Jump to content

I hvilken grad kan man kutte andres fortøyning?


VirtualMe

Recommended Posts

Guest Moderator
Fiocchi skrev for 9 timer siden:

Du er en jævelig klovn om du fremdeles syns det er greit å kappe fortøyninger i havner som inviterer.

Anarkister og trumpetister er søppel som bør ties ihjel, møkk er dere!!

 

 Grove personangrep er uønsket på forumet. Emnet vekker engasjement og kan bli stengt om diskusjon går på person, ikke sak.

Link to post
Share on other sites

Takk for at dere griper tak i dette. I dette tilfellet burde vedkommende etter mitt syn blitt utestengt fra forumet i 24 timer for å avkjøles. Så kan andre sindige diskutere emnet i fred. Blir rart å stenge en tråd bare fordi én person ikke vet hvordan man bør oppføre seg her inne. 🙂

 

Tilbake til saken:

Flytte båten på en kontrollert måte er helt ok etter min oppfattelse. Kutte fortøyningene og la båten drive inn i fjæra er ikke ok.

 

Hvis denne fortøyningen hadde vært gjort av min guttunge i god tro om at det var ok, og fortøyningene hadde vært kuttet så hadde han nok blitt ganske redd. Så kutting av tau er ikke ok. 

 

Nå har kroa på Merdø fått en minus i min marg. Dårlig reklame.

 

 

Edit: Jeg ser at @Ida Marie III og jeg er enig vedr stenge tråd versus å utestenge en bruker. 

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Det er ingen lærepenge. Eneste lærepenge dette vil være er å spre frykt og sørge for at vedkommende ikke kommer tilbake til Merdø. 

 

En lærepenge krever at man forstår man har gjort noe feil. Det vet jeg ikke om en guttunge som hadde gjort dette i god tro hadde forstått. Vet ikke om du har sett det, men her i området legges båter utenpå båter. Mest gummibåter. Og spesielt på dager med godt vær. 

 

Nå er vi litt på siden av denne faktiske saken, men det er veldig relevant i henhold til kroeierens overreaksjon og manglende ansvarsfølelse - slik jeg tolker det.

 

Hadde vedkommende kuttet tauet på en Pioner 8 eller en mindre gummibåt? Det får vi ikke svaret på. 

 

Det var et innspill jeg ville ha med, for det er relevant og var ikke belyst. Personlig har jeg mindre lyst til å støtte opp om kroa nå enn før. Det betyr selvsagt ingenting i år, men kan jo bety det neste år hvis det blir et normalår.  Jeg vil ikke sende mine guttunger den veien for å kjøpe is i alle fall. 😉 (Da sender jeg dem heller til Nidelv brygge. Har aldri hørt noen som kapper tau der, men der har de jo ikke noen egen båt for restaurantdriver heller tror jeg. )

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev for 6 timer siden:

Vi har flyttet mange båter som bare har lagt seg til i vår båtforening...

 

Problemet med det, er vel at hvis noe skjer med båten, kan man havne i ansvar, selv om man har fortøyd etter alle kunstens regler? Skikkelig urettferdig, selvsagt, men likevel...

 

La oss si at man flytter en båt fra en "god plass" til en litt mer utsatt en, kanskje for enden av flytebryggene, og så blåser det opp, og den flyttede båten får skader for en del tusen. Kan man da ikke risikere at en skikkelig tverrpeis vil forsøke seg på et erstatningskrav? Ikke de med folkeskikk, selvsagt, men de ville ikke knabbet noen andres plass i utgangspunktet....

1988 Silver Viking 462, Mercury 35hk

1986 Fjord Touring 930 CC, VP AD41A

2016 Terhi 445C, Tohatsu 30hk

Link to post
Share on other sites

Jeg slutter aldri å la meg overraske av hva andre synes er rimelig..... Særlig om de ikke kjenner den andre part, og de kan spare noen sure kroner, som de ellers ville måtte betalt.

