Jump to content

Bavaria, pest eller kolera


Lazy days 2

Recommended Posts

Det er det jo fastslått, beyond reasonable doubt, at Bavaria er noe dritt og sikkert ikke laget for å være utendørs om sommeren, så hva skal du da med to vindusviskere? :rolleyes:

 

:sailing:

 

 

Jo, jo, det har jo kommet mye morsomt ut av denne tråden uansett.

 

Vi kan jo lage en ny tråd om NB-båtene. Nabobåten i havna holder på å innrede en spiller ny NB, hvor regnet drypper inn i cocpiten. To vinduer må skiftes. Men den har i alle fall to vinduspussere..... :lol::lol::lol:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

det betyr at den er etterspurt og masseprodusert - da må jo det være noe dritt da?

 

nej, men det kommer ikke att vara den höga kvaliten på treverk/hantverk som dom har haft hitills

 

dom går åt fel håll........:smiley:

 

o frihängande roder/fenkjöl er o be om trubbel........ :lol:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Litt overrasket over at hal fra masten ikke går under dekk.

 

Den er bygget i epoksy, ikke vinylester.

 

på 44an låg halen i en tunnel oppe på dekk...veldi snyggt o kom ut på sidan vid winscharna

snyggt men veldi opraktiskt........

 

jag föredrar 35ans lösning

 

ikke mot Arvika..men samme håll .... åt skogen :wink:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

på 44an låg halen i en tunnel oppe på dekk...veldi snyggt o kom ut på sidan vid winscharna

snyggt men veldi opraktiskt........

 

jag föredrar 35ans lösning

 

ikke mot Arvika..men samme håll .... åt skogen :wink:

 

 

Ikke noe stygt om 440 ac :nono:

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Nyheter fra Bavaria

 

Først kommer 31, snart kommer flere og. Vært omtalt i Yachts

 

http://www.bavaria-vision.de/index.php?id=985&L=1

 

Hentet fra verftes hjemmeside.

Det ser jammen meg ut til at de har tenkt å kjøre tyskerhaling på storseilskjøtet for å trekke det tilbake til rormannsplassen. Uventet positivt.

 

Mon tro hva som skjer med bruktprisene på dagens 30-foter? Dette er jo en slags forbedret MK2-versjon.

Redigert av ulysses (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så mener jeg ikke Bavaria er noe dårligere enn : Hanse, Beneteau, Jeanneau, Dufour, ..hva de nå heter ....

[...]

Det jeg mener er at jeg aldri mer ( JA, jeg har hatt disse båtene tidligere ) [...]

Skriver du at du har hatt alle disse båtene tidligere? :eek:

 

Nå vel, seilbåter som tåler en grunnstøting i mer en svært lav fart er antagelig svært lette eller alt for tunge til at de er morsomme å seile for sånne som meg. Jeg antar jeg er nødt til å leve farlig. (Fikk se en av søsterbåtene til min egen i går, og den hadde gått på grunn i såpass dønninger at kjølen hadde stemplet rett ned i grunnfjellet. Det så ganske ille ut, men det er få båter som tåler slikt uten betydelige skader.

 

En annen ting med masseproduserte båter er at de ikke alltid har standard deler. Båtprodusenter som kjøper stort kan koste på seg tilplasninger. De kan også finne på å bruke utstyr du skal lete lenge etter å finne reservedeler til i norske butikker. (Plutselig er importøren blitt en viktig pusher av overprisede deler. :cryin: )

 

For øvrig lå jeg noen timer i hørbar avstand til riggerne fra en ikke helt ukjent seilbåtimportør mens jeg ventet på opptak av båten. Der kom det mye rare kommentarer om det som ble pushet som bunnsolid kvalitet på Sjøen for alle. :lol: (Ok, noe må nok tilskrives at disse folka jobber så lenge det er dagslys i disse dager.)

 

 

Og. Astor, du trenger ikke vindusviskere. Du må få deg et sånt roterende vindusglass. :wink:

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

quote.gif
Nye Bavaria 31 er virkelig pen! Hadde den bare hatt planende skrog... :yesnod:
Jeg liker spesielt teaken på hyttetaket, det gjør noe med linjene (samme på nye Dehler 34). Stilig.

Enig i at teak gjør seg (så lenge den er velholdt). Ulempen er jo vedlikeholdet og vekta. Det jeg ikke skjønner er hvorfor denne båten skal være så fordømt tung. 4700 kg for en 31-foter høres mye ut. Og bare 1100 av disse kiloene er i kjølen.
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg tror bavaria har begynt å få grei kvalitet på båtene etterhvert og de knuser jo alle andre på boligareal i båtene men når man studerer Lystall så ser det nesten ut som de står stille eller lager langsommere båter , synes det er merkelig det der.

De båtene det er naturlig å sammenligne de med presenterer nye båter de også innimellom og da gjerne båter som er betydelig raskere enn tidligere modeller.

Bavaria vision er jo nå kommet og f.eks 40 vision har omtrent samme seilareale som en 40,7 first , den har fått tyngre kjøl og så ser det ut til at den havner på 1,24 i lys , er det mulig :confused:

 

36 fra sen 90 og fram til 37Cruiser kom i 2005 ? hadde 1,18-1,19 og så kommer det en ny og bedre arvtager med lengre vannlinje og lystall 1,18 ??

 

-----------------

Men disse nye båtene , har de masten lenger fremme med større storseil og mindre genoa (den moderne familievennlige måten) eller er det fortsatt samme oppsett ?

Link to post
Share on other sites

Bavaria vision er jo nå kommet og f.eks 40 vision har omtrent samme seilareale som en 40,7 first , den har fått tyngre kjøl og så ser det ut til at den havner på 1,24 i lys , er det mulig :confused:

 

Vision veier vel et par tonn mer enn First'en, som også har et langt lavere tyndepunkt og smalere skrogform, ikke minst i forskipet.

 

Bavaria står nok i et dilemma her mellom fart og bokomfort. Andre storprodusenter har løst dette med to serier, noe som ikke ble den store suksessen for Bavaria og Match-serien.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror bavaria har begynt å få grei kvalitet på båtene etterhvert og de knuser jo alle andre på boligareal i båtene men når man studerer Lystall så ser det nesten ut som de står stille eller lager langsommere båter , synes det er merkelig det der.

Nå er det ikke nødvendigvis noen sammenheng mellom større boareal og bedre lystall. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Det må da være en stor fordel at lystallet er lavt etter mitt enkle syn, enn hva båten seiler til... Det kan vel tenkes at de som er med å fastsette lystallet er av noenlunde samme oppfatning som noen her på foumet at "Bavaria ikke kan seiles".... og dermed blir lystallet satt fordelaktivt lavt... Det ville jo være for jævlig om en Cruiser fra Bavaria til under halve prisen har bedre lystall en skaprseilerne fra Orust/Sverige..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det må da være en stor fordel at lystallet er lavt etter mitt enkle syn, enn hva båten seiler til...

Det beste er vel at lystallet er noenlunde korrekt, selv om lystall er langt fra noe perfekt måt på hvor bra båten seiler. De som ønsker seg høyt lystall bare for lystallets skyld bruker vel samme logikken som barn som ser på bilers speedometer for å se hvor høy fart det kan måle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...