Jump to content

Astor velger seg ny båt med råd og vink.


Astor

Recommended Posts

Dieselprammen ved Nøkledypet båthavn har desverre avsluttet sesongen 1. nov. Synd, der var det 6,65 / ltr. helt til det siste. :headbang:

 

Sjekket dieselpris i dag. SHELL Marina, rett ved Kråkerøybrua (sving til styrbord, et stykke etter at du har passert under Fredrikstadbrua, inn ved Tollbodkaien, hold den grønne kosten på din babord-side når du kommer fra Sarpsborg) tar 7,74 / ltr.

 

Når det gjelder Kjøkøysund Marina så ligger de konsekvent 50 øre / ltr. over det Shell Marina tar......har sendt deg en IM ang. dette.

 

Er det mange liter som går på tanken(e), Astor?

 

Båten kommer med nesten tomme tanker pga vekten. Tanken tar 400 liter. Greit å fylle før vi går nordover.

 

takk for grei info!


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Vet ikke hva de tar i Bukta, men det er jo like ved hvis du har tenkt å ta turen gjennom Kjøkøysund.

Ellers så pleier faktisk Fjeldberg Båthavn å ha bra priser på Diesel. Der kan du svippe innom hvis du tar turen gjennom Fredrikstad og skal ut Vesterelva.

Du kan ringe de, Fjeldberg Marina, sentrum, tlf. 69 31 95 99 .

 

Det er ingen omvei å fylle der, og det er garantert rimligere en Kjøkøysund Marina.

Link to post
Share on other sites

Vet ikke hva de tar i Bukta,.......

Vet at Sigurd i Bukta tar vanligvis (nesten) en halv krone under det som er vanlig i "byen" - men ville ikke foreslå denne "omveien" for Astor. Dessuten er Sigurd selv syk f.t. og det er sønnen som har overtatt driften der. Usikker om prisene der ute nå.

 

Bukta er kanskje ikke så enkelt å finne frem til for "ikke-kjente"?

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Vet at Sigurd i Bukta tar vanligvis (nesten) en halv krone under det som er vanlig i "byen" - men ville ikke foreslå denne "omveien" for Astor. Dessuten er Sigurd selv syk f.t. og det er sønnen som har overtatt driften der. Usikker om prisene der ute nå.

 

Bukta er kanskje ikke så enkelt å finne frem til for "ikke-kjente"?

Tror Fjeldberg er rimlgere enn Shell i byen, og på nivå (kanskje rimligere) enn Bukta?

Fjeldberg båthavn blir jo ingen omvei. Han kan da ta Vester elva ut i stedet for Østerelva. Går nok lika raskt.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har noen av dere en bedre beskrivelse av hvor marinaen holder hus? En kartbit eller annen beskrivelse?

 

Når du kommer fra "Særp" og har passert under Fredrikstad broa holder du til styrbord i Glomma. Like nedenfor brua deler elva (Glomma) seg i 2 ved Isegran. Du velger å holde styrbord (høyre) og drar gjennom byen. Skal du fylle på Shell så er stasjonen rett ved Kråkerøybrua (rett før på styrbord side). Det er ikke mer en 2 min dit fra du tok av ved Isegran.

Neste mulighet til å fylle (tror den er rimligst, men ta en tlf dit) er Fjeldberg Marina. Fjeldberg Marina (Båthavn) ligger lett tilgjengelig noen få minutter etter du har pasert gjennom byen.

På turen gjennom byen vil du ha kai på begge sider. Ved utgangen av byen åpner det seg opp og du vil se et område med grønne og rød staker foran deg. Du kan følge merking og seile mellom stakene (rød styrbord, grønn babord) helt til du har passert siste røde på styrbord side. Da tar du hardt styrbord og du vil se Fjeldberg Båthavn rett forut. Kjør langs land på din babord side, Det er en del båtplaaser hele veien der. For å komme inn til marinaen seiler du inn på Nordsiden av båthavnen.

 

Håper du forstår veibeskrivelsen. Det er kanskje enklere hvis du ser i kartet eller har den med når du er på vei.

