Jump to content

Glen L. Crackerbox med mahogny dekk og gromlyd.


Buster L Mercury

Recommended Posts

  

index skrev 56 minutter siden:

Hvor fort går egentlig en sånn liten kjeksboks med svær åtter i? Står farten i forhold til vekt og hk, eller er det mest lyd og nostalgi?

 

 

Farta bestemmer man selv, men disse båtene veier ikke stort og de er flate i bunnen, derfor lettdrevne.  Her kan man få masse "fartsfølelse" for en rimelig penge, men dette er en ordentlig "romperister". 

Du får bli med på en tur i denne videoen :smiley: 

 

 

Redigert av Buster L Mercury (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her er det mye fremdrift i prosjektet. Ser flott ut så langt. Håper det er greit med noen spørsmål ? Ser du bruker furu plank til rammene og kryssfiner til lasker. Er det beis du smører på før montering og hvorfor?  Ribbene ser jeg er i finer. Hvorfor det isteden for furu ?

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Buster L Mercury skrev On 9.12.2020 at 23.12:

  Du får bli med på en tur i denne videoen :smiley: 

 

Denne har tydeligvis ikke gir, kun direktekopling til propell. Litt i overkant spennende. Skal du ha gir på din?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Knude skrev On 10.12.2020 at 23.05:

Her er det mye fremdrift i prosjektet. Ser flott ut så langt. Håper det er greit med noen spørsmål ? Ser du bruker furu plank til rammene og kryssfiner til lasker. Er det beis du smører på før montering og hvorfor?  Ribbene ser jeg er i finer. Hvorfor det isteden for furu ?

Det er hyggelig med spørsmål.

Grunnen til at jeg bruker furu som "reisverk" er at det er billig og lett tilgjengelig i mange ulike dimensjoner. Jeg er verken snekker eller båtbygger, men jeg tror det blir sterkt nok i massevis til denne lille båten. Furu er dessuten lett å bearbeide. 

Grunnen til at jeg beiser med mahogny-beis er jeg ikke ønsker for stor kontrast mellom mahogny-dekket og resten av båten. Etter beising drar jeg på ett-par strøk med epoxy for at treverket skal bli mer "vannbestandig".

De langsgående ribbene er relativt tynne og står i spenn så det fungerte ikke med heltre, de knakk. Derfor gikk jeg over til  kryssfiner som jeg laminerte til full lengde. Kryssfineren er mer fleksibel.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar @Buster L Mercury    Gøy å følge med. 

Et apropo til  å ha gir. Ja det er litt mer spennende uten. Vi kjører girfritt i Thailand når vi er der med våre båter. Da er i tillegg propellen 3,5 meter bak båten i tillegg.

 

rett på akselen

410A8E7A-7BFF-44C2-96BB-B986A289B622-226-0000002B62EA7129.jpeg.d58df0265702f518e2989371233414d1.jpeg

 

Hele monteringen

7C1D2743-B0AB-424D-86DB-EF7E39E3B921-226-0000002B68BC1768.jpeg.52402bc7400a18dac2c2d74a338313e9.jpeg

 

Da må det planlegges i forkant å man må stå for valget. For å stoppe på kort varsel må dreggen kastes.

 

lykke til videre med byggingen.

 

Knude

 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Knude skrev for 3 timer siden:

Takk for svar @Buster L Mercury    Gøy å følge med. 

Et apropo til  å ha gir. Ja det er litt mer spennende uten. Vi kjører girfritt i Thailand når vi er der med våre båter. Da er i tillegg propellen 3,5 meter bak båten i tillegg.

 

Da må det planlegges i forkant å man må stå for valget. For å stoppe på kort varsel må dreggen kastes.

 

lykke til videre med byggingen.

 

Knude

 

Det der er eksotisk båt-type og motor!

Er det noen åpenbare fordeler med denne kombinasjonen som vi nordmenn ennå ikke har oppdaget?

