Jump to content

Hummersesongen 2020


NilsPils

Recommended Posts

Eika skrev for 5 timer siden:

Disse fikk bedre fangst enn forventa :) da kan det være samma f&#+ med hummeren, heller 1 elg enn 100 hummer i fryseren 

Screenshot_20201015-120533.png

Tipper teinehaleren fikk kjørt seg:giggle:

Kunne det vært noe som agn kanskje? 

Hadde nok hat vanskelig for å tro på den fiskehistorien uten bilder ja. 

Link to post
Share on other sites

Hvor sender man søknad om elgkvote på båten da?:confused: Må båten være fiskeriregistrert? Hvor mange elg på hobbyfiskekvote? Må man ha fiskekort for elg? Kan man utdanne seg til yrkeselgfisker?

Spørsmålene er mange...

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post
Share on other sites

Litt på sidelinjen i forhold til hummer, men det blir jo tatt ganske mye krabbe som bifangst også. 

 

https://www.nrk.no/trondelag/krabber-fulle-av-tungmetall-_-forskere-frykter-de-kan-vaere-farligere-a-spise-enn-antatt-1.15192887

 

Synes det er litt merkelig at de finner så mye kadmium i krabbene som er fisket helt ute ved Mausund. De er jo liksom ikke tatt rett utenfor kaia på et gammelt skipsverft...

 

Mausund.PNG.608a82881c8def641c4724d9f7e0f2ff.PNG

Link to post
Share on other sites

 

Men bare i krabbekroppen. Klæørne er OK.

Kan ellers meld et det har vært dårlig fangst på hummerfeltet i det siste . . .

 

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev 25 minutter siden:

Men bare i krabbekroppen. Klæørne er OK.

Ja. Det de kaller "brunkjøtt" er jo ikke kjøtt, det er lever. For vår del går det mest i klør, men av og til koker jeg noen hele krabber. Foretrekker da mellomstore hunkrabber som er mørke i skallet. De krabbene jeg får i hummerteinene for tiden er ekstremt dårlig. Kan ikke huske å ha fått så mye dårlige krabber på flere år. 

 

NilsPils skrev 25 minutter siden:

Kan ellers meld et det har vært dårlig fangst på hummerfeltet i det siste . . .

Mye nordavær. Men fra tirsdag skal det snu, så i slutten av uka skal  du se at teinene er fulle av hummer igjen :fishing: :smiley:

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 2 timer siden:

Synes det er litt merkelig at de finner så mye kadmium i krabbene som er fisket helt ute ved Mausund. De er jo liksom ikke tatt rett utenfor kaia på et gammelt skipsverft...

 

Vet ikke om det er noen sammenheng, men det er tidligere avdekket at det ble dumpet store mengder miljøgifter i havet lenger nord på Trøndelagskysten for 50 + år siden. Dette medførte fangstforbud for kveite ved Sklinna. 

https://www.nrk.no/trondelag/kveita-er-full-av-miljogifter-_-far-ikke-fiske-den-1.13738331

 

Nå er det et stykke fra Sklinna til Mausund, men det er vel ingen som vet hvor slikt avfall ble dumpet i «gamle dager». 

 

 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 1 time siden:

så i slutten av uka skal  du se at teinene er fulle av hummer igjen 

 

Da henger teinene på grasjeveggen. Ikke mye hummer der . . . . .  :lipseal:

 

Trekker i morgen for siste gang i år og går med båten til Oslo for å overvintre.

Men vii har nok til hummerparty med familien. Sper på med krabbeklør og blåskjell . . .

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Jeg gir meg også etter trekket i morgen tidlig. Jeg slapp opp for sur makrell. og jeg har hatt noen trekk med fersksaltet makrell, men det får jeg bare krabber med. Det er lite i dem, men de er ikke helt tomme. Vi kokte 60-70 stykker i går (fire gryter), og det var iallfall nok kadmiumkjøtt til at både vi og foreldrene mine kan bli konservert med miljøgift... :giggle: Så tar jeg et par ukers pause, og etter det er det ut med krepselenke og havteine igjen. Nå har jeg iallfall funnet en fin måte å bruke havteina på, den tunge kjettingen som er stripset opp under den, holder den tydeligvis helt stille.

