Jump to content

Prosjekttråd Maxi 68 bo- og turbåt "Valkyrja"


Valkyrja

Recommended Posts

Maika skrev 29 minutter siden:

Kjedelige greier! Men bra skadene virker som de er moderate. Lina er kanskje kuttet av propellen til en annen båt?

Uansett, lykke til videre! 

Tanken slo meg, men tviler på det. Det aktuelle stedet ville vært ca 3 meter under vann om tauet var helt stramt, og det var i tillegg inne i en bukt ved en badestrand der det kun ferdes småbåter. 

 

Tusen takk!

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Fikk hjelp av en med fagkunnskap til å se over båten. Ingen synlige skader på kjølbolter, så er tilsynelatende heldigvis kun gnageskader. 

 

Har aldri jobbet med glassfiber før, så her blir det mye som skal læres på kort tid, i kjent stil.

Fikk beskjed om at det viktigste var å slipe ned et godt stykke rundt skadestedet, slik at lappingen fikk feste. Kunne også bygge ut et stykke foran kjølen, for å kompensere for at jeg ikke kan støpe på jernkjølen. Vurderer å slipe ned hele skroget, for så å utbedre osmosen i samme slengen. Må jo uansett ha ny primer på store deler av kjølen.

 

Alt dette forutsetter selvsagt at jeg ikke oppdager langsgående sprekker i kjølpartiet. Da gir jeg isåfall opp

Link to post
Share on other sites

Max uflaks!
Ut fra bildene ser det ut som du er på vannet om ett par uker max, ikke så ille som det kunne vært det der. 
Maxi er solide båter, så dette går seg til :)
 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Share on other sites

Taskeladden skrev for 22 timer siden:

Max uflaks!
Ut fra bildene ser det ut som du er på vannet om ett par uker max, ikke så ille som det kunne vært det der. 
Maxi er solide båter, så dette går seg til :)
 

Takk! Ja, skylder vel brannvesenet en takeaway-pizza kan man si. 

 

Nå har jeg glodd meg ihjel på youtube, og gleder meg faktisk litt til å ta fatt. Utrolig mange muligheter man har med glassfiber, er mange utbedringer jeg kan gjøre på sikt med det (for eksempel bedre tilpasset batterikasse).

Link to post
Share on other sites

Dagen idag ble brukt til å slipe ned med dremel og vinkelsliper. Skaden var for det meste på styrbord side, og det var heldigvis ikke langt ned til frisk glassfiber. På babord side var det derimot endel osmose, så slipte liksågodt ned slik at det ble symmetrisk.

 

Var innom maritim, og fikk kyndig hjelp der. Ble anbefalt å bygge opp med mindre lapper først der jeg har tatt mest, for så å bygge over det hele med store lapper til sist. Dette for å minimere slipejobb i etterkant. Utrolig greit med fysisk butikk i nærheten!

 

Har fått litt blod på tann, så med en gang jeg er ferdig med det kritiske, så tenker jeg å bruke tiden godt nå som jeg uansett har den på land i et par uker. Gelcoat skal sparkles, og skrog skal poleres.

Har også lyst til å slipe ned til frisk glassfiber og støpe om de verste osmosebyllene, men det blir fort et evighetsprosjekt. Kritisk er det uansett ikke, så i verstefall får jeg ta det neste gang jeg skal pusse ned og prime på nytt.

 

Dagens overraskelse ble roret, det var nemlig tre ikledd glassfiber! Fikk slipet bort skaden, samt et delaminert område. Slik jeg forstår det kan jeg bruke glassfiber med epoxy, så da tar jeg det liksågreit av og tørker det skikkelig innendørs.

 

Skal sjekke ut tråden din vidar, for her har jeg mye å lære!

20230720_161023.jpg

20230720_161018.jpg

20230720_161013.jpg

20230720_161102.jpg

Link to post
Share on other sites

Stemmer det med roret, mitt er lappet og forsterket som det synger etter. Hva betalte du for et nytt? Burde muligens ha et ekstra dersom jeg skal på langtur forbi spekkhuggerne uansett. Evt kunne jeg prøvd å lage et selv, med epoxy, glass og karbonfiber.

