Jump to content

Prosjekttråd Maxi 68 bo- og turbåt "Valkyrja"


Valkyrja

Recommended Posts

Har ikke prøvd gjennomføringene (enda) men har brukt kuleventilene en del og de er knallgode. Har et veldig godt inntrykk av Trudesign. Hvis du bruker tec7 kan det fort slippe hvis du strammer hardt (det har jeg erfaring med). Bedre at den er ordentlig støpt fast. 

Jeg er en slags gjest

Link to post
Share on other sites

Valkyrja skrev 1 time siden:

Så flere nevnte det, da slipper man jo hele marerittet med galvanisk tæring osv. Hva er erfaringen din med det?

 

Så stort mareritt er det ikke da. Om man følger litt med, og gjerne skifter gjennomføringer og ventiler sånn  hver 20-25 år ca, så er det som regel ganske så uproblematisk.  Hvordan Trudesign gjennomføringer er etter 25 år er det vel ingen som vet ennå. Men båter med gjennomføringer har vært på markedet i en del år, og en veldig liten promille går faktisk ned.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev On 1/22/2022 at 21.31:

 

Så stort mareritt er det ikke da. Om man følger litt med, og gjerne skifter gjennomføringer og ventiler sånn  hver 20-25 år ca, så er det som regel ganske så uproblematisk.  Hvordan Trudesign gjennomføringer er etter 25 år er det vel ingen som vet ennå. Men båter med gjennomføringer har vært på markedet i en del år, og en veldig liten promille går faktisk ned.

Forhåpentligvis ikke så ille nei, marerittet er jo mer slik som min situasjon der man ikke får gjort noe med det :smiley:Inntil videre da, nå leser jeg forøvrig tråder om andre ting (trebåter) på sengen istedenfor :lol: 

Link to post
Share on other sites

enslagsgjest skrev On 1/22/2022 at 20.53:

Har ikke prøvd gjennomføringene (enda) men har brukt kuleventilene en del og de er knallgode. Har et veldig godt inntrykk av Trudesign. Hvis du bruker tec7 kan det fort slippe hvis du strammer hardt (det har jeg erfaring med). Bedre at den er ordentlig støpt fast. 

Hmm, det får legges til vurderingslisten. Å slippe muligheten for galvanisk tæring hadde jo vært gull.

Link to post
Share on other sites

Da har skuta endelig fått wifi! Har klart meg sålangt med hotspot fra telefonen, men det har ikke akkurat vært den mest stabile løsningen. Blir gøy å slippe internettbrudd hver gang noen ringer, i tillegg til at hastighet og dekning er latterlig mye bedre med skikkelige antenner.

20220125_232738.jpg

Link to post
Share on other sites

Idag har jeg montert korktavle og led-list langs babord benk i salongen. Bruker 230V foreløpig, skal få laget til egen 12V kurs etterhvert. Utfordringen nå blir å trekke kabel over til styrbord side, slik at jeg kan ha en list der på samme kontrollboks (og dermed fjernkontroll). Ser ut til at jeg blir nødt å bruke en liten hullsag for å få hele koblingen igjennom. Gøy med "diskotek", og dessuten kjempepraktisk med rød ikke-blendende belysning ved nattseilas, det har jeg ønsket meg lenge.

20220126_224636.jpg

Link to post
Share on other sites

Takk, artig å sysle med litt småprosjekter :smiley: Ja, forutenom sovepose og telt, så har jeg ingen andre steder å dra. Havna er isfri, hadde en uke med noen mm is i desember. Vindmessig er jeg trygg for det meste, med unntak av en østlig retning som en sjelden gang gir irriterende krappe bølger fra siden. Tror det er et punkt på listen over fordeler med større båt, nabobåten på 36 fot har markant mindre sjøgang.

Link to post
Share on other sites

Nok en dag med stiv kuling og sludd på fjellet, slik at ski utgår til fordel for å sysle med skuta. 

 

Kjøpte strikklastenett fra biltema, ville helst ha hvitt, men de hadde bare sort. Nuvel, det ble ikke så ille.

Festene med medfølgende skruer passet perfekt i skruehullene til takplatefestet, så stort mer Ikea-faktor enn det blir det ikke. Testet et par forskjellige lengder, før jeg kom frem til at helt utstrukket var den mest kurante løsningen.