 

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev for 7 timer siden:

Vet ikke om det er noen sammenheng, men det er tidligere avdekket at det ble dumpet store mengder miljøgifter i havet lenger nord på Trøndelagskysten for 50 + år siden. Dette medførte fangstforbud for kveite ved Sklinna. 

https://www.nrk.no/trondelag/kveita-er-full-av-miljogifter-_-far-ikke-fiske-den-1.13738331

Fy fader! Ære muli??? 

 

Fra artikkelen:

«Den nederlandske tankbåt Stella Maris er nå på vei for å dumpe 600 tonn giftige klorerte alifatiske hydrokarboner på Norske fiskefelt. Det er plastindustribedriften Zoutchemie Botlek i Rotterdam som løser sitt avfallsproblem på denne måte. Enten tirsdag eller onsdag vil Stella Maris være fremme ved dumpingområdet like vest for Haltenbanken og Sklinnabanken».

 

Stella Maris måtte snu og historien i 1971 ble et vendepunkt, men ingen vet hvor lenge gift har blitt dumpet på Haltenbanken og Sklinnabanken.

Det kan være snakk om mange år der slike skip, spesiallaget for å dytte tønner over bord, kom på besøk. I Aftenposten fra samme år leser vi følgende:

«Området ved Haltenbanken og Sklinnabanken er også tidligere benyttet som dumpingplass for plastindustriavfall. Det var her den svenske bedriften Fosfat bolaget AB lot flere tusen tonn klorerte alifatiske hydrokarboner gå i sjøen inntil forholdet ble kjent i mai 1970».

 

Hvor var Lan Marie da? Der hadde hun virkelig hatt noe å ta tak i. Helt skrudd å lese at de tenkte og handlet på denne måten helt opp på -70 tallet. De hadde vel hjerne den gangen også?

 

NilsPils skrev for 6 timer siden:

Trekker i morgen for siste gang i år og går med båten til Oslo for å overvintre.

Da skal jeg komme tilbake med en rapport på om det går troll i ord eller ei. I fjor fikk jeg noen gode trekk helt på tampen av sesongen, det var faktisk første gang jeg har opplevd. Ellers har den første uka pleid å være den desidert beste.

Link to post
Share on other sites

Det er nok mange gamle synder rundt langs kysten, vil jeg tro. Noe kan dekkes til, og noe kan mudres, hvis det ligger grunt nok. Og noe burde absolutt dekkes til med betong, som ubåter. Her må man iallfall bare høre på hva god vitenskap sier og drite fullstendig i lokalbefolkningens mening, folk har utrolig lett for å få panikk for de gale tingene. Hvis all forskning tilsier at noe bør dekkes til, så skal det dekkes til, uansett hva sutrete ordførere med direktenummeret til folk i regjeringen og Stortinget mener. Typisk eksempel: Det er mange som er veldig redde for å fly. Men er de redde for å kjøre bilen til Gardermoen? Nei da! Og statistisk sett er jo den bilturen det klart farligste ved hele reisen!

 

@Komodo Og når vi snakker om statistikk: Nå er teinene hentet inn. Jeg har hatt 8 trekk (tror jeg) med surt agn, og fire med fersksaltet agn. Resultat: 10 hummer (hvorav halvparten med rogn) på surt agn, 0 på fersksaltet agn, bare krabber. Det er en anekdote og ikke et bevis (siden det kan være andre forhold som varierer), men når teinene har stått på tilsvarende steder, syns jeg det er et veldig godt argument.

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 15 timer siden:

Hvor var Lan Marie da? Der hadde hun virkelig hatt noe å ta tak i. Helt skrudd å lese at de tenkte og handlet på denne måten helt opp på -70 tallet. De hadde vel hjerne den gangen også?

 

Hun var vel ikke påtenkt en gang den gangen. Men hun har nok å ta tak i nå også, så det er ingen fare der.

 

Man hadde vel hjerne også da, men de var vel programmert annerledes...;-)

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Da var det over for i år. Det ble 6 hummere på dagens trekk, tre med rogn og tre til samleteina. To av dem med rogn var dessuten undermålere, så da er det med litt lettere hjerte at de går tilbake i havet. Det ble tilsammen 25 stykker lovlige i år på 10 teiner. Vi er to familier som deler på fansten, men det blir nok til alle. Nå er vi på vei mot Oslo. Passere straks Son.

