Jump to content

Astor velger seg ny båt med råd og vink.


Astor

Recommended Posts

Det ligger ann til 10-12 sek/m utover i uken. Hvis ikke kjølvannet etter deg er blitt visket bort legger jeg meg i det. :cool:

 

Hva slags båt har du kjøpt. I alle fall gratulerer. Det var sikkert en hærlig følelese. Skal den ligge ute i vinter?

Ja jeg har ivertfall slepestreker på gps`n min :lol:

 

Jeg kjøpte en Tresfjord 28, norsk solid båt fra 80 tallet med god plass og mange bra solide løsninger :wink:

Også er den ikke så dyr :yesnod:

Men jeg har tatt den opp for en stund siden grunnet div. vedlikehold bl.a:

-skifte toilett, septikktank, slanger og gjennomføringer

-skrapt og slipet bunn for epoxypriming til våren

-+++

 

Du får ha en god tur oppover!!!

mvh

Link to post
Share on other sites

https://baatplassen.no/bildearkiv/2/2461/DSC00323_edited.JPE

 

LecaNord la til kai i Haugesund kl 2350 og går ca 0500 i morgen tidlig.

 

Det er to båter som dekkslast med på denne turen Astor på babord side

Og den andre båten, må være den på styrbordside da, er en flunkendes ny NB 750 som skal til et av medlemmene i min båtforening (Rørlegger Håkon) - som for tiden traver hvileløs opp og ned bryggene i båtforeningen med hendene på ryggen (da er han i oppspilt humør!), ellers går han med tommestokk og måler opp stolper, fortøyninger, støper lodder og lignende. Han oppfører seg akkurat som en "nervøs hønemor" som venter på "ungen sin".

 

Ikke rart heller, han har gått og ventet på denne båten nå siden i sommer. NB hadde lovet båten ferdig til sommersesongen (sommer 2005!!), men har stadig kommet med forsinkelsesmeldinger.

 

Hadde det vært meg som har lagt ut 650k ++ for en ny båt, så hadde jeg slått opp telt foran porten til NB-fabrikken og ikke flyttet meg til båten var ferdig........

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Og den andre båten, må være den på styrbordside da, er en flunkendes ny NB 750 som skal til et av medlemmene i min båtforening (Rørlegger Håkon) - som for tiden traver hvileløs opp og ned bryggene i båtforeningen med hendene på ryggen (da er han i oppspilt humør!), ellers går han med tommestokk og måler opp stolper, fortøyninger, støper lodder og lignende. Han oppfører seg akkurat som en "nervøs hønemor" som venter på "ungen sin".

 

Ikke rart heller, han har gått og ventet på denne båten nå siden i sommer. NB hadde lovet båten ferdig til sommersesongen (sommer 2005!!), men har stadig kommet med forsinkelsesmeldinger.

 

Hadde det vært meg som har lagt ut 650k ++ for en ny båt, så hadde jeg slått opp telt foran porten til NB-fabrikken og ikke flyttet meg til båten var ferdig........

Ang NB 750: Var det to personer fra Kråkerøy som kjøpte hver sin NB 750, og så ble litt kluss med levering? Han som skulle hatt båten for en stund siden fikk den ikke, mens han som skulle fått den senere fikk den før tiden?

Hørte en nabo fortalte om det.

 

Jeg trodde faktisk ikke NB produserte NB 750 lenger. Sto ikke i katalogen som jeg så for en stund siden. Står heller ikke på nettsidene til NB.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du kan jo ta turen gjennom Strømsund i stedet for å dra rundt hvis det blåser mye. Da er det bare å peise på rett ut åpningen et stykke før du tar hardt styrbord, etter siste store bølge. Da kan du seile innaskjærs til Slevik, runde Mærrapanna, ta Hankøsundet, deretter innapå Risholmen - rundt odden og seile innafor Rauer.

Da får du litt å glo på også :lol:

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/2/2461/DSC00323_edited.JPE

 

LecaNord la til kai i Haugesund kl 2350 og går ca 0500 i morgen tidlig.

 

Det er to båter som dekkslast med på denne turen Astor på babord side

 

 

Det er bra! Spent på om han har gått videre. Skal ringe skipperen ved 17.00 tiden. Hvis ikke en av dere har sett Leca Nord gått sørover.