 

 

Du kan gå inn :Her

 

Velg Ortofoto 2003 og zoom inn så vil de kanskje bli litt klokere

 

 

PS! Det er mulig å ta en liten snarvei ved å ta til styrbord rett etter kaien slutter på din styrbord side der elven åpner seg opp. Tenkte imidlertid det var best å følge merkingen rett. :smiley:

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når du kommer fra "Særp" og har passert under Fredrikstad broa holder du til styrbord i Glomma. Like nedenfor brua deler elva (Glomma) seg i 2 ved Isegran. Du velger å holde styrbord (høyre) og drar gjennom byen. Skal du fylle på Shell så er stasjonen rett ved Kråkerøybrua (rett før på styrbord side). Det er ikke mer en 2 min dit fra du tok av ved Isegran.

Neste mulighet til å fylle (tror den er rimligst, men ta en tlf dit) er Fjeldberg Marina. Fjeldberg Marina (Båthavn) ligger lett tilgjengelig noen få minutter etter du har pasert gjennom byen.

På turen gjennom byen vil du ha kai på begge sider. Ved utgangen av byen åpner det seg opp og du vil se et område med grønne og rød staker foran deg. Du kan følge merking og seile mellom stakene (rød styrbord, grønn babord) helt til du har passert siste røde på styrbord side. Da tar du hardt styrbord og du vil se Fjeldberg Båthavn rett forut. Kjør langs land på din babord side, Det er en del båtplaaser hele veien der. For å komme inn til marinaen seiler du inn på Nordsiden av båthavnen.

 

Håper du forstår veibeskrivelsen. Det er kanskje enklere hvis du ser i kartet eller har den med når du er på vei.

Du kan gå inn :Her

 

Velg Ortofoto 2003 og zoom inn så vil de kanskje bli litt klokere

PS! Det er mulig å ta en liten snarvei ved å ta til styrbord rett etter kaien slutter på din styrbord side der elven åpner seg opp. Tenkte imidlertid det var best å følge merkingen rett. :smiley:

Er det opp mot der Sleipner hadde et verskted som innstallerte båtmotorer i gamle dager. Det gikk en liten passasjerferje over der også.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Har noen av dere en bedre beskrivelse av hvor marinaen holder hus? En kartbit eller annen beskrivelse?

Hei, Astor!

 

Har desverre ikke kartplotter elle C-map (ell. lignende) og derfor mangler jeg kartmaterialet. Har tatt et utsnitt av OLPI sin link og lagt til nødvendig informasjon. Men uansett hva jeg gjør så får jeg ikke JPG'en til å bli mindre enn 50kb - med all INFO lesbart er JPG'en på 155 kb.

 

Se på utsnittet jeg legger ut her - hvis du vil ha det i større format, så send meg din e-postadresse, så sender jeg det pr. mail!

 

De to røde prikkene er de omtalte dieselfyllings-steder:

Bilde

 

:o)

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Og her er området i forrige innlegg avmerket med rød ring:

 

Orientering:

Glomma kommer ned fra Sarpsborg, kl. 13:00 - (så møter du den røde ringen) - her deler elva seg ved Isegran (den lyse "tunga" eller tangen) i Vesterelva (går nå i en sving vest- og så nordover) og Østerelva som fortsetter rett sørover, på østsiden av Kråkerøy.

Bilde

 

P.S.: Den røde nåle nederst er huset mitt, på Tangen. Du kjenner kansje igjen Kjøkøysundet, til høyre for det?

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Nok et kart.......... :rolleyes: ...som viser omtrent samme området:

Bilde

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hei, Astor!

 

Har desverre ikke kartplotter elle C-map (ell. lignende) og derfor mangler jeg kartmaterialet. Har tatt et utsnitt av OLPI sin link og lagt til nødvendig informasjon. Men uansett hva jeg gjør så får jeg ikke JPG'en til å bli mindre enn 50kb - med all INFO lesbart er JPG'en på 155 kb.

 

Se på utsnittet jeg legger ut her - hvis du vil ha det i større format, så send meg din e-postadresse, så sender jeg det pr. mail!