 

Skulle gjerne holdt på en stund til, men det blir litt mye stress når jeg bor 1 1/2 times kjøring unna båthavna. Det er også mye å gjøre hjemme før vinteren. Trenger også å jobbe litt med båten før vinteren.

 

Jeg har også funnet mye mat i krabben i høst, men heldigvis spiser vi mest klør.

 

Når det gjelder krepselenke, er det brukbart å fange kreps på våren og sommeren også.. . . ?

I tilfelle vil jeg starte sesongen tidelig med den til våren. I år kom sesongen sent i gang med  båtpuss, korona og hjemmekantene. Håper på fin sesong neste år (som man gjør hver høst) . . .

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev for 19 timer siden:

Jeg har også funnet mye mat i krabben i høst, men heldigvis spiser vi mest klør.

Motsatt her. Tror aldri jeg har fått så mye dårlig krabbe som nå i høst. Dårlig i den forstand at det er mye krabbe som nylig har skiftet skall, så akkurat det er jo et timing spørsmål. De spiser seg jo opp etterhvert. 

 

NilsPils skrev for 19 timer siden:

Når det gjelder krepselenke, er det brukbart å fange kreps på våren og sommeren også.. . . ?

Det skal visstnok være best på våren, og dårligst på sommeren. Det er i alle fall hva jeg har hørt, og stemmer med mine erfaringer i år. 

 

Ellers kan jeg melde om dårlig fangst på mine teiner i går. Men med nydelig høstvær, havblikk og blå himmel, så ble det i alle fall en alle tiders dag på sjøen :sailing: Satser på at noen dager med lavtrykk og kuling fra sydvest gir fulle teiner til neste trekk :fishing:

Link to post
Share on other sites

Gøy med hummersesong, selv om jeg ikke er veldig aktiv. Fin høstaktivitet. Og veldig hyggelige sosiale kvelder. Området mitt ble fisket helt tomt for 5 år siden. 2 friskere som klarte å tømme hele fjorden. Nå begynner endelig bestanden å komme opp igjen. Men få store hummer, har vel fått 13 å beholde i år, ingen over 27 cm. Og bare to rognhummer. Skulle gjerne ha kastet ut flere. Har 6 teiner som trekkes ca en gang i uken så noen med hjem på hver tur. Vurderer å ta opp 3 teiner for å strekke sesongen lenger. Har snart tatt opp så mye jeg ønsker. Mye flytetau i området, men med bratte fjorder er det bare å holde 20 meter avstand til land, så er det så dypt at det er dobbefritt. Veldig mye enklere med nattseilas her enn på øst og sørlandet. 

Link to post
Share on other sites

pacuare skrev 1 time siden:

Området mitt ble fisket helt tomt for 5 år siden. 2 friskere som klarte å tømme hele fjorden. 

Trist å lese! Kan nesten lure på hvordan to fiskere klarer en slik bragd, men uansett trist i forhold til et marinbiologisk syn. Røper du hvor du holder til? Ser du ikke har skrevet sted i signaturen din.

 

Det blir fisket noe voldsomt her ute hvor jeg bor også. Egentlig bekymringsverdig hvor mye teiner det er de to-tre første ukene i sesongen. For min del drar jeg helst litt lengre ut fra land, der er tettheten med teiner mindre. Jeg flytter stadig litt på teinene, og nå har jeg funnet meg ei grunne hvor ingen andre fisker. Har i alle fall ikke sett noen andre teiner der i år. Der har jeg fått bra med hummer, og faktisk ikke krabbe i teinene. Det eneste "problemet" er at ganske mange må kastes ut fordi de er for store :lol: 

 

Her er et par bilder fra i går. Har tre teiner i området, og måtte kaste ut to slike kjemper! I den ene teina var det også ei hoe på 27cm, den så ut som en dverg i forhold til den store. Den hadde imidlertid blitt skamfert og manglet begge klørne, så den ble med hjem i gryta (den på 27cm altså).

507202407_StorhannestforTorbjrnskjr_.jpg.07ef572475c99e5ca34ebbbde8179e88.jpg

 

Målte den ikke med meterstokk, men i forhold til "hummermåleren" min anslår jeg 36cm. Fikk også ei hoe som var like lang, men der var klørne selvsagt mindre. Den hadde ikke rogn i buken. Har imidlertid kastet ut en god del rognhummer på rundt 34-36cm i år, så det lover jo godt for reproduksjonen :thumbsup: Den lengste jeg har fått var en hanne på 39cm. 