 

Ja jeg har ivertfall slepestreker på gps`n min :lol:

 

Jeg kjøpte en Tresfjord 28, norsk solid båt fra 80 tallet med god plass og mange bra solide løsninger :wink:

Også er den ikke så dyr :yesnod:

Men jeg har tatt den opp for en stund siden grunnet div. vedlikehold bl.a:

-skifte toilett, septikktank, slanger og gjennomføringer

-skrapt og slipet bunn for epoxypriming til våren

-+++

 

Du får ha en god tur oppover!!!

mvh

Mange takk! Co-piloten oppover med Astor har en lignende båt. Er storfornøyd så langt. Han har en Perkins 48 hester og marsjer på rundt 7-8 knop. han har støpt en trimplate akter.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

.... Han som skulle hatt båten for en stund siden fikk den ikke, mens han som skulle fått den senere fikk den før tiden?

Stemmer dét, OLPI.

 

Odd I. (også medlem i SKB båtforening) fikk sin for en 4 uker siden. Men begge båtene ble bestillt samtidig ifjor vinter og skulle visstnok bli levert sammen, FØR sommeren som var - ihvertfall innen juni 2005 - men det er vel ikke alltid like lett å holde ord.......spesiellt når firma heter NB.........har hørt om noen merkelige disposisjoner derfra - mener det faktisk ble omtalt her på 'plassen.

 

Skal være forsiktig med å være FOR bastant, men personlig så synes jeg ikke noe om sånne forretningsmetoder. Spesiellt ikke hvis du som kunde skal stå med bortimot 700 k i handa så skal man IKKE samtidig måtte stå med lua i den andre.............. :rolleyes:

 

Det hører med til historien at begge NB-eiere hadde selvfølgelig solgt sine respektive snekker, tidlig på forsommeren for å være klar til å ta imot nybåtene............det var den sommeren.

 

Beklager, Astor, at tråden skeier ut - men det er vel ikke noe nytt, det heller........ :rolleyes: det blir en lang tråd av sånnt! ;o)

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Stemmer dét, OLPI.

 

Odd I. (også medlem i SKB båtforening) fikk sin for en 4 uker siden. Men begge båtene ble bestillt samtidig ifjor vinter og skulle visstnok bli levert sammen, FØR sommeren som var - ihvertfall innen juni 2005 - men det er vel ikke alltid like lett å holde ord.......spesiellt når firma heter NB.........har hørt om noen merkelige disposisjoner derfra - mener det faktisk ble omtalt her på 'plassen.

 

Skal være forsiktig med å være FOR bastant, men personlig så synes jeg ikke noe om sånne forretningsmetoder. Spesiellt ikke hvis du som kunde skal stå med bortimot 700 k i handa så skal man IKKE samtidig måtte stå med lua i den andre.............. :rolleyes:

 

Det hører med til historien at begge NB-eiere hadde selvfølgelig solgt sine respektive snekker, tidlig på forsommeren for å være klar til å ta imot nybåtene............det var den sommeren.

 

Beklager, Astor, at tråden skeier ut - men det er vel ikke noe nytt, det heller........ :rolleyes: det blir en lang tråd av sånnt! ;o)

OK, trodde som sagt ikke at NB 750 ble produsert lenger, det er ikke NB 820 da?

Link to post
Share on other sites

Du kan jo ta turen gjennom Strømsund i stedet for å dra rundt hvis det blåser mye. Da er det bare å peise på rett ut åpningen et stykke før du tar hardt styrbord, etter siste store bølge. Da kan du seile innaskjærs til Slevik, runde Mærrapanna, ta Hankøsundet, deretter innapå Risholmen - rundt odden og seile innafor Rauer.

Da får du litt å glo på også :lol:

 

Så det er nok vanne der til å gå i gjennom? Husker jeg gikk der med gamlesnekka for 30 år siden. (Har jeg blitt så gammel?)

Er det bare å gå midt i?

 

Stemmer dét, OLPI.

 

 

 

Beklager, Astor, at tråden skeier ut - men det er vel ikke noe nytt, det heller........ :rolleyes: det blir en lang tråd av sånnt! ;o)

 

Det er helt i orden. Det er det som er BP! :flag:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Ja, hold deg midt i sundet. Hvis det er veldig lavt vann kan du la vær, men du skal fint gå gjennom.

Er jo sjelden så veldig lavt vann nå.

Vær litt obs på det trangeste at du ikke kommer for nær noen av sidene.

Jeg kjører ofte gjennom, og møter båter som Sanvik 945 og større der.

Obs! Pass på at du ikke møter noen på det trangeste, det går dårlig. Nå på denne tiden er det ingen fare for det, og du ser godt om det kommer noen inne sundet når du er på vei ut andre veien.

Kjør pent, helt til du begynner å nærme deg utgangen. Da er det bare å dra på en del, for å få bra styrefart hvis det er mye sjø på utsiden.

 

Hvis du imidlertid ikke føler for å prøve så ikke gjør det.