Blir et tilsvarende på babord side, så skal jeg prøve å få opp 2-3 til i forpiggen. 

 

Tungt lastet kan det nok ikke være, men litt klær, en bok, eller litt småelektronikk burde gå fint. Alle monner drar på liten båt, og da er jeg straks hakket mer beredt på å ha mannskap til sommerens planlagte Nordsjøkryssing.

 

20220127_195003.jpg

20220127_195955.jpg

20220127_201438.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Med våren i anmarsj, er det på tide å forsette med oppgraderingene.

Har bestilt meg Raymarine ST2000+ autopilot, noe jeg burde ha gjort for lenge siden. Om ikke annet, så regner jeg med at jeg kommer til å spare endel strøm på at nøden har gjort meg dugandes på seiltrim. 

Har under laminære vindforhold uten problemer kunnet gå på do, lage mat osv, uten for store kursendringer. 
2000+ kostet bare et par hundrelapper mindre enn lillebroren 1000+. Ser at andre erfarer at man aldri kan få for mye skyvekraft, derav valget mitt.

Jeg har som tidligere nevnt 10 tommeltotter, så alle tips&triks, samt tabber man bør unngå ved montering er gull verdt å høre om.


Utover autopilot blir det ferdigstilling av styrbord rekke. Må borre og feste rekkesepter, spleise ferdig rekkeliner (gikk tom for dyneema), montere rekkenett, samt de siste 3x30W solcellepanelene. Får foreløpig bare inn 10W dagen ish på BB side, men de ligger for det meste i skyggen når solen sniker seg ned i dalen.

Jeg får se hvordan strømsituasjonen blir fremover, men vinterens erfaring med dyp og trang fjord med mye vind har gjort meg litt sugen på en liten vindturbin ála rutland 504. Alternativet er et større solcellepanel med høyere spenning montert flatt på hekken akter, men sålangt har solceller vært totalt ubrukelig fra november til nå. Årstotalen er på 120W, der mesteparten er de siste par ukene, samt med flat vinkling på de beste dagene.

Til sist, så skal utenbordsmotoren få en sårt trengt service. Satser på å bestille et ferdig sett med tennplugg og det hele, så får jeg heller skaffe olje på biltema. Impellerbytte tørr jeg ikke begi meg ut på, men da har jeg i det minste delene jeg trenger dagen den går ad undas. 

Link to post
Share on other sites

Valkyrja skrev 26 minutter siden:

Har bestilt meg Raymarine ST2000+ autopilot, noe jeg burde ha gjort for lenge siden.

Helt enig :thumbsup:

 

Har hatt ST1000 selv, og jeg tror ikke du kommer til å angre på at du kjøpte ST2000. Ikke fordi at du trenger kraften, men fordi den er raskere og har kulelagret skrue som gir mindre støy og lenger levetid.

 

image.png.eab7148c58644b2b43f38ed7d52def1e.png

Link to post
Share on other sites

shipahoy skrev for 5 timer siden:

Helt enig :thumbsup:

 

Har hatt ST1000 selv, og jeg tror ikke du kommer til å angre på at du kjøpte ST2000. Ikke fordi at du trenger kraften, men fordi den er raskere og har kulelagret skrue som gir mindre støy og lenger levetid.

 

image.png.eab7148c58644b2b43f38ed7d52def1e.png

Det med kulelageret visste jeg ikke, da er det jo ihvertfall en no-brainer! Ikke en halv båtlapp ekstra en gang i prisforskjell.

Link to post
Share on other sites

Mangler bare vindror nå :giggle:

 

(Det er faktisk ikke så dyrt for en Maxi 68, sammenlignet med større båter: https://south-atlantic.com.ar/shop/en/home/31-446-south-atlantic-s-301-.html#/26-shaft_length-700_800_mm/41-off_shore_kit-basic)

 

Fra spøk til alvor, tror jeg nok du blir veldig fornøyd med å ha en autopilot. Er en helt annen båtbruk når man kan slippe roret av og til. 