Link to post
Share on other sites

Longtail er egentlig perfekt for den kysten som vi oppholder oss. Tidevann på over tre meter innenfor samme døgn . Grunne sandbanker som flytter seg fra år til år. Hender ofte vi kjører med bøylen under propellen helt nedi sanden. Gutta med store motorer har girskift. Vi har bare 12 hk dieselmotor å da er ikke det vanlig. Lang trening gir at du også kan rygge ved å legge stilken langs skutesiden men det har jeg til nå ikke tort å prøve.  Vi har det som fiskeriene bruker men gutta som kjører turister har Isuzu diesel på borti 100 hk. De har gearskift og selvstarter. Vi sveiver....... Det brukes også mye påhengere men der må impeller byttes flere ganger i året da det stadig kommer sand inn i kjølvannet.  Tror ikke oppsettet er førstevalget i Norge.

Men fy fela å tøft om en bygget en sånn båt i Norge å utstyrte den med en diesel på stilk .

 

Blir tøft det du bygger også. Ser frem til å følge!

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Knude skrev 29 minutter siden:

Det var en overaskelse å se @Eika

 

Må ikke bli overraska når det gjelder meg og rare båter :P jeg har hatt mye rart, men av en eller annen grunn så har flere av de jeg kjenner hatt enda mer og enda rarere :)

 

den har vært en partybåt og har vært med i kogg regattaen her i Kragerø. Den båten var en gave til Norge, som takk for hjelpa etter tsunamien osv, så sto den på ett lager i Oslo i mange år og bare forfalt, helt til han kameraten min kom over den og fikk lagt inn ett skambud, etter ett år med pussing kom den på vannet 

images (7).jpeg

Redigert av Guest (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Eika skrev for 13 timer siden:

Den båten var en gave til Norge, som takk for hjelpa etter tsunamien osv, så sto den på ett lager i Oslo i mange år og bare forfalt, helt til han kameraten min kom over den og fikk lagt inn ett skambud, etter ett år med pussing kom den på vannet 

images (7).jpeg

En fasinerende historie!

Han får garantert mye oppmerksomhet når han dorger etter makrell med den skuta! :-D

Link to post
Share on other sites

Morro å se at flere bygger selv! Men pass på, man blir fort avhengig :wink:

Sikker på du ikke skal lage litt Vbunn på den? Jeg lagde en 15 fots Rebel ifra GlenL og den var omtrent like flatbunnen som din. Etter to testturer var den tilbake i garasjen for ombygging. Lagde ganske skarp Vbunn i baugen som flatet ut bakover. Ble en helt annen båt å kjøre.

 

Link to post
Share on other sites

Rebel skrev for 2 timer siden:

Morro å se at flere bygger selv! Men pass på, man blir fort avhengig :wink:

Sikker på du ikke skal lage litt Vbunn på den? Jeg lagde en 15 fots Rebel ifra GlenL og den var omtrent like flatbunnen som din. Etter to testturer var den tilbake i garasjen for ombygging. Lagde ganske skarp Vbunn i baugen som flatet ut bakover. Ble en helt annen båt å kjøre.

 

Ha ha... :-)

Ja den er flat som et stuegulv i bånn, uten steglister, så denne er designet for flatt vann.

Siden det er første byggeprosjekt så tør jeg ikke annet enn å følge tegningene. :-)

Dette blir ikke en bruksbåt for meg, bare leketøy som tas frem i spesielle anledninger.

Bruksbåten er en Yamarin 59 DC.

Link to post
Share on other sites

Buster L Mercury skrev 49 minutter siden:

Ha ha... :-)

Ja den er flat som et stuegulv i bånn, uten steglister, så denne er designet for flatt vann.

Siden det er første byggeprosjekt så tør jeg ikke annet enn å følge tegningene. :-)

Dette blir ikke en bruksbåt for meg, bare leketøy som tas frem i spesielle anledninger.

Bruksbåten er en Yamarin 59 DC.

 

Vet ikke helt om jeg ville kalt det ett leketøy, den er jo ikke designa for lek, men flattvannskjøring. Er mer showoff enn leketøy, meeeen til gjengjeld er det rimelig strøken showoff da :) skulle hatt en selv til de helt flate solskinnsdagene 

 

Men det er bare min mening da, jeg personlig er glad i marsjfart som er høyere enn toppfarta på denne og noe som takler god sjø 

Link to post
Share on other sites

Fint å se at det er flere enn meg som sliter med å fokusere på EN hobby. Fin AWO du har stående der. Jeg har også noen sykler som noen ganger står i veien for båtbygging etc. Som jeg forsøker å forklare madammen, problemet er ikke for mye hobby-prosjekter, det er bare for liten plass.. :cool:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...