Link to post
Share on other sites

Hadde i går en ny prat med skipperen på Leca Nord. Utenfor Jæren blåste det liten storm. Leca Nord lå fortsatt med trossene i land i Haugesund og ventet på bedre vær.

 

Nå begynner ventetiden å bli lang. Hjemturen fra Sarpsborg til Hurum er nå forskjøvet til torsdag.

Leca Nord bruker rundt 30 timer fra Haugesund til Sarpsborg. Starter de tidlig onsdag er de til kai i Glomma torsdag formiddag. Blir båten satt direkte på vannet etter ankomst har vi fortsatt en fair sjanse til å komme oss til Sætre før det blir mørkt. Og da må drivstoffyllingen gå greit.

 

At dette skrives nærmere kl. 02.00 er et tegn på rastløshet hos skipperen på Astor.

 

Hjemturen vil trolig gå ut Vesterelva, rundt Strømtangen, innenfor Raurer opp Larkollsundet og til Mossekanalen. Deretter gjennom Mossesundet over mot Filtvet og opp langs Hurumlandet til Sætre. En tur jeg har gått mange ganger. Allikevel noe spesiellt med en "ny" båt.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Nå begynner ventetiden å bli lang. Hjemturen fra Sarpsborg til Hurum er nå forskjøvet til torsdag.

Hjemturen vil trolig gå ut Vesterelva, rundt Strømtangen, innenfor Raurer opp Larkollsundet og til Mossekanalen. Deretter gjennom Mossesundet over mot Filtvet og opp langs Hurumlandet til Sætre. En tur jeg har gått mange ganger. Allikevel noe spesiellt med en "ny" båt.

Så på værmeldinga igår at det var meldt SW15 m/s på torsdag, etter flere dager med innpå 20 m/s. I såpass friskt vær er det ingen fornøyelse å runde Strømstangen. Fredag skulle vinden roe seg så jeg. Var jeg deg ville jeg drøyd til fradag. Redigert av rem (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hjemturen vil trolig gå ut Vesterelva, rundt Strømtangen, innenfor Raurer opp Larkollsundet og til Mossekanalen. Deretter gjennom Mossesundet over mot Filtvet og opp langs Hurumlandet til Sætre. En tur jeg har gått mange ganger. Allikevel noe spesiellt med en "ny" båt.

Hold oss løpende oppdatert da. Har begynt å stryke flaggene så vi Mossinger kan stå flaggborg langs kanalen når du kommer :flag::flag::flag:

Bitteliten, er du klar??

Link to post
Share on other sites

Hold oss løpende oppdatert da. Har begynt å stryke flaggene så vi Mossinger kan stå flaggborg langs kanalen når du kommer :flag::flag::flag:

Bitteliten, er du klar??

Her er vi klare som ett egg. Men Astor - ikke kom på fredag - for da er jeg på båtmesse. Bortsett fra at noen har gravd over kabelen til adsl'en som gjør at vi pt er på analog modem. :discuss:

 

Værrapport fra Moss forøvrig:

I går holdt deler av Kirkegata 14 (gamle Samfunnshuset) på å falle ned pga vindpresset. Bastøferga hadde stabil vind 17-18 m/sek og full storm i kastene. Kanskje litt mye - selv for en utflytta mossing i vestlandsbåt? Det blåser godt i dag også. Skulle du behøve bødhavn kan du låne båtplassen min. Den er trygg i all slags vær og er disponibel i lang tid fremover.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her er vi klare som ett egg. Men Astor - ikke kom på fredag - for da er jeg på båtmesse. Bortsett fra at noen har gravd over kabelen til adsl'en som gjør at vi pt er på analog modem. :discuss:

 

Værrapport fra Moss forøvrig:

I går holdt deler av Kirkegata 14 (gamle Samfunnshuset) på å falle ned pga vindpresset. Bastøferga hadde stabil vind 17-18 m/sek og full storm i kastene. Kanskje litt mye - selv for en utflytta mossing i vestlandsbåt? Det blåser godt i dag også. Skulle du behøve bødhavn kan du låne båtplassen min. Den er trygg i all slags vær og er disponibel i lang tid fremover.

 

Dette høres ikke bra ut.

 

Snakket i morges med skipperen på Leca Nord. Han hadde nå gått ut fra Haugesund med kusr rundt Lista, De går i rundt 9 knop. Når de først er rundt har de sjøen i ryggen og det går noe raskere. Han regnet med å være i Sarp på sen ettermiddag torsdag. Jeg skal ringe han torsdag morgen.

 

Vi må være i Sarp å ta i mot Astor. Deretter er den mitt ansvar.

 

Regner med å ta den hjem på sen ettermiddag torsdag. Hjemme utpå kvelden engang.