1710054641_Storhanne-klo_.jpg.a47b73be3cefbf24850fc8157944e1c0.jpg

 

 

Ser også at dette med dårlig synlige vak / blåser / væler er et tema som engasjerer. Det er veldig vanlig å bruke 2-3 væler per teine her i distriktet. Det er en tradisjon som har gått i arv. Fra fiskerens ståsted har det sine helt klare fordeler, for oss andre har det sine minst like klare ulemper. 

 

Her er et eksempel som jeg kom over i går. Anslår at det er 8-10m mellom de to vælene.

1698527310_DID-PED4.jpg.826fe0a9a2b7a7a310fbbdaf221a9e51.jpg

 

Legg merke til den gode kamuflasjefargen denne karen har brukt på vælene sine. Det ser kanskje ikke slik ut på bildet, men den har en gråtone som går nesten i ett med både hav og himmel når det er overskyet. Disse notkorkene (som er veldig populære, også blant yrkesfiskere) har en høyde over havet på ca 8-10cm. Den til venstre i bildet kalles "halvvæle", og er en notkork som er delt i to. Den holder lina oppe, og hensikten er todelt. Det ene er at lina ikke skal legge seg på bunn og vikle seg fast i steiner dersom man fisker grunt, det andre er at den holder lina oppe slik at korken i enden (helvæla) flyter bedre og ikke blir dratt under.

 

Her er et nærbilde av halvvæla tatt i et øyeblikk som den er over vann.

1582138990_DID-PED6.jpg.c0049803724e5cdad8df4a918cb4bde2.jpg

 

Men ofte ligger den under vann pga. strømmen. Da skal du ha flaks for å få øye på den!

331153478_DID-PED7.jpg.a0f70583f0803d322488b374fa89af4b.jpg

 

 

DID-PED 5.jpg

Link to post
Share on other sites

Sånne ser jeg også mange av på humerfeltet der jeg opererer. En hadde lagt seg over teina mi så jeg fikk med tauet hans opp. Jeg målte 10 meter mellom de små flyterene før jeg slapp det uti igjen. Og så får JEG pepper som merker med synlig flagg 1.5 m fra en godt synlig blåse.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 1 time siden:

At du brukte flagg, det fikk du vel ros for?

 

Man kan kanskje kalle det ros med sterke forbehold.

Tror det grunner mye i at de som kritiserer mest ikke har erfaringer fra hummerfiske i værutsatte områder . . .

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev for 18 timer siden:

Tror det grunner mye i at de som kritiserer mest ikke har erfaringer fra hummerfiske i værutsatte områder . . .

 

Hva har erfaring med hummerfiske med dette å gjøre? Kritikken gikk på sikkerheten til andre sjøfarende, intet annet.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Godt synlig flagg og tau med lodd som går rett ned under flagget vil være det beste i forhold til at andre ikke skal få tauet i propellen.

 

To eller tre væler med kort tau mellom vil være hensiktsmessig for at det ikke skal bli dratt under overflaten av strømmen. Helst malt i skrikende farger. Den første og andre flytet dupper gjerne under, strekker i tauet, og tar av for bølger og strøm. De gjør at den tredje, og største, holder seg synlig på overflaten. Gjør det også lettere for fiskeren å fange korkene. 

 

Men denne varianten gir økt risiko for at noen er uheldig og kjører over tauet mellom korkene. Ca. en meters avstand mellom gjør at dette følger kjølen bakover og kan sette seg i propellen. 

 

Små brune korker med langt tau mellom er uakseptabelt og burde være utgående, men jeg ser også at denne varianten er seiglivet. "Slik har vi alltid gjort", sies det...

 

 

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev for 22 timer siden:

Tror det grunner mye i at de som kritiserer mest ikke har erfaringer fra hummerfiske i værutsatte områder . . .

 

Forsøk på hersketeknikk?

 

Trulte37 skrev 12 minutter siden:

Små brune korker med langt tau mellom er uakseptabelt og burde være utgående, men jeg ser også at denne varianten er seiglivet. "Slik har vi alltid gjort", sies det...

 

Ja, man hører jo ikke på folk som ikke har erfaring med hummerfiske:giggle:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...