1988 Silver Viking 462, Mercury 35hk

1986 Fjord Touring 930 CC, VP AD41A

2016 Terhi 445C, Tohatsu 30hk

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev 1 time siden:

Må si at jeg synes det er ganske utrolig at noen som tar en annens plass i det hele tatt kan tenke at den som tar tilbake plassen sin skal ha noe ansvar for den andre sin båt.

 

 

I så fall kan jeg bare anbefale en reality check. For det første hadde ikke TS tatt noen annens plass i dette tilfellet, han hadde lagt båten sin bak kroeierens båt. Kroeierens båt lå på sin egen plass og ingen hadde tatt den. For det andre er det ingen her (så vidt jeg har registrert) som mener det er galt å ta tilbake plassen sin. Det er heller ikke noe galt med å flytte båten i dette tilfellet, men da sier det seg selv at man fortøyer den et sted, evt. trekker den opp på stranden. Å kutte fortøyningen  og la båten drive avgårde er uansett ikke greit. Two wrongs don't make a right.

 

Forøvrig, hvis man flytter båten og fortøyer den på en forsvarlig måte, tviler jeg på at man vil bli stilt til ansvar hvis det skulle skje noe med båten som følge av ren uflaks. Men hvis det skjer noe med båten fordi man ikke har fortøyd den ordentlig, kan det selvsagt stille seg annerledes. Så det gjelder å behandle andres eiendom varsomt, om man er redd for at dette skal bli et problem, noe som ikke burde være noe problem.

Link to post
Share on other sites

Og da kuttet ambulansepersonellet fortøyningene og lot den drive i en eller annen "sikker retning"? 🤔

 

 

(Det å legge båten sin der skal jo ikke gjøres. Samtidig er det folk som av uviss grunn ikke flytter bilen sin når ambulansebilen kommer kjørende også. )

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

andersb skrev 7 minutter siden:

Skjønte vel ikke reservert skiltet og trodde det var for han/hun? 

Var vel medlem...?:saint:

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Fakta i denne saken er vel at de med jolla har tatt seg til rette på en plass som var merket og at de viste at dette ikke var deres plass.

Dette har laget trøbbel for den som hadde retten til plassen. Selv om noen vil mene merking var dårlig eller uklar eller det bare vra på utriggerne og alle mulig måter for å vri på det mener jeg dette er ganske klart.

 

Sånn det fremstår så måtte også jolla flyttes for at plasseier skulle komme ut.

 

Så er spørsmålet om han som hadde retten til plassen løste dette greit eller om han overreagerte og gjorde noe han ikke burde gjort og om han gjorde skade på den som tok seg til rette.

 

Er det å kappe et tau til noen kroner en stor sak? Hadde det vært bedre hvis han bare knøt opp tauet?

Var det noen stor sak å la jolla drive inn på stranda?

 

Vinden kunne jo snudd uten at han hadde noen kontroll på det eller jollene kunne drevet inn i andre båter og gjort en skade.

Enig i at det ikke hadde vært bra.

 

Men likevel får jeg ikke helt til å se på de som tok seg til rette som noe offer i denne saken.

 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev for 4 timer siden:

Må si at jeg synes det er ganske utrolig at noen som tar en annens plass i det hele tatt kan tenke at den som tar tilbake plassen sin skal ha noe ansvar for den andre sin båt.

 

 

Må si at det er ganske utrolig at så mange ikke tar det som en selvfølge at man overtar ansvaret for andre sine eiendeler dersom man begynner å løsne/flytte/ta med seg de. Og hva skiller deg fra en tyv når du står der med fortøyningene som du har løsna og holder båten min? Da skal du ha en god forklaring på hvorfor du ikke er en tyv og hvordan du videre har tenkt å sikre at båten min ikke blir skadet eller på annen måte tilstøter noe, eller forsvinner for den saks skyld. 

 

En må lære seg "stable" alvorlighetsgrader. Å "feilparkere" er ikke alvorlig i det hele tatt, ergerlig for den det rammer, men stort sett kan det løses enkelt rent praktisk. Å fjerne andres eiendeler, flytte de osv er langt mer alvorlig hvis det man flytter blir skadet enn å "feilparkere", særlig om det er snakk om større verdier. 

