Jump to content

Prosjekttråd Maxi 68 bo- og turbåt "Valkyrja"


Valkyrja

Recommended Posts

Valkyrja skrev for 9 timer siden:

Ser at baugspyd tydeligvis betyr noe annet enn det jeg tenkte på, nemlig en slik innskyvbar greie racingbåter samt colin archere har.

Klyverbom kalles det ofte på Colin Archer skøyter, men baugspryd brukes vel også om inntrekkbare løsninger. Større seilskip har klyverbom som en forlengelse av baugsprydet.

Link to post

Dagens arbeid.

 

Har montert victron bluesmart 12/25 lader, bygget opp "krybbe" til batteriene, montert victron 75/15 mppt solcellelader, gjort klar kabler til den, og klargjort patentbåndfeste til batteriene

 

Dernest har jeg gjort noe jeg har gruet meg til lenge, nemlig å kappe til og feste kabelsko på 3mx2 50mm2 kabel til motoren.

Biltemas presstang var dessverre utgått, så måtte bruke sleggepressen. Prøvde å lodde langs kanten, men tviler på det trengs.

 

Perfekt ble det ikke, kabelen måtte kappes med dremel da bt heller ikke hadde kabeltang inne. Heldigvis har jeg overdimensjonert (50mm2, 35mm2 var egentlig nok), så satser på det beste. Iverstefall har jeg lagt inn 10cm ekstra, slik at jeg kan prøve på nytt.

 

Satte inn koblingspunkt akter, og skal teste for varmgang ved fullt pådrag ila uken. Er 900W @75 Ampere/12V, så burde være grei margin.

 

Nå venter jeg bare på en innfellbar automatsikring fra landets treigeste forhandler, slik at jeg kan få montert kleshylla mi igjen.

 

Ganske trangt her ombord nå!

IMG_20240424_181919095.jpg

Link to post
Valkyrja skrev for 4 timer siden:

 Nå fikk jeg uansett lyst på en slik som maxien du lenket til hadde, ser praktisk ut til bading eller tampen i land. 

På den båten var både forstag og pulpit trukket fram. Det er vel de færreste som går så drastisk til verks. Men det er veldig praktisk med et slikt fast baugspryd ja. Spesielt slik jeg har det, hvor ankeret ligger foran baugsprydet som "støtfanger". Da kan båten stå mot berget på autopilot.  Hvis roret får propellstrøm da. Eller kanskje autopiloten kan styre en påhengsmotor?

 

Takk for interessante innlegg om elektriske oppgraderinger forresten.

Link to post

Ble halvannen times testtur på fjorden idag.

 

Null varmgang ved kabelskoene etter ti minutters gang på fullt pådrag, skal få med en kompis en dag for å sjekke under belastning.

 

Nå tester jeg lading av motorbatteri via 500W inverteren til forbruksbanken, ettersom strømmen fra 180W panelet uansett må brukes.

 

50A automatsikringen slo ut etter 5 minutter, noe jeg stusset fælt over da shunten bare viste litt over 400W forbruk. Men så gikk det opp for meg at jeg har et solcellepanel som bidrar i tillegg... :giggle:

Det sagt, jeg skulle ønske inverteren hadde smartfunksjon.

 

Var noe varmgang i kablene til inverteren (10mm2), så mulig at jeg bytter de ut med 16mm2 for sikkerhets skyld.

 

Men smartlader er verdt prisen, for er ikke verre enn at jeg satte den ned til 10A (fra 25A).

 

Effekttapet er derimot 15-20%, så på tur skal motorbanken i hovedsak lades fra egen solcellelader.

 

 

IMG_20240425_115333084.jpg

IMG_20240425_115337904_HDR.jpg

Link to post

Da var årets første seilas et faktum!

 

Fikk besøk av en barndomsvenn, og sammen seilte vi litt over 3 timer ut fjorden og tilbake, returen for motor.

 

Å kunne føre en samtale i cockpit for motor med innestemme var uvandt for oss begge, og det i seg selv var verdt investeringen.

 

Vi følte heller ikke at vi manglet noe kraft, selv om topphastigheten er begrenset på 12VDC motor, så gjør dreiemomentet at vi merket lite til motvinden.

 

På toppen av det hele har 180W panelet produsert like mye strøm idag som vi brukte, til tross for at det ble pakket ned når seilene kom opp.

 

Så alt i alt er jeg så langt veldig fornøyd med valget jeg tok. Denne dagen gav mersmak!

 

IMG_20240426_202405387.jpg

Link to post
J-Å skrev On 24.4.2024 at 22.44:

Da kan båten stå mot berget på autopilot.