Jeg er en slags gjest

Link to post
Share on other sites

Vedrørande Raymarine ST2000 og 1000. Eg har lest at desse ikkje tåler veldig mykje vatn, så eit tips er å skru den opp, dekke til kontaktane for trykk-knappane og kompasset, for så å påføre kretskortet eit lag med beskyttande voks. Då varar den kanskje ein sesong og to lengre 👍

Link to post
Share on other sites

per-pusling skrev 11 minutter siden:

Vedrørande Raymarine ST2000 og 1000. Eg har lest at desse ikkje tåler veldig mykje vatn, så eit tips er å skru den opp, dekke til kontaktane for trykk-knappane og kompasset, for så å påføre kretskortet eit lag med beskyttande voks. Då varar den kanskje ein sesong og to lengre 👍

Har ST2000+, ikke ST2000. Dette skal være fikset nå, og om ikke kommer jeg til å reklamere ned til Marianagropen og opp igjen. At de ikke tålte vann før er jo mildt sagt teit...

Link to post
Share on other sites

enslagsgjest skrev 29 minutter siden:

Mangler bare vindror nå :giggle:

 

(Det er faktisk ikke så dyrt for en Maxi 68, sammenlignet med større båter: https://south-atlantic.com.ar/shop/en/home/31-446-south-atlantic-s-301-.html#/26-shaft_length-700_800_mm/41-off_shore_kit-basic)

 

Fra spøk til alvor, tror jeg nok du blir veldig fornøyd med å ha en autopilot. Er en helt annen båtbruk når man kan slippe roret av og til. 

Du, den spøken din tar jeg muligens fort på alvor! Det var jammen ikke ille, jeg trodde det lå nærmere 30.000. Får se i sommer om jeg får smaken på storhavsseilas, eller om jeg kryper skjelvende iland i Lerwick :wink:

Link to post
Share on other sites

Maika skrev On 3/23/2022 at 20.42:

Vi seilte melkeruta med ST1000 eller 2000 på 90-tallet, og var gjennom 4 stk ila de første månedene før vi ga opp, men den jeg hadde på Maxi 68ern noen år etterpå hadde jeg aldri problemer med og var gull verdt, så bare å glede seg:)

4 faktisk... :rolleyes: Ble det reklamasjon? :giggle:

Link to post
Share on other sites

Nå som sola atter en gang titter ned fra fjellene, har panelene begynt å gjøre jobben sin igjen. De får riktignok ikke direkte sollys mer enn en skrå halvtimes tid, men har nå produsert med ujevne mellomrom siden slutten av februar. Men jeg blir ikke helt klok på hvorfor de etter sigende kun får inn nøyaktig 10 watt, eller ingenting?... :confused:Batteriet er ikke fullt, og noen av dagene har hatt skydekke, så må nesten være en slags minsteverdi fra Victron sin side...

Screenshot_20220329-173302.jpg

Link to post
Share on other sites

enslagsgjest skrev for 2 timer siden:

Solcellepanel krever vel en viss mengde aktiveringsenergi før de produserer strøm.

Selvsagt, men det forklarer fortsatt ikke hvorfor jeg får nøyaktig 10Wt hver dag; istedenfor 7w, 11w, 4w osv. Høyeste målte effekt for dagen stiger jevnt og trutt, men total dagsproduksjon forblir 10Wh.

Link to post
Share on other sites

Har grublet endel på montering av autopiloten, og oppdaget at det er montert feste fra før, dog selvfølgelig i 45 graders vinkel for langt akter, tilsynelatende for å slippe å kjøpe beslag og forlenger...

Kunne selvfølgelig ha brukt det, da jeg med mine usle 1500kg er langt ifra St2000+ sin grense på 4,5 tonn, men iogmed at planen er havkryssing, så skal jobben gjøres skikkelig fra min side.
Har derfor bestilt meg skottmontering og vinkeljern til feste under rorkult.
Veldig overpriset, 790 for vinkeljernet der tilsvarende hadde kostet en hundrelapp hos biltema, men det får så være.

Fikk også slengt inn noen meter til med dyneema til styrbord rekkegjerde.

Nå gjenstår bare ny membran til lensepumpe, nytt fall til forseil, diverse beslag og hengsler til cockpitluker, samt permanent montering av nedgangsluken, så er jeg klar for å heise seil om en måneds tid.
Da blir det en måned på sjøen, før jeg iløpet av juni skal på land for å fikse den fordømte gjennomføringen, bytte rorlager for å bli kvitt slark der, og selvfølgelig bunnstoffe. Blir spennende å se hvor godt fjorårets jobb har holdt.

 

Ha en fin vårdag på sjøen godtfolk! :cool:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...