 

Om man skal flytte andres eiendeler så må det gjøres med stor aktsomhet og man har overtatt ansvaret for de frem til rettmessig eier får det tilbake. Sånn er det, og sånn må det også være. Alternativet går vel knapt an å tenke seg...

 

Grand Banks jr skrev for 10 timer siden:

 

Nå er vi litt på siden av denne faktiske saken, men det er veldig relevant i henhold til kroeierens overreaksjon og manglende ansvarsfølelse - slik jeg tolker det.

 

Hadde vedkommende kuttet tauet på en Pioner 8 eller en mindre gummibåt? Det får vi ikke svaret på. 

 

 

Nja, er det ikke rimelig å tenke at folk lettere reagerer med sinne mot en "voksenbåt" enn noe som er mer i retning av båt for unger? Syns ikke det ville være urimelig å tenke sånn.

Link to post
Share on other sites

Vaagen skrev for 18 timer siden:

Problemet med det, er vel at hvis noe skjer med båten, kan man havne i ansvar, selv om man har fortøyd etter alle kunstens regler? Skikkelig urettferdig, selvsagt, men likevel...

 

Så langt aldri noe problem...

Vi fortøyer dem skikkelig, godt fendret..

Men alltid på en utilgjengelig plass vi har...

Havnen vår er veldig lun å beskyttet, og klientellet som holder på slik, er skjelden/aldri redd for båtene sine...

Båtene er stort sett like slitne som eierne...😉

 

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev for 5 timer siden:

Så langt aldri noe problem...

Vi fortøyer dem skikkelig, godt fendret..

 

Det kommer aldri til å bli noe problem heller, så lenge man fortøyer skikkelig. Dersom det mot formodning skulle oppstå skader på en ordentlig fortøyd båt, er ikke det deres problem.

 

Men det er interessant å se hvor lite prinsippfaste folk er når dette tas opp (ikke rettet mot deg og har ingen ting med sitatet over å gjøre).

 

Er det virkelig så vanskelig å forstå at "Two wrongs don't make a right"? Begge har gjort noe de ikke burde, men å kutte fortøyningen er mer alvorlig enn å legge båten utenfor en reservert plass (det var sågar mulig å komme seg ut fra plassen uten å løsne fortøyningen). At man er irritert (med god grunn) er en ganske dårlig bortforklaring av egne lovbrudd.

Link to post
Share on other sites

Jeg forstår veldig godt som @Stradivarius sier "Two wrongs don't make a right"

Når det gjelder @Hper som sidestiller det å flytte en båt fra en plass han har tjuvlånt til at plasseieren kan sidestilles med en tjuv synes jeg blir fullstendig feil utgangspunkt. 

Jeg mener at du må kunne flytte den som tar plassen din. 

Det er ikke riktig å skade den andre med vilje, men den som eier plassen skal ha den beste fortøyningen og den som har tatt seg tilrette må finne seg i dårligere fortøyning.

 

Hvis noen har tatt min plass, hvor skal jeg fortøye da? 

Hvor mye arbeid skal du måtte ta på deg for å sikre båten til en frekkas som har tatt plassen din? 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev 43 minutter siden:

Hvor mye arbeid skal du måtte ta på deg for å sikre båten til en frekkas som har tatt plassen din? 

 

Svaret er vel ganske enkelt: Så mye som det kreves. Det er selvsagt helt greit å flytte båten til en slik frekkas, men det er ikke greit å ødelegge den, eller forårsake ødeleggelser ved mangelfull fortøyning. Hvis det blir for mye arbeid for deg å sikre båten ordentlig, burde du ganske enkelt holde deg unna og la være å flytte den.

 

I dette tilfellet er det forøvrig det jeg vil kalle en ikke-sak. TS hadde fortøyd båten med tanke på at det skulle være mulig å flytte den, selv uten å løsne fortøyningen.