Funker dette? Har faktisk ikke kommet på å prøve - selv om jeg er alene, installerte baugspryd i høst, og har hatt et par baugfortøyninger siden.

Ikke lest hele tråden, men mener TS har Garmin ST 2000. Hadde det på forrige båt, Garmin rattpilot på denne. Manualen sier 2 knop for å holde retning, for begge. Den styrer jo med mindre enn det, men er det nok bevegelse at båten begynner å svinge med rumpa?

Gleder meg til å prøve, men det blir noen dager til.

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Link to post
Steihy skrev 1 time siden:

Funker dette? Har faktisk ikke kommet på å prøve 

Ja, det funker hvis en har propellstrøm på roret. Kompasset reager jo på retning, ikke på bevegelse. En må selvsagt gå inntil med stor forsiktighet. Så kan en gi på litt, og få mer styrekraft. Jeg har lurt på å få på plass noe fendring. Kanskje mellom ankerbøylen og baugsprydet.

17142304972320.jpg.1e52026451962e6652b1e68035e65d97.jpg

Link to post

Brukte den for å legge til for seil motstrøms i en elv i høst (Os havn, Bjørnafjord). Ikke helt det samme, men funket greit til det iallefall.

Røsket ned fokken, og hoppet i land med en taustump mens ap holdt kurs.

 

Eneste ulempen er at den ikke stopper på fult utslag, men man får i det minste beskjed av alarmen.

Link to post
J-Å skrev for 16 timer siden:

Ja, det funker hvis en har propellstrøm på roret. Kompasset reager jo på retning, ikke på bevegelse. En må selvsagt gå inntil med stor forsiktighet. Så kan en gi på litt, og få mer styrekraft. Jeg har lurt på å få på plass noe fendring. Kanskje mellom ankerbøylen og baugsprydet.

17142304972320.jpg.1e52026451962e6652b1e68035e65d97.jpg

Ja, det burde jeg ha skjønt. Propellstrømmen erstatter styrefarten. 

 

Enig i at fendring hadde gjort ditt oppsett mer robust. Det er jo litt lettere uten bøyle på ankeret. Jeg vil lime sykkeldekk eller noe på fronten, både for beskyttelse og økt friksjon mot fjell etc.

 

Har slitt litt i Osøyra sjøl, Valkyrja. Mye vann i elva og fjære sjø, så renner det godt.

PXL_20231220_090829710.MP~2.jpg

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Link to post

Da var tiden kommet for å forlate vinterhavna!

 

Dessverre mangler jeg fortsatt den siste delen til den nye elmotoren, nemlig automatsikringen.

 

Den ble bestilt for flere uker siden, og har bodd på Lørenskog de siste ti dagene, da nettbutikken jeg kjøpte fra bare skrev "Hardanger" som adresse, og ikke "Hardangervegen xxxx" :rolleyes:

 

Idag får jeg uansett ikke dratt grunnet mannevond østavind, men de neste dagene blir det et fint vindu med vind ut fjorden.

 

Ser på brukeromtaler at jeg ikke er den første som har denne opplevelsen med den butikken, så frister å bare heve kjøpet, og kjøpe sikring hos maritim i Bergen på veien istedet. Men får ikke montert kleshylla før jeg har montert sikringen, og det er ikke akkurat sjøsikkert slik alle tingene ligger strødd nå:giggle:

Link to post

Da er jeg endelig på vei ut fjorden!

 

Fikk omsider tak i sikring, takket være moren min som svippet innom på vei nordover med en hun tok med fra maritim.

 

Har enda ikke fått montert alt, det tenker jeg å gjøre underveis.

 

Idag er jeg derimot for trøtt, ettersom jeg måtte stå opp ugudelig tidlig for å ha tidevann og vind på min side.

 


IMG_20240505_103713298.jpg.f514ae9e8e7f36526eff738061b7023c.jpg

Link to post

Det ble 15nm idag, med et strømforbruk på ca 100Ampere, dvs halve kapasiteten.

 

Var gennakervind idag, så stormfokk og storseil hjalp lite i den svake motvinden.

 

Ble derfor motor hele strekket, med en marsjfart på 2.2 knop, med 1/4-1/3 pådrag.

Et batteri varte da i ca 6 timer.

Toppfarten for motor er 3,5Knop på flatt vann, men det er ikke verdt det strømmessig.

 

Fornøyd med oppsettet sålangt, men kjenner selvfølgelig på begrensningene; dette er og blir en hjelpemotor, og ikke hovedfremdrift slik bensinuhyrene var.

Men for hver gang jeg har tappet batteribanken sparer jeg 50kr i bensin, så jeg klager ikke. Har tjent inn 100kr allerede, det er 0,5% av innkjøpsprisen på batteri og ladesystem.