 

De to røde prikkene er de omtalte dieselfyllings-steder:

Bilde

 

:o)

 

Jeg forsøkte det samme, men filen ble for stor for BP. Lagret den som *.pdf fil, og tenkte å sende den til Astor om nødvendig. Tror vel han vet hvor det er nå. Det er riktig at det gikk en ferje der i gamle dager. Mitt hjemsted er rett ovenfor der ferje la til på Gressvik-siden. Det har vært flere verksteder der Bl.a Sentrum og Ferd Motorversted. Sleipner ligger litt lenger opp, ved siden av Fredrikstad fotballstadion.

Omtrent der Walter har B-en i teksten i "fjeldberg...." i kartet. De har lagt på samme plass hele tiden. Midt inne i byen langs elva, et stykke etter du passerer Kråkerøybroen lå gamle FM.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjenner meg godt igjen.

 

Innerst i denne havna hadde Sleipner et verksted for innstallasjon av båtmotorer. (Ca. 1960 - 1970)

Fredrikstad Motorbåtforening holdt til her. Det gikk også en liten båt med passasjerer over sundet.

 

Da finner jeg sikkert fram. Tar en telefon og sjekker.

 

Takk for fin info!! :sailing:

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Kjenner meg godt igjen.

 

Innerst i denne havna hadde Sleipner et verksted for innstallasjon av båtmotorer. (Ca. 1860 - 1970)

Fredrikstad Motorbåtforening holdt til her. Det gikk også en liten båt med passasjerer over sundet.

 

Da finner jeg sikkert fram. Tar en telefon og sjekker.

 

Takk for fin info!! :sailing:

Fjeldberg båthavn er Fredrikstad Motobårforening såvidt meg bekjent. De har havnen, men det er en som driver marina (kiosk, bensin og diesel) utenom.

Link to post
Share on other sites

Selgeren av Nord Westen har i dag gjort en kjempejobb.

han startet fra Florø vad 10-tiden i rundt 10-12 sek/m vind. Med en snittfart rundt 13 knop var han i Bergens-distriktet i slutten av 2-omgang i cupkampen. Motvind, regnbyger hele veien.

 

Rett etter at han hadde fortøyd på Herdla kom Leca Nord og de tok Nord Westen ombord med en gang. Snakk om service! :flag:

 

En lang dag for gamle-eieren, men det ble en trivelig tur, fortalte han meg på telefonen. Jeg hadde kontakt med han fløere ganger og fulgte ruta hans på kartskjermen her i Hurum.

 

I morgen starter ferden mot Astors nye hjemmehavn. Nye fortøyninger er gjort klar i boblehavnen på Sætre. Den som er minst like spent er Rederinnen. Mest av lat om gardiner, puter og tepper er lik de som er gjengitt på bildene på Finn. Hun er innstilt på overnattinger utover dersom båten svarer til forventingene.

 

Dermed vil denne vinteren gå fort mot påsketider. Da ligger det ann til Strømstadtur. Om ikke det blir i julehelgen.

 

Det jeg nå lurer på er det vel Thor som må svare på.

 

Hvordan blir onsdagsværet? Blir det styrke 10 - 12 fra sør? I såfall blir det en fin seilas opp fjorden til Sætre.

 

I morgen skal jeg ringe skipperen for å få en mer nøyaktig landing i Sarpsborg. Mulig han må innom noen plasser på vei fra Bergen.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Grattis med ny flott båt Astor! :flag:

Jeg har ikke fulgt med så godt på baatplassen i det siste, men har NÅ fått med meg denne event`n.

Var første uken i august og hentet Keiko II i fjeldberg båthavn, og førte den trygd hjem til Sandspollen,.

Da var det endel vind og fikk sjøen fra SW når vi rundet Strømtangen, eller på låringa som vi sier :lol: Men det var en tilfredstillelse å føre "nybåten" hjem :yesnod:

Håper du blir fornøyd med den nye båten, og får en fin tur hjem til Hurum :flag::yesnod:

Mvh

Link to post
Share on other sites

Grattis med ny flott båt Astor! :flag:

Jeg har ikke fulgt med så godt på baatplassen i det siste, men har NÅ fått med meg denne event`n.

Var første uken i august og hentet Keiko II i fjeldberg båthavn, og førte den trygd hjem til Sandspollen,.