Link to post
Share on other sites

Stradivarius skrev 13 minutter siden:

 

Svaret er vel ganske enkelt: Så mye som det kreves. Det er selvsagt helt greit å flytte båten til en slik frekkas, men det er ikke greit å ødelegge den, eller forårsake ødeleggelser ved mangelfull fortøyning. Hvis det blir for mye arbeid for deg å sikre båten ordentlig, burde du ganske enkelt holde deg unna og la være å flytte den.

 

I dette tilfellet er det forøvrig det jeg vil kalle en ikke-sak. TS hadde fortøyd båten med tanke på at det skulle være mulig å flytte den, selv uten å løsne fortøyningen.

 

Men hva gjør du den kvelden du ankommer hjemmehavna som er full og en har tatt plassen din?

 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev 1 time siden:

Jeg forstår veldig godt som @Stradivarius sier "Two wrongs don't make a right"

Når det gjelder @Hper som sidestiller det å flytte en båt fra en plass han har tjuvlånt til at plasseieren kan sidestilles med en tjuv synes jeg blir fullstendig feil utgangspunkt. 

 

 

Jeg spurte om hva som skiller en fra en tyv om en står der med fortøyningene en har løsnet i henda, og en annens båt i enden av taua. Jo, det er at en tar fullt ansvar for båten når en løsner fortøyningene for å flytte den. 

 

lurvetass skrev 1 time siden:

 

Jeg mener at du må kunne flytte den som tar plassen din. 

 

 

Selvsagt. Så lenge det kan gjøres på en trygg måte uten at den kommer til skade på noen måte. 

 

lurvetass skrev 1 time siden:

 

Det er ikke riktig å skade den andre med vilje, men den som eier plassen skal ha den beste fortøyningen og den som har tatt seg tilrette må finne seg i dårligere fortøyning.

 

Vel, det vil kunne straffe seg. Begge fortøyd for storm. Personlig ville jeg valgt motsatt. Jeg har forsikring på egen båt, aner ikke hva andre har og en kan bli stilt personlig ansvarlig. 

 

lurvetass skrev 1 time siden:

 

Hvis noen har tatt min plass, hvor skal jeg fortøye da? 

Hvor mye arbeid skal du måtte ta på deg for å sikre båten til en frekkas som har tatt plassen din? 

 

Mye. 

Link to post
Share on other sites

19 minutes ago, lurvetass said:

Men hva gjør du den kvelden du ankommer hjemmehavna som er full og en har tatt plassen din?


Jeg kapper i hvert fall ikke vedkommende sine fortøyninger og lar båten seile sin egen sjø. Risikoen for skade på den aktuelle båten eller andre båter er for stor. Da får den heller ligge, så legger jeg meg et annet sted. I min havn er det alltids mulig å legge seg et annet sted, enten ved å legge seg på en plass jeg vet er ledig, eller ved å legge meg ytterst på en brygge. Og så informerer jeg havnesjefen om situasjonen.

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Popeye70 skrev 8 minutter siden:


Jeg kapper i hvert fall ikke vedkommende sine fortøyninger og lar båten seile sin egen sjø. Risikoen for skade på den aktuelle båten eller andre båter er for stor. Da får den heller ligge, så legger jeg meg et annet sted. I min havn er det alltids mulig å legge seg et annet sted, enten ved å legge seg på en plass jeg vet er ledig, eller ved å legge meg ytterst på en brygge. Og så informerer jeg havnesjefen om situasjonen.

 

Ja, det er jo den fornuftige og riktige løsningen.

Men likevel kan jeg ikke fri meg for at frekkassen er bedre beskyttet enn den som er rettmessig eier av plassen.

 

 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev for 1 time siden:

 

Hvis noen har tatt min plass, hvor skal jeg fortøye da? 

Hvor mye arbeid skal du måtte ta på deg for å sikre båten til en frekkas som har tatt plassen din? 

 

Hper skrev 15 minutter siden:

Mye. 

Her er jeg uenig. Jeg tenker at "rimelig" er mer enn nok. D.v.s. en tamp i land bør holde. Å begynne med fendring og dregging og spring for å minimere gelcoatskader og denslags er i mitt hode utenfor hva man bør forvente etter at man har tatt seg til rette på annens "eiendom".

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...