 

Er selvfølgelig dødfødt i vinterhalvåret når jeg ikke kan bruke solceller, men jeg skal tilbringe neste vinter i tropene, så det blir ikke noe problem.

 

Så nå er det bare å smøre seg med tålmodighet til kryssfokken kommer!

 

Link to post
Valkyrja skrev On 22.4.2024 at 21.23:

 

 

Ser at baugspyd tydeligvis betyr noe annet enn det jeg tenkte på, nemlig en slik innskyvbar greie racingbåter samt colin archere har.

 

Du tenker sikker på gennakerspyd/ gennakerbom.  Det har en hensikt hvis du tenker å utvide seilgarderoben med en gennaker :wink:  Men mange velge å installere en baugspryd for diverse andre grunner og samtidig gjøre innfesting kraftig nok til å kunne bære halsehjørnet til en gennaker... 

Link to post

Da er jeg igang med siste del av installasjonen. Kappet til plass for hovedstrømbryteren med dremmel, og har laget feste til patentbånd for å holde batteriene.

 

Nå gjennstår bare sikringen, der må jeg være litt kreativ ettersom kabelskoene er for store. Satser på muttere og låseskiver for å få nok kontaktflate, så får jeg heller følge med som en smed på varmgang i starten.

 

Ellers er problemet at batteriene har 0.3V i forskjell (13.7 vs 14.01), men regner med det bare er siden de ble oppladet på ulike tidspunkt.

IMG_20240506_143704405.jpg

IMG_20240506_143708655.jpg

IMG_20240506_143712044.jpg

Link to post

Da er det endelig lys i tunnelen mtp å kunne ha et ryddig hjem igjen!

 

Lå til kais i Herand når jeg skulle koble alt ihop, og oppdaget til min store forargelse at jeg atter en gang hadde glemt lange nok skruer til å kunne koble alt ihop på batteriene!

 

Hadde to stykk 8mm maskinskruer, men de var 50mm lange, og jeg stoler ikke på at jeg klarer å kappe rent nok med dremmel eller baufil til at det skulle bli bli bra nok.

 

Men i Norheimsund er det båtbutikk, og jeg la derfor ut på fjorden.

 

Fikk fin vind utpå, men var ikke gøy å krenge med hylle og verktøy strødd utover. Heldigvis ble det ikke mer rotete enn det allerede var...

 

Havna i Norheimsund var knallfin, med mange spennende båter.

Idag morges dro jeg på mekk for å handle, veldig stort pluss i boken til hun som jobbet der på servicefronten og fagkunnskap.

 

Dro deretter å provianterte, og ligger i skrivende stund fortøyd til en holme, der jeg monterte det siste.

 

Måtte rekonfigurere litt, da noen av kablene fikk varme ved kabelskoen, noe jeg oppdaget på overfarten

Neste gang jeg skal jobbe med så stort kabeltverrsnitt blir det presstang og kabelkutter, for den der hammersaken jeg kjøpte på biltema er noe herk. Heldigvis har jeg overdimensjonert (50mm2, trengte bare 35mm2), så det får holde.

 

Skal uansett montere røykvarsler i batterirommet.

IMG_20240507_231606743.jpg

IMG_20240507_231554925.jpg

Link to post

Jeg brukte en liten slegge og granitt som underlag. Mulig at det bare er i hodet mitt, men jeg synes ikke det blir like bra som presstangen jeg bruker på mindre kabler.

 

Tang er dyrt da, og har begrenset med plass ombord.

 

 

Link to post

Ble tidvis ganske frisk motvind idag, gleder meg til å komme meg nærmere kysten, slik at jeg slipper kastevinder.

 

Har jo tidligere bare durt på med motor i trange fjorder ved ustabil motvind, det går ikke med elmotoren.

 

Endte opp med å klamre meg til masta, og reve hver gang jeg ble blåst flatt, for så å heise seilet igjen når det løyet.

 

Må få strammet vinduene skikkelig, og tettet med tec7. De fungerer særdeles dårlig til ubåtbruk slik de er nå :giggle:

Mulig jeg spanderer nye, da maxispecialisten har dem inne.

 

Endte opp med å bruke motoren den siste nautiske mila inn til Jondal for å ikke krysse i  ferjeleia, samt teste den i litt motvind.

 

Den klarte seg fint, holdt 1,5knop med ca 500W effekt i 7ms motvind + sjø.

Men påstanden om at den "tilsvarer 4Hk" er som forventet bare tull, fra ende til annen.

Skyvekraften er god, men suzukien (2,5hk) slo den på alt annet enn dreiemoment med god margin.

 

Men her er bensinprisen idag på 24kr, så jeg klager ikke.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...