller tilnærmet komisk er vel et mere korrekt uttrykk etter mitt syn....

Striper; du hadde vel hatt høyst halvparten av dine striper uten Bavaria? :lol:

 

Var det ikke en billig tysk turbåt som stakk av med seieren i Færedern i fjor da mon tro... men det teller vel ikke det heller formoder jeg... Jeg skjønner at noen føler seg snurt når en Bavaria vinner regatta, det passer jo liksom ikke helt inn i den massive kritikken av billigbåtene fra Bayeren, selv om enkelte ikke er enig i at det er noen kritikk..

 

Det var tredje gangen i løpet av få innlegg du viser til Bavaria seier i Færdern, har svart deg litt ovenfor om nettopp det.

 

Dette er er også tråd nummer x om Bavaria uten at vi kommer lenger av den grunn, vel med unntak av Bavaria forstsatt selger båter som varmt hvertebrød og vinner regattaer...

 

Vinner regattaer ja, hakk i plata.

 

Noen av Norges aller mest kjente seilere seiler Bavaria. Tenker da i regattasammenheng.

 

Bavaria kan faktisk vinne regattaer.

 

Ja med et lystall kan alle gode seilere vinne, 3 ganger hurra. :flag::flag::flag: Men Bavaria Cruiser serien er ikke spesielt godt representert på toppen sett i forhold til antall startende Bavaria`er. Og selvfølgelig er det vanskeligere å hevde seg i f.eks. First 40,7 klassen, bare for å nevne et eksempel. Et annet eksempel kan jo være Stein Erik her på forumet som har bevist at han hevder seg i toppen i Lys uten spin. under 1,13. med sin Bavaria 32. Allikevel hevder han seg relativt dårlig de gangene han er med på tirsdagsregattaen i Lysakerfjorden, ja til og med dårligere enn undertegnede som aldri har blitt bedre enn nr. 17 i Færdern i sin klasse, lys. 1,13-1,14 (med spinnaker) :lol::lol::eek:

 

Mvh.

 

Barsk II :sailing:

Redigert av Barsk II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...