Da var det endel vind og fikk sjøen fra SW når vi rundet Strømtangen, eller på låringa som vi sier :lol: Men det var en tilfredstillelse å føre "nybåten" hjem :yesnod:

Håper du blir fornøyd med den nye båten, og får en fin tur hjem til Hurum :flag::yesnod:

Mvh

 

Det ligger ann til 10-12 sek/m utover i uken. Hvis ikke kjølvannet etter deg er blitt visket bort legger jeg meg i det. :cool:

 

Hva slags båt har du kjøpt. I alle fall gratulerer. Det var sikkert en hærlig følelese. Skal den ligge ute i vinter?


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Det ligger ann til 10-12 sek/m utover i uken. Hvis ikke kjølvannet etter deg er blitt visket bort legger jeg meg i det. :cool:

 

Hva slags båt har du kjøpt. I alle fall gratulerer. Det var sikkert en hærlig følelese. Skal den ligge ute i vinter?

Du kan jo ta turen gjennom Strømsund i stedet for å dra rundt hvis det blåser mye. Da er det bare å peise på rett ut åpningen et stykke før du tar hardt styrbord, etter siste store bølge. Da kan du seile innaskjærs til Slevik, runde Mærrapanna, ta Hankøsundet, deretter innapå Risholmen - rundt odden og seile innafor Rauer.

Da får du litt å glo på også :lol:

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

....... kom Leca Nord og de tok Nord Westen ombord med en gang.

Kjenner godt til LecaNord, Astor. Den går jevnlig gjennom Kjøkøysundet og er et kjært syn her hos oss. Kjenner til-og-med igjen motorduren hans. Når den runder Arisholmen, så kan vi høre at det er Leca Nord som kommer opp sundet!

 

Det har heller ikke gått upåaktet hen, at den rett som det er, har lystbåter på dekk! Som oftest har det vært NB-båter fra Bergen til Fredrikstad / Sarpsborg......

 

Kan hende at jeg får øye på båten din - som dekkslast på Leca Nord - før du tar imot den nye båten din.

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Kjenner godt til LecaNord, Astor. Den går jevnlig gjennom Kjøkøysundet og er et kjært syn her hos oss. Kjenner til-og-med igjen motorduren hans. Når den runder Arisholmen, så kan vi høre at det er Leca Nord som kommer opp sundet!

 

Det har heller ikke gått upåaktet hen, at den rett som det er, har lystbåter på dekk! Som oftest har det vært NB-båter fra Bergen til Fredrikstad / Sarpsborg......

 

Kan hende at jeg får øye på båten din - som dekkslast på Leca Nord - før du tar imot den nye båten din.

 

Hadde en prat med skipperen på Leca Nord i ettermiddag. Han skulle gå fra Bergen til Haugesund i kveld. Går fra Haugesund i morgen tidlig. I flg. værmeldingen så er det meldt styggvær rundt Jæren. Derfor blir fraktebåten liggende på været til det bedrer seg. Skal ringe skipperen i morgen kveld. Trolig kommer Astor, eller Silje som hun heter pr. i dag, til Sarpsborg torsdag i stedet. Hvis ikke været bedrer seg.

 

Du får holde utkikk etter den. Ser du den i dine traket så hadde det vært hyggelig med en melding fra deg. Mitt mobilnr r 41506563.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

:flag: Ventetiden blir lang nå Astor. Men husk det at vi har det godt vi som er i den lukkede avdeling. :lol:

Tittet litt på vær og bølger utover uken. Ja du kan sjekke selv her: http://www.aftenposten.no/vaer/kart/index....ype=oslobolger1

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Link to post
Share on other sites

:flag: Ventetiden blir lang nå Astor. Men husk det at vi har det godt vi som er i den lukkede avdeling. :lol:

Tittet litt på vær og bølger utover uken. Ja du kan sjekke selv her: http://www.aftenposten.no/vaer/kart/index....ype=oslobolger1

 

Dette var en nyttig link. Den skal jeg bruke fremover. Vi får i alle fall husket oss litt. Men vi sitter jo både tørt og varmt inne i Astor.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...