Dette kan bli en litt kvikk tur, spør du meg. Fordelen er at både Nikta og undertegnede er godt kjent i farvannet når vi har rundet Strømtangen.

 

I tillegg får vi se hvordan radaren hjelper oss.

 

Det jeg har forsøkt i dag er å finne åpningstidene for å få bunkret i Fredrikstad-området.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Bare et tips (mener selv det er godt).

Hvis det er mye vind, og du ikke kommer avgårde fra Særp før sen ettermiddag så hadde jeg tatt en rast i Fredrikstad. Det blir tidlig mørkt nå, vet du. Ny båt, mye bølger og mørke er ikke en god kombinasjon på jomfrueturen. Det er nok også en del teiner m.m ute som kan være lei å se, og som kan forårsake stopp hvsi du får tau i propellen.

 

Uansett, du får ha lykke til!

 

:flag:

Link to post
Share on other sites

Bilde

Bilde

 

Ai, ai, SørVesten blir røft i morgen ettermiddag, Astor! :o(

Kanskje like greit å overnatte "oppe i ælva" og sette kursen hjemover på fredag morgen?Som regel er været stillere på morgenkvisten.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Er det virkelig forsvarlig å gå gjennom Strømsund med en Nord West?

Har en gode nerver burde det ikke være noe problem tror jeg. Nord West'en stikker vel ikke så veldig dypt. Har selv gått der med Nor-Dan Family'n jeg hadde før, og med den høye vannstanden det er nå om dagen, skulle det da gå bra. Det eneste er vel at det er temmelig mørkt der om kvelden nå for tiden. (Dårlig sikt)
Link to post
Share on other sites

JA, det er mye trafikkert på sommeren.

 

Har alltid brukt å gå der. Mange kjentfolk som jeg kjenner med snekker (langkjøla), og andre båter går der.

Sanvik 945 o.a. er ikke uvanlig å se. Jeg går som sagt det med min NB 8700 som vel ikke er veldig ulik NW900. Bredde 3.30 og dyptgående en snau meter.

Det er bare rett ved det smaleste av sundet og litt innenfor at det er ganske grundt.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det virkelig forsvarlig å gå gjennom Strømsund med en Nord West?

 

Vi går IKKE gjennom Strømsund. Vi går rundt Strømtangen. Vi blir liggende midt i leia oppover. Vi tar selvsagt stopp i Mossekanalen, Det blir liksom rosina i pølsa. Vi skal opp på Ka-Fru-To å kjøpe pølse i stappe. Der er den kjempegod. Hadde vært koslig med en prat på brygga.

 

Vi har telefonnr. 41506563 ombord.

 

Regner med å være hjemme med 21 - 22.00 tiden.

 

Skal opp 05.00 for å ta et tak i jobben på fredag. Helgen er satt bort til andre ting. Barnebarnet Henrik fyller 8 år, og det skal feires. Søndag blir det sikkert tur med fruen i "Ny-Astor".

 

Både Paul Eriksen og jeg er godt kjente på ruta, så det skal nok gå bra. Har tatt med verktøy, vester, litt kaffe og mat, samt godt humør. Vi lytter hele veien på 16! :sailing:

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Har dere planlagt turen utaskjærs, utenfor Flatskjær og lyngholmen?

 

Hvis dere skal gå skal gå rett utenfor Strømtangen og innaskjærs så vær som sagt obs på teiner m.m.

Det gjelder egentlig også hvis dere går lenger ut.

Kan jo håpe og tro at det er mindre av slikt nå siden det har vært mye vind i det siste.

 

Hvis meldinga blir som lovet så får dere skumpet dere litt ut elva i motsjø også. Blir ganske krapp sjø siden strøm og vind møtes når det er S- S/V.

 

Forstår at du/dere er forberedt dere godt så en kuling går sikkert greit.

 

GOD TUR!

 

:flag:

Link to post
Share on other sites

Nu om dagene er været såpass friskt at til og med fiskere holder seg på landjorda, i påvente av bedre vær.

 

Jeg tror igrunnen det Astor, at du bør alliere deg med en i Sarpsborg i tilfelle du vil ta skuta hjem i bedre vær neste uke, fremfor å eventuelt ta sjanser nå. Ser av værmeldinga at det skal øke på med vind, og da være ganske mye vind til og med hele Fredagen. Så på tekstvarslet fra Met.no at de nå melder opptil 20m/s, og det er friskt !!!

 

Spørs om ikke det ville vært bedre om en i sarpsborg kan ha oppsyn med båten inntil været roer seg (men har selvfølgelig stoooooor forståelse for at du gjerne vil ha den hjem nå) :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...