 

Har lest den Eurus, om jeg ikke husker feil endte de opp med å bruke utenbordsmotoren til ror? :giggle:

Link to post
Share on other sites

Husker ikke hva jeg betalte, men her står det at noen betalte 7-8000 på den tiden:

https://www.maximalt.dk//713/maxi68ror
Å kjøpe nytt nå koster vel kanskje fort minst det samme som man må betale for en hel bruktbåt i dag. 

Å ha med et ekstra-ror virker voldsomt på en så liten båt. Med utenpåliggende ror ville jeg heller laget en plan for hvordan jeg kunne fikset det underveis. 

Link to post
Share on other sites

Valkyrja skrev 1 time siden:

Burde muligens ha et ekstra dersom jeg skal på langtur forbi spekkhuggerne uansett. Evt kunne jeg prøvd å lage et selv, med epoxy, glass og karbonfiber.

 

I stedet for et ekstra ror hadde det kanskje vært greit med et vindror? Det har jo en nytteverdi på langtur i tilegg til å kunne fungere som nødror. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ja, definitivt! Autopiloten er uansett ofte ubrukelig på åpent hav. På platt lens i sjøgang vingler den fra side til side som en fylikk, og kryssing i moderat vind ++ utgår da den ikke har nok utslag. Gull verdt 90% av tiden, for all del. Men det overnevnte + manglende vannresistens er litt skuffende.

Link to post
Share on other sites

Tipper du burde ha et ganske lett vindror på en såpass liten båt, og da er de gjerne temmelig dyre. Fordelen er jo som @index sier man da har et reserveror også. 
Husker forøvrig jeg så noen bilder av en fyr som hadde laget seg en vindstyring med trinser og tau montert på rorkulten for bruk med eksisterende ror, men husker ikke løsningen. 

Link to post
Share on other sites

Med fint og tørt vær ble det endelig støping, godt hjulpet av broren min.

 

Det første laget gikk strålende, men det var tydeligvis bare flaks. Det er et helvete å få mattene til å henge på, samme hva vi gjør. Har forsøkt alle triks vi finner på nett med varierende hell, men de færreste er beregnet på rent overheng. Metalrullen ble etterhvert såpass klissete at den ødelegger mer enn den hjelper. 

 

Men heldigvis har boblene/de løse lagene stort sett oppstått på sidene som uansett skal slipes bort, så det går på et vis. To lag til nå, så får det holde.

 

Har ellers benyttet all dødtiden mens polyesteren herder til å skrubbe ned skroget og vannlinja med magisk svamp, samt polert styrbord side. Fikk også byttet olje på den nye motoren, den var 20 timer på overtid, og ganske mørk.

 

Roret er også tatt av, boltene er modne for utskifting, og jeg skal endelig få bukt med slarken i rorlagrene.

 

Skal sjekke ut diy vindror, takk for tips Havelle og Maika!

20230723_164143.jpg

20230723_164121.jpg

Link to post
Share on other sites

Bruk roving for å bygge tykkelse, og avslutt med vevd matte. Sistnevnte klipper du litt drøyt stor. Væt ut alt på en stålplate (Biltema har billige sådanne), smør polyester / epoxy på skadestedet og rull "kladden" på plass - få ut alle luftbobler. Så taper du fast den vevde matta på ene siden, legger over og taper fast på andre siden. Gaffatape. Da har du noe som hjelper til med å holde tingene på plass når du støper opp ned. :) Å tape roving er som å spise hestehov som står i frø. Thtbtthbthbtbb!

 

Ha også ei lita stålbøtte du har noen desiliter aceton oppi, og så dypper du rulla nedi der når du får kladdeføre. Husk å tørke av når du tar den opp igjen; du vil ikke ha aceton på polyestersuppa.

 

Og så er det jo sånn at polyester herder ganske kjapt. Finkornet flapdisk på vinkelsliperen og lett hånd, så kan du fort legge på neste lag. Bedre å ta det i flere omganger, for om du støper for tjukt blir det varmgang, brunt og svidd. Ikke bra.

 

Luftlommene må slipes helt bort, vekk. Og så legger du på ny polyester og glass.

Helt til slutt bruker du Biltema langtrådet polyestersparkel. SÅ SNART den har herda nok til at den ikke klisser - akkurat når den har blitt "tørr" - da sliper du! Da er den nemlig veldig lett å slipe, i motsetning til når den er ferdig herda.

Når den HAR herda helt, kan du finslipe om du vil. Så er det klart for antipest og farjestifter tel.

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Fikk sjøsatt på Onsdag, og fikk full funksjonstest umiddelbart med 7-10ms motvind fra Stavanger til Kvitsøy. Alt kjennes som det skal, og det var fantastisk å endelig komme seg ut igjen.

 

Det ble lange dager på land for å utnytte de få solskinnsdagene som var, men jeg kom i mål på hengende håret før EM i laserseiling startet. Takk til innspil og tips her, dere er gull verdt! Var i tillegg såpass heldig at jeg stod rett ved en båtbygger som ikke klarte å la være å kommentere alle feilene mine, så på slutten gikk glassfiberarbeided lett som bare det. Skulle helst hatt en uke til, men det ble mer enn solid nok.

 

Fikk gjort følgende, da det ble endel dødtid mens jeg ventet på at polyesteren skulle herde:

 

*Slipt ned synlige osmosepartier, støpt igjen med epoxy. (Skal ta alt neste gang jeg primer på nytt).

 

*Polert hele skroget utenom båtkrybben flere ganger, du verden for en forskjell!

 

*Slipt ned og støpt opp skadene, polyester og 600g glassfiber på skrog, epoxy og samme matte på ror.

 

*9 lag med primer på skadde/nystøpte områder. 

 

*Byttet ødelagt rekkesepter

 

*Fikset slark i roret, ghettorigget med plast fra en brusflaske. Byttet dessuten bolter til rorfestet, da de gamle var slitt. Fikk tatt mål, slik at jeg får kjøpt nye samtidig som jeg bestiller vinduer.

 

*Tok førstegangsservice på den nye motoren, dvs oljebytte. Hadde gått 35-40 timer, så litt på overtid.

 

Sistnevnte er jeg derimot veldig missfornøyd med, da den allerede før ulykken begynte å få problemer. Har snakket med flere som har hatt den, og det er etter sigende forgasseren som er problemet, med mikroskopiske dyser og lav toleranse for fuktighet  (som ikke blir bedre med e10-bensin). Har reddet meg sålangt med å tømme forgasser og kjøre sakte igang med choke, da holder den uten problem i 3-4 dager sålenge jeg kjører den helt tom hver kveld. Men det er vel bare et tidsspørsmål før jeg må bli mekaniker...

 

Synd igrunnen, for den er helt genial ellers. Lett, lavt forbruk, og såpass svak at jeg har blitt tvunget til å bli en bedre seiler, noe som da også var planen. 

20230805_210826.jpg

Link to post
Share on other sites

index skrev for 3 timer siden:

Du får begynne å fore påhengeren med alkylbensin, den bruker vel uansett ikke stort...

Vurderer å kjøpe inn en kanne, så kan jeg bruke det dersom den ikke skal brukes så mye. Men da kan jeg jo nesten rettferdiggjøre en elektrisk...

 

Lurer litt på om jeg skal kjøpe meg en liten totakter til backup for sikkerhets skyld, den kan jeg jo stue bort hvor somhelst. Ser det ligger 4hk på finn til snaue 3000. 

 

Da kan jeg jo også få jolla i plan uten at planetene står på rekke :giggle: Har klart det et par ganger med grei medvind, nesten flatt vann, før frokost, og ved å ligge i fosterstilling i baugen. 

Link to post
Share on other sites

fylle 98, så er nok det meste bedre med påhengsen. sikkert lurt kjøre den tom anyways. 

Har en liten skruzuki på jolla som maler som en katt med 98 istedet for å hoste som en kolspasient med 95. 

 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...